ایرانیان جهان
پنبه تراریخته در ایران به زیرکشت می رود
یکشنبه 17 تیر 1397 - 7:47:40 AM
مهر
ایرانیان جهان- بهزاد قره‌یاضی با بیان اینکه در حال حاضر 10 درصد کل زمین‌های زراعی دنیا به زیر کشت محصولات تراریخته رفته است، اظهار داشت: بر اساس آخرین گزارش سرویس بین المللی دستیابی و استفاده از بیوتکنولوژی کشاورزی، سطح زیر کشت محصولات تراریخته برای نخستین بار در سال 2018 به مرز حدودی 190 میلیون هکتار رسیده است؛ این رقم فوق معادل با 17 درصد کل اراضی زیر کشت محصولات سالیانه است.

وی تصریح کرد: در دنیا نزدیک به 1.6 میلیارد زمین زارعی وجود دارد که 200 الی 300 میلیون هکتار آن زیر کشت گیاهان باغی از جمله گردو، بادام و… می‌رود؛ 100 تا 200 میلیون هکتار نیز آیش داریم و بنابراین در مجموع 1.1 تا 1.2 میلیارد هکتار در دنیا زیر کشت محصولات مختلف می‌رود که 67 درصد آن غلات (گندم، جو، ذرت و برنج) است.

قره یاضی با اشاره به این که 100 سال از فعالیت نهضت ارگانیک و بازگشت به طبیعت در دنیا می‌گذرد، ادامه‌ داد: بدون قضاوت در مورد انجمن موسوم به ارگانیک در ایران و با پذیرش آنچه که در اروپا و آمریکا به عنوان ارگانیک عرضه می‌شود، بر اساس آخرین مقاله منتشر شده در این زمینه، چنین دریافت می‌شود که میزان کشت محصولات ارگانیک هنوز به یک درصد سطح زیر کشت محصولات کشاورزی نیز نرسیده است.

رئیس انجمن علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران با بیان اینکه در مدت 22 سال (1996 تا 2017) که از کشت نخستین محصول تراریخته می‌گذرد، به استثنای یک سال شاهد افزایش سالانه سطح زیر کشت این محصولات بوده‌ایم، علت افت یک درصدی این محصولات در سال 2015 را خشکسالی اعلام کرد.

قره‌یاضی همچنین از به سطح اشباع رسیدن محصولات تراریخته در کشورهای کشت کننده این محصولات خبر داد و افزود: برای مثال در کشور برزیل که 60 میلیون هکتار سویا و ذرت کشت می‌شود، 50.2 درصد میلیون هکتار یا معادل 94 درصد آن ذرت و سویای تراریخته است. درهمین حال 94.5 درصد هر آنچه که در کشور آمریکا کشت می‌شود، محصول تراریخته است و در آرژانتین تقریباً هیچ محصول غیر تراریخته‌ای وجود ندارد.

وی همچنین از کشت 100 درصدی پنبه تراریخته در پاکستان خبر داد و ‌اضافه کرد: در هندوستان نیز 93 درصد سطح زیر کشت پنبه از نوع تراریخته است؛ بنابراین این ادعا که 300 هزار نفر در هند به خاطر این نوع محصولات خودکشی کرده‌اند، اساساً کذب است. در حال‌ حاضر در آمریکا، یونجه، چغندر قند، پاپایا (خربزه درختی)، کدو، بادمجان و البته سیب که نوع تراریخته آن در فقط در آمریکا موجود است، نیز به صورت تراریخته عرضه می‌شود.

رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران با بیان اینکه در ایران میوه‌های تراریخته همچون سیب، پرتقال و… نداریم و تا 20 یا 30 سال آینده نیز نخواهیم داشت، ادامه‌ داد: در آمریکا دو نوع سیب زمینی تراریخته به بازار عرضه شده که سوختن آنها در حین سرخ کردن ممکن نیست و ماده سرطان‌زای «آکریلامیدم که بر اثر سوختن روغن سیب‌زمینی تولید می‌شود نیز در محصولات تراریخته ایجاد نمی‌شود.

