ایرانیان جهان
تقویت خلاقیت دانشجویی با مسابقات آب شیرین کن های خورشیدی
چهارشنبه 20 تیر 1397 - 7:45:23 AM
ایرنا
ایرانیان جهان- دکتر رضا حسینی ابرده  در مورد این دوره از مسابقات که امروز در این دانشگاه آغاز شد، توضیح داد: در این دوره از مسابقات 11 گروه دانشجویی در سه رشته آب شرب، آب صنعتی و میزان هدررفت صفر آب یا Zero liquid discharge /ZLD برگزار می شود که در دو رشته اول هر کدام 5 گروه و در رشته سوم به دلیل تخصصی بودن تنها یک گروه حضور دارند.
وی در مورد روند این مسابقات نیز توضیح داد: هر کدام از گروه ها با حضور در دانشگاه امیرکبیر دستگاه های آب شیرین کن خود را که با انرژی خورشیدی کار می کند در معرض دید و آزمایش شیرین کردن آب های مد نظر گذاشته اند و در پایان امروز و بعد از قضاوت گروه داوری تیم های برنده مشخص می شوند.
«در هر رشته 3 تیم از اول تا سوم به عنوان برنده انتخاب می شوند که ضمن دریافت جوایزی از برگزارکنندگان می توانند گواهینامه علمی و صنعتی شرکت و برنده شدن در مسابقه را دریافت کنند تا در صورت تمایل دستگاه خود را به واحدهای صنعتی یا نهادهای دولتی برای تجازی سازی ارائه دهند».
استاد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه امیرکبیر با تاکید بر ضرورت استفاده بیشتر از انرژی خورشیدی خاطرنشان کرد: یکی از اهداف ما از برگزاری این مسابقه فرهنگ سازی در زمینه استفاده های متعدد انرژی خورشیدی به ویژه با توجه به بحران آب موجود در کشور است.

*** غفلت از انرژی خورشیدی
وی گفت: در شرایطی که کشور ها ما سالانه 300 روز آفتابی دارد متاسفانه از این انرژی فراوان استفاده بهینه نکرده ایم، در حالی که در بسیاری کشورهای اروپایی با داشتن 80 تا 100 روز آفتابی بسیار روی این نوع انرژی سرمایه گذاری کرده اند.
دکتر حسینی ابرده در مورد به صرفه بودن و گرانی استفاده از انرژی خورشیدی اظهار داشت: فناوری ساخت پنل های خورشیدی نسبت به قبل بسیار ارزان تر شده است؛ ضمن اینکه مواد اولیه آن نیز در دسترس تر هست.
وی با اشاره به کاهش قیمت تولید این انرژی افزود: قیمت 1 وات برق خورشیدی در دهه 70 میلادی حدود 10 پوند بود و این قیمت اکنون به نیم پوند کاهش یافته است.
سرپرست برگزاری مسابقات آب شیرین کن های خورشیدی افزود: ضمن اینکه باید بحران آب در کشور را در نظر داشته باشیم، در این وضعیت واقعا باید دنبال راه های جدیدی برای استفاده از پساب ها بود.
وی ادامه داد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزارت نیرو، وزارت نفت و همه نهادهایی که به نوعی با موضوع انرژی سروکار دارند باید برای توسعه این فناوری ها سرمایه گذاری کنند.
دکتر حسینی ابرده با انتقاد از استفاده از سوخت های فسیلی افزود: این سوخت ها منجر به تولید بیشتر گازهای گلخانه ای و در نهایت تخریب بیشتر محیط زیست می شوند و باید به سمت توسعه انرژی های پاک از جمله انرژی خورشیدی برویم.
اولین دوره مسابقات آب شیرین کن های خورشیدی اردیبهشت 94 برگزار شد و دومین دوره امروز با حضور گروه های علاقمند برپاست، نتایج نیز (چهارشنبه) اعلام می شود.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/11037/تقویت-خلاقیت-دانشجویی-با-مسابقات-آب-شیرین-کن-های-خورشیدی
بستن   چاپ