ایرانیان جهان

آخرين مطالب

بازتوليد طراحي الگوي پايه اسلامي ايراني پيشرفت انگلیس

  بزرگنمايي:

سرزمين ايرانيان- دکتر هادي اکبرزاده با بيان اينکه چند سالي است که طرح الگوي اسلامي ايراني پيشرفت در کشور مطرح شده، اظهار داشت: حدود 10 سال پيش  مقام معظم رهبري بر ضرورت طراحي يک الگوي بومي براي پيشرفت کشور تاکيد فرمودند. در واقع ايشان در زمستان سال 1389 در اولين نشست انديشه‌هاي راهبردي در جمع انديشمندان کشور با صراحت، ضرورت طراحي اين الگو را متذکر شدند.

وي افزود: همچنين در اين راستا معظم له در بهار سال 1390 نيز دستور تاسيس مرکز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت را صادر و 10 نفر از شخصيت‌هاي علمي، دانشگاهي و حوزوي را به عنوان اعضاي شوراي عالي منصوب فرمودند و با تصويب اساسنامه، مرکز به طور رسمي طراحي اين الگو را رسما آغاز کرد.

معاون علمي مرکز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت با اشاره به ماموريت‌هاي اصلي اين مرکز تصريح کرد: اين مرکز بر مبناي اساسنامه سه ماموريت بر عهده دارد که ماموريت اول آن کمک به نظريه پردازي براي طراحي الگوي اسلامي ايراني پيشرفت و ماموريت دوم بسترسازي براي گفتمان‌سازي نخبگان و ماموريت سوم اين مرکز نيز در قالب تدوين پيش نويس الگوي اسلامي ايراني پيشرفت تبلور يافته است.

 وي خاطرنشان کرد: اين مرکز از زمان تاسيس، فعاليت خود را با دعوت از نخبگان حوزوي و دانشگاهي آغاز و در راستاي هر سه هدف پيش بيني شده در اساسنامه پيش رفته و به موفقيت‌هايي دست يافته است. 

معاون علمي مرکز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت بيان کرد: در حقيقت مرکز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت طبق نقشه راه مصوب، سالانه کنفرانس‌هاي هدفمندي برگزار مي‌کند که براساس نقشه راه تاکنون 6 کنفرانس برگزار شده است. ما هفتمين کنفرانس را نيز در بهار سال آينده برگزار خواهيم کرد.

وي اظهار کرد: تاکنون 10 کنگره نيز با حضور جوانان طالب پيشرفت در اين خصوص برگزار شده و با هدف رسيدن به اهداف الگو تعداد 13 انديشکده هم تاسيس شده است. در هر کدام از اين انديشکده‌ها جمعي از صاحب‌نظران و انديشمندان برجسته کشور حضور دارند و به بحث و تبادل نظر در رابطه با بخش‌هاي مختلف طراحي الگوي اسلامي ايراني پيشرفت مي‌پردازند.

معاون علمي مرکز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت خاطرنشان کرد: با فعاليت‌هاي علمي متعددي که در طول اين مدت با کمک انديشمندان دانشگاهي و حوزوي در قالب اين انديشکده‌ها انجام شده، با جمع‌آوري و استفاده از همه نظرات متن اوليه الگوي پايه‌ پيشرفت به عنوان هسته‌ اوليه‌ تهيه شد و براي نقد و بررسي در اختيار صاحب‌نظران قرار گرفت که اين نظرات طي دو کنفرانس الگو به سمع و نظر و نقد انديشمندان نيز رسيد.

اکبرزاده با بيان اينکه اين متن به تدريج در حال تکميل بوده و خوشبختانه استقبال شايسته‌اي از سوي انديشمندان در جهت اصلاح صورت گرفته، ابراز اميدواري کرد، با ادامه اين مساعدت‌ها طراحي الگوي اسلامي ايراني پيشرفت به مرحله نهايي خود برسد.

وي تصريح کرد: در حال حاضر الگوي پايه يا الگوي اجمالي که پيش‌نويسي از طرح اصلي است، در نشست‌هاي نخبگان مختلف مورد بحث و بررسي قرار گرفته است. براي اين منظور دو کنفرانس در نظر گرفته شده که در هر کنفرانس حدود 100 نفر از شخصيت‌هاي علمي حضور داشته‌اند و 700 نقد و نظر اصلاحي در رابطه با الگوي پايه دريافت شد.

دبير کنفرانس‌هاي الگوي اسلامي ايراني پيشرفت اظهار کرد: پس از جمع‌آوري تمام نقدها و نظرها در رابطه با الگوي پايه با دعوت از حدود 80 تن از برجستگان علمي عضو انديشکده‌هاي مرکز، نشستي از 15 تا 18 شهريور ماه امسال در مشهد برگزار شد و امروز به کار خود پايان داد. 

