ایرانیان جهان

آخرين مطالب

ارائه 80 خدمت براي موفقيت شرکت‎هاي فناور/نانو، نماد اولين گام براي توسعه صادرات دانش‌بنيان ایرانیان اسکاندیناوی

  بزرگنمايي:

توليد ثروت از طريق تجاري‌سازي يافته‌هاي علمي، توسعه اقتصاد دانش بنيان و توليد ارزش افزوده از جمله اهدافي است که کشور براي ايجاد شرکت‌هاي دانش‌بنيان براي خود تعريف کرده است.

ولي در اين مسير گاهي نيز شاهد زمين‌گير شدن و شکست اين شرکت‌ها هستيم و اين امر به دليل نا آشنايي شرکت‌هاي دانش بنيان با ادبيات بازار است. براي افزايش نرخ موفقيت اين شرکت‌ها، کريدورهاي خدمات فناوري تا بازار، شکل گرفته است تا شرکت‌ها را در صعود به قله موفقيت ياري کند. اين کريدور در گام نخست در حوزه نانو فناوري ايجاد شد و با توسعه آن در حال حاضر خدمات فناوري تا بازار اين کريدور از زمان خلق يک فناوري تا بازاريابي آن را شامل مي‌شود.

به گفته مدير عامل کريدور خدمات فناوري تا بازار ايرانيان اين خدمات در 80 زمينه با تنوع بسيار به شرکت‌هاي دانش بنيان عرضه مي‌شود که بخشي از آن شامل اين موارد مي‌شود:

رديف عنوان خدمت
1 مشخصه‌يابي محصولات و تکميل مدارم فني و آزمون‌هاي مورد نظر براي بررسي مقياس نانو
2 ارائه گرنت شبکه آزمايشگاهي
3 طراحي صنعتي-ساخت
4 عارضه يابي 
5 رصد بازار 
6 ارئه انواع گزارشات کسب و کار (BP) و امکان سنجي (FS)
7 ارائه آموزش
8 پيشخوان‌هاي مشاوره
9 حمايت از شرکت‌هاي مستقر در مراکز رشد
10 حمايت از مراکز رشد
11 اخذ مجوزها و گواهينامه‌هاي سيستمي
12 انجام امور حسابداري
13 اخذ مجوزها و گواهينامه‌هاي محصولي
14 حمايت از شرکت‌ها براي حضور در نمايشگاه‌هاي بين المللي و داخلي
15 طراحي و پشتباني وب سايت
16 طراحي و تهيه اقلام تبليغاتي

نرخ موفقيت شرکت‌هاي دانش بنيان در مسير توسعه فناوري

دکتر حامد افشاري در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، ماموريت کريدور خدمات فناوري تا بازار را ارائه خدمات به شرکت‌هاي دانش بنيان و فعال در حوزه فناوري‌هاي پيشرفته دانست و افزود: موسسه خدمات فناوري تا بازار از سوي ستاد توسعه فناوري نانو راه‌اندازي شد و بازار هدف اوليه ما فناوري بوده است ولي با توسعه فعاليت‌ها اين موسسه با عنوان کريدور خدمات فناوري تا بازار ايرانيان، خدمات به کليه شرکت‌هاي دانش بنيان ارائه مي‌شود و آنها مي‌توانند از خدمات اين کريدور بهره‌مند شوند.

وي اضافه کرد: بر اين اساس فعاليت‌هاي اين موسسه بر اساس دو هدف « کاهش زمان تجاري‌سازي محصولات» و « افزايش نرخ موفقيت شرکت‌هاي دانش بنيان» پيگيري مي‌شود.

افشاري، ادامه داد: در کشورهاي پيشرفته اذعان مي‌شود که 85 درصد از شرکت‌هاي «هاي‌تک» (high-tech) ناموفق و 25 درصد موفق هستند و در اين ايران نيز نرخ دقيقي از موفقيت شرکت‌هاي دانش بنيان در اختيار نداريم از اين رو يکي از اهدافي که در اين کريدور دنبال مي‌شود افزايش نرخ شرکت‌هاي دانش بنيان است.

مديرعامل کريدور خدمات فناوري تا بازار ايرانيان افزود: در صورتي که نرخ موفقيت شرکت‌هاي دانش بنيان کشور همانند ساير کشورها باشد تلاش ما بر اين است که نرخ موفقيت اين شرکت‌ها را افزايش دهيم.

