ایرانیان جهان
امکان اندازه‌گیری طیف نوری در ناحیه فرابنفش و مرئی فراهم شد
یکشنبه 31 تیر 1397 - 7:48:53 AM
ایسنا
ایرانیان جهان- یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان کشور موفق به ساخت نخستین دستگاه اسپکتروفتومتر شده و قادر است طیف نوری در ناحیه فرابنفش را به‌ صورت همزمان اندازه‌گیری کند.

نادر شکوفی، مجری طرح با اشاره به جزئیات این دستگاه، توضیح داد: اسپکتروفوتومتر با آشکارساز آرایه‌ای می‌تواند ناحیه مرئی ـ فرابنفش طیف الکترومغناطیس را در کمتر از ثانیه به ‌صورت همزمان طیف گیری کند.

شکوفی با اشاره به کاربردهای این دستگاه گفت: اسپکتروفوتومتر آشکارساز دستگاهی است که برای آنالیز مواد مختلفی همچون نفتی، نانو مواد، دارویی، مواد بیولوژیکی و معدنی کاربرد دارد.

این محقق با بیان اینکه این دستگاه برای آنالیز ترکیبات مختلف شیمیایی کار برد دارد، اظهار کرد: از حوزه‌های کاربردی این دستگاه‌ها می‌توان در صنایع مختلف نفت، گاز، پتروشیمی و  فلزی، محیط‌زیست همچنین  آب و فاضلاب و دارویی اشاره کرد. 

وی در خصوص نحوه کار طیف‌سنج توضیح داد: این دستگاه یک منبع تابش نور دارد که نمونه ماده در مقابل آن قرار می‌گیرد. هرکدام از این مواد بر اساس ترکیبات شیمیایی خود تعدادی از طول‌موج‌ها را جذب کرده و تعدادی را از خود عبور می‌دهند که پرتوهای رد شده از ماده وارد بخش جداسازی طول ‌موج‌های نور می‌شوند.

شکوفی با بیان اینکه این دستگاه در حال حاضر در بخش‌های آموزشی دانشگاه‌ها و آموزش‌وپرورش مورد استفاده است، گفت: این دستگاه در حال حاضر در بخش‌های دانشگاه‌های کشور و صنایع مختلف و آموزش و پرورش مورد استفاده قرار گرفته است.

به گفته وی این دستگاه طیف نوری، محدوده 200 تا 800 نانومتر را در کمتر از ثانیه و به ‌طور همزمان ثبت می‌کند.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/12514/امکان-اندازه‌گیری-طیف-نوری-در-ناحیه-فرابنفش-و-مرئی-فراهم-شد
بستن   چاپ