ایرانیان جهان
جنجال آفرینی دوباره بولسانارو در برزیل
دوشنبه 7 اسفند 1402 - 09:01:37
ایرانیان جهان - باشگاه خبرنگاران / رئیس‌جمهور راستگرای سابق برزیل که به تلاش برای کودتا نیز متهم است از حامیان خود خواست تظاهراتی را علیه سیستم انتخاباتی این کشور برگزار کنند.
هزاران نفر از برزیلی‌ها در حمایت از ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهور راستگرای پیشین، که حکم عدم صلاحیت او برای نامزدی برای هر منصبی صادر شده است، به خیابان‌های سائوپائولو آمدند.
براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، بولسونارو به هوادارانش گفت: ما نمی‌توانیم بپذیریم که هیچ نیرویی بتواند کسی را از صحنه سیاسی حذف کند، مگر اینکه دلیل موجهی داشته باشد. ما نمی‌توانیم انتخابات را با حذف مخالفان تصور کنیم.
رئیس جمهور سابق برزیل اعلام کرد که بنابر حکم صادر شده تا سال 2030 به اتهام انتشار اطلاعات گمراه کننده واجد شرایط نامزدی نیست. روز یکشنبه بولسونارو از حامیان خود خواست تا در تظاهرات حمایت از او در سائوپائولو به طور گسترده شرکت کنند.
بولسونارو که پس از انتخابات گذشته نتیجه را نپذیرفت و برای کودتا تلاش کرد؛ در سخنرانی خود گفت: کودتا چیست؟ تانک‌ها در خیابان ها، سلاح ها، توطئه ها. هیچ یک از این‌ها در برزیل اتفاق نیفتاد. من به دنبال آرامش هستم، گذشته را پاک می‌کنم و راهی برای زندگی در صلح پیدا می‌کنم.

بولسونارو، 68 ساله، یک افسر سابق ارتش است. او از هوادارانش خواست تا تظاهرات مسالمت آمیز را که ادعا می‌شود برای دفاع از حاکمیت قانون دموکراتیک در سائوپائولو، پایتخت اقتصادی است، ترتیب دهند.
رئیس‌جمهور سابق بر بی‌گناهی خود تاکید می‌کند و از پاسخگویی به سوالاتی که در جریان تحقیقات نیم ساعته در روز پنجشنبه در یک ایستگاه پلیس فدرال در برازیلیا به او خطاب شده بود خودداری کرد. بولسونارو در بیانیه‌ای به ایستگاه رادیویی CBN Recife گفت: هیچکس در برزیل اقدام به کودتا نکرد. این حقیقت بزرگ است.
در 8 ژانویه 2023، یک هفته پس از تحلیف لولا، هزاران نفر از هواداران بولسونارو به مقر کاخ ریاست جمهوری، پارلمان و دادگاه عالی یورش بردند و خسارات شدیدی به بار آوردند. بولسونارو که در آن زمان در آمریکا بود، هر گونه مسئولیتی را رد کرد. با این حال پلیس همچنین فیلم ضبط شده‌ای از جلسه‌ای را منتشر کرد که در ژوئیه 2022 برگزار شد، که در آن به نظر می‌رسد بولسونارو فریاد می‌زند، توهین می‌کند و به وزرای دولتش دستور می‌دهد تا به او کمک کنند تا قابلیت اطمینان سیستم انتخاباتی را تضعیف کند.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/1115069/جنجال-آفرینی-دوباره-بولسانارو-در-برزیل
بستن   چاپ