ایرانیان جهان
کاهش استفاده از سموم کشاورزی با کشت تراریخته
چهارشنبه 13 تیر 1397 - 7:56:02 AM
ایرنا
ایرانیان جهان- بهزاد قره‌‌یاضی در کنفرانس ملی فرایندهای پالایش آب، هوا و خاک در پژوهشگاه شیمی مهندسی شیمی ایران» در اشاره به مزایای محصولات تراریخته، کاهش مصرف سموم کاهش علف کش ها، امکان جایگزین کردن سموم علف کش با سموم کم زیان، ایجاد کشاورزی کم خاک ورزی در شخم، کاهش گازهای گلخانه ای و تاثیر بر تنوع زیستی را از فواید محصولات تراریخته عنوان کرد.
وی افزود: در حال حاضر80 درصد پنبه، 77 درصد سویا، 33 درصد ذرت و 30 درصد کلزا در دنیا تراریخته است.
رئیس انجمن علمی ایمنی زیستی ادامه داد:در سال 2017 به میزان 189.8 میلیون هکتار از اراضی دنیا به کشت محصولات تراریخته اختصاص یافته است که این میزان 17 درصد سطح کل اراضی کشاورزی جهان است.
قره‌‌یاضی افزود:این عدد نشان‌دهنده پذیرش جهانی از محصولات تراریخته است، ضمن اینکه درسال 2002 پنبه تراریخته وارد هندوستان شد و تا سال 2017 حدود 90 درصد پنبه تولیدشده در این کشور تراریخته بوده است که این خود بیانگر فواید زیست‌محیطی و اقتصادی این محصول درجهان است.
وی با اشاره به اینکه، ارزش بازار تراریخته در سال 2017، حدود 17 میلیارد دلار گزارش شده است، گفت: آنالیز انجام شده بر روی اثرات سموم در ذرت تراریخته نشاندهنده کاهش 10.1 درصدی مصرف سموم است.
رئیس انجمن علمی ایمنی زیستی اضافه کرد: مطالعات روی 147 مقاله مروری نشان داد که در محصولات تراریخته 37 درصد سموم شیمیایی کاهش یافته است
قره یاضی با بیان اینکه، شدت مصرف سموم علف‌کش در 25 سال گذشته برای همه محصولات غیر تراریخته افزایش داشته، گفت: دلیل اصلی این اتفاق افزایش جمعیت بوده است.
رئیس انجمن علمی ایمنی زیستی درادامه اظهارکرد: به طور حتم تولید محصولات تراریخته کاهش مصرف سموم علف‌کش را به دنبال خواهد داشت.
به گفته وی، طبق مطالعات انجام شده در سال 2016 حدود 48.3 میلیون کیلوگرم کاهش سموم کشاورزی در تولید محصولات تراریخته بوده است که این عدد نسبت به سال 2015، حدود 30 درصد کاهش یافته است.
وی گفت: طبق آمار 88 درصد مبارزه با آفات به کرم ساقه‌خوار برنج اختصاص یافته است این در حالی است که شالیکاران در زمان کاشت نهال‌های برنج در میان محلولهای سمی مزارع کشت برنج مشغول کار هستند.
رئیس انجمن ایمنی زیستی درادامه با اشاره به نقش مهندسی ژنتیک در بهبود بهره‌ وری آب،‌ خاک و سلامت محیط زیست اظهارکرد:استفاده از گیاهان تراریخته امکان تجزیه مواد آلوده و همچنین منفجره در خاک رافراهم خواهد کرد
وی با اشاره به اینکه، از سال 1383 درکشور مان موفق به کاشت برنج تراریخته و بعد ازآن پنبه شده ایم گفت: به طورحتم توسعه برخی ازمناطق کشور از جمله سواحل مکران ازظرفیت کاشت پنبه تراریخته برخورداراست ضمن اینکه در زمان رژیم طاغوت آفت کرم سرخ پنبه در منطقه مکران طغیان کرد و بعدها به جای حرکت علمی و ارائه راهکارهای مناسب آمده ایم کشت پنبه را دراین منطقه منع کرده ایم.
وی همچنین درادامه با اشاره به اینکه، کاهش شدت سم گلایفوسیت بعنوان یک نوع سم علفکش به تایید اتحادیه اروپا رسیده است، ‌گفت: محصولات تراریخته موجب کاهش گازهای گلخانه‌ای می‌شود.
رئیس انجمن ایمنی زیستی ادامه داد: تولید گازهای گلخانه‌ای یک دغدغه جهانی است و بر اساس آمارها ایران سالانه 700 میلیون تن دی اکسید کربن تولید می‌کند.
کنفرانس ملی فرایندهای پالایش آب، هوا و خاک روز سه شنبه به همت پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران و با حمایت «انجمن مهندسی شیمی ایران» و در راستای دستیابی به اهداف سند چشم انداز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و نقشه جامع علمی کشور و با عنایت به اهمیت توجه عمیق به چالش های زیست محیطی و رفع آنها، در پژوهشگاه شیمی ومهندسی شیمی ایران برگزار شد.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/10722/کاهش-استفاده-از-سموم-کشاورزی-با-کشت-تراریخته
بستن   چاپ