ایرانیان جهان

آخرين مطالب

نابارورترين استان ايران/تأثير نوع شغل بر ناباروري مردان فرانسه

  بزرگنمايي:

محمدرضا صفري‌نژاد، درباره نتايج اين پژوهش کشوري گفت: پژوهش فوق، حاصل سه سال مطالعه من و همکارانم بر روي 12 هزار و 285 زوج در 30 استان کشور بوده است که نمونه‌هاي آن به روش خوشه‌اي انتخاب شده‌اند. اين زوج‌ها در گروه سني 15 تا 50 سال قرار داشته و در چهار گروه سني 15 - 24، 25 - 29، 30 - 39 و 40 - 50 سال دسته‌بندي شده و مورد ارزيابي قرار گرفتند. در اين مطالعه زوجيني مورد بررسي بودند که 24 ماه از رابطه زناشويي بدون پيشگيري آنها گذشته باشد.

   وي با بيان اين که پس از پرسش از زوجين، اطلاعاتي جداگانه از زنان و مردان جمع‌آوري شد، گفت: در اين تحقيق 74 درصد زنان نابارور متاهل و 26 درصد طلاق گرفته، 81 درصد شهرنشين و 19 درصد روستانشين، 39 درصد خانه‌دار و 31 درصد شاغل بودند.

  دکتر صفري‌نژاد افزود: همچنين 25 درصد زنان نابارور و 38.6 درصد زنان بارور تحصيلات دانشگاهي داشتند.

  به گفته اين متخصص، ناباروري، شامل دو نوع اوليه ( ناباروري از بدو ازدواج) و ثانويه (ناباروري پس از يک دوره باروري) است.

 دکتر صفري‌نژاد، در تشريح نتايج به دست آمده از پژوهش خود توضيح داد: بر اساس يافته‌هاي حاصله، ميزان کل ناباروري در ايران حدود هشت درصد است که 4.6 درصد آن ناباروري اوليه و 3.4 آن ناباروي ثانويه است.

 وي همچنين ميزان ناباروري در گروه سني 15 - 24 سال را 2.5 درصد اوليه و 1.5 درصد ثانويه، گروه سني 25 - 29 سال 2.9 درصد ناباروري اوليه و 2 درصد ثانويه، گروه سني 30 تا 39 سال را 3.3 درصد ناباروري اوليه و 3.3 درصد ثانويه و گروه سني 40 تا 50 سال را 10 درصد اوليه و هفت درصد ثانويه ذکر کرد.

 اين محقق حوزه اورولوژي، در ادامه به ميزان کل ناباروري در استانهاي کشور اشاره کرد و با بيان اين که استان کرمان با 13 درصد و اردبيل با 3.5 درصد با بيشترين و کمترين ميزان ناباروري در کشور مواجه هستند؛ همچنين ميزان ناباروري زوجين در هر يک از استانهاي کشور را به اين ترتيب : آذربايجان شرقي(5.2 درصد)، آذربايجان غربي(6.4 درصد)، اردبيل (3.5 درصد)، بوشهر (11.7 درصد)، چهار محال و بختياري(8 درصد)، فارس (8درصد)، قزوين (7.2 درصد)، قم(8.8 درصد)، گيلان(5.2 درصد)، گلستان(6.3 درصد)، همدان(7.2 درصد)، هرمزگان(12.9 درصد)، ايلام(11.8 درصد)، اصفهان(7.9 درصد)، کرمان(13 درصد)، کرمانشاه(9.8 درصد)خوزستان(9.2 درصد)، خراسان شمالي(8.8 درصد)، خراسان رضوي(9.1درصد)، خراسان جنوبي(9 درصد)، کهکيلويه و بويراحمد(7.1 درصد)، کردستان(7.3 درصد)، لرستان(8 درصد)، مرکزي(7.9 درصد)، مازندران(4.9 درصد)، سمنان (7.1 درصد)، سيستان و بلوچستان (12 درصد)، تهران(7.5 درصد) يزد (10.9 درصد)، زنجان( 6.6 درصد) برشمرد.

 وي با ذکر عوامل مورد بررسي در اين تحقيق که احتمال تاثير آنها در ناباروري زوج‌هاي ايراني مي‌رفته است، به نتايج جالب توجهي در اين بخش

اشاره کرد و گفت: بر اساس نتايج به دست آمده، بي‌سوادي خطر ناباروري را دو برابر افزايش مي‌دهد و احتمال ناباروري در افرادي که تحصيلات دبيرستاني دارند حدود سه برابر افرادي است که داراي تحصيلات دانشگاهي هستند.

 دکتر صفري‌نژاد همچنين ميزان ناباروري در ميان زوجين داراي تحصيلات ابتدايي را 1.4 برابر افراد داراي تحصيلات دانشگاهي دانست.

 وي افزود: نژاد، (سفيد پوست، سياه‌پوست، بور و ...) و همچنين شاخص توده بدني، تاثيري در افزايش يا کاهش ميزان ناباروري زوجين نداشته است.

 نکته قابل توجه ديگر اين تحقيق ميزان شيوع ناباروري در ميان زوجيني است که سيگار مصرف مي‌کنند. بنا بر نتايجي که دکتر صفري‌نژاد در تحقيق خود به دست آورده، زنان مصرف‌کننده سيگار، 2.2 برابر زناني که سيگار مصرف نمي‌کنند با ناباروري مواجه مي‌شوند. همچنين زناني که قبل از اين تحقيق، يک سال سيگار مصرف کرده اما آن را ترک کرده‌اند نيز 2.1 برابر زناني که هرگز سيگار مصرف نکرده‌اند، احتمال ناباروري در آنها وجود دارد.

 به گفته وي،‌ همچنين احتمال ناباروري در ميان مرداني که سيگار مصرف مي‌کنند، 2.5 مردان غيرسيگاري و 2.3 برابر مرداني است که يک سال از ترک مصرف سيگار آنها مي‌گذشته است.

 بر اساس اين نتايج، احتمال ناباروري در ميان زناني که جراحي تخمدان و لوله‌هاي رحمي داشته‌اند، سه برابر زنان عادي بوده است.

 به گفته دکتر صفري‌نژاد، احتمال ناباروري در ميان زوجين شهرنشين 2.3 برابر زوجين روستايي است.

 اين متخصص اورولوژي، در ادامه به بررسي ميزان شيوع ناباروري در ميان زوجين متاهل، جدا شده مجدد ازدواج کرده، جدا شده ازدواج نکرده پرداخته است که نتايج اين بخش تحقيق وي نيز نشان داده است خطر ناباروري در زوجين طلاق گرفته مجدد ازدواج کرده 1.6 برابر متاهلين و زوجين جدا شده ازدواج نکرده 2.1 برابر متاهلين است.

 به گفته دکتر صفري‌نژاد، نتايج اين تحقيق بيانگر آن است که شغل مردان نيز در ناباروري آنها موثر است. بر اساس يافته‌هاي به دست آمده، مرداني که در معرض گرماي شديد به کار اشتغال دارند، احتمال ناباروري آنها، 2.6 برابر ساير مردان است که اين حاکي از تاثير محيط بسيار گرم بر سلامت دستگاه تناسلي مردان است و بايد اين موضوع از نظر بهداشتي مورد توجه قرار گيرد.

 وي همچنين ميزان ناباروري در ميان مرداني که اقدام به تزريق هورمون‌هاي بدنسازي يا مصرف داروهاي استرونيد آنابوليک کرده‌اند را 2.8 برابر افرادي دانست که چنين اقدامي نداشته‌اند.

 از ديگر نتايج تحقيق دکتر صفري‌نژاد مي‌توان به تاثير مصرف داروهاي ضدافسردگي بر ناباروري اشاره کرد که بر اساس يافته‌هاي وي کساني که داروهاي ضدافسردگي مصرف مي‌کنند احتمال وجود ناباروري در آنها 1.8 برابر افرادي است که هرگز از اين داروها استفاده نکرده‌اند.

 به گفته وي، همچنين عفونت‌هاي ادراري در سيستم تناسلي مردان و بيماري‌هاي مقاربتي شانس ناباروري را افزايش مي‌دهد به گونه‌اي که مرداني که مبتلا به اين عفونت‌ها بوده‌اند 1.8 برابر افرادي عادي شانس ابتلا به ناباروري داشته‌اند.

 اين متخصص اورولوژي همچنين در اين پژوهش به بررسي سابقه بيماري التهابي لگني در ميان زنان پرداخته است که يافته‌ها نشان داده است زنان مبتلا به التهابات لگني 5.6 برابر زنان عادي با خطر ناباروري مواجه هستند. همچنين زنان مبتلا به عفونت‌هاي رحمي نيز 2.3 برابر زنان عادي در معرض خطر ناباروري قرار دارند.

