ایرانیان جهان

آخرين مطالب

صادرات محصولات نانويي ايراني به 21 کشور/حذف نيترات آب تهران تا حد استاندارد ایالات متحده آمریکا

  بزرگنمايي:

سرزمين ايرانيان- علي طهاري با تاکيد بر اينکه در سند دوم توسعه ستاد توسعه فناوري نانو بر توليد و توسعه صنعتي محصولات مبتني بر فناوري نانو تاکيد شده است، افزود: صادرات از ديگر تاکيدات اين سند است.

وي با اشاره به کاربردهاي فناوري نانو در حوزه‌هاي صنعتي چون خودروسازي، نفت، نساجي، صنايع غذايي و بهداشتي، اظهار کرد: بازار و فروش مناسب بستر مطلوبي براي ورود محصولات جديد مبتني بر فناوري نانو خواهد بود.

طهاري با تاکيد بر ضرورت نظارت بر توليدات محصولات نانويي، خاطر نشان کرد: براي اين منظور در ستاد توسعه فناوري نانو واحد ارزيابي محصولات دانش بنيان براي بررسي محصولات تقلبي و يا فاقد مجوز ايجاد شده است ضمن آنکه با پيگيري‌هاي صورت گرفته کميته نانو فناوري در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي و جهاد کشاورزي براي نظارت بر محصولات توليدي راه‌اندازي شده است.

مديرگروه ترويج صنعتي ستاد توسعه فناوري نانو با تاکيد بر اينکه در اين کميته‌ها علاوه بر محصولات توليدي، محصولات وارداتي نيز نظارت مي‌شوند، ادامه داد: همچنين نظارت‌هايي در زمان توليد محصول نيز صورت مي‌گيرد؛ به اين صورت که نمونه‌هايي از خط توليد برداشت شده و صحت ادعاي محصول توليدي مجددا مورد ارزيابي قرار خواهد گرفت.

پايش بازار محصولات نانويي

طهاري از برنامه ستاد نانو جهت رصد و پايش بازار داخلي محصولات نانويي خبر داد و گفت: براي اين منظور به صورت تصادفي اقدام به خريداري محصولات مبتني بر نانو از بازار داخلي و انجام تست‌هاي کنترل کيفيت خواهد شد تا از اين طريق تعيين شود که ادعاي اوليه مورد تاييد است يا خير.

وي اضافه کرد: بر اساس نتايج تست‌ها گواهينامه آزمايشي نانو مقياس به محصولات اعطا خواهد شد که مدت اين گواهينامه يک ساله است.

مديرگروه ترويج صنعتي ستاد توسعه فناوري نانو اولويت اين ستاد را حوزه‌هاي آب، محيط زيست، انرژي و نانو مواد و تجهيزات ذکر کرد و گفت: در حال حاضر 257 شرکت دانش‌بنيان موفق به دريافت گواهينامه نانو مقياس شده‌اند.

طهاري خاطرنشان کرد: از اين تعداد 157 شرکت 367 محصول مبتني بر فناوري نانو توليد کرده‌اند که داراي گواهينامه نانو مقياس هستند.

به گفته وي، در ستاد توسعه فناوري نانو سامانه «تبادل فناوري» به منظور تجاري‌سازي ايجاد شده است تا محصولاتي که داراي تاييديه از ستاد باشند و در اين سامانه بارگذاري شده باشند، به صنعتگران جهت سرمايه‌گذاري معرفي شوند.

طهاري يادآوري شد: در سال 95 از 3500 تقاضاي ارسال شده از طريق اين سامانه، 330 تقاضا واقعي بوده است که از اين تعداد 288 تقاضا در حال مذاکره و 42 مورد منجر به عقد قرار داد انتقال فناوري شده است.

اجراي برنامه رسوخ فناوري در صنعت

طهاري با اشاره به اجراي برنامه رسوخ فناوري در صنعت، خاطر نشان کرد: در اين راستا 200 طرح در دست اجرا است؛ ضمن آنکه بسته‌هاي حمايتي از شرکت‌هاي بزرگ در زمينه‌هايي چون رصد بازار، تحليل فناوري، کاهش ريسک، تحقيق و توسعه، سرمايه‌گذاري، مشوق‌هايي براي خريد از شرکت‌هاي فناور و تسهيلاتي براي اخذ استاندارد در نظر گرفته شده است.

وي اضافه کرد: در حوزه سلامت و بهداشت نيز 27 شرکت در حال فعاليت هستند که اقدام به توليد داروهاي مبتني بر نانو فناوري چون «کورکومين» و «سينادوکسوزوم» کرده‌اند.

طهاري با تاکيد بر اينکه 7 شرکت در حوزه‌هاي آب و انرژي مشغول به فعاليت هستند، اضافه کرد: يکي از چالش‌هاي جدي در تهران وجود نيترات در آب است که در اين راستا شرکت‌هاي فعال با استفاده از نانو فناوري سامانه‌اي براي حذف نيترات از آب عرضه کردند که با نصب آن در يکي از چاه‌هاي آب در «اصفهانک» تهران توانستند ميزان نيترات آب را در حد مجاز کاهش دهند.

مدير گروه ترويج صنعتي ستاد توسعه فناوري نانو از کاربردي شدن اين فناوري به‌ويژه در مناطق محروم مانند کرمان خبر داد و يادآور شد: علاوه بر اين سامانه، پايلوت شيرين‌سازي آب‌هاي شور و لب شور نيز از سوي اين شرکت‌ها عرضه شده است.

