بزرگترين شتاب دهنده ذرات روشن مي‌شود
شنبه 11 بهمن 1393 - 1:27:46 PM
مهر
برخورد دهنده بزرگ هادروني LHC در ماه هاي آتي روشن خواهد شد تا تحقيقات کارشناسان و محققان موسسه تحقيقات هسته اي اروپا (سرن) ادامه پيدا کند. هدف اينبار شتاب دهنده را مي توان در کشف نقاط و  ابعاد جديدي از بوزون هيگز و همينطور شناسايي ماده تاريک دانست. اما پيش از اينکه بزرگترين و قدرتمندترين شتاب دهنده دنيا يعني همان برخورد دهنده بزرگ هادروني روشن شود بايستي اطلاعات جامعي از ابتداي شروع به کار تا پايان اين برخورد دهنده جمع آوري شود تا راهگشاي محققان باشد.

اين سازمان تحقيقات هسته اي در حاشيه شهر ژنو سوئيس و در مرز مشترک بين فرانسه و سوئيس در محيطي به 27 کيلومتر و در 100 متري زير زمين قرار گرفته است. اين شتاب دهنده با کمک آهن‌رباهايي غول آسا کار مي کند و به ذرات سرعتي برابر 99.99 درصد سرعت نور مي بخشد. در سال 2012 ميلادي، اين شتاب دهنده توانست در کشف بوزون هيگز به دانشمندان کمک سودمندي کند. بوزون هيگز به عنوان يک ذره ريز اتمي نامگذاري شده که وجود آن براي درک تکامل اوليه جهان ضروري است.

بوزون هيگز آخرين قطعه از مدل استاندارد است که صحت آن به لحاظ تجربي آزمايش مي شود تا اين ذره بتواند مدل استاندارد فيزيک را تکميل کند. در ماه هاي آتي، محققان بررسي ويژگي هاي اين ذره را آغاز خواهند کرد تا با ابعاد مختلف آن بيشتر آشنا شوند زيرا اکنون نظريه هاي مختلفي از جمله خطرناک بودن اين ذره، عدم وجود بوزون هيگز و ... مطرح شده اند که کارشناسان سرن در گام بعدي تحقيقات خود به دنبال ارائه پاسخ به پارامترهايي مانند جرم، طول عمر و ... اين ذره هستند. البته براي شناخت بهتر اين ذره، مدل هاي تئوري نيز مطرح شده اند. اما هنوز بسياري از سئوالات در اين رابطه بي پاسخ مانده اند. در نتيجه تحقيقات در ماه هاي آتي و با روشن شدن مجدد برخورد دهنده هادروني ادامه خواهد داشت.

اين ماشين همانطور که پيشتر نيز اعلام شده بود در اوايل سال 2015 ميلادي با پرتوهاي پروتوني و با نيروي  TeV6.5 روشن خواهد شد. اين ميزان در سال 2012 ميلادي در حدود TeV4 بود. همانطور  که از آمار و ارقام بر مي آيد اين ماشين با دو برابر قدرت قبلي خود آغاز به کار خواهد کرد. اما ميزان پرتوهاي پروتون به تدريج افزايش خواهند يافت تا کارشناسان سرن بتوانند شاهد فرآيندهاي مطلوب تري باشند. اما از سوي ديگر افزايش قدرت ماشين مي تواند تاثير متفاوتي در کشف ذرات جديدي از LHC داشته باشد، در صورتي که انرژي بيشتري صرف شود امکان توليد ذرات سنگين تر نيز بيشتر مي شود.

اما آنچه که اهميت دارد و با روشن شدن اين شتاب دهنده مي تواند يافته جديدي را پيش روي کارشناسان سرن قرار دهد را مي توان در جزئيات متفاوتي از ماده تاريک دانست. ماده تاريک يکي از معماهاي هميشگي بشريت بوده که انتظار مي رود در سال جاري و با راه اندازي مجدد برخورددهنده هادروني بتوان به اين معما نيز پاسخ داد.