ایرانیان جهان
فرهنگ و قوانین دوچرخه سواری در سوئد
يکشنبه 31 تير 1397 - 12:55:04
ایرانیان جهان - به روز رسانی شده در تاریخ 27 اکتبر 2016
به نقل از زیرآسمان‌سوئد: پیش از خواندن این مطلب ممکن است با خودتان بگویید مگر برای دوچرخه سواری کردن که در هیچ کشوری از دنیا نیازی به داشتن گواهینامه رانندگی ندارد، چطور ممکن است قوانین دوچرخه سواری در سوئد وجود داشته باشد که باید تابع آن بود؟
و اینکه آیا اگر کسی قوانین دوچرخه سواری در سوئد را رعایت نکند، مگر جریمه ای هم برایش در نظر گرفته می شود؟! پاسخ این سوال مثبت است.
معمولا جریمه ای برای دوچرخه سواران و کسانی که قوانین دوچرخه سواری در سوئد را رعایت نمیکنند وجود نداشت، و تنها داشتن فرهنگ رانندگی چه در راندن اتومبیل و چه در راندن دوچرخه پیش از این که به قانون نیاز داشته باشد، نشانگر رشد فرهنگی آن جامعه در رعایت اصول سلامتی و توجه آنها به مقوله‌ی ایمنی شخصی محسوب می‌شد.
لیست جریمه های دوچرخه سواری در سوئد
بنا به گفته‌ی یکی از مسئولین در مصاحبه با Brottcentralen عمده ترین موردی که سبب جریمه شدن دوچرخه سواران در سوئد میگردد، رد شدن از چراغ قرمز است. فیلم این مصاحبه را میتوانید در فیسبوک ، اینستاگرام و یا کانال تلگرام ایرانیان سوئد مشاهده فرمائید.
داشتن شبرنگ های مخصوص دوچرخه در جلو، عقب و روی چرخ های دوچرخه به هنگام تاریکی هوا الزامیست و عدم وجود آنها منجرب جریمه برای دوچرخه سوار میشود. ترمز، چراغ جلو و چراغ ترمز عقب نیز شامل موارد الزامی برای دوچرخه میشوند.
نداشتن زنگ دوچرخه = جریمه 500 کرون نداشتن چراغ جلو و عقب (سفید برای جلو و قرمز برای عقب) = جریمه 500 کرون نداشتن شبرنگهای مخصوص دوچرخه = جریمه 500 کرون رد کردن چراغ قرمز = جریمه 1500 کرون لیست قوانین دوچرخه سواری در سوئد
در این مطلب، به نکاتی از فرهنگ و قوانین دوچرخه سواری در سوئد اشاره می‌کنیم که دانستن و رعایت آنها برای هر فردی که در این کشور، صرفنظر از اینکه دوچرخه سوار باشد یا نباشد، مهم و تاثیرگذار است.
قانون شماره اول
دوچرخه سواری در تمامی جاده ها بجز در بزرگراهها و اتوبانهای مربوط به حرکت خودروها و وسایل نقلیه سنگین آزاد است. دوچرخه سواران در سوئد می توانند حتی در پیاده روها به شرطی که تعداد افرادی که در پیاده رو هستند کم باشد و احتمال ایجاد سد معبر یا به مخاطره انداختن پیادروها نباشد، دوچرخه سواری کنند. همچنین، دوچرخه سواری در خطوط ویژه ای که برای حرکت اتوبوسها در نظر گرفته می شود، مجاز است.
قانون شماره دوم
در جاده هایی که مسیر ویژه دوچرخه سواری درست در کنار باند حرکت خوردوهاست، کمینه ی فاصله دوچرخه سوار با خودروی بغلی بایستی دستکم 1.5 متر باشد. به تصویر زیر دقت کنید.
فاصله قانونی دوچرخه سوار با ماشین در سوئد
قانون شماره سوم
مسیرهای دوچرخه سواری در سوئد با علامت های سفید رنگی که به شکل دوچرخه روی کف آسفالت حک شده اند، کاملا از سایر مسیرهای حرکتی متمایز شده اند. دوچرخه سواران در صورت مشاهده چنین خطوطی بایستی تنها از این مسیرها که در سمت راست مسیر حرکت خودروها قرار دارد عبور کنند. به تصویر زیر دقت کنید.