وي با اشاره به مشکلات اکثر پالايشگاه‌هاي کشور در زمينه توليد پساب، گفت: سامانه تصفيه پساب صنعتي به روش پلاسما يکي از دستاوردهاي شرکت‌هاي دانش‌بنيان براي رفع اين مشکل است. در حال حاضر پالايشگاه تبريز از اين سامانه بهره‌برداري کرده و توانسته مشکلات زيست محيطي ناشي از تصفيه پساب را رفع کند.

طهاري نانو سيالات خنک کننده نيروگاهي را از ديگر فناوري‌هاي رسوخ کرده به بخش صنعتي نام برد و گفت: در ماه‌هاي تير و مرداد که دماي هوا روند افزايشي دارد، دماي سيستم‌هاي نيروگاهي افزايش مي‌يابد که اين نانو سيالات راهکاري براي رفع اين چالش است، به گونه‌اي که کاربردي شدن آن در نيروگاه‌ها موجب کاهش هزينه‌ها شده است.

وي با اشاره به رسوخ فناوري در بخش صنعت ساخت و ساز، تاکيد کرد: در اين زمينه 16 شرکت دانش‌بنيان محصولاتي را عرضه کردند که يکي از آنها شيشه‌هاي کنترل‌کننده انرژي است. البته استفاده از اين فناوري به دليل پايين بودن انرژي در کشور فراگير نشده است.

طهاري، نانو بتن‌هاي سبک را از ديگر دستاوردهاي محققان کشور عنوان کرد و افزود: استفاده از نانو فناوري در اين بتن موجب شده که يک کيلو از وزن بتن نسبت به نمونه‌هاي غير نانويي کاهش يابد.

مديرگروه ترويج صنعتي ستاد نانو با اشاره به موفقيت 45 شرکت دانش‌بنيان در حوزه ساخت تجهيزات‌ آزمايشگاهي مرتبط با فناوري نانو اظهار کرد: درحال حاضر 78 آزمايشگاه دانش‌آموزي با تجهيزات ساخت داخل مجهز شده‌اند و برنامه داريم که اين تعداد به 400 آزمايشگاه دانش‌آموزي بالغ شود.

محصولات نانويي ايران در بازارهاي جهاني

مدير گروه ترويج صنعتي ستاد توسعه فناوري نانو با اشاره به توليد دستگاه نانو الياف گفت: پس از راه‌اندازي خط توليد صنعتي نانو الياف موفق به صادرات اين فناوري به کره جنوبي شديم، ضمن آنکه قرارداد صادرات آن به کشور چين منعقد شده است.

به گفته وي، با استفاده از اين دستگاه 400 نيروگاه از فيلترهاي نانويي بهره‌مند شدند، ضمن آنکه ماسک‌هاي نانويي بيمارستاني نيز وارد بازار داخلي شده است.

اين مقام مسؤول تاکيد کرد: محصولات مبتني بر نانو فناوري ايراني به 21 کشور صادر مي‌شود.

طهاري با تاکيد بر اينکه حجم بازار محصولات نانويي از سال 92 که اين محصولات کاربردي شده، رشد 100 درصدي داشته است، خاطر نشان کرد: در سال 1392 حجم بازار اين محصولات 79 ميليارد تومان بوده است که اين ميزان براي سال 1393 حدود 161 ميليارد تومان و در سال  1394 بالغ بر 309 ميليارد تومان برآورد شده است.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/5059/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تمام ایده‌های دانش‌بنیانی قدرت تولید انبوه را دارند؟

روزنامه‌های اقتصادی شنبه 1 اردیبهشت

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

دارندگان کارت سوخت بخوانند

توقیف محموله سوخت قاچاق در سمنان

طالبان خواستار تکمیل پروژه‌های نیمه تمام سازمان ملل شد

روزیِ نو؛ مجله‌ای رادیویی با رویکرد امیدبخشی

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

پایان اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

پافشاری بانک مرکزی بر اجرای سیاست‌های غلط/ صندوق تثبیت ارزی با دلار 3 نرخی کارایی ندارد

تنها تا 26 اردیبهشت برای تبدیل مجوز‌های کاغذی کسب و کار به الکترونیکی فرصت وجود دارد

چهارمحال و بختیاری در جایگاه ششم صدور پروانه کسب الکترونیکی کشور

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

وحدت نظر در تدوین سازوکارهای مشارکت مردم در عرصه اقتصاد ضروری است

آمادگی ایران برای ارتقای روابط با الجزایر

«موزه دین و زندگی» در بلوار پیامبر اعظم (ص) ایجاد می‌شود

هشدار وزیر فرهنگ لبنان نسبت به تجاوز رژیم صهیونیستی به کشورش

آمریکا به کمک آرژانتین می‌رود

«محسن رضایی» با اعضای شورای نگهبان دیدار و گفتگو کرد

بایدن در آستانه شکست؟

ارمنستان 4 روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

اذعان صهیونیست ها به تداوم قدرت مقاومت فلسطین در غزه

لاوروف: برای مذاکره در مورد اوکراین آماده‌ایم

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

توقیف خودروی قاچاق در ساری

لغو پروازهای شرکت‌های اروپایی به اراضی اشغالی

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

جنگ غزه و حملات ایران جایگاه اقتصادی اسرائیل را کاهش داده است

همکاری اسلامی: حق وتو آمریکا، ناقض مفاد سازمان ملل متحد است

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری