ایرانیان جهان
تاکید رئیس جمهور قرقیزستان بر توسعه همکاری‌های ترانزیتی در منطقه
شنبه 4 آذر 1402 - 15:38:48
ایرانیان جهان - ططبق اعلام آکی پرس، صدیر جپاروف رئیس جمهوری قرقیزستان در اجلاس سران کشور‌های برنامه ویژه سازمان ملل متحد برای اقتصاد آسیای مرکزی در باکو گفت: با توجه به تغییرات اقلیمی و شرایط سخت ژئوپلیتیکی، اقتصاد جهان که به تازگی از بحران پس از همه گیری کووید-19 بهبود یافته است، اکنون با چالش‌ها و خطرات جدیدی روبرو شده است.
وی گفت: در دوره دگرگونی گسترده نظام اقتصادی جهانی، ظرفیت داخلی کشور‌های ما امکان احیای فعالیت‌های اقتصادی را فراهم و چالش‌های مدرن، فرصت‌ها و چشم انداز‌های جدیدی را برای ما باز کرد.
رئیس جمهوری قرقیزستان تصریح کرد: زمینه مناسب برای توسعه همکاری‌های اقتصادی از طریق ارتقای تجارت بین المللی، حمل و نقل ترانزیتی، توسعه زیرساخت ها، معرفی فناوری‌های دیجیتال و یکپارچگی منطقه‌ای فراهم است و ایجاد تنوع در کریدور‌های حمل و نقل بین المللی برای قرقیزستان از اهمیت فراوانی برخوردار است، زیرا به کاهش وابستگی به یک یا چند مسیر ترانزیتی، ایجاد شرایط برای بهبود ثبات اقتصادی، امنیت و کاهش خطرات هنگام حمل و نقل کالا و مسافر منجر خواهد شد.
وی گفت: در این زمینه پروژه راهبردی احداث راه آهن چین- قرقیزستان-ازبکستان برای قرقیزستان و سایر کشور‌های همسایه منطقه اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند، اجرای این ابر پروژه در کوتاه‌ترین زمان ممکن، منطقه را از بن بست حمل و نقل خارج و حدود چهار میلیارد نفر را به هم متصل می‌کند، جغرافیای حمل و نقل از آسیا از طریق ترکیه به اروپا، خاورمیانه، ایران، کشور‌های حوزه خلیج فارس و شمال آفریقا را ترسیم می‌کند.
جپاروف گفت: ما قصد داریم از بخش جنوبی راهگذر ترانس خزر برای حمل و نقل جاده‌ای و ریلی کالا از قرقیزستان و چین به کشور‌های اروپایی، گرجستان و آذربایجان استفاده کنیم.
باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

http://www.ilandnews.ir/fa/News/1087381/تاکید-رئیس-جمهور-قرقیزستان-بر-توسعه-همکاری‌های-ترانزیتی-در-منطقه
بستن   چاپ