ایرانیان جهان
جایزه دیگری جایگزین نوبل ادبیات می‌شود
چهارشنبه 13 تیر 1397 - 8:07:05 AM
ایرنا
ایرانیان جهان- این گروه که بیش از یکصد نویسنده، روزنامه‌نگار، بازیگر و دیگر فعالان عرصه فرهنگی و هنری را شامل می‌شود، آکادمی جدیدی برای اعطای جایزه‌ای ادبی تشکیل داده‌اند.
در بیانیه این گروه آمده است: آکادمی جدید برای یادآوری این مهم است که فرهنگ و ادبیات باید مروج دمکراسی، شفافیت، همدلی و احترام باشد، بدون رانت، غرور بی‌پایه و جنسیت‌زدگی.
هیات داوران این جایزه که ریاست آن بر عهده «آن پالسون» روزنامه‌نگار سوئدی گذاشته شده، قرار است برنده خود را در اکتبر (مهر) در همان ماهی که نوبل ادبیات اعطا می‌شود، معرفی کند.
مقام‌های آکادمی مذکور اعلام کرده‌اند که یک روز پس از اعطای جایزه، آن را منحل خواهند کرد.
بحران در هیات انتخاب نوبل ادبیات از زمانی آغاز شد که «ژان کلود آرنو» همسر «کاترینا فروستنسون» از اعضای این هیات، متهم به آزار جنسی زنان هنرمند به واسطه ارتباط نزدیک خود با این نهاد شد.
پس از آن اتهام‌های دیگری علیه آرنو شکل گرفت و گفته شد که او در هفت دوره گذشته اهدای نوبل ادبیات هم، نام برندگان را پیش از موعد افشا کرده است.
این موضوع از آنجا اهمیت می‌یابد که هرساله، برخی پایگاه‌های شرط‌بندی امکان پیش‌بینی برندگان نوبل را فراهم می‌کنند و افشای نام آن‌ها، می‌تواند زمینه‌ساز سودهای کلانی بوده باشد.
پس از این مجموعه رویدادها، نزدیک به نیمی از اعضای آکادمی استعفا کردند و اعلام شد که امسال جایزه‌ نوبل ادبیات اعطا نخواهد شد. قرار بود که این هیات به جای آن در سال 2019، دو برنده را معرفی کند.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/10726/جایزه-دیگری-جایگزین-نوبل-ادبیات-می‌شود
بستن   چاپ