وي اندازه‌گيري سطح بلوغ شرکت‌ها را از اقدامات اوليه براي افزايش نرخ موفقيت شرکت‌ها نام برد و اضافه کرد: بر اساس اينکه شرکت‌ها در چه سطحي قرار مي‌گيرد (توسعه فناوري، توسعه محصول،‌ راه‌اندازي خط توليد و يا توسعه بازار) براي آنها خدماتي تعريف مي‌شود.

افشاري با اشاره به چالش‌هاي موجود در اين زمينه،‌ افزود: يکي از چالش‌هاي اصلي ما اين است که شرکت‌ها تصور مي‌کنند که از ابتدا تا انتهاي مسير توليد تا تجاري‌سازي محصولات را بايد خودشان طي کنند در صورتي که اين طور نيست؛ چراکه ممکن است شرکت‌ها، توسعه دهند خوبي در حوزه فناوري باشند ولي با روابط تجاري آشنايي ندارند.

اين فعال حوزه فناوري تاکيد کرد: بنابراين ما مدل‌هاي تجاري متعددي را تعريف کرديم و با برگزاري دوره‌هاي آزموشي اين روش‌ها را به شرکت‌هاي دانش بنيان معرفي مي‌کنيم.

مدير کريدور خدمات فناوري تا بازار ايرانيان، آشنايي با سيستم‌هاي مالي و حسابداري را از موضوعات ارائه شده در اين دوره‌هاي آزموشي نام برد و گفت: برخي از شرکت‌هاي دانش بنيان به دليل اينکه با روش‌هاي حسابداري و روش‌هاي برخورد با حوزه ماليات ناآشنا بودند دچار مشکلات فراواني شدند هر چند که اين شرکت‌ها از نظر فناوري عملکرد خوبي داشتند.

وي خاطر نشان کرد: براي اين منظور با اعطاي سوبسيدهايي به اين شرکت‌ها،‌ از سوي افراد خبره خدمات حسابداري به آنها ارائه مي‌شود و درصدي از هزينه‌ها نيز از سوي اين کريدور پرداخت خواهد شد تا اين شرکت‌ها دچار چالش‌هايي در حوزه‌هاي حسابداري و مالياتي نشوند.

افشاري کاهش زمان تجاري‌سازي را از ديگر اهداف اولويت‌دار اين کريدور نام برد و گفت: هر ميزان محصولات شرکت‌هاي دانش بنيان را سريع‌تر وارد بازار کنيم موفقيت ما نسبت به رقبا بيشتر خواهد بود.

وي با تاکيد بر اينکه اين خدمات موجب افزايش نرخ موفقيت شرکت‌هاي دانش‌بنيان خواهد شد، افزود: در حالي که در گذشته شرکت‌هاي دانش بنيان به دليل يک عامل کوچک، فعاليت‌هاي آنها منجر به شکست مي‌شد، با ارائه اين خدمات موجب خواهد شد که به دليل مسايل اين چنيني دچار شکست نشوند.

گستردگي خدمات کريدور خدمات فناوري

وي با تاکيد بر اينکه شرکت‌هاي «هاي تک» و دانش بنيان زاييده دانشگاه‌ها هستند، خاطر نشان کرد: اين افراد با ادبيات بازار و خدماتي که نياز دارند تا محصولات خود را به بازار برسانند ناآشنا هستند و در اين راستا اين شرکت‌ها از زمان خلق و توليد نمونه آزمايشگاهي تا بازار نياز به يکسري خدمات دارند که ما اين خدمات را از طريق شرکت‌هاي «کارگزاري» ارائه مي‌دهيم.

افشاري هدف از ارائه اين خدمات را توانمندسازي شرکت‌هاي دانش بنيان براي رسيدن به بازار نام برد و يادآور شد: بر اين اساس تاکنون بيش از 80 خدمت از طريق اين کريدور به شرکت‌ها ارائه شده است.

اين فعال حوزه تجاري‌سازي محصولات دانش بنيان،  با تاکيد بر اينکه در اين کريدور بخشي براي «راستي آزمايي ادعاهاي حوزه نانو» راه‌اندازي شده است، در اين باره توضيح داد: در صورتي که شرکتي محصولي مبتني بر فناوري نانو توليد کرده باشد در اين بخش اين محصول مورد راستي آزمايي قرار مي‌گيرد که آيا اين محصول در حوزه نانو قرار مي‌گيرد يا خير.

به گفته وي زماني که پاسخ اين سوال مثبت باشد،‌ يکسري از خدماتي که ستاد توسعه فناوري نانو در نظر گرفته است به آنها ارائه مي‌شود.

