ایرانیان جهان
صادرات محصولات پارک علم و فناوری همدان به 7 کشور
شنبه 16 تیر 1397 - 6:52:53 AM
مهر
ایرانیان جهان- مجید کزازی رئیس پارک علم و فناوری همدان در نشست خبری در خصوص دستاوردهای پارک علم و فناوری همدان گفت: برنامه این پارک توسعه فعالیت های بین‌المللی است که در این راستا محصولات شرکت های دانش بنیان مستقر در این پارک در زمینه های کشاورزی، ماشین آلات کشاورزی، گیاهان دارویی، دارو و مواد شیمیایی به کشورهای تاجیکستان، آلمان، ایتالیا، افغانستان، ارمنستان و آسیای میانه صادر می شود.

وی افزود: سند راهبردی این پارک تدوین شده و در وزارت علوم به تصویب رسیده است که در این سند سه محور بین‌المللی سازی فعالیت ها، تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی به شرکت های دانش بنیان و توسعه اقتصاد مقاومتی تأکید شده است.

رئیس پارک علم و فناوری همدان خاطرنشان کرد: این پارک برنامه دارد براساس پتانسیل های استان فعالیت کند بنابراین اولویت کاری این کار در زمینه های کشاورزی، آب و خاک، بیوتکنولوژی، انرژی های تجدیدپذیر و صنایع دستی است.

کزازی با اشاره به اینکه استان همدان در حوزه سفال فعالیت می کند، تصریح کرد: مرکز رشد تخصصی صنایع دستی و سفال در شهر لاله جین همدان راه اندازی شده و آزمایش تخصصی نیز در این زمینه ایجاد کرده ایم.

وی عنوان کرد: این استان در زمینه مبل و منبت و فرش نیز صنایع دستی دارد که برنامه داریم در پارک استان در این حوزه ها نیز فعالیت کنیم.

رئیس پارک علم و فناوری همدان با بیان اینکه 54 شرکت دانش بنیان در استان همدان فعالیت می کند، گفت: از این تعداد 27 شرکت در پارک علم و فناوری استان مستقر هستند. همچنین در این استان 150 واحد فناور، 5 مرکز رشد و 4 مرکز نوآوری فعالیت می کنند.

کزازی اضافه کرد: در حال حاضر 1200 نفر در شرکت های دانش بنیان استان همدان مشغول به فعالیت هستند که در سال 96 در مجموع این شرکت ها و واحدهای فناور استان 190 میلیارد تومان فروش محصولات داشته اند.

وی تأکید کرد: همچنین این شرکت ها و واحدهای فناور استان تاکنون دو میلیون دلار فروش ارزی محصولات داشته اند.

رئیس پارک علم و فناوری همدان با بیان اینکه یکی از چالش های پارک علم و فناوری همدان در حوزه فضای فیزیکی است، اظهار داشت: 6 هزار مترمربع فضای فیزیکی پیشرفت داشته که امیدواریم تا پایان امسال به بهره برداری برسد.

کزازی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سیاست پولی و جامعه ما با روح فناوری و نوآوری همخوانی ندارد و این موضوع باید متعادل شود چرا که نمی توان انتظار داشت شرکت های نوپای دانش بنیان با پرداخت های اندک و زمان های کوتاه بازپرداخت تسهیلات بتوانند فعالیت های خود را توسعه دهند.

وی تأکید کرد: بهتر است سیاست های مالی در حوزه حمایت از شرکت های دانش بنیان براساس استفاده از اعتبار این شرکت ها به عنوان ضامن تغییر کند و پارک علم و فناوری همدان نیز این آمادگی را دارد که در این زمینه همکاری کند.

رئیس پارک علم و فناوری همدان خاطرنشان کرد: از 54 شرکت دانش بنیان مستقر در استان همدان حدود 60 درصد محصولات این شرکت ها به تولید انبوه رسیده است که اغلب شرکت های دانش بنیان این پارک در حوزه های برق و الکترونیک، شیمی و مواد، عمران، مهندسی پزشکی و دارو و کشاورزی فعالیت می کنند.

کزازی اظهار داشت: شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان همدان در سال 96، 39 ثبت اختراع و 60 مورد ثبت مالکیت فکری داشته اند.

وی گفت: قاچاق کالا یکی از رقیب های ناشایست فعالیت شرکت های دانش بنیان به شمار می رود چرا که این کالاها بدون کیفیت و با قیمت ارزان به جامعه وارد می شود بنابراین رقابت پذیری برای شرکت ها سخت خواهد شد.

رئیس پارک علم و فناوری همدان افزود: دولت باید برای موضوع قاچاق کالا برنامه داشته باشد و شرکت های دانش بنیان نیز برای حضور بهتر و موثرتر دربازار باید همگرا و در قالب کنسرسیوم با یکدیگر همکاری کنند.

کزازی تصریح کرد: در پارک علم و فناوری استان همدان برای اولین بار در کشور انجمن استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان راه اندازی شده که این انجمن می تواند به توسعه شرکت ها کمک کند.

وی افزود: این انجمن با همکاری پارک علم و فناوری استان و استانداری ایجاد شده است که متشکل از مدیران شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/10849/صادرات-محصولات-پارک-علم-و-فناوری-همدان-به-7-کشور
بستن   چاپ