ایرانیان جهان
استقبال از سخنان متفاوت نخست وزیر عراق در اجلاس قاهره
يکشنبه 30 مهر 1402 - 11:23:37
ایرانیان جهان - ایرنا / محافل عراقی با اشاره به سخنرانی نخست وزیر این کشور در اجلاس قاهره درباره موضوع فلسطین و به ویژه غزه آنرا کاملا متمایز از دیگر سران عرب توصیف کردند.
المعلومه در گزارشی با عنوان «موشک‌های عراق اجلال قاهره را منفجر کرد؛ السودانی خواری عرب را شکست و سیلی به زورگویی رژیم صهیونیستی زد»، آورده است: در اجلاس قاهره همه نگاه‌ها به مصری ها بود که نشستی ویژه را برای بررسی تحولات دردناک فلسطین ترتیب داده بودند؛ و امیدها برای اتخاذ تصمیماتی بود که توان توقف حملات رژیم صهیونیستی را داشته باشد؛ اما نتایج این نشست که روسای برخی کشورهای عربی و اروپایی در آن حضور داشتند آنگونه که ملت‌های عربی انتظار داشتند، نبود و سخنرانی‌ها از محکومیت اشغالگران تهی بود به غیر از سخنرانی «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق که متمایز بود.
«جاسم العطوانی» نماینده پارلمان عراق با اشاره به سخنرانی «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق در اجلاس قاهره، آنرا شجاعانه توصیف کرد.
بازار
وی افزود: سخنرانی سران همه کشورهای حاضر در اجلاس به جز عراق، حاوی ملاحظاتی متعددی است و منافع ثابت شده که برای رژیم صهیونیستی و متحدانش راهبردی تلقی می‌شود را مورد تایید قرار می‌دهد. مواضع آنها پایین تر از حدانتظار و تلاشی برای راضی کردن احساسات عمومی مردمان این کشورها و نه بیشتر است.
«سعد المطلبی» از رهبران ائتلاف دولت قانون عراق نیز درباره این نشست گفت: موضع بین المللی و کشورهای عربی و اسلامی در جریان نشست فوق العاده قاهره که برای بررسی اوضاع فلسطین برگزار شد، همچنان مانند قبل بدون تغییر است و منافع غرب بر منافع فلسطین مقدم است.
وی تصریح کرد: کشورهای عربی امکان بهره گیری از اهرم اقتصادی برای تاثیرگذاری بر اروپا را دارند، اما این رخ نداد و احتمال تغییری در سیاست رژیم اسرائیل در قبال کشورهای عربی نمی رود.
از سوی دیگر «اسماعیل مسلم» تحلیلگر امور رژیم صهیونیستی ضمن انتقاد از سخنرانی های انجام شده از سوی روسای عربی در اجلاس قاهره به تمجید از سخنرانی السودانی پرداخت.
وی افزود: بیشتر سخنرانی ها حالت انشایی و تکرار مکررات بود و فقط سخنرانی السودانی بود که از عباراتی مانند اشغالگران بارها استفاده کرد. سخنرانی نخست وزیر عراق متفاوت از دیگران بود و رنج های ملت فلسطین و حوادثی که بر آنها گذشته را مورد اشاره قرار داد و به شکل آشکار رژیم صهیونیستی را عامل این تحولات دانست و اینکه زمان تشکیل کشور فلسطین فرا رسیده است.
به گفته مسلم، نکته مهم در سخنرانی نخست وزیر عراق که احدی در روسای کشورهای عربی شرکت کننده در این نشست به آن نپرداختند، ضرورت تشکیل کشور فلسطین به پایتختی قدس بود. «السودانی نگفت قدس شرقی» و این تبعات زیادی در سطح مردمی و چشم انداز واقعی دارد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/1075422/استقبال-از-سخنان-متفاوت-نخست-وزیر-عراق-در-اجلاس-قاهره
بستن   چاپ