افشاري با تاکيد بر اينکه شرکت‌هاي دانش بنيان بر اساس ميزان بلوغي که دارند مي‌توانند از 80 خدمت اين کريدور بهره‌مند شوند، گفت: ما شرکت‌هاي دانش بنيان را بر اساس سطح بلوغ رده‌بندي کرديم و در هر سطح بلوغي به آنها يکسري خدمت ارائه خواهد شد تا اين شرکت‌ها توانمند شوند و به بازار برسند.

زمينه‌سازي براي صادرات دانش بنيان

مديرعامل کريدور خدمات فناوري تا بازار ايرانيان بخش ديگر اين کريدور را مربوط به حوزه صادرات دانست و گفت: ما از ابتدا به شرکت‌ها با رويکرد صادراتي برخورد مي‌کنيم تا آنها بتوانند محصولات خود را بر اساس استانداردهاي جهاني توليد و توسعه دهند.

وي با تاکيد بر اينکه در بخش صادرات، خدمات توانمندسازي شرکت‌ها براي حضور در بازارهاي جهاني را در دستور کار قرار داده است، اظهار کرد: دريافت مجوزهاي قانوني براي حضور در بازارهاي جهاني، نحوه تبليغات، رصد بازار، شناسايي رقبا و محصولات مشابه از جمله اين خدمات است و با داده‌هاي به دست آمده خدماتي بر اساس سطح بلوغ به آنها اعطا مي‌شود تا بتوانند به تدريج با رقبا رقابت کنند.

تلاش براي اعتمادسازي داخلي براي محصولات دانش بنيان

افشار با اشاره به دشواري‌هاي ورود محصولات دانش بنيان در بازارهاي داخلي گفت: يکسري از شرکت‌ها محصولات نهايي دارند و برخي ديگري محصولات مياني که محصولات نهايي در سطح مذاکرات  B 2 B يا Business-to-Business (حوزه مذاکرات تجاري سازي شرکت با شرکت) و دسته دوم در حوزه مذاکرات B 2 C يا Business-to-Customer (برقراري رابطه تجاري بين کسبه، بنگاه‌هاي تجاري و شرکت‌ها به صورت الکترونيکي) هستند.

وي اضافه کرد: براي سطح B 2 B يکسري از شرکت‌ها و کارگزاراني تشکيل شده است تا شرکت‌هاي دانش بنيان را به صنايع و يا ساير شرکت‌هاي بزرگ براي جذب محصولات دانش بنيان آنها معرفي کنند.

افشار،‌ نمونه شرکت‌هاي B 2 C را شرکت ديجي‌کالا دانست و ادامه داد: محصولات آنها راستي آزمايي شده است و به خدمات آنها به صورت الکترونيکي و بيشتر براي معرفي و عرضه محصولات توليد داخل است.

مدير کريدور خدمات فناوري تا بازار ايرانيان، با بيان اينکه خدمات ما در اين حوزه‌ها گسترش يافته تا بتوانيم بازار محصولات «هاي تک» داخلي را توسعه دهيم، خاطر نشان کرد: علاوه بر آن در معاونت علمي خدماتي براي توسعه بازار در نظر گرفته شده است.

وي با اشاره به اعتماد سازي بازار داخلي به محصولات فناورانه داخلي افزود: در حوزه نانو تعامل سازنده‌اي ميان ستاد توسعه فناوري نانو و سازمان استاندارد ايجاد شده است تا به محصولات مبتني بر نانو «نانو نماد» اعطا شود.

به گفته اين فعال حوزه تجاري سازي محصولات دانش بنيان، نانو نماد زمينه‌اي براي برچسب گذاري محصولات نانويي و معرفي مشخصات محصول خواهد شد ضمن آنکه کميته نانو فناوري وزارتخانه‌هاي  بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکي و جهاد کشاورزي نيز محصولات مبتني بر نانو فناوري را به لحاظ ميزان اثر گذاري آنها بر روي سلامت انسان مورد بررسي قرار مي‌دهد.

مدير کريدور خدمات فناوري  تا بازار، تاکيد کرد: زماني که نانو نماد به محصولات مبتني بر نانو فناوري اعطا شود به اين معنا است که اين محصول قابل اعتماد براي مردم است و علاوه بر آن سايتي در اين زمينه ايجاد مي‌شود تا مردم بتوانند کدهاي محصولات خريداري شده را با اطلاعات موجود در اين سايت بررسي کنند.

وي با بيان اينکه برچسب گذاري با محصولات مبتني بر فناوري نانو آغاز شده است، اظهار کرد: قرار است ساير ستادهاي توسعه فناوري نيز در اين حوزه وارد شده‌اند و با سازمان ملي استاندارد نيز جلساتي برگزار کردند ولي در حوزه نانو در حال نهايي شدن است.

