ایرانیان جهان
توسعه واسط های مغز رایانه برای درمان اختلالات عصبی
یکشنبه 10 تیر 1397 - 7:18:58 AM
مهر
ایرانیان جهان- دکتر امین مهنام عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان و مجری طرح پژوهشی «واسط مغز و رایانه کاربردی» گفت: فناوری اعصاب جنبه ­ای از مهندسی پزشکی است که با استفاده از ابزارها و رویکرد مهندسی، به دنبال درک سیستم عصبی یا بهبود عملکرد آن، جایگزین کردن یا تصحیح عملکرد بخشی از سیستم اعصاب است.

وی با بیان اینکه ابزارهایی که حاصل تحقیقات در این حوزه هستند، ممکن است بصورت تهاجمی ویا غیر تهاجمی بر روی مغز تاثیر بگذارند و یا اطلاعاتی را با مغز رد و بدل کنند، افزود: با افزایش درک انسان از مکانیزم های پیچیده سیستم عصبی، این حوزه به سرعت در سطح دنیا در حال پیشرفت است، بطوری که در سال های نه چندان دور می توان تحولی بزرگ را در توان­بخشی و درمان اختلالات عصبی انتظار داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه گروهی از افراد در جامعه به شکلی دچار مشکلات عصبی یا عضلانی هستند که قادر به حرکت اندام های خود و حتی صحبت کردن نیستند، عنوان کرد: محدودیت حرکت و ناتوانی در صحبت کردن منجر به کیفیت بسیار پایین زندگی برای این افراد می شود و سختی­ها و محدودیت­های زیادی را نیز برای اطرافیان و دوستان آنها به دنبال دارد.

وی تصریح کرد: واسط های مغز رایانه یک مسیر جایگزین برای ارتباط با دیگران و کنترل وسایل، در اختیار این افراد قرار می دهد تا بتوانند نیازها و مشکلات خود را با دیگران در میان بگذارند و با دوستان خود ارتباط برقرار کرده و استقلال بیشتری در زندگی داشته باشند.

محقق این طرح پژوهشی گفت: در آزمایشگاه فن­آوری اعصاب دانشگاه اصفهان، یک سیستم کمک ارتباطی مبتنی بر پتانسیل­های برانگیخته حالت دایمی بصورت کاربردی و کامل توسعه یافته است که امکان تایپ و بیان منظور را برای افراد با ناتوانی حرکتی و گفتاری فراهم می کند، در این سیستم کافی است که کاربر به گزینه هایی نگاه کند تا براساس سیگنال الکتریکی مغز وی، انتخاب او در بیان حروف و کلمات تشخیص داده شود.

وی اضافه کرد: این تکنولوژی در آینده برای افراد عادی نیز به شکل کارآمدی در دسترس خواهد بود تا با بهره­گیری از یک سربند الکترونیکی، به سرعت و راحتی وسایل اطراف خود را کنترل کنند.

مهنام گفت: توسعه سیستم هایی کارآمد مبتنی بر بازخورد زیستی از دیگر حوزه های مورد بررسی در این آزمایشگاه است، که به درمان اختلالات روحی و شناختی کمک می­کند. این سیستم ها با ارزیابی شناختی مبتنی بر سیگنال الکتریکی مغز، بازخوردی را به خود مغز ارایه می­کنند و مغز با بهره گیری از این بازخورد می تواند عملکرد خود را به سمت بهبودی تغییر و ارتقا دهد.

وی افزود: در آزمایشگاه فناوری اعصاب دانشگاه اصفهان، با حمایت ستاد علوم و فناوری های شناختی، بازی­های رایانه ­ای توسعه داده می ­شوند که علاوه بر اینکه خود بر مبنای اصول روان درمانی به کاهش شدت این اختلالات کمک می کنند در آنها از فرایند بازخورد عصبی جهت سرعت بخشیدن به فرایند درمان استفاده می­ شود.

محقق دانشگاه اصفهان که عضو گروه مهندسی پزشکی این دانشگاه است، تصریح کرد: تحقیقات انجام شده در آزمایشگاه فناوری اعصاب، بصورت بین رشته ای و با همکاری شماری از اساتید رشته های روانشناسی، علوم اعصاب، توانبخشی و مرکز بازی های رایانه­ای دانشگاه اصفهان انجام می ­شود.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/10571/توسعه-واسط-های-مغز-رایانه-برای-درمان-اختلالات-عصبی
بستن   چاپ