ایرانیان جهان
ابوترابي: تسهيل فضاي کسب و کار را محقق مي‌کنم
سه شنبه 17 ارديبهشت 1392 - 5:25:48 PM

يک کانديداي احتمالي انتخابات رياست جمهوري گفت: از ميان 185 کشور جهان به لحاظ شاخص فضاي کسب و کار رتبه 145 را در اختيار داريم، ولي اگر رييس جمهور شوم اين رتبه را تا پايان دولتم به کمتر از 45 کاهش مي‌دهم.

حجت‌الاسلام و المسلمين سيد محمد حسن ابوترابي‌فرد در جمع قطعه‌سازان صنايع خودروسازي گفت: امروز سياست‌هاي اقتصادي قابل دفاع نيست و يقينا با اصلاح سياست‌ها بستر خلق ثروت براي ملت و دولت به وجود مي‌آيد.

وي افزود: با تامين نقدينگي بنگاه‌هاي توليدي صنعتي ظرف يکي دو ماه با جهش بزرگي در اين حوزه‌هاي روبرو مي‌شويم در اين صورت در کوتاهترين زمان ممکن ظرفيت اشتغال‌زايي و افزايش توان توليد قابل تحقق است.

وي با تاکيد براينکه براي فائق آمدن بر مشکلات توليد بايد جلسات مستمري بين مديران ارشد دستگاه‌ها و فعالان ارشد اقتصادي در همه دستگاه‌ها برقرار شود گفت:‌ انسان مومن بايد تمام تصميماتش مبتني بر نظرات علمي و کارشناسي باشد و بي‌ترديد با مديريت مبتني بر علم و اخلاق مي‌توان بر چالش‌هاي اقتصادي فرهنگي و سياسي فائق آمد.

وي با بيان اينکه تورم توليد، آثار رکودي ندارد گفت: افزايش قيمت ريالي کالا و نهاده‌هاي مالي و واسطه‌اي،‌ مواد اوليه، دستمزد و انرژي ضرورتي اجتناب ناپذير است که اگر فکري براي آنها نشود دامن‌گير کشور مي‌شوند؛ چرخ توليد زماني به حرکت در مي‌آيد که نقدينگي و تسهيلات بانکي در اين بخش به گردش درآيد.

وي افزود: 42 تا 50 درصد هزينه توليد خودرو مربوط به مواد اوليه است و طي يکي دو سال اخير هزينه قطعات خودرو افزايش شديد يافته افزايش هزينه‌ها توليد و دستمزد نيازمند نقدينگي است. مديريت مبتني بر برنامه نياز همه حوزه‌هاست ولي متاسفانه مديريت فرآيند در عرصه اقتصادي وجود ندارد.

وي با اشاره به ماده 80 قانون برنامه پنجم توسعه که بيش‌بيني‌هاي خوبي براي حمايت از توليد کرده است، گفت: حمايت مالي و تشويق شبکه‌ها، خوشه‌ها و زنجيره‌هاي توليد ايجاد ارتباط مناسب بين بنگاه‌هاي کوچک، متوسط و بزرگ و توسعه مراکز اطلاع‌رساني و الکترونيکي بايد توسط دولت انجام شود. دولت بايد مشکلات توليد را مرتبا رصد کند تا با شناخت آنها اين موانع را برطرف کند.

وي وعده داد: ‌دولت آينده تمام ظرفيت خود را براي شناخت موانع توليد و رفع آنها به کار خواهد گرفت؛ در غير اين صورت به اقتصاد بزرگي تبديل نمي‌شويم و قطعا در مقابله با تهديدها از پاي درخواهيم آمد. بايد از ظرفيت علمي و تجارب اجرايي استعداد‌ فعالان اقتصادي استفاده کرد و رصد مشکلات و اقدام براي رفع آنها را در دستور قرار داد تا اميدبخشي در حوزه توليد را در آينده شاهد باشيم؛ علاوه بر ظرفيت‌هاي موجود مي‌توان ظرفيت‌هاي جديدي نيز خلق کرد؛ با نگاه درست به موضوع توليد و خلق ثروت و افزايش درآمد به اين اهداف جامع عمل پوشاند.

ابوترابي تاکيد کرد: درآمد از ناحيه توليد ارزش افزوده حاصل مي‌کند با اين درآمد مي‌توان رفاه و سرمايه کشور را افزايش داد و از سرمايه نفت به عنوا ن سرمايه مبلد و پشتييان توليد استفاده کرد.

