ایرانیان جهان

آخرين مطالب

هدفمندي پايان‌نامه‌ها نيازمند انقلاب اقتصادي ایالات متحده آمریکا

  بزرگنمايي:

سرزمين ايرانيان- يعقوب فتح‌الهي در اين رابطه اظهار کرد: نظام آموزش عالي قصد دارد در مقاطع تحصيلات تکميلي، موضوعات تحقيقات علمي دوره‌ها را با مسائل فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي کشور پيوند دهد که اين مهم نيازمند طراحي يک ساختار جديد است که جز با طرح موضوع در محافل محققان و ورود آن‌ها به عرصه مشکلات جامعه، ميسر نمي‌شود.

فتح‌الهي با بيان اينکه دانشگاه‌هاي ايران قبل از انقلاب اسلامي، دوره‌هاي تحصيلات تکميلي گسترده‌اي نداشتند، گفت: اين دوره‌ها در  برخي از رشته‌هاي دانشگاهي در مقطع کارشناسي ارشد به صورت محدود برگزار شد که بعد از انقلاب اسلامي اين دوره‌ها در مقاطع ارشد و دکتري راه‌اندازي شدند و گسترش يافتند. هدف اصلي تحصيل در اين مقاطع، ترويج روحيه تحقيق و تتبع، کنجکاوي علمي، انديشيدن به اسرار نظام خلقت، حل مسائل و مشکلات جامعه با روش علمي به نحوي که به توسعه اجتماعي-اقتصادي و تعالي ملي منجر شود، بوده است.

وي با اشاره به طرح هدفمندي پايان‌نامه‌ها افزود: هدفمندي پايان‌نامه‌ها در مقاطع تحصيلات تکميلي بدون طراحي و ايجاد ساختارهاي لازم در بدنه پژوهشي کشور، اصلاح نظام تامين منابع، نظام توزيع اعتبارات پژوهشي، ايجاد ارتباط موثر و کارآمد بين ابتکارات، ابداعات و اختراعات حاصل از فعاليت دانشگاهي با بدنه اقتصاد (بنگاه‌هاي توليدي، خدماتي، مؤسسات مالي و سرمايه‌اي پشتيبان و بازار) ميسر نيست.

معاون پژوهش و فناوري دانشگاه تربيت مدرس با اشاره به اينکه بايد پيوند بين کارکردهاي دانشگاهي و بخش‌هاي توليد ناخالص ملي به صورت جامع و چند جانبه طراحي و اجرا شود، گفت: از اين طريق منابع مالي پايدار و مؤثري در قالب مدلي کارآمد براي بخش پژوهش و نوآوري کشور تامين مي‌شود. به عبارت ديگر بايد توليد ناخالص ملي ايران موشکافي و ارزش افزوده ناشي از کاربرد علم و تکنولوژي پيشرفته در آن محاسبه و تعيين شود.

وي افزود: در قالب اين مدل مي‌توان تعاملات بين علم و تکنولوژي و کارکرد اقتصادي کشور را بخوبي پيش‌بيني و تعيين کرد که علم و تکنولوژي چگونه زايندگي، پويندگي و پايندگي بدنه اقتصاد را تضمين و ثبات جريانات و تعاملات اقتصادي را ميسر و آن را در برابر نوسانات مهاجم بيروني مستحکم مي‌کند.

فتح‌الهي با بيان اينکه اين مدل ثبات و پايداري تعاملات بين دانشگاه و اقتصاد را فراهم مي‌کند، خاطر نشان کرد: از درون اين ساختار انسجام يافته و پويا که بدون فشار زياد بر دولت اعمال مي‌شود، منابع مالي پايدار و موثر براي بخش پژوهش و نوآوري کشور تضمين مي‌شود.

وي افزود: به عبارت ديگر منابع مالي مورد نياز توسعه تحقيقات علمي و پژوهش‌هاي نوآورانه از ارزش افزوده ناشي از کاربرد علم و تکنولوژي در بدنه اقتصاد، ضابطه‌مند تامين خواهد شد و تعاملات مؤثر بين دانشگاه و اقتصاد، زمينه لازم را براي شکوفايي ايجاد خواهد کرد. به اين ترتيب دانشگاه، محرک اقتصاد و اقتصاد، محرک دانشگاه شده که از وراي آن توليد ناخالص ملي مبتني بر دانش و نوآوري رشد خواهد کرد و اين مي‌تواند پاي بست تجديد بناي اقتصادي ايران را در عصر کنوني فراهم کند و انقلاب اقتصادي را در ايران برانگيزد.

معاون پژوهش و فناوري دانشگاه تربيت مدرس از انجام 2200 پايان‌نامه/رساله در اين دانشگاه خبر داد و گفت: بايد بر منابع طبيعي خدادادي از جمله مخازن نفت و گاز، معادن غني و توان کشاورزي تکيه کنيم و با علم و تکنولوژي حاصل از کارکرد علمي و به واسطه وجود دانشمندان و مهندسان ايراني، ارزش افزوده بخش‌هاي توليد ناخالص ملي را ارتقاء بخشيم.

وي با اشاره به اينکه بخش خدمات مرتبط، بالاترين استعداد اشتغال‌زايي را دارد، افزود: مي‌توان با مهندسي فضاي کسب و کار اقدامات مؤثري انجام داد و تمام قوانين و فرايندهاي مزاحم از جمله انحصارگرايي را حذف کرد تا رقابت به عنوان عنصر محرک و ضامن پوياي فضاي کسب و کار برقرار شود.

فتح‌الهي با اشاره به خواسته مقام معظم رهبري، نخبگان سياسي و دانشگاهيان در زمينه افزايش سهم پژوهش و نوآوري از توليد ناخالص ملي، افزود: به نظر مي‌رسد تاکنون در زمينه تامين منابع مالي پايدار و مؤثر بخش پژوهش و نوآوري کشور و افزايش سهم پژوهش و نوآوري از توليد ناخالص ملي که اين خواسته همواره از دولت سازندگي تا دولت تدبير و اميد مطرح بوده است، به دليل عدم طراحي مدلي مشخص اقدامي صورت نگرفته و در دوره‌هاي مختلف اين امر حياتي تحقق آرمان‌هاي انقلاب اسلامي و وابسته به نظام همچنان مورد کم لطفي بوده است.

معاون پژوهش و فناوري دانشگاه تربيت مدرس خاطرنشان کرد: به نظر مي‌رسد اين امر بايد به جريان مردمي تبديل شود، زيرا به اقتضاي انقلاب اسلامي به خصوص انقلاب فرهنگي اين امر براي برانگيختن و استمرار انقلاب علمي در ايران بايد در اولويت دولت‌ها و مجلس دوره‌هاي مختلف قرار مي‌گرفت، همچنين کميسيون‌هاي مختلف مجلس و نمايندگان در اين زمينه مطالبه جدي از دولت نداشته‌اند. پس بايد نخبگان سياسي، دولت و مجلس پاسخگوي مردم انقلابي ايران باشند که چرا با تدوين و تصويب برنامه‌هاي مؤثر، زمينه لازم براي شکوفايي اقتصاد ايران را فراهم نکرده‌اند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/4973/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نظامیان فرانسوی کنار اوکراین علیه روسیه می‌جنگند

پاسخ موشکی حزب‌الله به حملات صهیونیست‌ها به جنوب لبنان

مادورو: کشورهای ائتلاف بولیواری خواهان جهان چندقطبی هستند

دولت بایدن نسبت به «پیروزی اوکراین» مطمئن نیست

پاپ فرانسیس: جنگ غزه و اوکراین را متوقف کنید

بخشی از آثار ویرانی های ارتش اشغالگر در شهر خان یونس

افسر اسرائیلی هدف تک‌تیرانداز مقاومت فلسطین

جزئیات تخصیص ارز 28500 تومانی

منطقه پیام، از اولویت‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

بزودی، راه اندازی شرکت تولید خودرو نیسان در خرمشهر

14 همت پروژه اقتصادی و عمرانی گیلان در سفر رئیس جمهور به بهره‌برداری می‌رسد

راه خروج از رکود تورمی، مولدسازی است

خواب آشفته اسرائیل برای منطقه

لاپید خواستار خروج دو عضو شورای جنگ از کابینه شد

لزوم بازنگری در زمان اجرای مالیات بر عایدی سرمایه

15 کشور قدرتمند جهان اسلام بر اساس مولفه های نظامی و اقتصادی

هشدار اسحاق جهانگیری درباره مهاجرت رتبه‌های اول کنکور از ایران

افزایش اعتبار هنرستانهای خراسان شمالی /هنرستان ها باعث رشد اقتصادی منطقه می شود

پیام سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی

نگاه ویژه نمایندگان وزیر به مشکلات کلان استان

رسیدگی به هزار و 358 پرونده تخلف در تعزیرات کهگیلویه و بویراحمد

افزایش پرورش مرغ گوشتی در استان تهران

از اکسپو ایران 2024 چه می‌دانید؟

30 کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می‌آیند

تامین سوخت، مهمترین دغدغه مدیران واحد‌های صنعتی

ایجاد مسیر ریلی جدید؛ محور دیدار مقامات افغانستان و قزاقستان

سرمقاله آفرینش/ از دست رفتن سرمایه های مردم در طرح های بی بازده

ایران دفعه بعد 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟!

گسترش خیزش دانشجویی در آمریکا و درگیری پلیس با دانشجویان

با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید

دنیای اقتصاد: در سال 1403 نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

غزه‌ای‌ها زیر آوار گرسنگی

بازیگر زیاده‌طلب منطقه

دانشجویان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را «هو» کردند

تعرض بیش از 430 شهرک‌نشین صهیونیست به مسجدالاقصی

مسیر طلای جهانی عوض می‌شود؟

ضرورت تسهیل و رفع موانع تولید در تحقق شعار سال

بازارچه‌های مرزی خراسان رضوی اشتغال 700 نفر را فراهم کردند

‌اقتصاد کشور را نباید دولتی مدیریت کرد

تامین سوخت، مهمترین دغدغه مدیران واحد‌های صنعتی است

روایت رئیسی از محدودیت های امنیتی برای حضورش در برخی اجتماعات پاکستان /برق آبی سریلانکا از سوی شرکت ایرانی با تکنولوژی پیچیده اجرا شده است

ادب از که آموختی؟... از روزنامه اعتماد!

کیهان مطرح کرد: اصلاح‌طلبان در کنار دلالان و رانت جویان

ادامه خیزش دانشجویان آمریکایی؛ این بار در تگزاس

یورش ارتش رژیم صهیونیستی به منطقه‌های مختلف کرانه باختری

گوشت آفریقایی و تانزانیایی در راه است

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

سبد محصولاتی ارائه شده در «ایران‌هلث» منجر به تعاملات اقتصادی می‌شود

رئیسی پس از بازگشت به تهران: این سفر پیام مهمی داشت