ایرانیان جهان
ساخت حشره کش غيرسمي سازگار با محيط زيست و انسان
سه شنبه 30 دي 1393 - 1:38:06 PM
ايرنا
اين ترکيب ساخته شده مي تواند پشه ها و ديگر حشرات موذي موجود در تالاب ها را نيز از بين ببرد.

در اين روش محققان از نانوذرات پليمري غيرسمي زيست تخريب پذير و RNA دو رشته اي (dsRNA) استفاده کردند. dsRNA مولکول سنتز شده اي است که قادر است يک فرآيند زيستي براي از بين بردن توالي DNA يک حشره را آغاز کند.

محققان روي لاروهاي پشه تحقيق کردند، آنها dsRNA ويژه اي طراحي کردند که مي تواند RNA توليدکننده نوعي آنزيم را که نقش مهمي در تشکيل اسکلت اين پشه دارد، از بين ببرد.

نبود اين آنزيم سبب مي شود پشه بدون نياز به ترکيبات سمي و حشره کش از بين برود، هر چند اين روش براي نوعي پشه طراحي شده است اما مي توان آن را براي حشرات ديگر نيز استفاده کرد.

ژو از محققان اين طرح پژوهشي گفت: اين فناوري جديد مي تواند براي کنترل جمعيت حشرات بدون آسيب رساني به محيط زيست و سلامت افراد مناسب باشد.

وي افزود: مردم براي از بين بردن سوسک ها از سموم مخصوصي استفاده مي کنند که مي تواند براي سلامتي آنها خطرناک باشد؛ در صورتي که بتوانيم با استفاده از dsRNA تنها ژن هاي سوسک را هدف قرار دهيم، ديگر نيازي به استفاده از سمومي که موجب مسموميت حيوانات خانگي مي شود، نيست.

اين روش با عنوان Double-Stranded RNA-Based Nanoparticles for Insect Gene Silencing در اداره ثبت اختراع آمريکا به ثبت رسيده است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/1168/ساخت-حشره-کش-غيرسمي-سازگار-با-محيط-زيست-و-انسان
بستن   چاپ