تابلوی مخصوص محل عبور دوچرخه در سوئد
قانون دوچرخه سواری در سوئد و تابلوی آن
قانون شماره چهارم
حرکت یا توقف خودروها، موتورها و سایر وسایل نقلیه بجز اتوبوس ها در مسیر ویژه دوچرخه سواری یا در مسیرهای حاشیه ی جاده ها ممنوع است.
توقف غیرمجاز خودرو در مسیر ویژه دوچرخه سواری
پارک ماشین در محل عبور دوچرخه خلاف قوانین راهنمایی و رانندگی سوئد
قانون شماره پنجم
مسیرهای ویژه دوچرخه سواری با علامت زیر مشخص می شوند.حرکت پیاده روها و سایر وسایل نقلیه بجز اتوبوس ها در مسیرهایی که با علامت زیر مشخص شده است، مجاز نیست.
محل مخصوص عبور دوچرخه در خیابان های سوئد
این مسیرها در مواردی دو بانده هستند (تصویر زیر) که یک باند به حرکت دوچرخه ها و یک باند به حرکت پیاده روها اختصاص داده شده است. در چنین مواردی، دوچرخه سواران بایستی از منتهی الیه سمت راست باند حرکت کنند. حرکت دوچرخه سواران در مسیر مربوط به پیاده روها که با علامت ویژه پیاده روها مشخص می شود مجاز نیست و تنها در صورتی مجاز است که ترافیک در جاده به قدری باشد که دوچرخه سوار مجبور به استفاده از خط ویژه عابر پیاده برای عبور شود.
محل عبور عابر پیاده و دوچرخه در سوئد
دوچرخه سواران همچنین بایستی در هنگام احساس خطر برخورد با پیادروها مثل سر پیچهای تند، از “زنگ” تعبیه شده روی دوچرخه خود برای اعلام هشدار استفاده کنند.
قانون شماره ششم
حرکت دوچرخه سواران در برخی جاده ها و مسیرهای خاص بخاطر باریکی راه و به مخاطره انداختن سلامتی عابران پیاده مجاز نیست. این مسیرها با علائم زیر مشخص می شوند:
محل ممنوع عبور دوچرخه و عابر پیاده در سوئد
در برخی مسیرها هم بخاطر یکطرفه بودن مسیر و یا ورود ممنوع بودن مسیر، عبور دوچرخه سواران از آنها مجاز نیست. این مسیرها هم با علائم زیر مشخص می شوند:
دقت داشته باشید که عابران پیاده یا سرنشینان وسایل نقلیه در صورتی که علامت های بالا در مسیر حرکتی آنها نصب شده باشد اصلا انتظار این را ندارند که شما و دوچرخه تان یکدفعه در مقابل آنها سبز شوید و در اینصورت خطر تصادف شما با آنها به شکل قابل ملاحظه ای افزایش می یابد.
خیابان یک طرفه
قانون شماره هفتم
عبور دوچرخه ها از مسیرهای عبور عابران پیاده در پیاده روها به شرط به مخاطره نیانداختن سلامتی عابران پیاده در هنگام عبور “مجاز” است.
قانون شماره هشتم
در تقاطع هایی که تابلویی با علامت مثلث قرمز رنگ مانند عکس زیر قرار داده شده است ، حق تقدم عبور با وسیله نقلیه ای ست که دست راستش خالیست. رعایت قانون دست راست در این موارد الزامیست. تصویر زیر را ببینید.
تابلوی حق تقدم در سوئد
متاسفانه در برخی موارد، دوچرخه سواران و یا عابران پیاده بدون توجه به علائم نصب شده و با این تصور عام که در همه ی موارد حق تقدم با عابر پیاده یا فرد دوچرخه سوار در عبور است، اقدام به عبور می کنند که در برخی موارد منجر به تصادفات بسیار شدید و منجر به مرگ هم می شود.
علامت حق تقدم دوچرخه در سوئد
قانون شماره نهم
در صورتی که در برخی موارد مسیر ویژه ای برای عبور دوچرخه پیدا نکردید، تلاش کنید تا بجای حرکت از مسیرهای مختلف و تغییر مسیرهای پشت سر هم، درست روبروی وسایل نقلیه حرکت کنید تا به خوبی توسط آنها دیده شوید چون تغییر مسیرهای ناگهانی دوچرخه ی شما احتمال اینکه سرنشینان وسایل نقلیه کناری یا پشت سری شما متوجه آن نشوند و با شما برخورد کنند را به شدت افزایش خواهند داد. روش درست حرکت در این موارد خاص در تصویر زیربخوبی نشان داده شده است.
