ایرانیان جهان
کابوس‌هایی با طعم خردل/ سلاح‌های شیمیایی که نفس‌ها را تنگ می‌کنند
شنبه 9 تیر 1397 - 6:42:35 AM
خبرنگاران جوان
ایرانیان جهان- نفس هایی که 30 سال تنگ شده و به سختی بالا می‌آیند، تاول‌هایی که با پوست و گوشتشان عجین شده و دردهایی که می کشند، چشم‌هایی سرخ و ملتهب، سرفه‌های مکرر و لوله‌های اکسیژنی که انیس و مونس مجروحان شده است، این‌ها همه ذره ای از رنج و مصیبی است که مردم سردشت در طول 30 سال گذشته پس از بمباران شیمیمایی تحمل کرده اند.

سردشت نخستین شهر قربانی سلاح های شیمیایی در جهان

سردشت نخستین شهری بود که در  سال 66  پس از جنگ جهانی اول و تصویب کنوانسیون‌های منع سلاح‌های شیمیایی چهار بار متوالی در طول جنگ تحمیلی به دست مزدوران رژیم بعثی عراق، هدف بمباران شیمیایی قرار گرفت، این جنایت وحشیانه و اتفاق تلخ  ساعت 16:30 دقیقه روز یکشنبه 7 تیرماه 1366 رخ داد و چند فروند هواپیمای عراقی بر فراز آسمان سردشت به پرواز در آمدند و 7 بمب خردل در نقاط مختلف شهر پرتاب کردند و در این جنایت وحشیانه  110 نفر به درجه رفیع شهادت نائل و بیش از 8 هزار نفر بر اساس آمارهای رسمی مصدوم شدند.

کابوس‌هایی با طعم خردل/ سلاح‌های شیمیایی که نفس‌ها را تنگ می‌کنند

روز ملی مبارزه با سلاح­‌های شیمیایی و میکروبی یادآور حمله ددمنشانه شیمیایی رژیم بعثی به سردشت در تاریخ ­های 7 و 8 تیرماه 1366 است، حمله­ های که منجر به کشته و معلولیت تعداد زیادی از مردم بیگناه منطقه سردشت شد و زندگی پس از آن در این شهر رنگ باخت و تیره و تار شد.

بمب های که مورد علاقه داعش هستند

غلامرضا معصومی، عضو هیئت بورد سلامت در بلایای وزارت بهداشت  با اشاره به بمباران شیمیایی سردشت و استفاده از گاز خردل گفت: استفاده از جنگ ­افزارهای شیمیایی فقط درسردشت و در سال 1366 نبوده است، اولین باری که این جنگ ­افزارها استفاده شدند در اولین روزهای جنگ تحمیلی و در تاریخ 27 مهرماه 1359 بوده است.

کابوس‌هایی با طعم خردل/ سلاح‌های شیمیایی که نفس‌ها را تنگ می‌کنند

وی ادامه داد: جنگ ­افزارهای شیمیایی از جمله سلاح­ های کشتار جمعی محسوب می­ شوند که سال­ ها از اولویت پدافندی کشور خارج شده بود و پس از جنگ ­افزارهای سایبری و بیولوژیک (میکروبی) به آنها پرداخته می­ شد، اما با توجه به حملات تروریستی مختلف در نقاط مختلف جهان و به خصوص استفاده گسترده گروهک داعش از این سلاح­ ها، مجددا در اولویت­ ها قرار گرفت و به صورت خاص به آن پرداخته می ­شود.

سلاح هایی که عوارض وحشتناک و مرگ به دنبال دارند

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد:  این جنگ ­افزارها امروز مورد توجه گروه های تروریستی و به خصوص گروه داعش قرار گرفته  و دلایل آن نیز مشخص است: نخست اینکه سلاح‌های شیمیایی خواسته اول تروریست­ ها را که ایجاد ترس و وحشت است به خوبی برآورده می­ سازد، چرا که مردم و دولت ها عموما نسبت به این مواد ذهنیت مشخص ترس آلودی دارند. دوم اینکه هزینه استفاده از این مواد بسیار کم است ولی هزینه مقابله و پاکسازی محیط و آب آلوده شده ناشی از این مواد زیاد خواهد بود.

کابوس‌هایی با طعم خردل/ سلاح‌های شیمیایی که نفس‌ها را تنگ می‌کنند

این متخصص طب اورژانس  عنوان کرد: همچنین این سلاح های شیمیایی تلفات قابل توجه و معلولیت بسیار زیادی دارند، ایجاد دستپاچگی و اثرات منفی فکری و ذهنی در افراد و پشت جبهه چهارمین اثر مناسبی است که این مواد به خوبی تامین می کنند و زمان لازم را برای حمله کننده  فراهم می کنند تا اقدامات دیگر خود را انجام دهد و نهایتا بهترین روش جلوگیری از نابودی برای تروریست­هاست.

انواع سلاح های شیمیایی که در دنیا استفاده می شوند

معصومی با بیان اینکه جنگ‌­افزارهای شیمیایی به 6 دسته تقسیم می ­شوند، گفت: سلاح‌های شیمیایی در 6 دسته سمی و کشنده، ناتوان‌کننده، استفاده برای کنترل اغتشاش‌ها، دودزا، ضد گیاه و شعله‌ و آتش‌زا  تقسیم بندی می شوند و سه فرضیه در مورد نحوه تهیه این مواد وجود دارد، اول اینکه خود گروه تروریستی این مواد را درست کنند که تا حدودی در مورد گروهکی مانند داعش قابل پذیرش است، فرضیه دوم دسترسی گروه­ های تروریستی به منابع این مواد است و سوم تامین این مواد از سوی کشورها و سازمان­ های دیگر برای گروه های تروریستی است، از این بابت که می­ خواهند از طریق آن گروه‌های تروریستی به اهداف خود در کشور تحت حمله برسند.

کابوس‌هایی با طعم خردل/ سلاح‌های شیمیایی که نفس‌ها را تنگ می‌کنند

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص نحوه مقابله با سلاح های شیمیایی گفت: تمام تحقیقات و اقداماتی که تاکنون انجام شده حاکی از آن است که اصولا درمان مناسبی برای مقابله با این مواد پس از حمله وجود ندارد و آنچه که به آن دست پیدا شده است درحد استفاده از ماسک و پوشش مناسب برای جلوگیری است، البته نظریه­ هایی برای استفاده از بعضی مواد مانند NTE باز هم قبل از در معرض قرار گرفتن وجود دارد که گفته می ­شود می­ تواند باعث کاهش و یا جلوگیری از اثرات منفی این مواد بر بدن شود.

سلاح های کشنده که با میکروب و ویروس به جان انسان می افتند

عضو هیئت بورد سلامت در بلایای وزارت بهداشت با اشاره به سلاح‌های میکروبی  گفت:  تاریخ مستند استفاده از این مواد به 300 سال قبل از میلاد مسیح برمی­ گردد، در طول تاریخ استفاده از این مواد مانند مواد شیمیایی هر روز پیشرفته ­تر و خطرناک­تر شده است، باکتری­­ ها، ویروس­ ها، ریکتزیاها­، قارچ ­ها، و سموم به خصوص حشرات مانند مار و عنکبوت  در این جنگ­ افزارها استفاده می شوند.

کابوس‌هایی با طعم خردل/ سلاح‌های شیمیایی که نفس‌ها را تنگ می‌کنند

قاتلانی که بی سر و صدا جان می گیرند

این متخصص طب اورژانس عنوان کرد: جنگ ­افزارهای بیولوژیک به دلیل مشخص نبودن منبع و اینکه عموما خود آنها به عنوان یک موجود زنده قابل تکثیر دارند به راحتی و بدون محکوم شدن کشور یا سازمان استفاده کننده در جهان پخش شده و آثار منفی خود را خواهد داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران  با بیان راه­ های مقابله با سلاح‌های بیولوژیکی گفت: راه مقابله با این جنگ­‌افزارها عمدتا از طریق واکسن و استفاده از ماسک­ های ویژه است چرا که در اکثر موارد این جنگ‌­افزارها بصورت آئروسل (آئروسل های بیولوژیکی به ذرات منتقل شده با هوا گفته می شود که شامل ارگانیسم های زنده مانند باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و متابولیت های ناشی از آن ها نظیر اندوتوکسین هاست) استفاده می ­شوند.

معصومی ادامه داد: این سلاح‌های میکروبی از سویی به دلیل اینکه شرایط ویژه ­ای برای مسلح کردن یک ویروس یا باکتری (weaponized) لازم است مانند آزمایشگاه­ های سطح 3 وبخصوص 4 امکان استفاده کمتری در سطح بین ­المللی پیدا می­ کنند ولی از طرف دیگر چون همیشه احتمال دسترسی گروه­ های تروریستی به این آزمایشگاه ­ها و ایجاد سوش­ های ناشناخته وجود دارد، خطر و وحشت خاص خود را دارند.

کابوس‌هایی با طعم خردل/ سلاح‌های شیمیایی که نفس‌ها را تنگ می‌کنند

عضو هیئت بورد سلامت در بلایای وزارت بهداشت با اشاره به معاهده های بین المللی که منع استفاده از سلاح های شیمیایی و میکروبی را الزامی کرده اند، گفت: معاهدات و کنوانسیون­ های مختلفی در جهان از سال‌­ها قبل برای جلوگیری، انتشار و استفاده از جنگ­‌افزارهای شیمیایی و میکروبی از سوی اکثر کشورهای جهان تصویب و امضا شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران عنوان کرد: از جمله این معاهده ها و اعلامیه ها می توان به اعلامیه‌های 1868 سن‌پترزبورگ، 1874 بروکسل و 1898 لاهه، 16 دسامبر 1917 مجمع عمومی سازمان ملل، سال 1925 در کنفرانس خلع سلاح ژنو، عهدنامه ­ای تحت عنوان پروتکل منع کاربرد سلاح ­های شیمیایی و بیولوژیک که به امضا 40 کشور رسید، کنوانسیون بازداری جنگ افزارهای شیمیایی که از 29 آوریل 1997 لازم‌الاجرا شد، اشاره کرد.

کابوس‌هایی با طعم خردل/ سلاح‌های شیمیایی که نفس‌ها را تنگ می‌کنند

این متخصص طب اورژانس اظهار کرد: سازمان­ های مختلفی برای پیگیری این موارد ایجاد شده است که از جمله آنها سازمان منع سلاح‌های شیمیایی (Organization For The Prohibition of Chemical Weapons) را نام برد و  اجرای شرایط و مواد کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی در راستای تحقق 2 دیدگاه  عاری کردن جهان از سلاح‌های شیمیایی و همکاری در عرصه علوم شیمی در جهت اهداف صلح‌آمیز شکل گرفته است.


http://www.ilandnews.ir/fa/News/10463/کابوس‌هایی-با-طعم-خردل--سلاح‌های-شیمیایی-که-نفس‌ها-را-تنگ-می‌کنند
بستن   چاپ