ایرانیان جهان
توسعه نانو ذراتی که با سرعت یک میلیارد بار در ثانیه می‌چرخند
یکشنبه 31 تیر 1397 - 7:59:07 AM
ایسنا

ایرانیان جهان- نانو ذرات، ذرات میکروسکوپی هستند. در حال حاضر محققان بسیار علاقه به تحقیق در مورد نانوذرات دارند زیرا این ذرات کاربردهای گسترده ای در زمینه‌های الکترونیکی، نوری و زیست پزشکی دارند.

دانشمندان در تحقیقات اخیرشان موفق به شناسایی ذرات پرسرعت در حال چرخشی شده‌اند که می‌توانند توسط آنها محدودیت‌های فیزیک را مورد آزمایش قرار دهند. محققان تحقیقاتی را در مورد اینکه چگونه انرژی نور می‌تواند نانوذرات را تحرک بخشد، انجام داده‌اند و تحقیقات آنها نیز منجر به تولید فرکانس‌های ثبت چرخش شده است.

دو تیم از محققان موفق به توسعه نانوذرات چرخشی مشابه شدند. آنها در ابتدا شدت چرخش را با استفاده از "سیستم‌های شناور اپتومکانیک" (levitated optomechanical systems) که از هر محیط خارجی جدا شده‌اند، به دست آوردند.

اولین تیم از محققان با استفاده از ذرات شناور نور در خلاء، موفق به توسعه سیلیکا نانومقیاس شدند. "تعادل تورفتگی"(Torsion balance) ابزاری است که توسط آن نیروهای بسیار ضعیف را اندازه‌گیری کردند.

محققان دریافتند که وقتی یک قطبش نور می‌درخشد، سپس با سرعت باورنکردنی و حدود یک میلیارد بار در ثانیه می‌چرخد. اگر چرخش‌ها به اندازه کافی سریع باشد، ذرات می‌توانند راهی برای اندازه گیری اصطکاک ذرات در برابر فضازمان فراهم کنند.

"تانگ کنگ لی" (Tongcang Li) از "دانشگاه پردو"(Purdue University) ایالات متحده آمریکا گفت: سیستم‌های شناور اپتومکانیک پتانسیل بالایی در اندازه گیری دقیق، ترمودینامیک، مکانیک کوانتومی ماکروسکوپیک و سنجش کوانتومی دارند.

تیم دوم از محققان نیز با استفاده از نانوذرات سیلیکا نتیجه مشابه را به دست آوردند. آنها فرکانس چرخش را براساس نورهایی که از ذرات پراکنده بودند اندازه گیری کردند.

محققان گفتند که آزمایش‌هایی مانند این می‌تواند به درک بهتر فیزیک و حتی سیگنال‌های کیهان شناسی کمک کند.

این مطالعه در مجله " Physical Review Letters " منتشر شد.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/12519/توسعه-نانو-ذراتی-که-با-سرعت-یک-میلیارد-بار-در-ثانیه-می‌چرخند
بستن   چاپ