روش صحیح حرکت دوچرخه در سوئد
قانون شماره دهم
دوچرخه سواران در هنگام تغییر جهت همانند خودروها که از چراغهای راهنما استفاده می کنند، بایستی با حرکت دست هایشان به سمت راست یا چپ به سرنشینان خودروها یا وسیله نقلیه ای که در پشت وی در حال حرکت هستند علامت دهند تا بدین ترتیب آنها از تصمیم آنها برای تغییر جهت از پیش آگاهی یابند و آمادگی لازم برای تنظیم فاصله از آنها را بدست بیاورند. تصاویر زیر بخوبی گویای رفتار درست فرد دوچرخه سوار در زمان تغییر مسیر یا توقف هستند.
فرهنگ گردش به چپ دوچرخه سواران در سوئد
فرهنگ گردش به طرفین دوچرخه سواران در سوئد
قانون شماره یازدهم
در صورتی که مطمئن هستید که تغییر مسیر شما با تغییر مسیر وسیله نقلیه کناری شما در یک جهت مشترک است یعنی مثلا اگر خودتان خواستید به سمت چپ بپیچید و راهنمای خودروی کناری تان هم در تصمیم به پیچیدن به سمت چپ را مشاهده کردید، بایستی مسیر C در تصویر زیر را برای حرکت دوچرخه ی خودتان تعیین کنید اما در صورتی که مطمئن هستید جهت تغییر مسیر شما با جهت راهنمای خودروی کناری تان در دو جهت مختلف است، بایستی مسیر D در تصویر زیر را برای حرکت دوچرخه تان انتخاب کنید تا به خوبی توسط سرنشین خودروهای اطراف تان دیده شوید.
قانون گردش به چپ سوئد
قانون شماره دوازدهم
در زمانی که به یک چهارراه یا یک میدان می رسید، بایستی حق تقدم عبور را به وسایل نقلیه ای بدهید که در داخل میدان یا چهارراه در حال دور زدن هستند.در اینگونه موارد به 2 شکل می توانید حرکت کنید:
مسیر A در تصویر زیر : در مقابل وسیله نقلیه حرکت کنید تا دیده شوید و سپس همانند حالتی که در حال رانندگی با خودرو هستید به حرکت در منتهی الیه سمت راست تان ادامه دهید.
مسیر B در تصویر زیر : در صورتی که بخاطر وجود وسایل نقلیه متعدد در چهارراه یا میدان احتمال برخورد یا تصادف را محتمل می دانید، بهتر است مسیر B یعنی حرکت در راستای خطوط عابر پیاده را انتخاب کنید تا وسایل نقلیه با دیدن شما از پیش برای شما توقف کنند.
قانون گردش در میدان های سوئد
قانون شماره سیزده
به این نکته بسیار دقت کنید! در زمانی که بصورت پیاده دوچرخه تان را به دست دارید و در حال عبور از خط عابر پیاده هستید، قانوناً حق تقدم عبور با شمایی هست که بصورت پیاده در حال عبور هستید اما در صورتی که سوار بر دوچرخه تان هستید و قصد عبور از خط عابر پیاده را دارید، یادتان باشد که حق تقدم عبور با وسایل نقلیه در حال عبور است و نه با شما! تصاویر زیر این دو حالت مختلف را نشان می دهند.
حق تقدم عبور قانوناً با عابر پیاده
حق تقدم عابر پیاده در سوئد
حق تقدم عبور قانوناً با وسیله نقلیه
حق تقدم وسیله نقلیه
برخی نکات دیگر:
نکته شماره 1 – از حرکت در نقاط کور خودروها جلویی و یا کناری تان اجتناب کنید. رعایت این نکته و احتیاط زیاد بویژه در زمانی که از سمت راست وسایل نقلیه سبک و سنگین حرکت می کنید یا سبقت می گیرید به دلیل انتظار نداشتن راننده ها نسبت به حرکت اجسام در سمت راست آنها بسیار حائز اهمیت است.
نکته شماره 2 – دوچرخه شما بایستی توسط تمامی وسایل نقلیه و عابران پیاده از مسافت دور قابل تشخیص باشد. بنابراین ضروری ست که دوچرخه ی شما حتماً مجهز به چراغهای شب نما (با نور سفید در جلو و نور قرمز در پشت دوچرخه) باشد.
چراغ جلوی دوچرخه
چراغ عقب دوچرخه
استفاده از چراغهای ویژه ای که روی کلاه ایمنی دوچرخه سواری نصب می شوند هم کمک زیادی به افزایش دید شما در دوچرخه سواری در شب و روزهای تاریک می کند.
