ایرانیان جهان
شرایط گرفتن تابعیت سوئدی
يکشنبه 31 تير 1397 - 13:00:33
ایرانیان جهان - در مقاله قبلی به سوالاتی مانند چگونگی دریافت اقامت دائم سوئد و باز پس گرفتن اقامت دائم سوئد پرداختیم. در این مقاله به موضوع تابعیت سوئدی نگاهی می اندازیم. شرایط اولیه دریافت تابعیت سوئدی را به طور کلی توضیح میدهیم. این مقاله با تستی به نام کنترل تابعیت سوئدی که از سایت اداره مهاجرت به فارسی ترجمه شده، به پایان میرسد. این تست به صورت خودکار وضعیت کنونی شما جهت گرفتن تابعیت سوئدی را ارزیابی میکند.
دارا بودن اقامت دائم سوئد مساوی با تابعیت سوئد نیست. برای مثال تنها شهروندان سوئدی در انتخابات مجلس حق رای دارند.
میتوانند نامزد انتخاباتی در مجلس سوئد شوند. میتوانند به استخدام پلیس و یا عضویت در ارتش درآیند. راحت‌تر میتوانند در کشورهای اروپایی کار کنند.
همچنین تا امروز قانونی دال بر باز پس گرفتن شهروندی سوئدی در مجلس تصویب نشده است. این بدین معناست که به هیچ عنوان یک شهروند سوئدی، از سوئد اخراج نمیشود.
شرایط گرفتن تابعیت سوئدی
در بعضی از شرایط، افرادی که بین 18 تا 21 سال سن دارند، میتوانند با پر کردن فرم مخصوص Anmälan om svensk medborgarskap به راحتی تقاضای تابعیت سوئدی کنند.
تنها نکته مهم در این مسئله این است که فرد باید در سوئد وارد سن 13 سالگی شده باشد و همچنین حداقل پنج سال از اقامتش در سوئد گذشته باشد.
در غیر این صورت، برای دریافت تابعیت سوئد، باید شرایط زیر را دارا باشید: (به جزئیات تک تک موارد در ادامه می‌پردازیم)
حداقل سن شما باید 18 سال باشد. افراد زیر 18 سال زیر سن به حساب می آیند و ما در این مقاله به این گروه نمیپردازیم شما باید بتوانید هویت خود را احراز کنید. شما باید به اندازه کافی در سوئد زندگی کرده باشید شما باید دارای اقامت دائم سوئد و یا حق زندگی در سوئد باشید. نداشتن بدهی و سابقه کیفری.
1- احراز هویت
احراز هویت به سه طریق مختلف امکان پذیر می باشد:
به وسیله اصل پاسپورت و یا اصل مدارک شناسایی کشورتان
پاسپورت و یا هر مدرک شناسایی باید با کیفیت خوب، عکس‌دار و صادر شده از یک اداره معتبر دولتی از کشورتان باشد.
هیچ شکی نباید در اصل بودن مدرک شناسایی یا پاسپورت به وجود آید
شما باید شخصا و حضورا تقاضای پاسپورت و یا مدرک شناسایی را از اداره مربوطه کرده باشید و یا این مدرک باید توسط شما؛ شخصا و حضورا از اداره مربوطه تحویل گرفته شده باشد.
اطلاعات مهم مخصوص پاسپورت های اففان
به گفته اداره مهاجرت سوئد: طبق اطلاعاتی که ادارات دولتی افغانستان به اداره مهاجرت سوئد تحویل داده‌اند، پاسپورت های صادر شده از افغانستان به راحتی قابل جعل کردن هستند و به همین دلیل از اعتبار بسیار کمی برخوردار می باشند. اگر شما دارای پاسپورت افعانستان هستید، بهتر است در مورد اثبات هویت‌تان با اداره مهاجرت سوئد تماس بگیرید. اطلاعات بیشتر به زبان سوئدی
یکی از بستگان نزدیک هویت شما را تایید کند
منظور از بستگان نزدیک: پدر و مادر، فرزندان و خواهر و برادر بزرگسال می باشد. بستگان نزدیک تنها در صورتی میتوانند هویت شما را اثبات کنند که:
خود با اثبات هویت و تحویل مدارک شناسایی از کشورشان، تابعیت سوئد را دریافت کرده باشند. در پرونده اقامتی شما و بستگانتان، باید نسبت خانوادگی شما ذکر شده باشد. همسر شما تنها در صورتی میتواند هویت شما را اثبات کند که شما و ایشان قبل از ورود به کشور سوئد، سال های زیادی باهم زندگی کرده باشید.
