ایرانیان جهان
ساخت دستگاه آشکارساز لیزری اسانس‌های طبیعی در دانشگاه یزد
یکشنبه 10 تیر 1397 - 6:52:45 AM
ایسنا
ایرانیان جهان- دکتر محمود برهانی، عضو هیات علمی گروه اتمی و مولکولی دانشگاه یزد، اظهار کرد: اخیراً علم اپتیک و فوتونیک در دنیا به عنوان ابزار دقیق برای اندازه‌گیری‌های حساس و پرکاربرد، مورد توجه و بهره‌برداری قرار گرفته است.

وی افزود: در ایران اسلامی این علوم به سرعت در حال رشد و توسعه هستند و محققان کشورمان نیز همراه با نیازهای روز صنعت و فناوری‌های پیشرفته در حال طراحی و به‌روزسانی این ادوات هستند.

عضو هیات علمی گروه اتمی و مولکولی دانشگاه یزد،‌ گفت: حدود دو دهه است اپتیک و لیزر با ساخت سنجه‌های بسیار دقیق برای پایش دستگاه‌های گوناگون در علوم مختلف به کار می‌روند.

برهانی در ادامه با اشاره به ساخت دستگاه آشکارساز لیزری اسانس‌های طبیعی در دانشگاه یزد،‌ تصریح کرد: گواهی ثبت اختراع دستگاه سال 1395 صادر شده و پس از نمونه‌گیری‌های متعدد هم اکنون آماده بهره‌برداری صنعتی است.

وی ادامه داد: این سامانه پیشرفته می‌تواند در افزایش بهره‌وری دستگاه‌های تولید کننده اسانس دارویی و غذایی کمک بسیار موثری کند، عدم استفاده از حلال‌های گاهاً سمی، سازگاری با محیط زیست، عدم دستکاری در مواد خروجی برای اندازه‌گیری و کاهش زمان تولید فرآورده‌های دارویی از ویژگی‌های دیگر این دستگاه است.

وی خاطرنشان کرد: صنعت پردرآمد فرآورده‌های دارویی امکان توسعه این دستگاه و سامانه‌های اندازه‌گیر آن را با مشارکت بخش خصوصی فراهم می‌آورد.

برهانی گفت: این سامانه اکتشافی درحال اخذ استانداردهای لازم برای تجاری شدن و رقابت در فضای بین‌الملل است و امید داریم بفضل الهی در آینده نزدیک با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ایرانیان از منافع آن هر چه زودتر بهره‌مند شوند.

عضو هیات علمی گروه اتمی و مولکولی دانشگاه یزد،‌ اظهار کرد: دستاورد دو اختراع قبلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی گروه اتمی و مولکولی با همکاری مجتمع پژوهشی ایران مرکزی (یزد) بصورت تجاری به برخی از کاربران شتابدهنده واگذار شد و به فروش رسید.

وی گفت: حسگرهای اپتیکی و باریکه‌های لیزری به عنوان روش‌های ابزار دقیق مورد توجه پژوهشگران و صنعتگران هستند. لیزر پرتو بسیار مناسبی است که به شناسایی و تفکیک مواد آلی و معدنی کمک می‌کند. به همین منظور با همکاری مجتمع پژوهشی ایران مرکزی (یزد) با استفاده از تکنیکِ لیزرهای توانِ پایدار و عدسی‌های مجازی میکرومتری، سامانه‌ای را طراحی کردیم که می‌تواند با دقت زیاد عناصر مورد نظر را بدون دستکاری آنها تفکیک و شناسایی کند.

وی استفاده از این وسیله را در صنایع تولید اسانس گیاهان دارویی با ارزش افزوده بالا، صنایع جداسازی پتروشیمی، تغلیظ و خالص سازی عناصر کمیاب با بهینه سازی در مصرف انرژی و زمان تولید عنوان کرد و ادامه داد: به عنوان مثال این وسیله تاکنون توانسته است در استحصال اسانس گیاهان دارویی و غذایی مثمر ثمر باشد.

برهانی خاطرنشان کرد: طبعاً با ثبت اختراع یک فناوری، مشابه داخلی و خارجی برای این سامانه مشاهده نشده است. اما این مطلب دلیل بر تمایز خروجی این دستگاه نیست؛ بلکه تمایز در نحوه عملکرد، دقت و مزایای آن نسبت به سامانه‌های موجود قبلی است.

وی درخصوص اینکه چه کسانی می‌توانند متقاضی این دستگاه باشند، گفت: متقضیان بیشتر صنایعی هستند که به دنبال تغلیظ و خالص‌سازی عناصر با ارزش بالا هستند. البته این دستگاه در ابتدای راه اعتبارسنجی بین‌المللی است که با همکاری مجتمع پژوهشی ایران مرکزی (یزد) و دستگاه‌های ذیربط این موضوع در حال پیگیری است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/10562/ساخت-دستگاه-آشکارساز-لیزری-اسانس‌های-طبیعی-در-دانشگاه-یزد
بستن   چاپ