ایرانیان جهان

آخرين مطالب

سرمقاله جمهوری اسلامی/ تحلیل سیاسی هفته اخبار ایران

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان -
سرمقاله جمهوری اسلامی/ تحلیل سیاسی هفته
٩٧
٠
جمهوری اسلامی / « تحلیل سیاسی هفته » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
انجام مراسم حج تمتع در این هفته، علاوه بر آنکه بار دیگر امت اسلامی را که در یک همایش معنوی کنار همدیگر قرار گرفته بودند با مسائل روز جهان اسلام آشنا کرد و زائران خانه خدا را در جریان توطئه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه اسلام و مسلمانان قرار داد، زمینه‌ای نیز برای رشد معنویت ملت‌های مسلمان در نقاط مختلف جهان شد. مسلمانان با اجتماع در مساجد و مکان‌های مذهبی دیگر و برگزاری نماز عید قربان، یاد فداکاری ابراهیم و اسماعیل را زنده و با این دو عبد صالح خدا برای فرمانبرداری از خدای متعال تجدید عهد کردند.
رایزنی رئیس‌جمهور روحانی با سران کشورهای ترکیه، قطر و پاکستان درباره امنیت منطقه خلیج فارس و کشمیر که در این هفته صورت گرفت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود. خلیج فارس، اکنون هدف اول ایجاد ناامنی توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی است و کشمیر نیز که یک منطقه مسلمان‌نشین است با اقدام خلاف قانون دولت هند که آن را ضمیمه خاک خود کرده، دستمایه بحران میان پاکستان و هند گردیده است. کشمیر، سرزمین خوش آب و هوائی در شبه قاره هند است که اکثر ساکنان آن مسلمان هستند. قسمتی از این سرزمین جزء پاکستان است و قسمت دیگر که تاکنون خودمختار بود، دولت هند آن را برخلاف قانون اساسی خود به خاک این کشور ضمیمه کرد. همین اقدام موجب بحران در شبه قاره شده و دولت ایران تلاش می‌کند با میانجیگری به این بحران پایان دهد.
در روز سه‌شنبه این هفته، رهبر انقلاب اسلامی در دیدار هیاتی از جنبش انصارالله یمن، خطاب به اعضاء این هیات گفتند: «با قدرت در مقابل توطئه سعودی‌ها و اماراتی‌ها برای تجزیه یمن بایستید. «حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه افزودند: مردم یمن، دولتی قوی تشکیل خواهند داد و در سایه آن به پیشرفت خواهند رسید.
این هفته یمن شاهد تحولات جدیدی بود و شکست‌های تازه‌ای برای متجاوزان رقم خورد. پس از اعلام خروج امارات از ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان در یمن، که ضربه سنگینی به ریاض بود، هفته جاری نیروهای طرفدار امارات و عربستان در شهر عدن، تنها پایگاه باقیمانده در دست دولت «منصور هادی» به جان هم افتادند و در این جنگ نیروهای جنوب وابسته به امارات، کاخ ریاست جمهوری منصور هادی را تصرف کردند. این درگیری‌ها بیش از یکصد کشته برجای گذاشت.
در پی وخیم شدن اوضاع، «محمد بن زاید» ولیعهد امارات شتاب‌زده وارد جده شد و با محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان به گفتگو نشست تا بلکه چاره‌ای برای خروج از باتلاق یمن پیدا کنند و مانع آبروریزی بیشتر ائتلاف متجاوز عربی در یمن شوند. عربستان و امارات اصلی‌ترین اعضای ائتلاف در جنگ علیه یمن محسوب می‌شوند.
تنش میان هند و پاکستان با اقدام جدید دهلی در کشمیر بار دیگر شدت گرفت. پاکستان اعلام کرده است برقراری شرایط جدید در کشمیر توسط هند تنش‌زاست و با هدف تغییر ساختار جمعیت این منطقه صورت می‌گیرد.
«نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند طی هفته جاری رسماً دو بند از قانون اساسی این کشور را حذف کرد و کشمیر را از حالت ایالت خودمختار خارج ساخت. وی در توجیه این اقدام گفت با اعمال تغییرات جدید رشد «تروریسم» در این منطقه متوقف می‌شود. پاکستان این ادعا را رد و تاکید کرده است در سایه تغییرات جدید، کشمیر شاهد سرکوب‌های بیشتری ازسوی هند خواهد بود.
در فلسطین اشغالی بیش از 1700 شهرک‌نشین صهیونیست در روز عید قربان به مسجدالاقصی یورش بردند. حمله صهیونیست‌های افراطی به مسجدالاقصی طی ماه‌های اخیر روند صعودی داشته و هجوم این تعداد از شهرک‌نشین‌ها بی‌سابقه بوده است. صهیونیست‌ها در سایه حمایت پلیس رژیم صهیونیستی و درحالیکه ده‌ها هزار نمازگزار فلسطینی به اقامه نماز عید قربان مشغول بودند به این مکان مقدس هجوم بردند. نیروهای رژیم صهیونیستی، فلسطینی‌هایی را که در مقام دفاع برآمده بودند مورد حمله قرار داده و بیش از 50 نفر را زخمی کردند. هتک حرمت مسجدالاقصی توسط صهیونیست‌ها در چارچوب توطئه یهودی‌سازی قدس، روز به روز شدت می‌گیرد. گروه‌ها و شخصیت‌های فلسطینی خواستار دخالت مجامع بین‌المللی و کشورهای اسلامی و جلوگیری از این توطئه شده‌اند. در همین حال، دولت‌های خائن عربی بدون توجه به این جنایات، برای برقراری رابطه با تل‌آویو با هم مسابقه گذاشته‌اند.
این هفته واشنگتن پست در گزارشی تحلیلی آمار جالبی از اظهارات دروغ و غیرواقعی ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا را منتشر کرد. به نوشته این نشریه ترامپ در طول دوره تصدی‌اش در کاخ سفید بیش از 12 هزار دروغ و ادعای گمراه‌کننده داشته است که به نوشته این روزنامه در نوع خود رویه‌ای عجیب و بی‌سابقه تلقی می‌شود. بنابر این گزارش، ترامپ به طور متوسط روزانه 20 ادعای دروغ و غیرواقعی داشته است. طبق این گزارش ترامپ صدها مورد درباره وضعیت اقتصاد آمریکا، کاهش مالیات‌ها، موضوع مهاجرت، مسائل مرزی با مکزیک و موارد دیگر مطرح کرده است که پس از بررسی‌ها روشن شده تمامی این ادعاها دروغ بوده است. واشنگتن‌پست در پایان این گزارش ترامپ را «غیر صادق‌ترین» زمامدار آمریکا معرفی کرده است.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/83838/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله وطن امروز/ معادله پیروزی

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

حمله به یک پایگاه نظامی عراق

آزمایش یک «کلاهک فوق‌العاده بزرگ» موشک از سوی کره شمالی

آمریکا 1000 نیرویش را از نیجر خارج می‌کند

بیانیه مقاومت اسلامی عراق درباره حمله به هدف حیاتی در ایلات و پایگاه هوایی اشغالگران

ادعای مخالفت بایدن با عملیات نظامی صهیونیست‌ها در رفح

شهادت 7 فلسطینی در بمباران یکی از خانه های رفح

حمله پهپادی اوکراین به مناطق مسکونی «بلگورود»

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!

سرمقاله کیهان/ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!

وقتی اوضاع اقتصادی خوب نیست، استقلال به چه کاری می‌آید؟ + فیلم

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

تمام ایده‌های دانش‌بنیانی قدرت تولید انبوه را دارند؟

روزنامه‌های اقتصادی شنبه 1 اردیبهشت

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

دارندگان کارت سوخت بخوانند

توقیف محموله سوخت قاچاق در سمنان

طالبان خواستار تکمیل پروژه‌های نیمه تمام سازمان ملل شد

روزیِ نو؛ مجله‌ای رادیویی با رویکرد امیدبخشی

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

پایان اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

پافشاری بانک مرکزی بر اجرای سیاست‌های غلط/ صندوق تثبیت ارزی با دلار 3 نرخی کارایی ندارد

تنها تا 26 اردیبهشت برای تبدیل مجوز‌های کاغذی کسب و کار به الکترونیکی فرصت وجود دارد

چهارمحال و بختیاری در جایگاه ششم صدور پروانه کسب الکترونیکی کشور

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

وحدت نظر در تدوین سازوکارهای مشارکت مردم در عرصه اقتصاد ضروری است

آمادگی ایران برای ارتقای روابط با الجزایر

«موزه دین و زندگی» در بلوار پیامبر اعظم (ص) ایجاد می‌شود

هشدار وزیر فرهنگ لبنان نسبت به تجاوز رژیم صهیونیستی به کشورش

آمریکا به کمک آرژانتین می‌رود