ایرانیان جهان

آخرين مطالب

سرمقاله حمایت/ عزت سپاه را بیشتر کردند اخبار ایران

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - سرمقاله حمایت/ عزت سپاه را بیشتر کردند
١٤
٠
حمایت / « عزت سپاه را بیشتر کردند » عنوان سرمقاله روزنامه حمایت نوشته دکتر منصور حقیقت پور است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
مقام معظم رهبری روز گذشته در مراسم سالانه دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع) بار دیگر، جایگاه ممتاز سپاه را یادآور شد و اقدامات آمریکا را موجب افزایش «عزت» و محبوبیت این نهاد انقلابی در داخل و خارج از کشور دانستند؛ «امروز سپاه بحمدالله هم در داخل، هم در خارج از کشور دارای عزت است. اتفاقاً دشمنان هم به این عزت کمک کردند. آمریکایی‌ها با چهره خشن و عبوسشان و با رفتار خصمانه‌ای که به سپاه نشان دادند، عزت سپاه را بیشتر کردند.» دراین‌باره گفتنی‌هایی هست.
1. قرار دادن سپاه پاسداران در لیست سازمان‌های به‌اصطلاح تروریستی خارجی از سوی دولت آمریکا یکی از گل به خودی‌های تاریخی کاخ سفید بود که موجب شهرت و محبوبیت مضاعف این سازمان مردمی شد. واشنگتن از زمان ریاست جمهوری «باراک اوباما» در فکر قرار دادن سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی بود ولی از ترس تبعاتش، دست به این اقدام نمی‌زد.
سیاست «دونالد ترامپ» علیه این سازمان نظامی پیشرفته را هم نمی‌توان فارغ از پازل ضد ایرانی طراحی‌شده آمریکا به تحلیل نشست. راهبرد نویسان کاخ سفید به‌خوبی دریافته بودند که سپاه پاسداران، طیفی از کارآمدی به‌ویژه در بخش اقتصادی، عمرانی و نظامی دارد و در واقع، بازوی جمهوری اسلامی برای مقابله با «تحریم‌ها» و «تهدیدات» آمریکاست اما سراغ تحریم تمام مجموعه سپاه نمی‌رفتند چون بحث امنیت نیروهای آمریکایی در منطقه و واکنش متقابل ایران مطرح بود. از این رو، قرار دادن نام سپاه پاسداران در لیست تحریمی سازمان‌های نظامی خارجی، آخرین تیر ترکش واشنگتن و اذعان به ناکارآمدی شاکله تحریم‌ها بود.
2. بعد از تحریم فرماندهان سپاه پاسداران و برخی مجموعه‌های وابسته به آن در مهرماه 96 و سپس درج نام این نهاد در سیاهه سازمان‌های به‌اصطلاح تروریستی خارجی از سوی دولت ترامپ، این تصور در میان سران متوهم و خواب‌زده آمریکایی وجود داشت که اقتصاد کشورمان و فعالیت‌های نظامی سپاه نیز کمرنگ و در سراشیبی ضعف قرار می‌گیرد. سران واشنگتن وقتی متوجه خیال خام خود شدند که رئیس‌جمهور آمریکا با صرف 7 تریلیون دلار، شبانه، مخفیانه و چراغ خاموش به پایگاه نظامیانش در عراق سفر کرد، در حالی که رئیس‌جمهور کشورمان با عزت و احترام، در روز روشن راهی بغداد شد و در اوج فشارها و تحریم‌های اقتصادی 20 میلیارد دلار قرارداد تجاری با عراق منعقد کرد. از طرفی، فرار ذلیلانه کشتی‌های انگلیسی در خلیج‌فارس از رویارویی با کماندوهای دریایی سپاه و تکه تکه شدن پهپاد جاسوس افسانه‌ای پنتاگون به دست دلاور مردان سبز پوش، رؤیای کارتونی و فانتزی کودکانه فرماندهان آمریکا را درباره به محاق رفتن قدرت نظامی سپاه پاسداران، نقش بر آب کرد.
3. درباره محبوبیت و «عزت» این سازمان انقلابی بر اثر حماقت آمریکایی‌ها نیز شواهد و مصادیق فراوانی وجود دارد. از باب مثال، وبگاه آمریکایی «المانیتور» در گزارشی نوشت: «محبوبیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران پس از سخنان «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و بیان راهبردش در قبال ایران افزایش یافته و موجی در شبکه‌های اجتماعی در واکنش به موضع کاخ سفید علیه سپاه به راه افتاده است. کاربران با به راه انداختن هشتگی نوشته‌اند: دیدن حاج قاسم سلیمانی و دوستانش خود نوعی احساس امنیت است.» از طرفی، تحریم شاکله سپاه پاسداران، درست در زمانی روی داد که چند استان کشور، درگیر سیلی کم‌سابقه بودند و نیروهای