وي با طرح اين پرسش که چرا از سال 84 به بعد سوء نقدينگي کشور چهار برابرافزايش يافت؟ گفت: در سال 84 نقدينگي کشور بالغ بر 92 هزار ميليارد تومان و توليد ناخالص داخلي 184 هزار ميليارد تومان بود. به عبارت ديگر از هر يک ريال نقدينگي دو ريال کالا و خدمات توليد مي‌شد، اما اين اعداد در سال 1391 در بخش نقدينگي بيش از 353 هزار ميليارد تومان و در بخش توليد ناخالص داخلي 486 هزار ميليارد تومان شد به بيان ديگر از هر ريال نقدينگي 1.4 دهم ريال کالا و خدمات توليد شد. اين اعداد در سال 1391 به طور فاحشي افزايش يافت به همين دليل بانک مرکزي گزارشي از اين شاخص‌ها اعلام نکرد؛ در اين سال بايد نقدينگي به بيش از 400 هزار ميليارد تومان افزايش يافته باشد، ولي اين حجم عظيم نقدينگي به بخش توليد هدايت نشد.

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي گفت‌: افزايش ذخاير ارزي، کاهش نقدنگي و مديريت نقدينگي به حوزه‌هاي خلق ثروت از وظايف ذاتي بانک مرکزي است و کار کليدي اين بانک نظارت بر انجام درست اين سياست‌ها است ولي بانک مرکزي به قلکي دردست دولت تبديل شد.

وي با ابراز تاسف از افزايش هزينه‌هاي جاري کشور گفت:‌ در گذشته به راحتي مي‌توانستيم حداقل 50 درصد از هزينه‌هاي نقدي و فرآورده‌هاي نفتي و ميعانات نفتي را به حساب ذخيره ارزي يا صندوق توسعه ملي واريز کنيم ولي کوتاهي شد. بارها به مسوولان ارشد اجرايي گفته‌ايم ما و آمريکا به سان دو لبه يک قيچي عمل مي‌کنيم؛ آمريکا با تحريم شبکه بانکي و اقتصادي امکان استفاده از درآمدهاي ارزي را به چالش کشاند و در داخل نيز با افزيش هزينه‌هاي جاري در همان مسير آمريکا قدم برداشته شد.

وي افزود: هزينه جاري در سال 1387 بالغ بر 46 هزار ميليارد تومان بود که اين رقم در سال 91 به بيش از صد هزار ميليارد تومان افزايش يافت.

وي راه برون رفت از وضعيت فعلي را در گرو عظم و اراده جدي مديريت ارشد دستگاه اجراي دانست و افزود: يقينا با عظم و اراده مديران ارشد اجرايي کشور بايد تنها اموري در اختيار دولت باقي بماند که بخش خصوصي توان اجراي آن را ندارد با واسپاري امور تصدي‌گري راه براي حرکت بزرگ در عرصه اقتصاد، خلق ثروت و توليد کار هموار مي‌شود و هزينه‌هاي جاري کاهش مي‌يابد.

وي پيشنهاد داد: منابع ارزي بايد در شاهرگ اقتصادي کشور جاري شود در کنار منابع ارزي منابع ريالي نيز به بخش توليد اختصاص يابد.

ابوترابي با اشاره به سهم صنعت در توليد ناخالص داخلي گفت :بخش صنعت در سال 1390 سهم ده درصدي در توليد ناخالص داخلي داشت توجه به صنعت در راستاي خلق بيشتر ثروت بايد انجام شود. نگاه مديريت اجرايي بايد معطوف خلق ثروت شود يقينا با تغيير اين نگاه بايد فضا و بسترهاي لازم براي خلق ثروت به وجود آيد.

وي ابراز تاسف کرد: نگاه مسوولان اجرايي بيش از آن که معطوف خلق ثروت باشد معطوف هزينه درآمدهاي نفتي است دولت‌هايي که به درآمدهاي نفتي و گازي متکي هستند عامل به وجود آمدن اوضاع فعلي اقتصادي کشور هستند اما امروز نگاه هزينه‌اي به درآمدهاي نفتي بايد تغيير کند و بنده تمام عظم و اراده خود را معطوف به خلق ثروت خواهم کرد.

اين کانديدا احتمالي رياست جمهوري استقلال سياسي را مهمترين سرمايه براي حرکت ملت دانست و افزود: ايران امروز در صدر کشورهايي است که استقلال سياسي دارند و اصلا سکوي پيشرفت و پرواز در دنياي امروز استقلال سياسي و قدرت تصميم‌گيري ملت است.

وي ايران را قطب سياسي جهان دانست و افزود: بايد از قطب سياسي بودن ايران براي رسيدن به دغدغه‌هايمان بهره برد به بيان ديگر بايد از ظرفيت‌هاي موجود کشور به درستي استفاده کرد. امروز از امنيت قابل توجهي برخوردايم که با همت فراوان و مديريت شرايط سخت حاصل شده است و بدون امنيت مجالي براي بيان نگراني‌ها در جلساتي شبيه جلسه شما وجود نداشت .

نماينده مردم تهران گفت: ايران امروز هيچ بدهي خارجي ندارد هرچند که رشد اقتصادي ما نسبت به برخي کشورهاي منطقه پايين‌تر است.



http://www.ilandnews.ir/fa/News/125/ابوترابي--تسهيل-فضاي-کسب-و-کار-را-محقق-مي‌کنم
بستن   چاپ