ایرانیان جهان

آخرين مطالب

توليد تخم مرغ SPF توسط محققان ايراني براي بي نيازي از واردات فرانسه

  بزرگنمايي:

دکتر" محمد مجيد ابراهيمي" مجري طرح کلان وملي کسب وانتقال دانش فني توليد تخم مرغ هاي SPF در ايران گفت: محققان و پژوهشگران با تجربه و متخصص کشورمان موفق شدند در فرآيند علمي وتحقيقاتي سه ساله به دانش فني توليد اين نوع تخم مرغ در کشور دست پيدا کنند که با دستيابي به اين دانش، ايران پس از آمريکا، آلمان و چند کشور معدود در جهان که تحت ليسانس آمريکا مشغول توليد تخم مرغ SPF هستند وارد باشگاه توليد کنندگان اين محصول شد.

*** اهميت توليد تخم مرغ SPF در کشور

ابراهيمي به چرايي توليد اين تخم مرغ ها در ايران گفت: تخم مرغ SPF در توليد انواع واکسن ها و تحقيقات ويروس شناسي داراي کاربرد بسياري است چرا که اين تخم مرغ ها يکي از بهترين محيط ها براي کشت برخي ويروس هايي هستند که مي توان با توليد آن ها بسياري از واکسن ها خصوصا واکسن هاي طيور را توليد کرد.

وي با اشاره به اينکه براي تامين اين تخم مرغ ها تا سال ها به خارج از کشور وابسته بوديم ادامه داد: عمده نياز کشور در تامين اين تخم مرغ ها از کشور آلمان به انجام مي رسيد اما، در سال 88 با اعمال تحريم هاي غرب برعليه کشورمان، صادرات آن از سوي آلمان به ايران متوقف شد و ازاين رو، محققان و متخصصان کشورمان با توجه به نياز کشور در تامين واکسن، فعاليت هاي خود را براي ايجاد زير ساخت هاي مناسب با هدف توليد تخم مرغ هاي SPF آغاز کردند.

*** تخم مرغ SPF محصولي استراتژيک براي کشورها

عضو هيات علمي و پژوهشگر موسسه تحقيقات و واکسن و سرم سازي رازي، توليد تخم مرغ SPF را براي کشورها از نظر استراتژيک داراي اهميت بالايي عنوان کرد و ابرازداشت: کشورهايي که در توليد واکسن فعاليت دارند اين تخم مرغ را محصولي استراتژيک براي توليد واکسن مي دانند چرا که مي توان از اين محصول،در فناوري هاي بيوتکنولوژي و فرآورده هاي بيولوژيک استفاده کرد.

وي بيان کرد: کسب دانش فني توليد اين تخم مرغ ها داراي اهميتي به مراتب بالاتر از ميزان صرفه جويي ارزي و ارز آوري براي هر کشوري محسوب مي شود.

ابراهيمي خاطرنشان کرد: اکنون با استفاده از استانداردها و الگوهاي جهاني در توليد تخم مرغ هاي SPF، موفق به توليد محصولي خواهيم شد که از نظر کيفي و فرآيند ساخت آن مطابق با استاندارد بين المللي است که اين موفقيت درحالي به دست آمده است که خط توليد و نيز اغلب امکانات و تجهيزات مورد نياز براي ساخت محصول، در داخل کشور و با استفاده از دانش فني ايراني ساخته شده است.

مجري طرح کلان ملي توليد تخم مرغ SPF در ايران، تضمين امنيت دارويي در حوزه واکسن هاي طيور و نيز بي نيازي کشور از واردات مواد اوليه مورد نياز در ساخت اين واکسن ها را از جمله موفقيت هاي حاصل شده در کنار دستيابي به تکنولوژي ساخت اين محصول عنوان کرد.

*** توليد محصول پس از سه سال فعاليت علمي و تحقيقاتي

اين استاد پژوهشگر گفت: با شدت گرفتن تحريم ها و ايجاد احساس نياز به توليد محصول در داخل کشور، عملا ايده اجراي اين پروژه کلان و ملي از سال 88 مطرح و از سال 89 با ارايه طرح به معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، زمينه براي اجراي آن در موسسه تحقيقات واکسن و سرم سازي رازي آغاز شد.

وي افزود: بهره برداري از تجربه نيروهاي فعال در اين حوزه و نيزاستفاده از برخي ابزارهاي علمي و منابع خارجي، در فرايندي سه ساله و با مشارکت محققان و پژوهشگران در قالب 10 هزار نفر ساعت کار علمي و تحقيقاتي، در نهايت موفق به اتمام عمليات و آماده سازي طرح براي توليد محصول شديم که اميدواريم تا پايان سال جاري، اولين محموله از تخم مرغ هاي SPF توليد و به بازار عرضه شود.

مجري طرح کلان توليد تخم مرغ SPF در ايران، از آمادگي اين مجموعه براي انتقال دانش في توليد اين تخم مرغ ها به شرکت هاي داراي صلاحيت مورد تاييد معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري و موسسه تحقيقات و واکسن و سرم سازي رازي به منظور افزايش توان توليد اين محصول در آينده خبر داد.

ابراهيمي اظهارکرد: هر عدد از تخم مرغ هاي توليد شده در اين مجموعه مي تواند براي تعداد بالايي دوز واکسن مورد استفاده قرار گيرد و از اين رو، استمرار و توسعه اين فعاليت کاملا مقرون به صرفه بوده و مي تواند علاوه بر تامين نيازهاي کشور، زمينه صادراتي بسيار ارزشمندي نيز داشته باشد.

عضو هيات علمي موسسه تحقيقات و واکسن و سرم سازي رازي يادآور شد : در گذشته تلاش هايي از سوي محققان داخلي براي توليد اين تخم مرغ ها به انجام رسيده بود اما، تلاش هاي انجام گرفته به ثمر رسيد که در اجراي اين طرح، با تکيه بر تجربه هاي گذشته و نيز بهره گيري از استانداردهاي روز جهاني و به روز رساني آموخته ها، توانستيم به نحوه ايجاد شرايط هوا، آب و غذاي استريل در شرايط کاملا بسته که تاکنون در کشور اجرايي و عملياتي نشده بود پاسخ دهيم.
*** هزينه هاي اجراي طرح

ابراهيمي، مجري طرح کلان و ملي کسب و انتقال دانش فني توليد تخم مرغ هاي SPF در ايران، هزينه هاي صرف شده براي اجراي پروژه را در مقايسه با دستاوردهاي آن اندک عنوان کرد و ابراز داشت: علاوه بر هزينه هايي که از موسسه تحقيقات واکسن و سرم سازي رازي براي اجراي آن انجام داده، مبلغ حدود دو ميليارد و 500 ميليون تومان از سوي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري براي اين پروژه هزينه شده است.

همچنين مرکز طرح هاي کلان ملي فناوري معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري نيز فرآيند نظارت و راهبري طرح را در طول اجراي آن و از طريق انجام بازديدهاي ادواري و برگزاري جلسات پيگيري منظم و مستمر به انجام رسانيده است.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/924/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست

کاخ سفید ارسال مخفیانه موشک های دوربرد به اوکراین را تایید کرد

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

لحظه هدف قرار گرفتن محل استقرار نظامیان اسرائیلی توسط حزب‌الله

والاس: روسیه بزرگترین تهدید کنونی علیه انگلیس است

تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو

پیام‌های حمله به دو پایگاه آمریکا در شرق سوریه

اختصاص 420 میلیارد ریال برای زیرساخت‌های بازارچه های مرزی ایلام

ایران می‌تواند با صدور خدمات فنی و مهندسی در توسعه سریلانکا مشارکت کند

دولت سیزدهم برای تکمیل زیرساخت بازارچه‌های مرزی مصمم است

دیپلماسی فعال انرژی بسترساز بهبود شرایط اقتصادی است/ صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشور‌ها اهمیت دارد

تحقق ثبات اقتصادی با کم شدن هزینه‌های دولت

تکرار قصه ناتمام زن‌کشی

فصل جدید مسلمان‌ستیزی مودی

وطن امروز نوشت: نظام اسلامی و چالش کشف حجاب

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

تلاش مجدد بایدن برای دست دادن با موجود خیالی

اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریم

سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

رئیسی: ایران کشوری پیشرفته و فناور است/ برای صدور خدمات فنی و مهندسی به سریلانکا آماده‌ایم

کدام استان‌ها و دستگاه‌ها در تبدیل مجوز‌های کاغذی صدرنشین هستند؟

اقدام دانشجویان دانشگاه پلی‌تکنیک کالیفرنیا در اعتراض به نسل‌کشی اسرائیل در غزه

سفر مخفیانه روسای ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی و شاباک به قاهره

بایدن لایحه کمک به اوکراین و رژیم صهیونیستی را امضا کرد

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

افتتاح پایگاه سلامت خانواده با محوریت مادر وکودک درمجتمع مسکونی مهستان کیش

رئیسی: ایران امروز کشوری پیشرفته و فن‌آور است

افتتاح 3 مگاپروژه حوزه انرژی سریلانکا توسط سید ابراهیم رئیسی/ امضای 5 سند همکاری میان ایران و سریلانکا/رئیسی: تهدیدها و تحریم ها ملت ایران را متوقف نکرده است/ رئیس جمهور سریلانکا: از حمایت های ایران تشکر می کنیم

مبلغ محکومیت متخلفان اقتصادی استان 218 میلیارد ریال است

3.5 درصد از رشد اقتصادی ایلام مربوط به بهره وری است

فیاضی: مجلس آینده باید مشکلات کارگران را تا حد امکان کاهش دهد

رئیسی: ایران امروز کشوری پیشرفته و فناور است

رئیس جمهور: برای صدور خدمات فنی مهندسی آمادگی داریم

برای صدور خدمات فنی مهندسی آمادگی داریم

داستان ابوشجاع

روایت «فارن پالیسی» از تله‌ای که اسرائیل در آن گرفتار شده است

اسیر اسرائیلی: نتانیاهو خجالت بکش!

دومینوی استعفاها در رژیم صهیونیستی/ نوبت به روسای شاباک و ستاد مشترک ارتش رسید

آمریکا: عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار طالبان است

ویزای شنگن 5 ساله برای شهروندان کشورهای عربی خلیج فارس

اعمال مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟

آغاز به کار مرکز خدمات جامع سلامت فارابی کیش در گرامیداشت هفته سلامت

باند سازمان یافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

30 کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند