ایرانیان جهان

آخرين مطالب

توليد 350 محصول درحوزه سلول‌هاي بنيادي/حضور 30 محقق ايراني خارج از کشور در کنگره پزشکي بازساختي ایرانیان اسکاندیناوی

  بزرگنمايي:

سرزمين ايرانيان- دکتر اميرعلي حميديه در نشست خبري امروز با اشاره به اقدامات ستاد سلول‌هاي بنيادي در کشور افزود: به منظور قرار دادن تمام فعالان حوزه علوم سلول‌هاي بنيادي در کنار يکديگر اقدام به تجميع کليه برنامه‌هاي اين ستاد در اين حوزه کرديم.

وي با بيان اينکه برنامه‌هاي اين ستاد شامل بخش‌هاي مختلفي مي‌شود، اظهار کرد: بر اين اساس اقدام به برگزاري کنگره بين‌المللي سلول‌هاي بنيادي و پزشکي بازساختي، کارگاه‌هاي آموزشي، برگزاري نمايشگاهي از دستاوردهاي شرکت‌هاي دانش‌بنيان، کانون انديشه نوآوري، اعطاي جايزه ملي، بخش دانش‌آموزي، برگزاري رويداد استارتاپ و فن‌بازار کرده‌ايم.

دبير ستاد توسعه علوم و فناوري سلول‌هاي بنيادي معاونت علمي زمان برگزاري اين برنامه‌ها را از 22 تا 24 تيرماه جاري ذکر کرد و يادآور شد: کارگاه‌هاي آموزشي از روز گذشته آغاز شده است و قرار است 200 کارگاه در مراکزي چون مرکز بن‌ياخته، دانشگاه تربيت مدرس، دانشگاه علوم پزشکي تهران، پژوهشگاه رويان و سازمان انتقال خون برگزار شود.

به گفته وي، در اين کارگاه‌ها به موضوعاتي چون ژن‌درماني، استفاده از حيوانات آزمايشگاهي، دست‌ورزي‌هاي ژنتيکي، مهندسي بافت و استفاده از فيبروبلاست در دوران بيماري‌هاي پوستي بحث و تبادل‌نظر خواهد شد.

برگزاري استارتاپ در دانشگاه تهران

حميديه برگزاري استارتاپ را از ديگر رويدادهاي کنگره سلول‌هاي بنيادي نام برد و ادامه داد: در اين رويداد که از 19 تا 21 تيرماه برگزار مي‌شود، ايده‌هاي فناورانه در حوزه‌هاي علوم سلول‌هاي بنيادي و طب بازساختي عرضه خواهد شد.

وي با تاکيد بر اينکه اين رويداد در دانشگاه تهران برگزار مي‌شود، خاطرنشان کرد: رويکرد اصلي اين رويداد تجاري‌سازي ايده‌ها است.

اعطاي جايزه ملي

دبير ستاد توسعه علوم و فناوري سلول‌هاي بنيادي معاونت علمي از اعطاي جايزه ملي در کنگره علوم سلول‌هاي بنيادي خبر داد و يادآور شد: بر اين اساس به مقالات، پايان‌نامه‌ها، ايده‌ها، اختراعات و پيشکسوتان برتر جايزه ملي اعطا مي‌شود.

حميديه با تاکيد بر اينکه داوري‌هاي اوليه اين بخش انجام شده است، گفت: مرحله نهايي داوري‌ها در روزهاي برگزاري کنگره انجام مي‌شود و در روز شنبه همزمان با برگزاري مراسم اختتاميه به برترين‌ها ارائه مي‌شود.

وي تاکيد کرد: اين جايزه به پيشکسوتان برتر در قالب اعطاي گرند خواهد بود.

حميديه از معرفي شرکت‌هاي دانش‌بنيان برتر در اين حوزه خبر داد و اظهار کرد: در حال حاضر بيش از 70 شرکت دانش‌بنيان در حوزه سلول‌هاي بنيادي فعال هستند که تاکنون حدود 350 محصول را به توليد رسانده‌اند که در اين کنگره به شرکت‌هاي برتر در قالب ارائه تسهيلات جوايزي اهدا مي‌شود.

بخش دانش‌آموزي کنگره سلول‌هاي بنيادي

دبير ستاد توسعه علوم و فناوري سلول‌هاي بنيادي معاونت علمي بخش دانش‌آموزي را از ديگر بخش‌هاي کنگره علوم سلول‌هاي بنيادي ذکر کرد و افزود: اولين دوره المپياد دانش‌آموزي سلول‌هاي بنيادي امسال برگزار مي‌شود که براي اين منظور سالن اجلاس در نظر گرفته شده است.

حميديه همچنين خاطرنشان کرد: از سوي ستاد سلول‌هاي بنيادي تاکنون پژوهش‌سراهاي سلول‌هاي بنيادي در استان‌هاي البرز، کرمان و فارس راه‌اندازي شده است و امسال نيز تعداد ديگري از اين پژوهش‌سراها در کشور راه‌اندازي مي‌شود.

کانون انديشه

وي با تاکيد بر اينکه در سال گذشته تجربه خوبي در زمينه دعوت و جذب محققان ايراني مقيم خارج داشته‌ايم، افزود: در اين راستا معاونت علمي برنامه‌هاي مدوني در زمينه جذب محققان خارج از کشور داشته است و ستاد توسعه سلول‌هاي بنيادي نيز در اين زمينه اقدام کرد.

دبير ستاد علوم و فناوري سلول‌هاي بنيادي معاونت علمي از تهيه ليستي از 180 محقق ايراني خارج از کشور که در حوزه سلول‌هاي بنيادي فعال هستند، خبر داد و يادآور شد: در سال گذشته در اين کنگره حدود 23 نفر از محققان خارج از کشور به ايران دعوت شدند که تعدادي از آنها به صورت دائم يا موقت به کشور بازگشته‌اند.

به گفته وي، در دومين کنگره سلول‌هاي بنيادي از بيش از 30 محقق ايراني مقيم خارج دعوت به عمل آمده است.

بخش نمايشگاهي کنگره سلول‌هاي بنيادي

حميديه با اشاره به عرضه دستاوردهاي شرکت‌هاي دانش‌بنيان در عرصه سلول‌هاي بنيادي گفت: يکي ديگر از برنامه‌هاي جنبي کنگره سلول‌هاي بنيادي برگزاري نمايشگاهي از دستاوردهاي شرکت‌هاي دانش‌بنيان است که در اين نمايشگاه 40 شرکت محصولات خود را عرضه مي‌کنند.

وي با اشاره به جزئيات اين نمايشگاه گفت: در اين نمايشگاه غرفه‌اي به دانشگاه علوم پزشکي کرمان و شهيد باهنر کرمان اختصاص داده شده است که در آن دستاوردهاي اولين مزرعه حيوانات آزمايشگاهي عرضه مي‌شود.

دبير ستاد توسعه علوم و فناوري سلول‌هاي بنيادي معاونت علمي با تاکيد بر اينکه در اين نمايشگاه دستاوردهاي دو مرکز جامع در حوزه سلامت عرضه مي‌شود، اظهار کرد: در سال گذشته دو مرکز جامع در حوزه سلامت در استان‌هاي فارس و آذربايجان راه‌اندازي شد که دستاوردهاي آن در اين نمايشگاه عرضه مي‌شود.

حميديه راه‌اندازي شتاب‌دهنده تحت عنوان «شهر سلول» را از اقدامات دانشگاه خوارزمي در حوزه سلول‌هاي بنيادي نام برد و ادامه داد: در اين نمايشگاه غرفه‌اي براي اين منظور در نظر گرفته شده است.

برگزاري چالش‌هايي در حوزه سلول‌هاي بنيادي

وي برگزاري چالش‌هايي در حوزه سلول‌هاي بنيادي را از ديگر برنامه‌هاي جنبي کنگره سلول‌هاي بنيادي دانست و افزود: به منظور تهيه برخي از ملزومات حوزه سلول‌هاي بنيادي اقدام به برگزاري فن‌بازار کرديم که در قالب آن ايده‌هاي نوآورانه در حوزه ملزومات و محصولات سلول‌هاي بنيادي عرضه مي‌شود.

حضور 30 محقق ايراني مقيم خارج در کنگره سلول‌هاي بنيادي

دبير ستاد توسعه علوم و فناوري سلول‌هاي بنيادي معاونت علمي با اشاره به برگزاري دومين کنگره بين‌المللي سلول‌هاي بنيادي از 22 تيرماه گفت: در اين کنگره 30 سخنراني از سوي محققاني از کشورهاي چون آمريکا، فرانسه، انگلستان، آلمان، چين، سوئيس، اتريش و هلند ارائه مي‌شود.

به گفته وي، در اين کنگره 600 مقاله ارسال شده است که از اين تعداد 140 مقاله در قالب سخنراني و 200 مقاله در قالب پوستر پذيرش شدند.

حميديه خاطرنشان کرد: در افتتاحيه اين کنگره از سامانه علمي تخصصي حوزه سلول‌هاي بنيادي با حضور دکتر ستاري، معاون علمي و فناوري رييس‌جمهور رونمايي مي‌شود.

به گفته وي، اين سامانه به منظور شبکه‌سازي ميان محققان کشور که در حوزه سلول‌هاي بنيادي فعاليت دارند، راه‌اندازي مي‌شود.

تلاش براي کسب بازار 20 ميلياردي سلول‌هاي بنيادي

دبير ستاد علوم و فناوري سلول‌هاي بنيادي معاونت علمي با بيان اينکه براساس پيش‌بيني‌ها تا سال 2020 ميزان گردش مالي حوزه سلول‌هاي بنيادي بالغ بر 20 ميليارد دلار مي‌شود، افزود: بر اين اساس ما بايد سهمي از بازار داشته باشيم که در اين زمينه اقداماتي صورت گرفته است، به‌گونه‌اي که تا دو سال گذشته ما قادر به توليد محيط کشت سلول‌ها نبوديم، ولي امروزه شرکت‌هاي دانش‌بنيان داخلي توانستند بازار داخلي را تامين کنند.

حميديه اضافه کرد: در حال حاضر 44 مرکز تحقيقاتي، پژوهشي و دانشگاهي در حوزه سلول‌هاي بنيادي فعال هستند.

وي با اشاره به دستاوردهاي محققان کشور خاطرنشان کرد: در حال حاضر مجوز استفاده از سه محصول سلولي قابل استفاده در درمان بيماري‌ها از سوي سازمان غذا و دارو صادر شده است.

دبير ستاد علوم و فناوري سلول‌هاي بنيادي معاونت علمي با بيان اينکه بررسي 10 محصول ديگر براي صدور مجوز در دستور کار سازمان غذا و دارو قرار دارد، خاطرنشان کرد: علاوه بر آن در سال گذشته اولين آيين‌نامه سلول‌درماني در حوزه پوست به همه دانشگاه‌هاي علوم پزشکي کشور ابلاغ شده است.

حميديه محصولاتي چون توليد فيبروبلاست براي درمان بيماري‌هاي پوستي و پرده آمنيون را از جمله محصولاتي دانست که مجوز آن‌ها از سوي سازمان غذا و دارو صادر شده است.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/4816/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

از چاله به چاه؟

حملات صهیونیست‌ها به فلسطینی‌ها به بالاترین حد از سال 2006 رسید

رهبر انصارالله: کشتی‌های مرتبط با رژیم اشغالگر در معرض عملیات‌های ما هستند

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

بازگشت بیش از 250 همت از سرمایه‌های مردمی با احیای واحد‌های تولیدی

15 میلیارد ریال مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز کشف شد

مبادلات تجاری ایران و ازبکستان افزایش می‌یابد

تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها

متحدان اسرائیل در برزخ

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

تعقیب سرباز روسی توسط پهپاد انتحاری اوکراینی؛ نتیجه را ببینید

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

کشف 15 میلیارد ریال مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز

کمیسیون مشترک اقتصادی و تجاری ایران و تاجیکستان تشکیل شد

بوشهر ظرفیت خواهرخواندگی با یکی از شهرهای تاجیکستان را دارد

رئیس جمهور وارد شاهرود شد

برنامه مدون اقتصادی همدان منطبق با تحقق شعار سال تکلیف شد

رئیس‌جمهور وارد شاهرود شد

پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی ایران

آشیانه سری

درآمد عجیب از زباله گردی

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

رفع مشکلات تولیدکنندگان، نیازمندهمکاری تمام دستگاه های اجرایی در سطح ملی است

چه شد که ون‌ها برگشتند؟

رسوایی 99 درصدی

حمله فسفری؛ روایت جنون صهیونیست‌ها

رهبر انصارالله یمن: متجاوزان فهمیدند که هرگونه تجاوزی بی پاسخ نخواهد ماند

10 ادکلن خوشبو و اصل مردانه

رونق صادرات در جزیره جهانی قشم / تراز تجاری منطقه آزاد قشم به بیش از 313 میلیون دلار رسید

‌رئیس جمهور ایران چه درخواستی از رئیس جمهور ازبکستان داشت؟

راه اندازی رصدخانه ی تحقق شعار سال در اتاق بازرگانی سنندج

عملیات «وعده صادق» شکل دهنده ساختار نظام بین‌الملل آینده است

افزایش نگرانی‌ از نیازهای 250 هزار کودک اخراجی از پاکستان

ایرانی‌ها، رتبه 2 خرید خانه در ترکیه

پاسخ به سوالات پر تکرار درباره بنزین

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

کشف انبار نوشابه‌های قاچاق در رشت

هدفگذاری تجارت 700 میلیون دلاری بین ایران و تاجیکستان

گلستان در قیمت گذاری گندم مظلوم واقع شده است

عملیات«وعده صادق» شکل دهنده ساختار نظام بین‌الملل آینده است

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» بازنگری و به شبکه بانکی ابلاغ شد

استقرار مدیرسرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو در مرکز خدمات سرمایه گذاری آذربایجان غربی

اجرایی نشدن ماده 65 احکام دائمی توسعه کشور اصلی ترین عامل مشکلات تولید کنندگان

چالش‌های پیش روی سوناک برای اجرای طرح ضد مهاجرتی رواندا

تصویر دردناک از غزه، «عکس سال» جهان شد

زمزمه های ورود ایران چک های 500هزار تومانی به بازار

معاون رئیس جمهور: رشد اقتصادی در دولت سیزدهم به بیش از 6 درصد رسید