ایرانیان جهان
جوراب پرواز بپوشيد تا خروپف نکنيد
پنجشنبه 16 بهمن 1393 - 12:51:17 PM
ايرنا
جوراب پرواز با فشار تقريبي 17-12 ميليمتر جيوه معمولا در جريان پروازها و مسافرت هاي طولاني مدت پوشيده مي شود تا از بروز لخته خوني، تورم پاها و اختلالات ناشي از جريان گردش خون جلوگيري شود.اين جوراب براي درمان واريس نيز استفاده مي شود.

همچنين اين جوراب، مايعي را که در طول روز در ساق پاها تشکيل مي شود، کاهش مي دهد.

برخي مطالعات نشان داده اند، هنگام خواب قسمتي از مايعي که در طول روز در ساق پا تشکيل شده در نتيجه جاذبه به سمت گردن حرکت مي کند که به آپنه خواب( قطع موقت تنفس در جريان خواب) و خر و پف منجر مي شود.

اکنون محققان دانشگاه «تورنتو» کانادا با مطالعه بر روي بيش از 50 مرد متوجه شدند که پوشيدن جوراب پرواز در طول روز موجب کاهش تشکيل مايع در ساق پا و در نتيجه هنگام خواب مايع کمتري به سمت گردن حرکت و از بروز خر و پف جلوگيري مي کند.

محققان همچنين در اين مطالعه مردان مبتلا به آپنه خواب را به دو گروه تقسيم کردند، يک گروه در طول روز جوراب پرواز و گروه دوم جوراب هاي معمولي پوشيدند.

اين مطالعه نشان داد، مرداني که در طول روز جوراب پرواز مي پوشيدند مايع کمتري به سمت گردن آنها حرکت مي کرد و در نتيجه شمار دفعات اختلال خواب آنها از متوسط بيش از 30 بار در ساعت به 15 بار کاهش يافت اما تغييري در اختلال خواب مرداني که جوراب معمولي پوشيده بودند مشاهده نشد.

نتيجه اين مطالعه در مجله Sleep Medicine منتشر شده است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/1235/جوراب-پرواز-بپوشيد-تا-خروپف-نکنيد
بستن   چاپ