استانداردها و کسب بازارهاي جهاني

مدير کريدور خدمات فناوري تا بازار در خصوص چالش‌هاي موجود در زمينه ورود محصولات دانش بنيان به بازارهاي بين‌المللي، توضيح داد: در اين زمينه خدماتي را تعريف کرديم که از آن جمله مي‌توان به تامين 70 درصدي هزينه‌هاي دريافت استانداردهاي بين‌المللي مانند CE اشاره کرد.

افشار با بيان اينکه ورود محصولات دانش بنيان ايراني به کشور روسيه نياز به مجوزهاي خاصي دارد، تاکيد کرد: ما علاوه بر آنکه به شرکت‌هاي دانش بنيان کمک مي‌کنيم تا مجوزهاي لازم را دريافت کند بلکه 70 درصد هزينه‌هاي آن را از طريق معاونت علمي تقبل مي‌کنيم. اين اقدام موجب خواهد شد تا اين شرکت‌ها مجوزها و استانداردهاي لازم را براي حضور در بازارهاي بين المللي دريافت کنند.

افشار برگزاري دوره‌هاي آموزشي براي حضور در بازارهاي بين‌المللي، آشنا کردن شرکت‌هاي دانش بنيان با استاندارهاي بين‌المللي را از ديگر خدمات اين کريدور نام برد.

عملکرد کريدور براي توانمندسازي شرکت‌هاي دانش بنيان

مدير کريدور خدمات فناوري تا بازار با تاکيد بر اينکه تمرکز فعاليت‌هاي ما بر توانمندسازي شرکت‌هاي دانش بنيان است، گفت: در مدت يک سال و نيم گذشته به 593 شرکت خدمات متعددي ارائه شده است.

وي تعدد خدمات ارائه شده به شرکت‌هاي دانش بنيان را 1346 خدمت عنوان کرد و گفت: اين خدمات شامل همه شرکت‌هاي دانش بنيان مي‌شود.  

افشار با تاکيد بر اينکه اين خدمات در حوزه‌هاي مختلف به شرکت‌ها ارائه شده است، در پايان افزود: به عنوان نمونه خدمات در حوزه صادرات شامل مواردي چون اخذ مجوزها، رصد بازار، حضور در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي، صادرات از طريق شرکت‌هاي مديريت صادرات و اعزام هيات تجاري براي حضور در جلسات B2B شرکت‌هاي خارجي مي‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/4741/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چاپ ایران چک 500 هزار تومانی تکذیب شد

رشد تولید باید به جهش تبدیل شود

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

کاخ سفید: آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

رشد قیمت مسکن در تهران ‌منفی شد؟

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

حماس: مواضع بایدن متناقض است

مرغ ارزان شد

دلیل توقف واحدهای تولیدی و نیمه‌تمام لرستان کمبود اعتبار است

حجم مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به یک میلیارد دلار می رسد

روابط اقتصادی و تجاری استان بوشهر با ازبکستان توسعه یابد

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

منظور: اقتصاد ایران در اوج تحریم‌ها رشد 6 درصدی را تجربه کرد

جزییات واریز مرحله سوم سود سهام عدالت اعلام شد

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

رویترز: آمریکا عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو می‌کند

سیل برای دبی گران تمام شد

ورود دادستان شهریار به افزایش نجومی اجاره واحدهای تجاری

بررسی مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز با حضور مسئولین قضایی استان کرمان/گوش شنوا برای حل مشکل واحدهای تولیدی

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

ادعای رسانه عبری درباره اصابت موشک به دیمونا جنگ روانی است

نتانیاهو: نباید اختلافات داخلی را علنی کنیم؛ با تهدید وجودی روبرو هستیم

اردن: باید مانع حمله به رفح شد

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

برای تأمین منابع مالی افق نوینی لازم است

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

گوترش: خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد

اوکراین درباره وقوع جنگ جهانی سوم هشدار داد

سازمان بهداشت جهانی: حجم ویرانی بیمارستان‌های غزه فاجعه‌آمیز است

سلامت جسمی- روانی صهیونیست‌ها وخیم‌تر شده است

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

از هر امری که مردم را نا امید کند بپرهیزید

جزییات واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رئیس برنامه و بودجه کشور: رشد تولید باید به جهش تبدیل شود

اردوغان: باید در راستای توقف نسل‌کشی در غزه تلاش کنیم

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403؛ تورم‌های بزرگتر در راه است؟

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی