ایرانیان جهان
تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا، بزودی
دوشنبه 13 آذر 1402 - 14:21:27
ایرانیان جهان - عباس علی‌آبادی گفت: با امضای توافق تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا در آینده نزدیک و دسترسی به بازار 180 میلیون نفری، منطقه شاهد همکاری‌های بیشتر تجاری با کشور‌های عضو خواهیم بود.
به گزارش ، عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت صبح امروز در آیین افتتاحیه دومین نمایشگاه اختصاصی اوراسیا اظهار داشت: عرصه نمایشگاه زمینه تعامل ارزشمندی برای صاحبان بنگاه‌های اقتصادی به وجود می‌آورد تا شاهد رونق، توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی و اجرای پروژه‌های مشترک سرمایه گذاری باشیم.
وی افزود: از سال 2019 با امضای توافق همکاری تجارت ترجیحی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا تبادلات تجاری با این منطقه بیش از پیش گسترش یافت و شاهد رشد 2 برابری تجارت با کشور‌های عضو بودیم.
علی آبادی بیان‌داشت: با امضای توافق تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا در آینده نزدیک و دسترسی به بازار 180 میلیون نفری، منطقه شاهد همکاری‌های بیشتر تجاری با کشور‌های عضو خواهیم بود.
وی خاطرنشان کرد: ایران با جمعیتی بیش از 85 میلیون نفر و در اختیار داشتن منابع کم نظیر انرژی، معادن، ظرفیت‌های فراوان صنایع مختلف، خدمات فنی و مهندسی با فناوری بالا و دانش بنیان، موقعیت ژئوپلتیکی در منطقه، دسترسی به شبکه‌های مواصلاتی ریلی، جاده‌ای و خطوط حمل و نقل بین المللی دریایی و دسترسی به شاهراه‌های فعال و لجستیک بین الملی، نقش کلیدی در منطقه دارد.
علی‌آبادی با بیان اینکه در دومین نمایشگاه اختصاصی اوراسیا شاهد ارائه بخشی از توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی در حوزه صنعت، معدن و کشاورزی هستیم، تصریح‌کرد: قوانین سرمایه گذاری در ایران، مشوق‌ها و معافیت‌های بسیاری را برای سرمایه گذاران به‌ویژه در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در نظر گرفته است و شرکت‌های خارجی می‌توانند در بخش‌های مختلف صنعتی، معدنی، عمرانی پتروشیمی، علمی و فناوری و نفتی سرمایه گذاری یا به صورت مشترک با شرکت‌های ایرانی همکاری کنند.
وزیر صمت با بیان اینکه جایگاه بخش خصوصی در توسعه همکاری‌های کشور‌ها بسیار مهم است، تاکید کرد: در این راستا فعالیت هر چه بیشتر اتاق‌های مشترک، ایجاد مراکز تجاری و مشارکت در نمایشگاه می‌تواند به ارتباط کشور‌ها کمک شایانی کند.
وی تصریح کرد: پیگیری مذاکرات انجام شده درباره ضرورت رفع مشکلات توسعه تجارت کشور‌ها در منطقه اوراسیا از جمله لغو روادید تجاری، حل مشکلات حمل و نقلی، برقراری خطوط ارتباطی برای شرکت ها، رفع موانع مربوط به نقل و انتقالات مالی و بانکی به‌ویژه ایجاد ساز و کار تهاتر و استفاده از ارز‌های ملی کشور‌ها و تامین استاندارد‌های طرفین با جدیت بیشتری انجام شود.
علی‌آبادی گفت: انتظار می‌رود برگزاری این نمایشگاه و حضور در میزگردها، زمینه معرفی توانمندی کشور‌ها در زمینه‌های صنعتی، تجاری و اقتصادی و امکان تبادل نظر تجار و بازرگانان را فراهم کند.
همچنین در این آیین، مهدی ضیغمی رییس‌کل سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه راهبرد اصلی دولت سیزدهم توسعه موافقت‌نامه‌های دو و چندجانبه اقتصادی و تجاری با کشور‌های همسو است، خاطرنشان‌کرد: امضای توافق تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا از سال 1400 در دستور کار قرار دارد.
وی گفت: دومین نمایشگاه اختصاصی اوراسیا در ایران فرصتی را فراهم می‌کند تا با آشنایی تجار و فعالان اقتصادی از ظرفیت‌های تجاری کشور‌های عضو، سطح همکاری‌ها گسترش یابد.
ضیغمی تاکید کرد: با توجه به اینکه توسعه مناسبات تجاری نیازمند حل برخی مشکلات زیرساختی است، این نمایشگاه به پیشبرد اهداف کمک خواهد کرد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/1090359/تجارت-آزاد-با-اتحادیه-اوراسیا،-بزودی
بستن   چاپ