ایرانیان جهان

آخرين مطالب

موفقيت محققان دانشگاهي در حرکت دادن صندلي چرخدار با سيگنال مغزي آسیا و اقیانوسیه

  بزرگنمايي:

سرزمين ايرانيان- محمدرضا عدالتي شعرباف، مجري طرح گفت: با توجه به تعداد بالاي مددجويان حرکتي در کشور و عدم توانايي آنها در انجام امور روزمره و مشکلات زيادي ازجمله گوشه‌گيري و انزوا که در پي آن به وجود مي‌آيد، انجام تحقيقاتي در راستاي کمک به آنها ضروري به نظر مي‌رسد. 

وي از اجراي پروژه‌اي در اين زمينه با عنوان «بکارگيري سيگنال‌هاي EEG تصور حرکتي جهت توليد فرمان‌هاي لازم براي کنترل صندلي چرخ‌دار» خبر داد و اظهار کرد: هدف از اين پروژه کمک به مددجوياني است که توانايي حرکت هيچ يک از اندام‌هاي خود را ندارند و تنها به کمک قدرت تفکر و تصور خود به همراه کامپيوتر و ايجاد رابط مغز و کامپيوتر (BCI) مي‌توانند يکسري کارهاي ساده را انجام دهند.  

عدالتي با بيان اينکه اين طرح به دو قسمت کلي پردازش سيگنال و پياده‌سازي بر روي صندلي چرخ‌دار تقسيم مي‌شود، ادامه داد: بخش پردازش سيگنال اين طرح شامل چند بخش متفاوت است که بيشتر نوآوري‌هاي پروژه نيز در اين قسمت رخ داده است. در اين پروژه از دادگاني که شامل تصور حرکت دست چپ، دست راست، پاها و زبان است، استفاده شده و تمام بخش‌هاي پردازش سيگنال و تشخيص نوع تصور حرکت و پياده‌سازي آن بر روي صندلي چرخدار به طور کامل انجام گرفته است. 

عدالتي تاکيد کرد: تنها بخش ثبت سيگنال در اين پروژه انجام نشد، ولي روند آن به گونه‌اي است که قابليت اجراي برخط و به طور واقعي را دارد. در واقع فرد مددجو با نشستن بر روي صندلي چرخدار و انجام 4 تصور بيان شده، قابليت کنترل صندلي چرخدار را در چهار مسير حرکت به چپ، حرکت به راست، حرکت به جلو و ايست که به ترتيب مربوط به تصورهاي حرکت دست چپ، دست راست، پا و زبان است، دارد.

مجري طرح با بيان اينکه در پروژه حاضر و بر روي سيگنال‌هاي مغزي ناشي از تصور حرکتي کارهاي زيادي انجام گرفته که مهمترين نقص آن دقت پايين تشخيص تصور حرکت است، افزود: در اين پروژه سعي شد با تغيير و تکميل روش‌هاي بکار گرفته شده در گذشته و ارائه روش‌هاي جديد، در جهت بهبود دقت تشخيص تصور حرکت اقدام شود و نسبت به گذشته نيز موفقيت‌هايي حاصل شد. 

وي اصلي‌ترين مشکل و پيچيدگي موجود در اين پروژه را بخش پردازش سيگنال عنوان کرد و گفت: بايد از سيگنال‌هاي مغزي ويژگي‌هايي استخراج مي‎شد که بتواند چهار تصور حرکت را از يکديگر تفکيک کند. به عبارتي ويژگي‌هاي استخراج شده علاوه بر اينکه بايد قدرت تفکيک بالايي بين تصورهاي حرکت داشته باشند، سرعت استخراج آنها نيز بايد بالا باشد؛ چرا که سيستم بايد به صورت برخط عمل کرده و تأخير بسيار کمي داشته باشد. 

