ایرانیان جهان

آخرين مطالب

ارتقای سلامت زنان با «تلفن همراه» فرانسه

  بزرگنمايي:

سرزمین ایرانیان- سازمان جهانی بهداشت بر اهمیت ارتقای سلامت و سبک زندگی سالم، خلق محیط حمایت‌کننده برای سلامت، جهت‌دهی مجدد خدمات بهداشتی و تعیین سیاست­های بهداشت عمومی تأکید کرده است. تأمین و ارتقای سلامت در دو مقوله جداگانه و کاملاً مرتبط با هم با عنوان شیوه زندگی سالم و مراقبت از بیماری­ها در نظر گرفته می‌شوند.

مهم­ترین مسئله‌­ای که سلامت جسمی زنان ایرانی را تهدید می­کند مجموعه­‌ای شامل تغذیه نامناسب، کم‌تحرکی و چاقی است که به بیماری­های قلبی ـ عروقی و سندروم متابولیک منجر می‌شوند. علاوه بر مسئله‌ فوق، درصد بالایی از دختران ایرانی با مشکل فقر آهن و کم‌خونی هم مواجه‌اند.

از دیگر مشکلات زنان ایرانی، فقر حرکتی است که در تمامی مراحل رشد آن­ها، از کودکی گرفته تا بلوغ و میان­سالی دیده می­شود. همچنین گزارش­هایی درباره شیوع بیشتر بیماری افسردگی درمیان زنان در مقایسه با مردان وجود دارد.

آموزش سلامت، سعی می­کند تا برای مردم جامعه، فرصت کسب اطلاعات و مهارت­های لازم برای اتخاذ تصمیم­‌های باکیفیت را فراهم کند. یکی از نکات مهم در برنامه‌ریزی‌های آموزشی، انتخاب مناسب‌ترین روش­ها و رسانه‌های آموزشی برای انتقال اطلاعات به مخاطب است تا منجر به یادگیری مطلوب فراگیران شود.

از طرفی تلفن همراه، ابزار پیچیده‌ای است که مردم را به دنیایی از اطلاعات متصل می‌کند. گوشی‌های هوشمند بر تمام جنبه‌های زندگی مردم مثل حفظ روابط اجتماعی از طریق تلفن، گفت‌وگو از طریق پیام‌های متنی و ابزارهایی مانند فیس‌بوک و اسکایپ تأثیر گذاشته‌اند.

 دنیای مجازی با ارائه منابع متعدد، بازخورد فوری و امکان به اشتراک‌گذاری اطلاعات، قادر است به مردم کمک کند تا اطلاعات و دانشی که به آن نیاز دارند را به‌سرعت به دست آورند و از برنامه­های کاربردی متنوعی حمایت می­کند که سبب تسهیل تعامل و ارتباط افراد و به اشتراک‌گذاری مطالب می­شوند. علاوه بر این، ترکیب دستگاه تلفن همراه و نرم‌افزارهای کاربردی می­تواند در موقعیت‌­های یادگیری سودمند باشد و باعث افزایش یادگیری در دوره‌های آموزش بهداشت شود.

ازآنجاکه مطالعات انجام‌شده دراین‌باره در ایران اندک بوده است و با توجه به اهمیت سلامت زنان به‌عنوان بخشی از اعضای جامعه و نقش آنان در سلامت خانواده به‌عنوان مادر و همسر، پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان باهدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی با استفاده از تلفن همراه بر سبک زندگی زنان، پژوهشی را انجام داده‌اند.

در این پژوهش، جمعیت مطالعه شده، زنان متأهل مراجعه‌کننده به مراکز بهداشتی ـ درمانی شهر بندرعباس بودند. پرسش‌نامه‌هایی بین زنانی که به شرکت در مطالعه راضی بودند توزیع شد و توسط آن‌ها تکمیل گردید. پرسش‌نامه قبل از مداخله آموزشی و سه ماه بعدازآن استفاده شد.

معیارهای ورود به مطالعه متأهل بودن، داشتن خط تلفن همراه و گوشی تلفن با سیستم اندروید و نصب بودن نرم‌افزار «Whats App» روی گوشی، داشتن حداقل سواد خواندن و نوشتن و رضایت داوطلبانه برای شرکت در مطالعه بود. زنان مشارکت‌کننده، دارای میانگین سنی زنان شرکت‌کننده 35 سال، تحصیلات زیردیپلم و خانه­دار بودند.

در این مطالعه، به مدت سه ماه، هر هفته دو مطلب آموزشی از طریق تلفن همراه و با استفاده از نرم‌افزار «App Whats» به گروه مداخله انتقال داده شد. ضمناً زمان ارسال مطالب آموزشی با هماهنگی افراد شرکت‌کننده در گروه مداخله تعیین می‌شد.

محتوای برنامة آموزشی شامل تغذیه (داشتن الگوی غذایی مناسب)، ورزش (تعقیب الگوی ورزشی منظم)، مسئولیت‌پذیری سلامت (مسئولیت‌پذیری از طریق اتخاذ سبک زندگی سالم)، مدیریت استرس (شناسایی منابع استرس و اقدام جهت کنترل استرس)، حمایت بین فردی (حفظ روابط همراه با احساس نزدیکی)، خودشکوفایی و رشد معنوی (داشتن حس هدفمندی و رضایتمندی) بود.

نتایج این پژوهش که در فصلنامه‌ علمی پژوهشی «آموزش بهداشت و ارتقای سلامت» وابسته به انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران چاپ شده است، نشان می­دهد که در بعد رفتارهای تغذیه‌ای، آموزش با تلفن همراه باعث اصلاح عادات غذایی و بهبود رفتارهای تغذیه‌ای مثبت شده بود. همچنین بعد از مداخله، میزان ورزش و فعالیت جسمی افزایش یافت.

نتایج این پژوهش حاکی از آن است که مداخله‌ی آموزشی از راه تلفن همراه بر تمام ابعاد رفتارهای ارتقادهنده‌ی سلامت و سبک زندگی سالم، مؤثر بوده و موجب افزایش این رفتارها و بهبود سبک زندگی سالم شده است.

به گفته محققین مجری این پژوهش، با توجه به مؤثر بودن آموزش رفتارهای ارتقادهنده‌ی سلامت زنان از طریق تلفن همراه، می­توان گفت این وسیله، همچون راهنمایی برای عمل و یک یادآور عمل کرده و انگیزه‌ی تغییر و بهبود رفتارهای ارتقادهنده‌ی سلامت در افراد را فراهم می‌نماید.

این محققین اشاره کرده‌اند: «به نظر می‌رسد در دسترس بودن تلفن همراه، سبب شده است تا رفتارهای ارتقادهنده‌ سلامت افزایش یابند و این موضوع تأکیدی بر استفاده از فناوری‌های نوین به‌ویژه تلفن همراه در آموزش سلامت است. چراکه تلفن همراه تقریباً در دسترس همه قرار دارد و می­توان از این طریق بر کمبود بسیاری از موانع، ازجمله مشکل دسترسی به گروه‌های مختلف جامعه، کمبود منابع مالی و کمبود فضای فیزیکی غلبه کرد و پیشنهاد می‌شود در برنامه‌های آموزش سلامت برای ترویج سبک زندگی سالم از آن همچون روشی مؤثر استفاده شود».

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/5751/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تحریم جدید، فیک یا واقعی؟

تحلیلگر صهیونیست: حمله ایران ناتوانی ما را به نمایش گذاشت

بُرد ژئوپلیتیک ایران

روسیه خواستار رأی گیری درباره تحریم اسرائیل در شورای امنیت شد

بورل: اوکراین و اسرائیل مثل هم نیستند

حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان

گزارش یونیسف از آمار تعداد کودکان کشته شده در جنگ غزه

اقتصاد ژاپن خوش رنگ شد

ثبت بالاترین میزان تاریخ تولید فولاد ایران در سال 1402

طلای جهانی دوباره از جا برخاست

شناسایی 171 تبعه خارجی غیرمجاز در واحدهای اقتصادی کرمانشاه

رئیسی به سمنان سفر کرد

گلریزان 40 میلیارد ریالی فعالان اقتصادی بندر امیرآباد

تغییر رویکرد بانک‌های استان بوشهر به توسعه محوری

بسیاری از مشکلات اقتصادی ناشی از ضعف‌های فرهنگی است

چرا آثار رشد اقتصادی در زندگی مردم ملموس نیست؟

باغ‌های قصردشت نیازمند بازنگری اقتصادی و زیست محیطی است

کشف 6 دستگاه ماینر غیرمجاز در کرمانشاه

رئیس جمهور وارد سمنان شد

مشکلات اقتصادی فراروی اشتغال زنان در افغانستان

‌ایده‌ها و برنامه‌های مبتکرانه برای تحقق شعار سال فراخوان می‌شوند

الگوی سنتی کسب و کار در دنیا منسوخ شده/ برای ایجاد جهش در تولید روشهای نوین استفاده شود

شناسایی بیش از 170 تبعه غیر مجاز در کرمانشاه

ضرب سکه‌های طلا خیانت به کشور است

راهکارهایی برای خرید و فروش انرژی توسط بخش خصوصی در مازندران

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

مزیت مهم سرمایه گذاری در گناباد، امنیت زیاد است

تاجران پول در نظام سرمایه داری همان بانک‌ها هستند

وضعیت بهتری در خصوص رشد اقتصادی و کاهش بیکاری نسبت به گذشته داریم

تعطیلی پنجشنبه به جای شنبه تقویت تحریم اقتصادی است

رصدخانه پروژه‌های عمرانی استان آذربایجان شرقی تشکیل می‌شود

پول‌ طلا و نقره مشکلات اقتصادی را حل می‌کند

دسترسی آسان سرمایه‌گذاران خارجی به خدمات فراجایی در قم

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

25 اردیبهشت آخرین فرصت دریافت شناسه یکتا

امسال رشد اقتصادی روسیه سریع‌تر از کشور‌های پیشرفته خواهد بود

سکه‌های طلا در خانه‌ها انبار شده و هیچ مشکلی از جامعه را رفع نمی‌کند

قیمت دلار با همان شدتی که رشد کرد، به‌زودی سقوط می‌کند

محسن اراکی: در نظام اقتصادی باید طلا و نقره واسطه معامله باشند/ خیانتی که به سرمایه‌های این مملکت می‌شود ضرب سکه‌های طلا است/ یک تکه کاغذ در هر کشور قدرت ارزش متفاوتی دارد؛ این بزرگ‌ترین دزدی است که در آمریکا رقم می‌خورد

کاهش قیمت گوشت مرغ در بازار یزد

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

نامه عشقی به پورابراهیمی؛ تبصره 6 بودجه 1403 به ضرر بورس است

منتخبان مجلس دوازدهم باید مکلف به پاسخگویی باشند

کدام استان ها کمترین سهم از تبدیل مجوزهای صنفی دارند؟

کشف بیش از 91 میلیارد ریال نوشیدنی قاچاق از انبار یک شرکت در رشت

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

آنچه در دور اول سفر رییس جمهور به سمنان گذشت