چراغ روی کلاه ایمنی دوچرخه
نکته شماره 3 – درصورتی که دوچرخه سوار حرفه ای نیستید و از لباس ویژه دوچرخه سواری استفاده نمی کنید، در روزهای تاریک استفاده از جلیقه های شبرنگ که آنها را روی لباس اصلی تان می پوشید،کمک بسیار زیادی به کاهش تصادفات و سوانح رانندگی می کند.در فصل زمستان و تاریکی هوا، حتماً از این جلیقه ها استفاده کنید.
جلیقه دوچرخه سواری
نکته شماره 4 – در زمان بارندگی، استفاده از بارانی ویژه دوچرخه سواری کمک زیادی به شما می کند که براحتی و بدون نگرانی از خیس شدن لباس هایتان از دوچرخه سواری زیر باران هم لذت ببرید.
روپوش بارانی دوچرخه سواری
نکته شماره 5 – در فصل زمستان و یا در صبح هایی که شب پیش از آن برف یا باران باریده است، آبهای روی سطح زمین به دلیل وجود باد و شدت سرما براحتی یخ می زنند و به شدت لیز و سرسری می شوند. در این موارد،حتما بایستی تایرهای دوچرخه تان را با تایرهای زمستانی که دارای میخک های ویژه ای برای سر نخوردن در این شرایط هستند تعویض کنید.
لیز خوردن دوچرخه در سوئد
تایر و لاستیک زمستانی دوچرخه سواری
نکته شماره 6 – استفاده از کلاه ایمنی دوچرخه سواری برای هر دوچرخه سواری در هر شرایط سنی و در هر زمان و مکانی یک امر ضروری و لازم است. این نکته برای ایمنی خودتان و کاهش خطر ضربه مغزی در هنگام تصادفات احتمالی ست و برای آن جریمه ای توسط قانون وضع نشده است. استفاده از کلاه ایمنی پیش از هر چیزی بیانگر فرهنگ دوچرخه سواری شما است. در تصویر زیر، روش درست پوشیدن کلاه ایمنی دوچرخه سواری نشان داده شده است. آیا میدانستید که کلاه ایمنی نامرئی برای اولین بار توسط یک شرکت سوئدی ابداع شد و از اختراعات سوئد است؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کلاه ایمنی نامرئی و دیگر اختراعات سوئدی که از آن خبر نداشتید اینجا کلیک کنید. اختراعات سوئد که از آن بی خبر بودید!
کلاه ایمنی دوچرخه سواری
روش صحیح قرار دادن کلاه ایمنی دوچرخه سواری
نکته شماره 7 – با اینکه در سوئد همواره حق تقدم عابر پیاده توسط بیشتر خودروها رعایت می شود اما همواره پیش از گذاشتن نخستین قدم در عرض خیابان، از اینکه راننده خودرو عبوری شما را دیده است و قصد ترمز هم دارد مطمئن شوید. رعایت این نکته بسیار ضروری ست چون متاسفانه آمار تصادف خودروها با عابران پیاده ای که بدون هیچگونه ملاحظه و با اطمینان خاطر 100% از اینکه راننده خودروی عبوری در مقابل وی توقف می کند در سوئد کم نیست!
* خرید دوچرخه و وسایل جانبی مربوط به آن در سوئد
برای خرید دوچرخه در سوئد راههای زیادی وجود دارد. یک راه خرید آنلاین از سایت “ بلوکت ” یا “ ترادرا ” ست که در آن می توانید آگهی های فروش دوچرخه (نو و کارکرده) و وسایل جانبی آن را مشاهده کنید. راه دیگر مراجعه آنلاین یا حضوری به فروشگاههایی نظیر InterSport یا استادیوم است که در آنها مجموعه متنوعی از دوچرخه ها و وسایل جانبی آنها را می توانید پیدا کنید.
امیدواریم از این مقاله “فرهنگ و قوانین دوچرخه سواری در سوئد” استفاده کافی را برده باشید و برای آشنایی هرچه بیشتر شما با فرهنگ و قوانین سوئد مفید بوده باشد.
منبع:
www.transportstyrelsen.se
برگردان،نگارش،تهیه و تنظیم: علی‌مهدی‌پور

http://www.ilandnews.ir/fa/News/12826/فرهنگ-و-قوانین-دوچرخه-سواری-در-سوئد
بستن   چاپ