ایرانیان جهان

آخرين مطالب

سرمقاله خراسان/ سناریوی اماراتی- سعودی تجزیه یمن اخبار ایران

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان -
سرمقاله خراسان/ سناریوی اماراتی- سعودی تجزیه یمن
٦٠٢
١
خراسان / « سناریوی اماراتی- سعودی تجزیه یمن » عنوان یادداشت روز در روزنامه خراسان به قلم صابرگل عنبری است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
امارات علیه عربستان در عدن کودتا کرد؟روابط امارات و عربستان درجریان تحولات اخیر جنگ یمن دچار تنش شده است؟خروج امارات از جنگ یمن به معنای عقب نشینی این کشور است؟واقعیت این است که کشور جنگ زده یمن در دو هفته اخیر شاهد تحولات میدانی مهم و متفاوت از چند سال اخیر بود که در خود پیامدهای ژئوپولیتیکی بزرگی نه فقط در صحنه داخلی این کشور، بلکه در کل منطقه نهفته دارد. نقطه کانونی این تحولات در پایتخت منطقه جنوبی یمن یعنی عدن است که نیروهای شورای انتقالی جدایی‌طلبِ تحت حمایت کشور امارات، کنترل این شهر را از دست دولت منصور هادی گرفتند.
بعد از این واقعه، خیلی‌ها پنداشتند که این اقدام شورای انتقالی جنوب یمن در واقع یک نوع جنگ غیر مستقیم میان امارات و عربستان است، اما به گمانم سیری عمیق بر روند تحولات اخیر از زمان شروع آن تاکنون از قوت این تحلیل کاسته و چه بسا آن را هم زیر سوال می‌برد. بله! در سه سال گذشته یک نوع رقابت و درگیری منافع میان ریاض و ابوظبی در یمن مشهود بوده و در کل امارات مستقل از عربستان دارای یک پروژه منحصر به خود در یمن است، اما نگاه به حوادث اخیر عدن صرفا در این چارچوب نمی‌تواند منعکس کننده حقایق اوضاع باشد.
سکوت چند روزه ریاض، سپس دعوت آن از گروه‌های درگیر در عدن برای آتش بس و حمایت نکردن از دولت منصور هادی، شائبه یک نوع هماهنگی میان عربستان و امارات در این قضیه را مطرح می‌کند. البته همزمان با آن هم، ساخت و پاخت‌های دیگری نیز دور از ذهن نیست.
به هر حال، فارغ از این که پشت پرده این حوادث چه گذشته یا می‌گذرد، اما کنار زدن نیروهای منصور هادی از عدن و سیطره نیروهای تحت حمایت امارات بر آن به دور از مسئله خروج (البته جزئی) نیروهای اماراتی از یمن در یک ماه گذشته نیست. در واقع آن خروج مقدمه همین سیطره بود. امارات در طول چهار سال گذشته با تشکیل نیروهای وابسته به خود توانسته است که زیرساخت لازم برای سلطه بر سواحل یمن را ایجاد کند، از این رو، خروج نیروهای اماراتی نه تنها مشکلی در رسیدن به این هدف ایجاد نمی‌کرد، بلکه مقدمه‌ای مهم برای ورود به فاز اجرای عملی طرح تقسیم یمن است که دولت امارات به عنوان یک پروژه مهم دنبال می‌کند.
از این رو، در واقع آن چه به تازگی در عدن روی داد، دو هدف عمده دارد که یکی عملیاتی کردن پلانی دیگر از طرح تقسیم یمن و جدا کردن جنوب آن است. همین شورای انتقالی جنوب که کنترل عدن را به دست گرفته، به دنبال استقلال جنوب یمن است. این شورا که در می 2017 تشکیل شد و نمایندگانی از بیشتر استان های جنوبی و شرقی در آن حضور دارند، دقیقا همان جغرافیایی را پوشش می‌دهد که جمهوری دموکراتیک خلق یمن یا یمن جنوبی در سال 1967 در آن شکل گرفت.
جدا از بحث تقسیم یمن، هدف مهم دیگر مقابله و حذف نیروهای وابسته به تجمع اصلاح یمن (اخوان المسلمین) است. ظاهرا با وجود دیدارهای چندجانبه رهبران اصلاح با مقامات ابوظبی و اقامت برخی از این رهبران در ریاض، اما این مسئله به ایجاد رابطه‌ای به دور از دشمنی عمیق عربستان و امارات با اخوان المسلمین منجر نشده است.
به هر حال، وقایع میدانی نشان می‌دهد که یمن به سمت تقسیم و آن هم نه به دو پاره بلکه سه پاره حرکت می‌کند. یکی در شمال تحت کنترل جنبش انصارا... (حوثی‌ها) و دیگری در جنوب به ویژه در خط ساحلی نزدیک به امارات و سومی هم در شرق آن در المهره و حضرموت نزدیک به عربستان.
عربستان سعودی از همان ابتدای جنگ، نگاه ویژه‌ای به شرق یمن یعنی دو منطقه المهره و حضرموت داشت و پایگاه‌های نظامی در آن‌ها ایجاد کرد. این نگاه هم برآمده از ارتباط تاریخی عربستان با این دو منطقه است. از قدیم، مردم این منطقه با عربستان مراودات اقتصادی گسترده‌ای داشتند و تعدادی از بازرگانان آن شرکت‌های بزرگی در عربستان دارند.
در این میان، حضر موت اهمیتی مضاعف دارد. این استان غنی از نفت حدود 36 درصد از مساحت 528 هزار کیلومتر مربعی یمن را تشکیل می‌دهد و نوار ساحلی آن حدود 450 کیلومتر است. با توجه به موقعیت جغرافیایی و منابع طبیعی حضرموت، سیطره بر این منطقه در واقع دستیابی به موقعیت ژئوپولیتیک مهمی است.
از این رو، همچنان که شورای انتقالی جنوب به دنبال استقلال این منطقه و احیای جمهوری دموکراتیک خلق جنوب است، با توجه به تحولات داخلی منطقه حضرموت در چند سال اخیر به نظر می‌رسد طرحی نیز برای انفصال این منطقه از یمن و در واقع احیای مملکت حضرموت وجود دارد. این دولت به سال 330 قبل از میلاد با عنوان "مملکت حضرموت" با مرکزیت شهر شبوه تشکیل شد و ظاهرا تا سال 275 قبل از میلاد موجودیت داشت.
البته توجه ویژه عربستان به منطقه حضرموت جدا از دلایل تاریخی، یک علت مهم دیگری نیز دارد و آن کشیدن خط لوله انتقال نفت خود از این منطقه تا دریای عرب است تا از این طریق خلیج فارس و تنگه هرمز را دور بزند و راه جایگزینی برای صادرات نفت خود ایجاد کند.
هرچند این سیطره بدون کنترل ساحل این منطقه و المهره ناقص خواهد بود. امارات نیز در راستای پروژه خود برای کنترل سواحل یمن طی سال های گذشته بخشی از سواحل استان از جمله بندر مکلا از مهم‌ترین بنادر یمن و تنها منفذ دریایی حضرموت را در دست دارد.
امارات از طریق نیروهای "نخبه حضرموتی" که در ژانویه 2017 تشکیل شدند، در حال بسط نفوذ خود به ویژه در سواحل استان است.
حالا باید دید بعد از تحولات عدن این منطقه‌گرایی تحت حمایت خارجی در یمن به فدرالیته ختم می‌شود یا تقسیم عملی این کشور، اما در کل با وجود اقتضائات واقعیت‌های میدانی در این سال‌ها، در نهایت سرنوشت یمن بسته به آینده تنش ایران و آمریکا و در درجه بعدی به تنش با عربستان است.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/83832/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حضور پررنگ ارتش آلمان در رزمایش «ارابه غول‌پیکر» بیخ گوش روسیه!

فروش بیش از 117 هزار سکه در مرکز مبادله؛ ربع‌سکه در صدر تقاضا

تاکید معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر خارجه بر توسعه صادرات در جهت جهش تولید

هیئت اقتصادی و تجاری هرمزگان عازم چین می‌شود

باکو: ارمنستان تعیین مرز با آذربایجان را آغاز کرد

دوحه: باید مانع حمله احتمالی به رفح شویم

جایزه خودرو برای صرفه‌جویی‌کنندگان برق

انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می شود

در چه صورتی انتقال دارایی مشمول مالیات نمی‌شود؟

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

علل عدم جذب تسهیلات طرح‌ها در بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی از این پس پایش می‌شود

2 راهبرد ایران برای افزایش اقتدار و حرکت به سوی قله

خیز بلند چین در افغانستان؛ چالش‌ها و چشم‌انداز

جهش تولید را در حوزه های مختلف اقتصادی باید دنبال کرد

خطر بزرگ برای حقوق کارگران/ کاهش حقوق در موج شدید تورمی اتفاق می‌افتد؟

زلنسکی: روسیه کمپین ارعاب به راه انداخته است

قالیباف: تنها کمتر از نیم درصد مردم مشمول قانون مالیات بر سوداگری می‌شوند

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: یادواره شهدا از جنس کار زینبی و رساندن پیام شهدا است

49 درصد تسهیلات تبصره 18 در خراسان جنوبی جذب شد

وصول بیش از 11 هزار میلیارد تومان در دادسرای جرایم اقتصادی در سال 1402

شناسایی و توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در سطوح علمی و اقتصادی

سند توسعه خراسان شمالی برای 500 روستا عملیاتی شد

آل اسحاق: افزایش تعطیلی‌ها در کشور مخالف تحقق شعار سال است

گذشت 200 روز از جنگ غزه؛ تعداد شهدا به 34183 نفر رسید

کشتار رژیم صهیونیستی در بیمارستان "ناصر" غزه؛ اجساد کشف شده گور‌های دسته‌جمعی به 310 نفر رسید

شهادت 30 کودک بر اثر گرسنگی در غزه

روزنامه آمریکایی: ترکیه احتمالا به زودی اس 400 را عملیاتی می‌کند

انهدام برج تلویزیونی 140 متری در اوکراین

قیمت نفت اندکی بالا رفت

کاهش نرخ سکه و ارز در بازار؛ طلا 18 عیار پرچم دار کاهش ها

چراغ سبز مراجع تقلید به تعطیل شدن روز شنبه به جای پنج شنبه /4 روز قطع ارتباط با دنیا به نفع اقتصاد کشور نیست

استفاده از خدمات دولتی برای فعالانی که مجوز کاغذی دارند، ممنوع می‌شود

تعطیلی پنجشنبه یعنی محروم‌سازی فعال اقتصادی ایرانی از ارتباطات جهانی/ تاکنون کمیسیون اجتماعی به جمع بندی نهایی نرسیده است

مبارزه با فساد شعار اساسی دولت است/ توفیق دیپلماسی اقتصادی

اولین سفر وزیر انگلیسی به قرقیزستان با طعم دخالت

چه بر سر طبقه متوسط آمد؟

برگزاری همایش روز ملی گندم و نان در ارومیه

گره‌گشایی با دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم

تداوم بازدید مقامات ژاپنی از معبد جنگ سوال برانگیز شد

دعوت پوتین از همه کشورها برای گسترش کریدور شمال-جنوب

رئیس بانک مرکزی اروپا: اقتصاد جهانی در نقطه عطف قرار دارد

قیمت خودرو 4 اردیبهشت 1403

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

در سفر‌های خارجی تحقق شعار سال در دستور کار قرار دارد

عملکرد دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی در سال 1402

عقلانیت انقلابی راه حل مواجهه با معادله و حل مسائل کشور است

سخنگوی دولت: پس از بارش‌های اخیر بخشی از حقابه هیرمند آزادسازی شد / معیشت مردم و ایجاد رشد اقتصادی اولویت مذاکرات مشترک دولت و مجلس دوازدهم خواهد بود

مراسم معارفه استاندار جدید مازندران آغاز شد