جان‌برکف و از خودگذشته سپاه، بعضاً تا زانو در گل و لای، به خدمت‌رسانی بی‌منت به مردم گرفتار شتافتند؛ ضمن اینکه نیروهای این سازمان خدوم، در زمره اولین گروه‌هایی بودند که بعضاً حتی از امدادگران زودتر به داد سیل‌زدگان در شمال، جنوب و غرب کشور رسیدند. در این حیص و بیص، خبر درج نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی باعث شد تا افکار عمومی کشور به حقانیت غیور مردان سپاهی بیشتر پی ببرند و با نگاهی جامع‌تر، به چرایی مخالفت خباثت آلود با این نهاد انقلابی واقف شوند. واشنگتن سازمانی را تحریم کرد که از دل مردم بیرون آمده و در شدت و رخاء همواره در کنار آن‌ها ایستاده است؛ در نتیجه تحریمش، مفهومی جز هدف قرار دادن معیشت و آسایش مردم ندارد؛ حقیقتی که آمریکایی‌ها بارها آن را انکار کرده و به‌دروغ مدعی شده‌اند که مردم، در کانون تحریم‌ها نیستند! بنابراین، تصمیم ترامپ و شرکایش در کاخ سفید، قطعاً محبوبیت سپاه را دوچندان و سطح نفرت از آمریکا را نیز به همان اندازه افزون کرد.
4. به گفته کارشناسان آمریکایی، رویکرد ضد سپاه کاخ سفید، افزون بر نابخردانه بودن، از چاشنی مغایرت با منافع ملی واشنگتن نیز برخوردار است، چراکه پایگاه‌های نظامی این کشور در منطقه، هدفی سهل‌الوصول و راحت‌الحلقوم برای دلیرمردان سپاهی محسوب می‌شوند. تقریباً بلافاصله پس از اعلامیه ترامپ، شورای عالی امنیت ملی کشورمان نیز در اقدامی متقابل، فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به «سنتکام» (CENTCOM) را وارد فهرست سازمان‌های تروریستی کرد و در حال حاضر، همه نیروهای تروریست این کشور در غرب آسیا اعم از عراق، افغانستان، خلیج‌فارس و هر نقطه‌ای که احتمال تحرک آن‌ها وجود دارد، در معرض خطر و تهدید جدی هستند.
این نکته نیز مغفول نماند که تصمیم آمریکا فاقد وجاهت قانونی بود، چون سپاه یک ارگان رسمی نظامی و متعلق به کشوری است که عضو سازمان ملل بوده و اختیاراتی ذیل قانون اساسی دارد. این موارد، قطعاً از نگاه اندیشمندان، کارشناسان و صاحب‌نظران دور نمانده و ابعاد بیشتری از قدرت‌نمایی سپاه به واسطه تصمیم کاملاً غلط کاخ سفید را در آینده به رشته تحریر در خواهند آورد.
5. تأکید بر «ابزار نظامی پیشرفته سپاه» از سوی سکان‌دار انقلاب، ناظر به ابعاد «سخت‌افزاری» و «ژئو استراتژیک» است.
به نوشته نشریه «نشنال اینترست»، «قدرت سپاه برخلاف نیروهای نظامی منطقه‌ای تنها متکی به سلاح‌های مجهز نیست، بلکه به غیر از ایران در سایر کشورهای منطقه که آمریکا در آن‌ها منافعی دارد نفوذ کرده است... اگرچه ایران جزء 20 کشور جهان با قدرتمندترین نیروهای مسلح است اما نباید فراموش کرد که تنها سلاح‌ها و توان نظامی صرف جمهوری اسلامی برای آمریکا و متحدانش خطرناک نیست بلکه آنچه تهدید اصلی برای آمریکاست، نیروی سپاه پاسداران و توانایی‌اش در جنگ‌های نامتقارن در کشورهای غرب آسیاست؛ کشورهایی که آمریکا در آن‌ها منافع بسیاری دارد.» به‌این‌ترتیب، دست و پا زدن‌های بیهوده واشنگتن و شرکایش برای مذاکره بر سر توان دفاعی کشور و مسائل منطقه‌ای، دقیقاً به پاشنه آشیل آمریکا از ناحیه توانمندی سپاه بازمی‌گردد، زیرا قدرت نظامی پیشرفته و نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی، خواب را از چشمان آن‌ها ربوده است.
و بالاخره اینکه برخلاف آنچه آمریکایی‌ها طراحی کرده بودند، تحریم و تحدید سپاه نه‌تنها حیطه تأثیرگذاری و عملش را از تهران به سواحل مدیترانه امتداد داد، بلکه موجی از مقبولیت و محبوبیت را در داخل و اکناف جهان به راه انداخت و دشمنی‌ها موجب شد تا میدان تحرک این سازمان بزرگ نظامی و مردمی، در دل بدخواهان کشور و نظام اسلامی وحشتی رو به تزاید بیافریند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/98906/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چه شد که ون‌ها برگشتند؟

رسوایی 99 درصدی

حمله فسفری؛ روایت جنون صهیونیست‌ها

رهبر انصارالله یمن: متجاوزان فهمیدند که هرگونه تجاوزی بی پاسخ نخواهد ماند

10 ادکلن خوشبو و اصل مردانه

رونق صادرات در جزیره جهانی قشم / تراز تجاری منطقه آزاد قشم به بیش از 313 میلیون دلار رسید

‌رئیس جمهور ایران چه درخواستی از رئیس جمهور ازبکستان داشت؟

راه اندازی رصدخانه ی تحقق شعار سال در اتاق بازرگانی سنندج

عملیات «وعده صادق» شکل دهنده ساختار نظام بین‌الملل آینده است

افزایش نگرانی‌ از نیازهای 250 هزار کودک اخراجی از پاکستان

ایرانی‌ها، رتبه 2 خرید خانه در ترکیه

پاسخ به سوالات پر تکرار درباره بنزین

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

کشف انبار نوشابه‌های قاچاق در رشت

هدفگذاری تجارت 700 میلیون دلاری بین ایران و تاجیکستان

گلستان در قیمت گذاری گندم مظلوم واقع شده است

عملیات«وعده صادق» شکل دهنده ساختار نظام بین‌الملل آینده است

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» بازنگری و به شبکه بانکی ابلاغ شد

استقرار مدیرسرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو در مرکز خدمات سرمایه گذاری آذربایجان غربی

اجرایی نشدن ماده 65 احکام دائمی توسعه کشور اصلی ترین عامل مشکلات تولید کنندگان

چالش‌های پیش روی سوناک برای اجرای طرح ضد مهاجرتی رواندا

تصویر دردناک از غزه، «عکس سال» جهان شد

زمزمه های ورود ایران چک های 500هزار تومانی به بازار

معاون رئیس جمهور: رشد اقتصادی در دولت سیزدهم به بیش از 6 درصد رسید

ایجاد 13 هزار فرصت شغلی مشاغل خانگی در خراسان‌شمالی

آلمان سفیر روسیه را احضار کرد

برگزاری سومین نشست سازوکار تعامل افغانستان و چین در پکن

شمار شهدای غزه به مرز 34 هزار تن رسید

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

آمارهای ابراهیم رئیسی درباره تولید، مسکن، رشد اقتصادی و ...

فسخ یکطرفه قراداد تامین آب منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم خلاف قوانین است/چوب لای چرخ صنعت نگذارید

کشف کالای قاچاق 8 میلیارد ریالی در زنجان

پیش‌شرط‌های مردمی‌سازی اقتصاد ایران

جهادگران اقتصادی را لَنگ تسهیلات نگذارید

چین: آمریکا نباید خود را بالاتر از همه بداند

بیش از 7000 هزار نظامی صهیونیست به اختلالات روانی مبتلا شدند

گوگل کارمندان مخالف همکاری با رژیم اسرائیل را اخراج کرد

رئیس جمهور: بخشی از تنش آبی در استان سمنان حل شده است

آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن در روستاها مشخص شد

یارانه فروردین دهک چهارم تا نهم واریز شد

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

رشد اقتصادی در دولت سیزدهم به بیش از 6 درصد رسید

برگزاری دوره های آموزشی صنایع دستی نقش مؤثری در ایجاد اشتغال دارد

بخش‌نامه تحقق جهش تولید با مشارکت مردم ابلاغ شده است

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403/ تورم‌های سهمگین در راه است؟

بمب‌افکن آمریکایی B-52 آمریکا در پرواز کم‌ارتفاع

رسانه عبری: حزب‌الله لبنان استفاده از موشک‌های ضد استحکامات را آغاز کرده است

حمله حزب الله به پایگاه صهیونیستی«المالکیه»

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد