ایرانیان جهان
رؤياي راه رفتن براي معلولان رنگ واقعيت مي‌گيرد
يکشنبه 21 دي 1393 - 1:30:38 PM
مهر
سه سال پيش دانشمندان انستيتو فدرال تحقيقات سوئيس (EPFL) از موفقيتي تاريخي در بازگرداندن توانايي راه رفتن به موشهاي فلج خبر دادند.

آنها در ابتدا موشهاي سالم را با تزريق ماده شيميايي مخصوصي فلج کرده و در ادامه با تحريک الکتريکي نورونها در بخش پاييني ستون فقرات بار ديگر آنها را به زندگي عادي بازگرداندند. با اين حال اين فناوري هنوز به آن سطح از پايداري نرسيده که بتوان آن را در انسانها مورد آزمايش قرار داد. اما حالا و با گذشت سه سال از آن روزهاي تاريخي دانشمندان EPFL بار ديگر خبرساز شده اند. به نظر مي رسد آنها اين مشکل را نيز برطرف کرده باشند.

آنچه که تاکنون به عنوان مانع بازدارنده در به کارگيري اين فناوري اميدوارکننده در درمان انسانهاي معلول مطرح بوده چگونگي توليد ايمپلنت نخاعي ويژه انسانها بوده است. محققان بايد ايمپلنتي طراحي و توليد کنند که نه خيلي نرم و بيش از حد انعطاف پذير و نه سفت و سخت باشد.

ايمپلنت

تا پيش از اين تمام ايمپلنت هايي که توليد شده بودند همچون بافت هاي بيولوژيکي که آنها را احاطه کرده بودند نرم و انعطاف پذير نبودند.

اکنون دانشمندان انستيتو فدرال تحقيقات سوئيس نوعي جديد از ايمپلنت مورد نياز براي اين نوع اعمال پيچيده جراحي را ساخته اند که تمامي ويژگيهاي مورد نظر دانشمندان را داراست.

اين فناوري جديد که e-Dura نام دارد، مختص بکارگيري در قشر مخ يا نخاع است. اين دستگاه بسيار باريک و حساس سيستم عصبي را محافظت کرده و با عملکرد خود ناتواني در راه رفتن را از بين مي برد.

اين ايمپلنت متشکل از ماده سيليکني است که با استفاده از طلا تبديل به رسانايي عالي شده است و با بالاترين کيفيت ممکن الکترودها را در خود جاي مي دهد.

اين الکترودها حامل جرياني هستند که تحريک الکتريکي لازم را موجب شده و در نتيجه توانايي حرکت در معلولان حرکتي ايجاد مي شود.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/1126/رؤياي-راه-رفتن-براي-معلولان-رنگ-واقعيت-مي‌گيرد
بستن   چاپ