ایرانیان جهان
توليد نانوحامل ضدسرطان با استفاده از چاي سبز
يکشنبه 30 آذر 1393 - 11:58:42 AM
ايرنا
چاي سبز به عنوان نوشيدني حاوي آنتي اکسيدان، ضدسرطان، ضدپيري و ضدميکروب شناخته شده است.

يکي از اصلي ترين اجزاي چاي سبز، اپيگالوکاتچين گالات (EGCG) يک ماده آنتي اکسيدان با خواص درماني براي مبارزه با سرطان است.

محققان با استفاده از اين ماده، موفق به ساخت نانوحاملي شدند که قادر به رهاسازي دارو و از بين بردن سلول هاي سرطاني است.

جکي يينگ از مديران موسسه آاستار مي گويد: يکي از مهمترين چالش ها در شيمي درماني، اطمينان يافتن از رهايش دارو در تومور است. اگر دارو در فضاي خارج تومور رهاسازي شود، به سلول هاي سالم آسيب جدي وارد مي کند. که براي رفع اين مشکل از نانوحامل استفاده مي شود.

يکي از مهمترين پارامترها در طراحي نانوحامل، نسبت دارو به حامل است به طوري که نانوحامل ها در حمل دارو از محدوديت هايي حجمي برخوردارند.

محققان اين پروژه از EGCG براي ساخت نانوحامل استفاده کردند که قادر به کپسوله کردن دارو و پروتئين هايي نظير هرسپتين (پروتئيني براي درمان سرطان سينه) است.

اين گروه تحقيقاتي براي ساخت اين نانوحامل از ترکيب EGCG و پلي اتيلن گليکول (ماده اي براي ساخت غلاف به منظور محافظت از دارو) استفاده کردند تا پوسته اي براي محافظت از دارو ايجاد شود.

اين گروه تحقيقاتي براي ارزيابي اين دارو، آزمون هايي روي حيوانات انجام دادند که نتايج آن نشان مي دهد که نانومايسل حاوي هرسپتين رشد تومورها را نسبت به زماني که از هرسپتين تنها استفاده مي شود، افزايش مي دهد.

با استفاده از اين سيستم دارويي، مقدار داروي وارد شده به سلول سرطاني دو برابر افزايش و مقدار تجمع دارو در کليه و کبد 70 درصد و در ريه 40 درصد کاهش مي يابد.

نتايج اين پژوهش در نشريه Nature Nanotechnology به چاپ رسيده است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/1057/توليد-نانوحامل-ضدسرطان-با-استفاده-از-چاي-سبز
بستن   چاپ