 دکتر صفري‌نژاد با اشاره به بخش ديگر اين تحقيق به يک بيماري ديگر در مردان که باعث ناباروري آنها شده است اشاره کرد و گفت: بيماري مادرزادي « بيضه نزول نکرده يک طرفه يا دو طرفه در کودکان که حتما بايد تا سن 12 ماهگي تحت درمان جراحي قرار گيرند و معمولا هم والدين خيلي دير متوجه اين نقص در کودکان مي‌شوند، شانس ناباروري را افزايش مي‌دهد به طوري که مردان مبتلا به نقص «بيضه نزول نکرده» 3.8 برابر مردان عادي در معرض خطر ناباروري بوده‌اند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/433/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایران و اسرائیل در منطقه خاکستری

ازدواج سه زوج فلسطینی در دل جنگ

زلنسکی: ناتو باید روشن کند متحد کی‌یف هست یا نه

وداع تلخ مادر با کودک خردسالش که در بمباران صهیونیست‌ها به شهادت رسید

آزمایش یک موشک قاره پیمای جدید در کره شمالی

وعده مقام وزارت نیرو برای رفع مشکلات فنی انتقال برق ایران، آذربایجان و روسیه

واکنش نماینده مجلس به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

شروع یک انقلاب در درمان طاسی سر

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

ریزش رتبه اقتصادی رژیم صهیونیستی ادامه دارد

تدوین طرح پرورش آبزیان دریایی در سطح 222 هکتار در بوشهر

ببینید | جملات تکان‌دهنده آقای مسئول از شرایط اقتصادی: 4 دهک جامعه حتی توان اجاره مسکن را هم ندارند!

جزئیات بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403 / مهدی کرباسیان چه گفت؟

خودتحریمی با تعطیلی پنجشنبه‌ها

کشف BMW لوکس و قاچاق در این شهر

موانع مشارکت مردم در رونق اقتصادی چیست؟

تأثیر قاچاق کالا بر افزایش نرخ ارز چیست؟

پروژه پرورش آبزیان دریایی در سطح 222 هکتار تدوین شد

قیمت سکه و طلا در بازار آزاد 1 اردیبهشت ماه

ریچارد‌ هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد

سرمقاله سیاست روز/ ناگزیرهای غرب

دردسرهای بزرگ اصولگرایان

اشک‌های نماینده مالت از سخنان نماینده فلسطین درباره رنج‌ها و سربلندی غزه

ده بلایی که نتانیاهو بر سر اسرائیل آورد!

آمریکا هرگونه حمله هوایی در عراق را رد کرد

دفاع هوایی روسیه 50 پهپاد اوکراینی را ساقط کرد

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

کشف BMW لوکس و قاچاق در شهرری

نیروگاه خورشیدی 6.1 مگاواتی منطقه ویژه اقتصادی سمنان افتتاح شد

آمار غلط درباره نرخ بیکاری؛ با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی‌شود

پروژه پرورش ماهیان دریایی و پرورش میگو اجرایی می‌شود

«هدفی» که ایران با حمله به اسرائیل زد!

هنیه برای دیدار با اردوغان وارد ترکیه شد

آمریکا اولین اورانیوم غنی شده 90 کیلویی را تولید کرد

اعتراض دانشجویان دانشگاه آمریکایی کلمبیا به اخراج حامیان فلسطین

دستگیری چند کارمند شرکت گوگل پس از اعتراض به همکاری این شرکت با اسرائیل

طلای جهانی از رکورد فاصله می‌گیرد؟

کارواش خانگی مدل Gunjet

چگونگی تحقق «جهش تولید با مشارکت مردم» در سال 1403

تعطیلی آخر هفته یا تیر خلاص به اقتصاد خصوصی؟ | چرا باید شنبه تعطیل شود و نه پنج‌شنبه؟

مسؤولان مانع اصلی رشد تولید / چوب لای چرخ کارآفرینان نگذاریم

جهش مازندران به سمت تولید/ جاده پرپیچ وخم توسعه همواره شد

گیشه روزنامه بازار پادکست |تیتر خوانی روزنامه‌های اقتصادی شنبه 1 اردیبهشت

«وعده صادق» اقدامی ضروری برای کشور بود

آرام شدن بازار ارز و طلا از امروز با فروکش تنش‌های سیاسی