ایرانیان جهان
بستر اشتغال فارغ‌التحصیلان فناوری فضایی فراهم می‌شود
سه شنبه 12 تیر 1397 - 6:30:09 AM
مهر
ایرانیان جهان- مرتضی براری در مراسم تودیع و معارفه روسای پژوهشگاه فضایی ایران بر لزوم تسریع در روند بلوغ فناوری های فضایی کشور تاکید کرد و از ایجاد امکان حضور سرمایه گذاران و بخش خصوصی به روند تجاری سازی فناوری فضایی خبر داد.

وی با اشاره به اقدامات حوزه فضایی کشور اظهار داشت: توانسته­ ایم در کل زنجیره ارزش فضایی توانمند شده و به چرخه کامل این فناوری دست پیدا کنیم؛ باعث افتخار است که دستیابی به این فناوری با تکیه بر دانش بومی و به وسیله متخصصان داخل کشور میسر شده است.

رئیس سازمان فضایی ایران ادامه داد: امروز دانشگاه های کشور در تمام زنجیره این حوزه به آموزش نیروی انسانی می­ پردازند و این نیروی انسانی متخصص، سرمایه ­ای ارزشمند برای کشور است که باید برای ورود آن به صنعت فضایی و تولید خدمات، برنامه ریزی کنیم.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه حوزه فضایی بازار بزرگ و روبه رشدی را به خود اختصاص داده که با شتاب بالایی در حال توسعه است، خاطرنشان کرد: لذا باید در روند بلوغ فناوری های فضایی کشور تسریع انجام پذیرد و وضعیت کنونی را به سطح عملیاتی برای رفع نیازهای کشور سوق داده و در این مسیر از تمام ظرفیت های موجود در کشور بهره ببریم.

رئیس سازمان فضایی ایران با تاکید بر دسترسی هر چه سریع تر به جنبه های تجاری و اقتصادی حوزه فضایی ادامه داد: باید به تمام بخش های مختلف زنجیره این حوزه توجه شود و همزمان با توسعه زیرساخت ها، باید به نیازهای جامعه هم توجه ویژه داشته باشیم و به توسعه بازار این حوزه بپردازیم.

وی افزود: با ایجاد امکان حضور سرمایه گذاران و بخش خصوصی به روند تجاری سازی این فناوری و عملیاتی شدن ماهواره ها که به نوبه خود منجر به توسعه این حوزه خواهد شد، شرایط لازم برای رونق اقتصادی حوزه فضایی کشور مهیا خواهد شد تا بتوانیم به ارائه سرویس و خدمات کاربردی به جامعه بپردازیم.

براری با اشاره به پیشرفت های حوزه ICT کشور افزود: برای پیشرفت و توسعه حوزه فضایی ابتدا باید تصدی­ گری را کنار بگذاریم و فرصت را برای حضور بخش خصوصی در این حوزه فراهم نماییم. هر کجا که بخش خصوصی به آن ورود کرده و سرمایه گذاری خصوصی انجام شده، آن حوزه به موفقیت رسیده است.

رئیس سازمان فضایی ایران بر ضرورت فراهم کردن بستر لازم برای اشتغال دانشجویان و فارغ التحصیلان فضایی کشور تأکید کرد و بستر لازم برای دستیابی به این هدف را نیازمند توسعه بخش خصوصی دانست.

براری با اشاره به سخنان ریاست جمهوری در نشست مدیران اجرایی کشور گفت: اشتغال، فقرزدایی، تنظیم بازار و رونق تولید چهار محوری است که رئیس جمهور در سخنان خود از آن به عنوان محورهای اصلی تدوین برنامه ها نام بردند. در این راستا نیز سازمان فضایی ایران کمیته ­ای را شکل داده تا در راستای تحقق اهداف در این محورها و در حوزه فضایی کشور برنامه ریزی کند.

به گفته وی، امروز کشور با چالش های متعددی در حوزه های کمبود آب، گرد و غبار، خشکسالی، محیط زیست و ... روبرو است که در مدیریت تمام این حوزه ها، فناوری فضایی می تواند نقش به سزایی داشته باشد و باید با ساماندهی تمامی ظرفیت های تحقیقاتی، پژوهشی، دانشگاهی و صنعتی موجود در بخش فضایی کشور در راستای خدمت رسانی به جامعه و رفع نیازهای اساسی آن تلاش کنیم.

در این مراسم از زحمات حسن حدادپور رئیس پیشین پژوهشگاه فضایی تقدیر و حسین صمیمی به عنوان رئیس جدید این پژوهشگاه معارفه شد.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/10664/بستر-اشتغال-فارغ‌التحصیلان-فناوری-فضایی-فراهم-می‌شود
بستن   چاپ