وی با بیان این که امسال سطح محصولات تراریخته نسبت به سال قبل سه درصد افزایش پیدا کرده، اظهار کرد: در حال حاضر کشت محصولات تراریخته در 24 کشور صورت می‌گیرد و دو کشور اروپایی اسپانیا و پرتغال کشورهایی هستند که بیش از 131 هزار هکتار محصول تراریخته را در دل اروپا کشت می‌کنند. درهمین حال چین و کشورهای اروپایی بزرگترین کشورهای وارد کننده تراریخته هستند و بر خلاف برخی از ادعاها، اروپاییان هیچگاه این محصولات را به کشورهای جهان سوم صادر نمی‌کنند. 

قره یاضی شرایط کشورهایی از جمله ایران برای پذیرش محصولات تراریخته را دارا بودن مجوز مصرف در کشور تولید کننده و نیز مصرف آن به صورت واقعی اعلام کرد و در این‌باره توضیح داد: چنانچه فرض شود کشوری محصول تراریخته تولید کرده است و خود آن را مصرف نمی‌کند، اجازه واردات آن محصول به ایران، داده نمی‌شود.

رئیس انجمن علوم زراعت و نباتات ایران از برگزاری جلسات هفتگی با حضور سازمان دامپزشکی، معاونت زارعت، وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزی، انجمن‌های علمی و انجمن گروه زارعت و اصلاح نباتات به ریاست معاونت وزیر کشاورزی خبر داد و گفت‌: در این جلسات درخواست‌ها برای واردات محصولات تراریخته مورد بررسی قرار گرفته است و پس از انجام آزمایشات بر طبق اصول این شرط نیز مطرح است که چند کشور پیشرفته به محصول مورد نظر مجوز داده و در حال مصرف آن باشند.

قره‌یاضی، با اشاره به این که هندوستان به یکی از بزرگترین صادر کنندگان پنبه تبدیل شده است، ‌اضافه کرد: در پاکستان نیز از سال 2010 و 2011 سطح زیر کشت پنبه تراریخته به 80 درصد کل پنبه تولیدی این کشور افزایش پیدا کرد. هم اکنون 80 درصد سطح زیر کشت پنبه، 77 درصد سطح زیر کشت سویا، 32 درصد سطح زیر کشت ذرت و 30 درصد کلزا در ایران از نوع تراریخته است که محصولات تراریخته عمدتا از آرژانتین و برزیل وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه ذرت از کشور اوکراین وارد ایران می شود و عمده ذرتی که از اوکراین وارد می‌شود از نوع تراریخته است، گفت: محصولات تراریخته وارداتی شامل روغن و دانه‌های روغن از جمله روغن سویا، ذرت و کلزا می شود. دیگر محصول تراریخته وارداتی شامل خوراک دام از جمله ذرت، سویا، کنجاله ذرت و کنجاله سویا و کنجاله کلزا می شود که بیش از 90 درصد خوراک دام ما وارداتی و از نوع تراریخته است.

رئیس انجمن علوم زراعت و نباتات ایران از ارزش مالی 17 میلیارد دلاری بذر تراریخته در سال 2017 در دنیا خبر داد و گفت‌: این موضوع با در نظر گرفتن این نکته مطرح می‌شود که هر یک کیلوگرم بذر، 100 کیلوگرم محصول می‌دهد و بنابراین فروش این محصولات در دنیا حدود 100‌ها میلیارد دلار ارزش دارد. این‌ در حالی است که سهم جمهوری اسلامی ایران از این بازار تنها واردات پنج میلیارد دلاری آن است.

وی با بیان این که ما از ابتدای امر طرفدار تولید ملی محصولات تراریخته بوده‌ایم، اظهار کرد: قطعا امسال پنبه تراریخته مجوز کشت و کار و مصرف را از سوی سه نهاد سازمان محافظت محیط زیست، وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی دریافت خواهد کرد؛ این محصول به صورت آزمایشی و در سال آینده به صورت تجاری کشت خواهد شد.

قره یاضی اظهار امیدواری کرد که صادر شدن مجوز برای کشت پنبه تراریخته راه را برای کشت سایر این نوع محصولات هموار کند.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/10907/پنبه-تراریخته-در-ایران-به-زیرکشت-می-رود
بستن   چاپ