ایرانیان جهان
ماهواره های ناهید1 و پارس 1 تا پایان سال آماده پرتاب می شوند
دوشنبه 11 تیر 1397 - 7:14:27 AM
ایرنا
ایرانیان جهان- حسن حدادپور در مراسم تودیع و معارفه روسای سابق و جدید پژوهشگاه فضایی برخی دستاوردهای این پژوهشگاه را تشریح کرد و با بیان اینکه حوزه راهبرد یکی از اصلی ترین حوزه های مورد نظر است، عنوان کرد: بخش فضایی دارای دو راهبرد در حوزه ماهواره های مخابراتی و ماهواره های سنجشی است.
حدادپور با برشمردن پروژه های انجام شده در این پژوهشگاه گفت: ماهواره پارس ١ در حوزه ماهواره های سنجشی در دست ساخت است و برنامه ما این است که پارس ٢ و پارس ٣ را در افق چشم انداز ١٤٠٠ داشته باشیم.
وی همچنین از پیشرفت پروژه ماهواره ای ناهید ١ خبر داد و گفت: یکی از پروژه های کلیدی پژوهشگاه پروژه ناهید است. این طرح که در زمان ورود بنده تا 54 درصد پیشرفت داشت اکنون به اتمام رسیده و درصد باقی مانده مربوط به عملیات پرتاب است. پروژه های ناهید ٢ و پارس ١ (سها) پیشرفت های خوبی در سال های اخیر داشته اند. امید است در پایان امسال پارس ١ و اوایل سال آینده ناهید 2 آماده پرتاب شوند.

** کشتی فضایی و رادار SAR در صف اقدامات
حدادپور در ادامه نیز کشتی فضایی را از پروژه های در دست اقدام پژوهشگاه خواند و گفت: یکی دیگر از پروژه های کلیدی مجموعه فضایی کشور، پروژه بلوک انتقال مداری است که عمق نفوذ ایران را در فضا گسترش می دهد.
به گفته وی، کشتی فضایی نیز امکان استفاده از لایه استراتوسفر برای خدمات سنجشی و مخابراتی راه فراهم می سازد.
وی تصریح کرد: این پروژه ایران را به مدار هفت هزار کلیومتری می رساند و جزو راهبردهای اصلی در حوزه های پروژه های مخابراتی است. این پروژه که تا پیش از این تنها هفت درصد پیشرفت داشت، اکنون هفتاد درصد پیشرفت کسب کرده است.
حدادپور ادامه داد: رادار SAR هواپایه که تاکنون صد درصد تصاویرش تهیه شده است برای تهیه نقشه های مورد نیاز کشور در حال آماده سازی است.
تجمیع مرکز یکپارچه سازی و آزمون نیز از پروژه های دیگر است که در صورت تکمیل ماهواره ایران سطح 1 را پشتیبانی خواهد کرد.

** آماده سازی بالن های بام 1 و 2 برای خدمت رسانی در بحران
رئیس پیشین پژوهشگاه فضایی با تاکید بر اینکه سبد محصولات فضایی پژوهشگاه فضایی لزوما نباید ماهواره باشد، تصریح کرد: استفاده از خدمات دیگری که می توان جایگزین خدمات ماهواره ای باشد از دیگر هدف گذاری های پژوهشگاه است. در این زمینه پروژه سکوهای استراتوسفری به عنوان محصول ارزان قیمت ارائه دهنده خدمات در دستور کار قرار گرفت که نخستین فاز آن بالن های «بام 1» و «بام 2» است.
به گفته وی، بالن عملیاتی بام 1 سال گذشته به کمک زائران اربعین و زلزله سرپل ذهاب آمد و خدمت رسانی کرد. امسال نیز برنامه ریزی می شود تا از بالن بام 2 در مدیریت بحران استفاده شود.
پروژه های پیاده‌سازی پایلوت اینترنت اشیاء در حوزه کشاورزی در دشت مغان، آشکارساز، ردیاب و پهباد پستی نیز از دیگر پروژه هایی بود که حدادپور به آن ها اشاره کرد و گفت: یکی از چالش ‌های ما این است که دانشگاه‌ ها خود را رقیب پژوهشگاه ‌می ‌دانند که با برنامه‌های راهبردی که در این پژوهشگاه تعریف کردیم، موفق به انعقاد تفاهمنامه‌ هایی با دانشگاه‌ ها به منظور اجرای پروژه‌ های مشترک شدیم.

پژوهشگاه فضایی ایران به منظور پاسخگویی به بخشی از نیازهای کشور در زمینه علوم و فنون نوین فضایی راه اندازی شده و وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است. فعالیت های صلح آمیز فضایی یکی از اهداف پژوهشگاه است که با برخورداری از نیروهای نخبه و مجرب در زمینه های مختلف علوم فضایی از جمله مطالعه، طراحی و ساخت ماهواره های سنجشی و مخابراتی، طراحی و توسعه سامانه های حمل و نقل فضایی با کاربست فناوری های پیشران و زیست فضا فعالیت می کند.

http://www.ilandnews.ir/fa/News/10623/ماهواره-های-ناهید1-و-پارس-1-تا-پایان-سال-آماده-پرتاب-می-شوند
بستن   چاپ