ایرانیان جهان
ایراسا؛ انجمن مردم نهاد یا شرکت سهامی خاص؟!!
یکشنبه 31 تیر 1397 - 11:44:36 AM
ایرانیان جهان -انتخابات هیئت مدیره جدید انجمن متخصصان و دانشگاهیان ایرانی در آلمان (ایراسا) ، بالاخره پس از چندین ماه تاخیر و فیلترهای متعدد، به نظر مراحل پایانی خود را می گذراند! انتخاباتی که نشان داده ایرانیان هنوز شرایط و آمادگی انجام همکاری های تیمی را نداشته و متاسفانه سوئ مدیریت ها، حتی در بین نخبگان خارج نشین ما هم آفتی است که فعالیتهای مردم نهاد را حتی در حوزه علم و دانش تحت تاثیر قرار می دهد.
برخی اعضای هیئت مدیره مستقر ایراسا بدلایل ذیل دچار اشباهاتی شده اند که مسیر این انجمن تازه تاسیس خوش آوازه اما تقریبا کم کار را دستخوش تغییرات مهلک خواهد کرد. این اشتباهات و خطاهای قانونی عبارتند از؛
الف- تاخیر چندین ماهه در برگزاری انتخابات دور جدید هیئت مدیره، علی رغم آنکه هیچ گونه شرایط خاص و ویژه ای بر این انجمن حاکم نبوده است.
ب- عدم ارائه گزارش کاری پیش از آغاز ثبت نام کاندیداهای جدید. هیئت مدیره محترم این انجمن بدون ارائه کوتاهترین گزارش ممکن، خود را مجددا در عرصه آزمون انتخاباتی به آرای اعضای این انجمن می سپرند، در حالی که مشخص نیست پس از رویت نحوه عملکرد هیئت مدیره مستقر، آنان بتواندد مجددا از اعضای محترم رای اعتماد بگیرند.
پ- تمدید زمان ثبت نام، و تغییر زمان رای گیری دور جدید، علی رغم اعلان رسمی در وبسایت انجمن.
ت- تغییر روال انتخابات و افزودن منع قانونی برای ورود بسیاری از داوطلبان به نحوی که با صدور آیین نامه ای خود خوانده! حضور برخی کاندیداها را بدلیل واژه فعال نبودن در انجمن، بر خلاف متن صریح اساسنامه، مانع شده و با این روش تعداد متقاضیان را به حدود تعداد افراد مورد نیاز هیئت مدیره یعنی قریب به ده نفر کاهش داده اند! در آخرین ای میلی که به اعضای این انجمن ارسال شده، مجددا با کلماتی دوپهلو به ترجیح عدم دخالت افراد جدید در هیئت مدیره اشاره شده است!
ث- عدم اعلام تعداد اعضای رسمی انحمن. عموما در چنین انجمن هایی ثبت نام رسمی و سالیانه به شیوه های مرسوم منجمله ثبت نام آنلاین ملاک تعداد آرای موثر در انتخابات خواهد بود. موضوعی که تماما در این انجمن مردود بوده و برخی مدیران آن سعی دارند با ارائه آمارهای غیر واقعی، تعداد اعضا را بیش از تعداد معقول آن جلوه دهند. مهم تر آنکه شاید در برهه ای از زمان، برخی از این اعضای ادعایی، عضویت یا فعالیتی در این انجمن داشته اند، اما ممکن است در این دوره سه – چهار ساله گذشته، به هر دلیل، منجمله فارغ التحصیلی، برگشت به ایران، یا حتی عدم رضایت از آن انجمن، نسبت به تمدید عضویت در آن انجمن علاقمند نباشند. به نظر می رسد تنها راه اثبات تعداد واقعی اعضای این انجمن، برگزاری ثبت نام آنلاین، بوده و پس از آن میتوان برای برگزاری انتخاباتی شفاف، برنامه ریزی نمود.
ج- تایید ثبت نام و اعلام کاندیداتوری برخی اعضا در وهله اول و سپس عدم پذیرش کاندیداتوری ها پس از چند روز. در این خصوص برخی مستندات قابل ارائه توسط مخاطبان ایران بیلد ارائه شده است که در صورت لزوم میتوان از آنها استفاده نمود.
چ- ترجیح استفاده از اعضای مستقر در ایران به استفاده از اعضای مستقر در آلمان. بر اساس شنیده ها، تعداد قابل توجهی از اعضای این انجمن سالهاست که در ایران مستقر بوده و حتی گاها یک دوره شش ماهه را نیز در آلمان حضور نداشته اند. علاوه بر این، پایان اعتبار ویزای برخی دیگر از اعضا نیز نشانه های ناخوشایندی از آینده این انجمن را متصور می سازد. البته بطور عادی حضور افرادی از ایران در این انجمن اتفاقا می تواند موجب قوت این انجمن باشد، اما اینکه این افراد با چه معیارهایی و به چه دلایلی به این انجمن اضافه شده اند، جای سوال است. گسترش حوزه فعالیت این انجمن به وزارتخانه ها و برخی دانشگاه های خاص در ایران، و برگزاری جلساتی که در قریب به صد درد صد آنها، صرفا یک فرد به نمایندگی از این تعداد بی شمار ادعایی! حضور می یابد، خود شبه ای عظیم بر نیات گردانندگان این انجمن می افزاید.
ح- بررسی صلاحیت ها! بر اساس ادعای یکی از اعضای هیئت مدیره، این هیئت در حال بررسی صلاحیت های کاندیداهای دور جدید بوده و بر همین اساس بازه زمانی آغاز انتخابات برای چندمین بار دستخوش تغییرات شده است. به نظر می رسد در یک انجمن علمی، برخی اعضای پیشین، راهکارهایی را بر می گزینند که حداکثر امکان برای حضور مجدد آنها در هیئت مدیره را فراهم سازد.
قطعا مسیر پیش رو می تواند در صورت عدم اعتنا به آرای اعضای آن انجمن و همچنین متقاضیان همکاری، برای آن انجمن مشکلاتی را بدنبال داشته باشد. بویژه آنکه بر اساس اساسنامه موجود و ثبت شده در هر دو کشور ایران و آلمان، آن انجمن دچار تخلفاتی شده که با اصرارهای هیئت مدیره مستقر بر آن، میتواند تنها چاره معترضان را در اقدام قانونی بر علیه مدیران آن بنمایاند.
با نگاهی به ترکیب هیئت مدیره و اعضای فعال در این انجمن متاسفانه میتوان به نوعی تناقض در اهداف این انجمن با تمرکز مسئولین آن در یک منطقه کوچک مشتمل بر شهر پتسدام، و نهایتا برلین پی برد. در حالی که ایالتهای دیگر آلمان منجمله ایالت نوردراین وستفالن، از شمار بالایی از دانشجویان و محققین ایرانی برخوردار است.
ایران بیلد، بعنوان یک رسانه مستقل و علاقمند به پیشرفت ایرانیان خارج نشین، ضمن آنکه انتقادات پیش گفته را بر این انجمن نوپا وارد می داند، همچنین حق پاسخگویی و درج پاسخ هیئت مدیره محترم انجمن ایراسا را نیز قائل بوده و آماده درج پاسخ آن انجمن محترم در همین سایت می باشد.
ایران بیلد

http://www.ilandnews.ir/fa/News/12716/ایراسا؛-انجمن-مردم-نهاد-یا-شرکت-سهامی-خاص؟!!
بستن   چاپ