ایرانیان جهان
توليد نانو جوهر ضد جعل با الهام از نوعي سوسک خالدار
چهارشنبه 26 آذر 1393 - 12:11:25 PM
ايرنا
همه دولت ها تلاش مي کنند با افزودن اجزاء يا ويژگي هايي منحصر به فرد به اسکناس ها، آن ها را از گزند جعل به دور نگه دارند.

اخيرا محققان از نوعي سوسک خالدار براي ارايه فناوري ضد جعل الهام گرفته اند، براساس مقاله اي که در نشريه ACSNANO منتشر شده، محققان نوعي جوهر با الهام از رنگ هاي پوست سوسک خالدار ساخته اند که دوام بالايي داشته و جعل آن بسيار دشوار است.

روي اسکناس هاي دلار، ويژگي هايي قرار داده شده که با تغيير رنگ خود، جعل اين اسکناس ها را دشوار مي کند، اين ساختارها، به مرور با قرار گرفتن در معرض هوا و نور، رنگ باخته و عملکردشان ضعيف مي شود.

رنگي که اين گروه تحقيقاتي توليد کرده اند براساس نانو بلورهاي فتونيکي بوده که مقاومت بالايي در برابر رنگ پريدگي دارد، در حال حاضر روش هايي که در آن ها از اين نانو بلورها استفاده مي شود، بسيار گرانقيمت است.

اما اين روش که مبتني بر جوهر افشاني است، ارزان و ساده بوده و مي تواند جايگزين بسيار سريعي براي روش هاي قبلي باشد.

اين گروه تحقيقاتي براي ساخت جوهر جديد خود از نوعي سوسک خالدار موسوم به Tmesisternus isabellae استفاده کردند که از زرد به قرمز امکان تغيير رنگ دارد؛ اين رنگ بستگي به رطوبت محيط دارد.

پژوهشگران با الهام از پوست اين سوسک ذرات رنگي ساختند که مي تواند از سبز روشن تا زرد و قرمز تغيير رنگ دهد و در اثر تابش نور، دچار رنگ پريدگي نشود.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/1053/توليد-نانو-جوهر-ضد-جعل-با-الهام-از-نوعي-سوسک-خالدار
بستن   چاپ