در بعضی از شرایط، شما میتوانید بدون احراز هویت، تابعیت سوئد را دریافت کنید:

امکان تهیه، تقاضا و دریافت مدرک شناسایی از کشور‌تان را نداشته باشید حداقل بیش از 8 سال در سوئد زندگی کرده باشید در طول این مدت 8 سال، بدون وقفه، در سوئد با یک هویت زندگی کرده باشید.
اگر شما هویت خود را بعد از چند سال تغییر داده باشید، به سختی میتوانید از این اصل استفاده کنید. این بدین معناست که احراز هویت شما بدون مدرک شناسایی بسیار سخت‌تر می باشد.
2-شما باید به اندازه کافی در سوئد زندگی کرده باشید. Hemvisttid
معمولا اشخاص بعد از 5 سال زندگی متوالی در سوئد، میتوانند درخواست تابعیت سوئدی بدهند. این پنج سال از زمانی که شما اقامت دائم و یا موقت دریافت کرده‌اید ، حساب میشود.
مثال:
علی برای تحصیل به سوئد در سال 2010 اقامت یک ساله سوئد را دریافت میکند. بعد از یک‌سال او با ثبت شرکت، در سال 2011 اقامت سرمایه‌گذاری میگیرد و دوسال دیگر در سوئد می ماند. علی میتواند در سال 2016 اقدام برای دریافت شهروندی سوئد بکند. چراکه یک سال اول، برای تحصیل به سوئد آمده بود و قصد ماندن را نداشت.
تنها در صورتی که علی از طریق تحصیل در مقطع دکترا به سوئد آمده باشد، میتواند در بعضی از شرایط خاص دوران تحصیلش را نیز جز hemvisttid حساب کند.
زندگی با شخص سوئدی به عنوان sambo و یا ازدواج رسمی
اگر شما با شخصی که تابعیت سوئد دارد، ازدواج کرده‌اید و یا دوسال به عنوان sambo زندگی کرده باشید، میتوانید بعد از سه سال درخواست تابعیت خود را به اداره مهاجرت ارسال کنید.(به مثالی که در ادامه می آید، توجه کنید)
توجه کنید که فقط ازدواج با فرد سوئدی کافی نیست. شما باید باهم در یک آدرس زندگی کرده باشید.
مثال
مونا سال 2010 از طریق ازدواج با حمید اقامت سوئد را دریافت می کند. بعد از چند سال مونا میتواند درخواست شهروندی دهد؟
بعد از سه سال:
بعد از سه سال یعنی در سال 2013 در صورتی که حمید از بدو تولد، دارای تابعیت سوئدی بوده باشد.
اگر حمید از دوسال قبل از ازدواج یعنی از سال 2008 تابعیت سوئدی گرفته باشد، باز هم مونا میتواند سه سال بعد از ورودش به سوئد، درخواست تابعیت سوئدی دهد. اما به شرطی که مونا با جامعه سوئد اخت گرفته باشد: از نظر اداره مهاجرت توانایی صحبت به زبان سوئدی، توان مالی و مدت زمان رابطه بین مونا و حمید در ارزیابی و بررسی پرونده مهم می باشد.
بعد از پنج سال:
اگر حمید در سال 2009 و یا بعد از آن شهروند سوئد شده باشد.
اقامت از طریق پناهندگی
در بعضی از اوقات دریافت تابعیت سوئدی بعد از 4 سال نیز امکان پذیر می باشد. برای مثال اشخاصی که از طریق پناهندگی، اقامت سوئد را دریافت کرده‌اند.
این مدت زمان از روزی که شما اقامت سوئد (چه دائم و چه موقت) را دریافت کرده‌اید، حساب می شود.
اگر شما از طریق پناهندگی اقامت سوئد را دریافت کرده‌اید و با اولین ansökan جواب مثبت گرفته‌اید، میتوانید از روزی که خودتان را به اداره مهاجرت معرفی کرده‌اید، hemvisttid را حساب کنید.
اگر ابتدا جواب منفی گرفته‌اید و با فرستادن ansökan جدیدی دوباره درخواست اقامت نموده‌اید، باید از روزی که جواب مثبت گرفتید، Hemvisttid را حساب کنید.
در صورتی که نمیدانید اقامت را با ansökan جدیدی دریافت کرده‌اید یا نه، از وکیل پرونده‌تان سوال نمایید. این مشاوره‌ها بدون هزینه می باشد.
اگر شما در سال بیشتر از 6 هفته خارج از سوئد بوده‌اید، باید این 6 هفته را از hemvisttid کم کنید.
3-نداشتن بدهی و سابقه کیفری.
داشتن پرونده در اداره مصادره اموال Kronofogden و همچنین سابقه کیفری، به روند دریافت تابعیت شما تاثیر منفی می گذارد.
پرونده در اداره مصادره اموال:
اگر شما دارای betalningsanmärkning باشید و یااگر هر پرونده مربوط به بدهی در اداره مصادره اموال داشته باشید، و یا مالیات پرداخت نشده‌ای داشته بلشید، به درخواست تابعیت شما جواب منفی داده خواهد شد.
حتی اگر تمام بدهی خود را پرداخت کرده باشید، باید حداقل دوسال از تاریخ باز پرداخت بدهی گذشته باشد تا بتوانید شهروند سوئد شوید.
سابقه کیفری
در صورتی که به هر دلیلی سابقه کیفری دارید، (برای مثال گرفتن جریمه رانندگی) باید مدتی از سابقه کیفری شما بگذرد تا بتوانید شهروند سوئد شوید. به این مدت Karenstid میگویند.
معمولا karenstid از زمانی که جرم را مرتکب شده اید حساب میشود. اگر بخاطر مرتکب شدن جرم، به مدت طولانی زندان رفته‌اید، معمولا این Karenstid بعد از آزادی شما شروع میشود.
آیا میتوانید تابعیت سوئدی بگیرید؟
با پاسخ دادن به سوالات زیر میتوانید وضعیت کنونی خود را در رابطه با گرفتن تابعیت سوئدی ارزیابی کنید. برای استفاده مجدد از این تست، حتما دکمه “دوباره محاسبه کنید” را بزنید.
مدت زمان انتظار برای دریافت رای اداره مهاجرت مربوط به تقاضای تابعیت سوئدی متغییر می باشد. در حال حاضر حتی اگر تمام مدارک و شرایط لازم برای گرفتن تابعیت سوئدی را داشته باشید، نتیجه تصمیم گیری بین 1 تا 17 ماه به طول می انجامد.اگر اداره مهاجرت نیاز به بررسی بیشتری داشته باشد، مدت زمان انتظار شما، برای دریافت نتیجه تصمیم گیری به بالا ترین حد ممکن میرسد.
توجه کنید: جوابی که از این تست دریافت میکنید، صد در صد نیست. ایرانیان سوئد مسئول جواب هایی که در این ارزیابی به شما میدهد نمی باشد چراکه این تنها یک نسخه ترجمه شده از تست اصلی در سایت اداره مهاجرت می باشد. اداره مهاجرت سوئد این برنامه را تنها برای یک ارزیابی مختصر طراحی کرده است و این تست هیج ارزش حقوقی ندارد.
فرم ارزیابی وضعیت تابعیت سوئدی در حال حاضر به دلیل برخی به‌روز رسانی ها، در دسترس نمیباشد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/12848/شرایط-گرفتن-تابعیت-سوئدی
بستن   چاپ