وي امکان انحراف صندلي چرخدار در اثر تشخيص اشتباه تصور در بين يکسري تصور ديگر را از ديگر مشکلات اين طرح عنوان و خاطر نشان کرد: به طور مثال هنگامي که فرد تصور حرکت پا را داشته و صندلي چرخدار به جلو حرکت مي‌کند، اگر سيستم در بين تصورهاي حرکت پا به اشتباه يک مورد تصور حرکت دست راست تشخيص دهد، صندلي چرخدار منحرف خواهد شد. 

عدالتي با تاکيد بر اينکه در اين پروژه با ارائه راهکارهايي اين مشکل نيز برطرف شده است، اظهار کرد: با توجه به نتايج به دست آمده در اين پروژه که دقت مناسبي را جهت تشخيص تصورهاي حرکت نشان مي‌دهد، از آن در پزشکي و براي کمک به مددجويان در کنترل وسايل مختلف از جمله کنترل صندلي چرخدار (که در اين پروژه پياده‌سازي شد) و کامپيوتر قابل استفاده است. همچنين از آن مي‌توان براي طراحي بازي‌هاي کامپيوتري جهت افزايش تمرکز نيز استفاده کرد. 

به گفته مجري طرح، روش‌هاي بکار گرفته شده در بخش پردازش سيگنال جهت بهبود دقت تشخيص تصورهاي حرکت روش‌هاي جديدي بوده که بخشي از آن به صورت مقاله ارائه شده است.

وي به بيان مزاياي سيستم طراحي شده پرداخت و اظهار کرد: اين سيستم بسيار ساده و سريع است و در کاربردهاي عملي با روش‌هاي بکار گرفته شده دقت سيستم بالا رفته است و علاوه بر کنترل صندلي چرخدار، کاربردهاي بسيار گسترده‌اي دارد. 

شعرباف با بيان اينکه نمونه‌هايي از صندلي چرخدار موجود در اين پروژه در خارج وجود دارد، اضافه کرد: در اين صندلي‌ها از تصورهاي حرکتي و غيرحرکتي براي کنترل صندلي چرخدار استفاده شده ‌است و تمايز آن با سيستم طراحي‌شده در اين پروژه مربوط به بحثهاي تخصصي پردازش سيگنال و کنترل صندلي چرخدار بوده که سبب افزايش دقت و کارآمدگي سيستم شده است.

وي استفاده از روش‌هاي جديد استخراج ويژگي و نوآوري در آن، طراحي سيستم طبقه‌بندي جديد، بهبود عملکرد سيستم در پياده‌سازي بر روي صندلي چرخ‌دار را از مزيتهاي رقابتي اين طرح نام برد و گفت: با توجه به اينکه صندلي چرخدار و دو موتور DC بر روي آن از قبل در آزمايشگاه کنترل سيستم‌هاي بيولوژيکي دانشکده مهندسي پزشکي دانشگاه صنعتي اميرکبير موجود بوده و همچنين از دادگان آماده که باعث عدم نياز به دستگاه ثبت سيگنال مغز مي‌شد، استفاده شد، سبب کاهش هزينه‌هاي اين پروژه شده و تنها حدود 200 هزار تومان هزينه قطعات مربوط به کنترل صندلي چرخدار شد. 

اين محقق دانشگاه صنعتي اميرکبير با اشاره به کاربردهاي اين سيستم، يادآور شد: از اين پروژه براي کمک به مددجويان حرکتي و بهبود عملکرد آنها در زندگي روزمره مي‌توان استفاده کرد که صندلي چرخدار نمونه‌هايي از آن بود. همچنين طراحي بازي و سرگرمي براي افزايش تمرکز نيز از جمله کاربردهاي اين سيستم مي‌تواند باشد.  

اين طرح از سوي محمدرضا عدالتي شعرباف دانش‌آموخته دانشگاه صنعتي اميرکبير و به راهنمايي دکتر علي فلاح و مشاوره دکتر سعيد رشيدي در دانشگاه صنعتي اميرکبير اجرايي شده است.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/4991/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

التهاب سیاسی در دانشگاه‌های آمریکا

در باکو جایی برای شیعیان نیست

ذوق‌زدگی رژیم صهیونیستی از تصویب بسته کمکی در سنای آمریکا

پیروزی ترامپ و بایدن در انتخابات مقدماتی پنسیلوانیا

افزایش سه برابری ظرفیت تبادل برق ایران و ترکمنستان

پاسخ معاون وزیر کار در مورد دستمزد کارگران؛ افزایش حقوق بی‌سابقه بوده، 119 درصد افزایش یافت

صنعت خودرو، قربانی زیاده‌خواهی مسئولان و دلالان

تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه مشکلات اقتصادی را حل می‌کند

تأکید ایران و پاکستان بر اهمیت همکاری در حوزه انرژی ازجمله خط لوله گازی آی‌پی

اصفهان؛ میزبان دومین اجلاس مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا

اولین نشست استاندار لرستان با مدیران اقتصادی

وصول 110 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در سال گذشته

اتمام بررسی جداول لایحه بودجه 1403 در کمیسیون تلفیق

ابراز تاسف معاون وزیر صمت از کاهش عرضه محصولات پتروشیمی

هشدار وزارت کار: اخبار رسمی کالابرگ‌ را تنها از مراجع رسمی دنبال کنید

بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه؛ نرخ مالیات املاک، خودرو، طلا و ارز چقدر است؟

اقتصاد دیجیتال وضعیت بیکاری و اقتصادی را کردستان بهبود می بخشد

بیانیه مشترک ایران و پاکستان در پی سفر رئیسی به اسلام آباد

عاقبت به خیری استقلال و پرسپولیس با واگذاری به نهادهای اقتصادی؛آرزوهایی که دست‌یافتنی شدند

محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل کشف شد

صادرات خودرو به اوراسیا کلید می‌خورد

بابایی کارنامی: رونق بنگاه‌های اقتصادی متضمن امنیت شغلی کارگران است

تخصیص 40 درصد از سود شرکت‌های پتروشیمی به تکمیل زنجیره ارزش

مانور فضایی کره جنوبی و آمریکا در برابر کره شمالی

اردن: تلاش می‌کنیم مانع حمله به رفح شویم

گوشی آیفون باعث نگرانی کره جنوبی شد

مبادلات طلا ساماندهی می‌شود

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

تلاش برای تحقق شعار سال و شکوفایی اقتصاد خوزستان

سوخت قاچاق توقیف شد

خرما و آبزیان بوشهر در نمایشگاه اکسپو در تهران عرضه می‌شود

سفر هیات تجاری و‌ اقتصادی تاجیکستان به بندر چابهار

توافق برای گسترش بیشتر همکاری‌های اقتصادی | مرز مشترک 2 کشورباید «مرز صلح و دوستی» باشد

توافق ایران و پاکستان برای گسترش بیشتر همکاری‌های اقتصادی

مرز مشترک پاکستان و ایران باید «مرز صلح و دوستی» باشد

ساترا در حال بررسی وضعیت اقتصادی در شبکه نمایش خانگی

ساترا در حال بررسی وضعیت اقتصادی در شبکه نمایش خانگی است

اعتصاب‌های جدید در ایالت هسن آلمان

دیلی‌تلگراف: اوکراین فقط 6 ماه وقت دارد

آمار جدید شهدا و مجروحان ناشی از حمله های رژیم صهیونیستی به غزه

خلجی: در سدسازی به جایی رسیدیم که برای دیگر کشورها پروژه اجرا می‌کنیم

سبقت شکلات از طلا!

افزایش 17 برابری خرید شمش طلا در حراج مرکز مبادله

هفت هزار تن چای خارجی اموال تملیکی به مزایده گذاشته شد

خبر خوب برای کارگران؛ اخراج سخت شد

تیرخلاص به خودروی کارکرده

مادر شهیدان «محمد حسن و محمدحسین نیرنگ» آسمانی شد

فعالیت پایانه صادراتی در منطقه ویژه اقتصادی ازنا

کارگران «مدافعان صف مقدم» در جنگ اقتصادی هستند