وي اضافه کرد: هدف از برگزاري اين نشست بررسي تک‌تک 700 نقد و پيشنهادي است که در خصوص الگوي پايه ارايه شد. در واقع آن دسته از نظراتي که مورد قبول واقع شده، در طرح پايه اعمال مي‌شود و نسخه‌ جديدتري از الگوي پايه تهيه مي‌شود. 

معاون علمي مرکز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت با بيان اينکه در اين سه روز حضور انديشمندان در مشهد حدود 20 جلسه دو ساعته به موازات يکديگر برگزار کردند و تمام پيشنهادات دريافتي مورد بررسي قرار گرفت و در مورد آن تصميم‌گيري شد. خوشبختانه در اين بخش همکاري و مشارکت شخصيت‌هاي علمي بسيار چشمگير بود و نظرات ارزشمندي در قالب اين نشست‌ها دريافت شد و به تمام اهداف از پيش تعيين شده خود دست يافتيم.

معاون علمي مرکز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت ابراز اميدواري کرد، پس از برگزاري اين نشست با اعمال نظرات نسخه جديدي به مراتب کيفي‌تر  و کامل‌تر از نسخه قبلي در مورد الگوي پايه طراحي شود؛ اگرچه آن نسخه ابتدايي نيز با مشارکت جمع وسيعي از صاحب‌نظران تدوين شده بود.

وي گفت: در حال حاضر زمان آن فرا رسيده است که با در اختيار داشتن نظرات دانشمندان در قالب اين نقد و نظرهاي گذشته، نشست‌هايي به صورت فشرده برگزار کنيم تا انديشمندان برجسته سراسر کشور جمع شوند و مجموع نظراتي که به دستمان رسيده را در يک جمع وسيع‌تري به بحث گذاريم و جمع‌بندي کنيم.

معاون علمي مرکز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت افزود: طي برگزاري جلسات اين چند روز اخير، با همفکري انديشکده‌هاي مختلف و تنوع ديدگاه‌هاي شرکت‌کنندگان و شخصيت‌هاي برتر حوزوي و دانشگاهي، با تبادل نظر و همفکري ما به ديدگاه‌هاي برتري دست پيدا کرده‌ايم.

برگزاري هم‌انديشي الگوي اسلامي ايراني پيشرفت به منظور اصلاح متن الگوي پايه پيشنهادي براساس نقدها و نظرات رسيده

در اين نشست سه روزه بيش از 80 نفر از اعضاي شوراي عالي، روسا و اعضاي انديشکده هاي مرکز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت در قالب دو کميسيون به بررسي نقدها و پيشنهادات ارايه شده و جايگزيني و اصلاح الگوي پايه پرداختند. گزارش کميسيون مباني، آرمان و رسالت توسط آيت الله ابوالقاسم علي دوست، رئيس انديشکده فقه و حقوق و نايب رئيس اين کميسيون، به جلسه ارايه شد و در ادامه دکتر هادي اکبرزاده، عضو شوراي عالي و رئيس کميسيون افق و تدابير، موارد مطرح شده در کميسيون را به اطلاع رساند. 

پس از آن نيز حجت الاسلام دکتر واعظي، عضو شوراي عالي الگوي اسلامي ايراني پيشرفت، به مناسبت عيد غدير پيرامون تناسب الگو و بهره مندي از پيام غدير، دکتر افروز، رئيس انديشکده خانواده، در خصوص نقش خانواده در الگوي اسلامي ايراني پيشرفت، خانم دکتر نوابي نژاد، عضو انديشکده خانواده، در خصوص نقش زنان در تدوين الگوي پيشرفت اسلامي ايراني و دکتر غلامحسين رحيمي، عضو انديشکده علم، پيشنهاداتي براي اجرايي شدن الگو ارايه دادند. پس از وي دکتر ايرواني، عضو انديشکده اقتصاد مرکز، با برشمردن کد واژه‌هاي سخنان مقام معظم رهبري در خصوص الگو به تبيين منويات معظم له در اجرايي شدن الگو پرداخت.

در انتهاي نشست نيز دکتر واعظ زاده، رئيس شوراي عالي و رئيس مرکز الگوي اسلامي و ايراني پيشرفت، ضمن تشکر از حضور انديشمندان و صاحب نظران در يک برنامه فشرده براي اعمال انتقادات و پيشنهادها در الگوي پايه اظهار داشت: اجرايي شدن اين الگو نيازمند عمل و جديت فوق العاده اي است. بنابراين اگر سندي روي کاغذ تهيه شود، هر چقدر اين سند محکم و دقيق باشد اين گزاره ها محقق نمي شود. اين بايد مقدمه يک تحول و تاثير اساسي باشد. 

گفتني است اعضاي حاضر در اين نشست به مدت حدود سه روز در 20 جلسه دو ساعته تمامي نقدها و پيشنهادات رسيده در خصوص الگوي پايه را مورد بحث قرار دادند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/5079/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال 2023

روسیه از حضور بیش از 3000 مزدور خارجی در جنگ اوکراین خبر داد

لوکاشنکو: غربی‌ها برای کنترل اوکراین، آن را به معتاد پول و سلاح تبدیل کرده‌اند

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

ضرب‌الاجل قالیباف برای دولت/ رئیس مجلس: تا یکشنبه برنامه ارزی خود را ارائه نکنید خودمان موضوع را دنبال خواهیم کرد!

معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توانمندی‌های اقتصادی استان یزد در نمایشگاه ایران اکسپو

همه اختیار‌ها را به رئیس کل بانک مرکزی دادیم؛ اما هنوز در سیاست‌ ارزی دچار مشکل هستیم/ جلسه سومی وجود ندارد؛ تا یکشنبه برای دریافت برنامه ارزی منتظر می‌مانیم

ضرب‌الاجل مجلس برای دولت/منتظر مدیریت بازار ارز هستیم

پیش‌بینی قیمت ارز و نرخ تورم در سال 1403 | وضعیت رشد اقتصادی به کدام سو؟

پیش‌بینی نگران کننده: امسال رشد اقتصادی نداریم؛ منتظر کاهش قیمت ارز و نرخ تورم هم نباشید

منتظر برنامۀ بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

هشدار ارزی قالیباف به دولت

قالیباف: تا یکشنبه برنامه ارزی خود را ارائه نکنید خودمان موضوع را دنبال خواهیم کرد!

کشف بیش از 5 هزار لیتر سوخت قاچاق در قصرشیرین

ضرورت جهادتبیین در موضوعات اقتصادی/تعیین مشوق‌های ویژه برای استان

چرخه اقتصادی کشور وابسته به قشر کارگر است

تجدید میثاق جامعه کارگری استان با شهیدان

ضرب العجل قالیباف برای دولت رئیسی /فقط تا روز یکشنبه برای برنامه اقتصادی منتظر می مانیم /جلسه سومی وجود ندارد

شمار شهدای نوار غزه به 34 هزار و 305 نفر رسید؛ شهادت 141 خبرنگار

دستگیری گسترده دانشجویان دانشگاه کلمبیا توسط پلیس نیویورک

تشدید اختلافات داخلی در اسرائیل؛ وزیر دارایی خواهان برکناری فرمانده ارتش شد

حمله به دانشجویان دانشگاه آمریکایی قاهره به خاطر حمایت از فلسطین

درخواست اتحادیه عرب برای اجرای قطعنامه آتش‌بس غزه

نگرانی آمریکایی‌ها: بایدن در دوره دوم ریاست‌جمهوری می‌میرد

بانک مرکزی: رشد نقدینگی تحت کنترل است

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

تزریق ٥٠٠٠ میلیارد ریال نقدینگی به بورس انرژی

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره توسط شبکه بانکی

قالیباف: منتظر برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم

انواع کالای قاچاق به ارزش 20 میلیارد ریال در زنجان کشف شد

نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تامین توسط شبکه بانکی صادر شد

کارگر و کارآفرین دو همکارند در خطّ مقدّم نبرد اقتصادی + فیلم

ابر دولت در مرکز داده پیام راه‌اندازی می‌شود

کشف 31 هزار و 920 نخ سیگار قاچاق در کرمان

قالیباف: اگر بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد مجلس برنامه خود را ارائه خواهد کرد

واکنش انگلیس به کشف گورهای دسته‌جمعی در نوار غزه

حماس: از خواسته‌های خود کوتاه نخواهیم آمد

صدور نخستین برات الکترونیکی تامین مالی زنجیره تولید توسط شبکه بانکی

تبدیل 400 هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا

رایزنی معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان با هیات دیپلماتیک ایران

همکاری‌های ایران و پاکستان در حوزه انرژی با قوت ادامه می‌یابد

آقای رئیسی! فقط ٥٠٠ میلیون دلار؟!

قالیباف: منتظر برنامه مکتوب بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم

قالیباف: بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد مجلس برنامه می‌دهد

عزم ایران و پاکستان برای تبدیل «مرز صلح» به «مرز شکوفایی»

پیش‌بینی رشد اقتصادی برای کشورهای گروه 7 و بریکس در 2024

منتظر برنامه مکتوب بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم