ایرانیان جهان
واکاوی نقش ایران و ترکمنستان در کریدورهای شمال - جنوب و شرق- غرب
دوشنبه 29 آبان 1402 - 11:13:16
ایرانیان جهان - تین نیوز
ایران و ترکمنستان بازیگران مهم کریدورهای شمال - جنوب و شرق - غرب هستند و به گفته وزیر راه و شهرسازی، توافق کرده اند در توسعه کریدورها با هم همکاری کنند.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، خردادماه بود که مهرداد بذرپاش - وزیر راه و شهرسازی- با شرکت در نشست ویژه راهگذر بین قاره ای شمال- جنوب با حضور وزرای حمل و نقل و ترابری روسیه، جمهوری آذربایجان، هند، قزاقستان و بلاروس اظهار کرد: ایران، به عنوان سرزمین فرصت های ترانزیتی و لجستیکی، هم به عنوان راه و هم راه حل، برای پیوندهای امن، ایمن، سهل، سریع و مقرون به صرفه ­ اقتصادی، سرزمینی برای رقابت سازنده و مشارکتِ بازیگران ذی نفع در عرصه ترانزیت و لجستیک نقش آفرینی خواهد کرد.
او آن زمان از واژه «ایران راه» استفاده کرد و گفت: در زبان فارسی، این ابتکار،نامیده می شود؛ راه (RAH) در زبان فارسی، همزمان هم به معنای راه و هم راه حل است و تمامی کشورهای منطقه می توانند با استفاده از راه ها و ظرفیت های ایران، بخش عمده ای از مسائل ترانزیتی و لجستیک خود را حل کنند.
بذرپاش یک ماه بعد از آن نیز در نشست سه جانبه ایران- هند و روسیه که با هدف تسهیل ترانزیت در مسیر کریدور شمال-جنوب با حضور مقامات کشورهای مختلف در تهران برگزار شد، گفت که اصول حاکم بر ابتکار ایران- راه که در پیوند عمیق با مفاهیم مرتبط با کریدور شمال-جنوب هستند.
توسعه برای رسیدن به جایگاه مناسب کشور در حمل ونقل بین المللی از موضوعات مهم در سیاست های کلی حمل ونقل و قانون برنامه هفتم توسعه است.
در عین حال برخی از همسایگان مانند قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان و افغانستان به نحوی محصور در خشکی هستند و برای رسیدن به دریا باید از طریق ایران کالاهای خود را حمل کنند. بهره مندی ایران از کریدورها از جمله کریدور شمال -جنوب از این منظر، بسیار حائز اهمیت است.
مقام معظم رهبری، فروردین ماه امسال چند اقدام کلیدی و زمینه ساز جهش اقتصادی «بهره گیری از موقعیت حساس و ممتاز جغرافیایی کشور برای حمل و نقل بین المللی به خصوص در مسیر شمال- جنوب» را خواستار شدند.
در ادامه تلاش برای گسترش سیاست ها با کشورهای همسایه، بذرپاش شامگاه پنجشنبه 25 آبان برای حضور در هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان به عشق آباد سفر کرد.
بر اساس توافق مقامات دو کشور، مقرر است تا در حاشیه هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ترکمنستان، همایش مشترک تجاری بازرگانان و بخش های خصوصی دو کشور و همچنین پانزدهمین نمایشگاه اختصاصی- تخصصی با عنوان «ایران پروژه» هم زمان با برگزاری اجلاس هفدهم برگزار شود.
«سردار بردی محمداف» - رئیس جمهور ترکمنستان - با ارسال پیامی به شرکت کنندگان نمایشگاه تخصصی «ایران پروژه» و «مجمع تجاری ترکمنستان و ایران»، بر توسعه حجم تجارت دوجانبه، ایجاد قالب های جدید تعامل و اجرای پروژه های مشترک در زمینه های امیدوارکننده تاکید کرده و به چشم اندازهایی که در مشارکت با ایران، به ویژه در حوزه تعامل در امتداد خط ریلی «قزاقستان-ترکمنستان-ایران» باز می شود، اشاره کرد.
در عین حال در کلان پروژه کریدور شمال - جنوب و در قالب ایران راه توسعه زیرساخت ها از جمله افزایش خطوط ریلی و جاده ای شرط لازم است اما شرط کافی برای دستیابی به آن این است که کمیسیون های مشترک با کشورهای همسایه برگزار شود.
مهرداد بذرپاش -رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ترکمنستان- ابراز امیدواری کرد که با توجه به استقبالی که کشورهای منطقه و فرامنطقه ای از این ابتکار و از زمان طرح آن برای نخستین بار در اوایل سال جاری نشان داده اند، بتوانیم با کمک دولت ترکمنستان فضایی به مراتب مناسب تر و حمایت شده برای فعالیت تمامی بازیگران زنجیره تأمین لجستیک و حمل و نقل دو کشور فراهم کنیم.
ایران از پیوستن ترکمنستان به کریدور حمل ونقل بین المللی شمال- جنوب و تراسیکا استقبال می کند و با توجه به اصول حاکم بر ایران راه، قطعا شراکت های دوجانبه ایران و ترکمنستان در همه ابعاد اقتصادی و تجاری تقویت خواهد شد و این شراکت مبنایی برای شراکت های راهبردی دو کشور با سایر کشورهای منطقه و فرامنطقه ای در مسیرهای شرقی غربی و شمالی جنوبی خواهد بود.
ترکمنستان در ابتکار «ایران راه» جایگاه ویژه ای دارد و شریک راهبردی ایران به شمار می رود، ایران دروازه آسیای میانه و دسترسی به کریدور شرقی - غربی و شمال جنوب است. همچنین جمهوری اسلامی ایران تسهیلات خاصی را برای دسترسی همسایگان به آب های آزاد فراهم کرده است. در این هدف گذاری نقش ترکمنستان در کریدورهای شمال جنوب و شرق غرب قابل پیگیری است.
به گفته بذرپاش، ایران و ترکمنستان بازیگران مهم کریدورهای شمال-جنوب و شرق- غرب هستند و توافق کرده اند در توسعه کریدورها با هم همکاری کنند.
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

http://www.ilandnews.ir/fa/News/1085781/واکاوی-نقش-ایران-و-ترکمنستان-در-کریدورهای-شمال---جنوب-و-شرق--غرب
بستن   چاپ