پایگاه خبری تحلیلی ایرانیان جهان

آخرين مطالب

تولید آب‌شیرین‌کن‌های متحرک برای تصفیه آب در حد آشامیدن/عرضه نسل جدید باتری‌های خودرو در کشور اخبار ایران

تولید آب‌شیرین‌کن‌های متحرک برای تصفیه آب در حد آشامیدن/عرضه نسل جدید باتری‌های خودرو در کشور

  بزرگنمايي:

سرزمین ایرانیان- فرشاد ترابی زمینه تحقیقاتی این شرکت را تولید سیستم‌های خورشیدی، نیروگاه‌های بادی و انواع باتری‌های فعال دانست و گفت: این شرکت با همکاری یک شرکت فناور در حوزه انرژی در شهرک صنعتی مامونیه استان مرکزی فعالیت‌های تحقیقاتی خود را آغاز کرده است.

وی پنل‌های خورشیدی را از جمله دستاوردهای این شرکت نام برد و ادامه داد: آب شیرین‌کن‌های خورشیدی از دیگر دستاوردهای ما است، ضمن آنکه توسعه باتری‌های metal- air (فلز- هوا) را نیز در دستور کار قرار دادیم.

ترابی، از اجرای طرح ایستگاه شارژ خورشیدی برای دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی خبر داد و گفت: این طرح را به طور کامل پیاده‌سازی کردیم و درصدد هستیم تا این طرح را در این دانشگاه اجرایی کنیم، ولی تاکنون اعتبارات آن تامین نشده است.

مجری طرح به بیان جزئیات سیستم‌های آب شیرین‌کن خورشیدی پرداخت و یادآور شد: آب شیرین‌کن‌ها را به طور پرتابل (قابل حمل‌ونقل) طراحی کردیم که این قابلیت موجب می‌شود به صورت پرتابل آب مورد نیاز را تصفیه کند.

به گفته این محقق، آب تصفیه شده توسط این دستگاه در حد آشامیدن و کاملا شیرین است و انرژی آن نیز توسط پنل‌های خورشیدی تامین می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی به باتری‌های فلز- هوای تولید شده در این شرکت فناور اشاره کرد و افزود: باتری‌ها انواع مختلفی چون باتری‌های "زینک- روی" یا "فلز- هوا" دارند. در باتری‌های فلز- هوا یک طرف فلز و طرف دیگر هوا است و این باتری‌ها آینده باتری‌های خودرو را تشکیل می‌دهند.

وی باتری‌های لیتیوم- هوا را آخرین فناوری باتری‌های لیتیومی دانست و خاطر نشان کرد: بسیاری از شرکت‌ها اکنون بر روی باتری‌های لیتیومی متمرکز شده‌اند تا باتری‌های لیتیوم- هوای قابل شارژ آنها به نتیجه برسد تا بتوانند محصولی قابل عرضه برای کاربرد در خودروها شوند.

مجری طرح دلیل اقبال باتری‌های فلز- هوا را کم بودن وزن آنها و کاستن از وزن خودرو و همچنین صرفه‌جویی زیادی در مصرف بنزین ذکر کرد و یادآور شد: ما در این شرکت در حال توسعه این نوع باتری‌ها هستیم. پایه باتری‌های فلز-هوا به این صورت است که یک طرف باتری، هوا و طرف دیگر فلز قرار دارد.

ترابی در عین حال از دستیابی به نمونه اولیه باتری‌های زینک-هوا خبر داد و اظهار کرد: ما روی باتری "زینک- هوا" در حال تحقیق هستیم و به نمونه اولیه (پروتوتایپ) اصلی نزدیک شدیم و قصد داریم آن را تجاری‌سازی کنیم.

استادیار دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی همچنین از تحقیقات بر روی باتری "اسید- ژل" و "سرب- اسید" خبر داد و گفت: این باتری‌ها برای ذخیره‌سازی انرژی خورشیدی کاربرد زیادی دارد؛ چراکه در سیستم‌های خورشیدی یکی از گزینه‌ها سرب- اسیدها هستند که تحقیقات در این زمینه را آغاز کرده‌ایم.

وی در خصوص استفاده از زینک در باتری‌های زینک- هوا توضیح داد: استفاده از زینک چند مزیت دارد. در این باتری‌ها یک طرف هوا است که نیازی به ذخیره‌سازی آن نیست. درباره سرب نیز در باتری‌های مختلف حتی در باتری سرب- اسید نیز هم از سرب و هم از اسید به صورت فشرده استفاده می‌شود.

ترابی ادامه داد: این امر موجب افزایش وزن باتری‌ها و در نتیجه تحمیل بار بیشتر به خودرو می‌شود که این مساله مصرف انرژی در خودروها را افزایش خواهد داد، ولی در باتری زینک- هوا یکی از مواد مورد نیاز آن که هوا است، از محیط خارج تامین می‌شود و نیازی به ذخیره سازی آن نیست؛ در نتیجه چگالی انرژی این باتری بالا است.

وی ایمنی بالا و عملکرد مناسب را از مزایای باتری‌های روی -هوا عنوان و خاطر نشان کرد: از سوی دیگر ایران دارای معادن غنی "روی" است، ضمن آنکه فلز "روی" قابلیت بازیافت را دارد؛ از این رو وقتی این فلز مصرف شود، قابلیت آب کردن و استفاده مجدد را دارد. این امر از نظر زیست محیطی بسیار با اهمیت است. 

ترابی تولید شبیه‌ساز نرم‌افزار باتری را از دیگر دستاوردهای این شرکت نام برد و گفت: این نرم‌افزار کمک می‌کند باتری را پیش از ساخت آزمایش کنیم. تست‌های انجام شده قبل از تولید کاهش هزینه‌ها را به دنبال دارد. استفاده از این نرم‌افزار قطعا نتیجه 100 درصدی آزمایش باتری واقعی را ندارد، ولی حداقل 90 درصد موفقیت آمیز است.

به گفته وی، این نرم افزار در حال طراحی است و مرداد امسال به بازار عرضه خواهد شد.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

قیمت امروز خرید دلار در بانک‌ها

حقایق جالبی که مهمانداران درباره مسافران می‌دانند

توضیح سازمان حمایت درباره افزایش قیمت‌ 40 میلیونی برخی خودروها

احتمال کمبود منابع ارزی در صورت ادامه سیاست ارز 4200 تومانی

سرمقاله خراسان/ پاتک به «نمایش مذاکره»

بدون موضوع خراسان/ کاش قدری زمینی تر فکر کنیم!

سرمقاله کیهان/ چرا ترامپ لایق جواب نیست؟

سرمقاله وطن امروز/ راه درست است هدف را گم نکنیم

سرمقاله شرق/ انشعاب در اصلاح‌طلبان الزامی است؟

سرمقاله اعتماد/ دست کوتاه واشنگتن

سرمقاله ایران/ سرنگونی فواره «فشار حداکثری»

سرمقاله دنیای اقتصاد/ سیاست‌گذاری و همراهی اجتماعی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ راه باز است

سرمقاله رسالت/ عزت، دُرّ گرانی است به هر‌کس ندهند

سرمقاله جوان/ اما به شما می‌گویم...

دلیل کاهش قیمت خودرو و ارز

آداب وطن‌پرستی؛ انتقاد "اعتماد" از "کیهان"

ناگفته های"کرباسچی" از آسیب‌شناسی پرونده "نجفی"

تغییر رویکرد واشنگتن؛ بهترین میانجی

کیهان: ژاپن و آلمان میانجی نیستند، با کلاه گشاد آمریکا می‌آیند!

چرا به بیژن زنگنه حمله می‌کنند؟

سرمقاله کیهان/ میانجی‌گری برای هیچ!

سرمقاله شرق/ حقوق شهروندی؛ دغدغه یا واژه؟

سرمقاله اعتماد/ بار ِخاطر زنگنه

سرمقاله ایران/ ابقای فلاحت پیشه؛ تضمین میانه روی در کمیسیون امنیت ملی

سرمقاله دنیای اقتصاد/ شهرت سیاست‌گذار

سرمقاله رسالت/ شوخی ناموسی!

سرمقاله سیاست روز/ تحریم، تحقیر و خودبزرگ‌بینی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کودکی که مرده به دنیا می‌آید

بدون موضوع خراسان/ ...و زمین منهای یک گل سرخ

سرمقاله خراسان/ عقب ماندگی های مالیاتی برای مواجهه با سوداگران

سرمقاله کیهان/ رعب موشک‌های نقطه‌زن

سرمقاله وطن امروز/ روسیه درباره همپیمانانش تجارت نخواهد کرد

سرمقاله شرق/ مردم فرمان می‌دهند

سرمقاله اعتماد/ حاشیه‌ای بر یک استعفا

سرمقاله ایران/ مشکلات آقای سخنگو

سرمقاله دنیای اقتصاد/ ناترازی و سیاست پولی

سرمقاله جوان/ چرا امریکا نباید نزدیک شود

سرمقاله رسالت/ استعفایی نه از جنس آموزش نه ‌پرورش

سرمقاله سیاست روز/ کجا مقاومت نکردیم و ضربه خوردیم؟

بدون موضوع خراسان/ بازدارندگی فرهنگی و اجتماعی، مهم تر از بازدارندگی نظامی

سفسطه مذاکره ترامپ روی قهقهه تحریم پتروشیمی‌ها

سریال هایی که به خشم در جامعه دامن می زند

کلاه‌ "اقتصاد بازار" بر سر اقتصاد ایران

الجزیره: میلیاردها دلار در ایران زیر تشک ها ذخیره شده است!

پنجره‌ای رو به «آبه»!

رای الیوم: شینزو آبه در سفر به ایران چه پیشنهاداتی به همراه دارد؟

مازندران؛ 5 میلیون اقامت در 3 روز

چارچوب مذاکره "آبه" در تهران

پیاده‌سازی از قطار دولت