ایرانیان جهان

آخرين مطالب

جایگاه لغزنده مکرون فرانسه

جایگاه لغزنده مکرون
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - اعتماد /نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد ماری لوپن با کاهش فاصله آرای خود با مکرون به تهدیدی جدی برای رییس‌جمهور فرانسه تبدیل شده است
امیررضا کریمی/ آغاز دیرهنگام کارزار انتخاباتی امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه و تمرکز ویژه او روی موضوع اوکراین، مکرون را در برابر یک کارزار قوی احتمالی از سوی راستگرایان و جریان راست افراطی آسیب‌پذیر کرده است، اما نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که رییس‌جمهور کنونی فرانسه هنوز بیشترین شانس را برای پیروزی در انتخابات 10 آوریل دارد.
روز یکشنبه، پس از مدت‌ها انتظار از سوی هواداران و کارشناسان سیاسی، امانوئل مکرون در فاصله تنها یک هفته تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری اولین کارزار انتخاباتی خود را در میان بیش از 30 هزار نفر از طرفداران خود در ورزشگاهی در حومه پاریس برگزار کرد. در ورزشگاهی که حاضران، حال و هوای آن را حال و هوای برگزاری یک کنسرت راک توصیف می‌کنند، همه ‌چیز با دقت طراحی شده بود تا رییس‌جمهور فرانسه بیاید و زنگ خطر را برای مردم این کشور به صدا در بیاورد: «فکر نکنید همه‌ چیز از پیش طراحی شده و همه مسائل خود به خود به خوبی پیش خواهد رفت.» 
این هشدار در حالی مطرح می‌شود که تا اندکی قبل این اطمینان وجود داشت که امانوئل مکرون چالشی جدی برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش روی خود نخواهد داشت، اما اتفاقات اخیر این فرصت را به رقبای او داده است که با تکیه بر برخی نارضایتی‌ها در جامعه فرانسه، وضعیت خود را در نظرسنجی‌ها بهبود بخشند.
روزنامه نیویورک‌تایمز در این باره نوشته است: «تلاش‌های دیپلماتیک گسترده به منظور پایان دادن به جنگ در اوکراین، باعث شده است که امانوئل مکرون فرصت زیادی برای فعالیت‌های انتخاباتی در داخل نداشته باشد تا بتواند زنگ خطر را درباره مهاجرستیزان افراطی راستگرا که دیدگاه‌هایی نزدیک به مسکو دارند و بدبینانه به فعالیت‌های ناتو نگاه می‌کنند، به صدا در آورد.»
در چنین شرایطی، مارین لوپن، رهبر جریان راستگرای افراطی جبهه ملی فرانسه که در انتخابات پیش‌رو برای سومین‌بار برای نشستن روی کرسی ریاست‌جمهوری فرانسه خواهد جنگید، تلاش کرده است که شکاف عمیق میان محبوبیت خود و مکرون را با به‌راه انداختن کارزاری با محوریت کاهش هزینه‌های زندگی، افزایش قدرت خرید شهروندان و مبارزه با جرم و جنایت از طریق جلوگیری از ورود مهاجران جبران کند.
گاردین در گزارشی درخصوص نگاه مردم به انتخابات از چرخش آرای بخشی از شهروندان فرانسوی به سوی مارین لوپن می‌نویسد: «الیزابت، زن 68 ساله‌ای که قبلا یک‌بار به جریان چپ‌گرا رای داده است، می‌گوید که این‌بار تصمیم دارد به مارین لوپن رای دهد. او معتقد است همان کسانی که پیش‌تر اظهارات لوپن را زننده توصیف می‌کردند طی سال‌های گذشته بارها از ایده‌ها و حرف‌های او استفاده کردند و در عمل از آن ایده‌ها بهره بردند. الیزابت در 16 سالگی مدرسه را ترک کرده بود و از آن زمان در مشاغل مختلفی مانند کفاشی، کارگر کارخانه و نظافتچی منازل مشغول به کار بوده اما اکنون در حالی که توانایی جسمی زیادی برای کار کردن ندارد، گلایه می‌کند که مستمری 800 یورویی کفاف هزینه‌های خورد و خوراک و قبض‌های خانه را نمی‌دهد. او باور دارد وعده‌های لوپن مبنی بر کاهش مالیات و افزایش حقوق وضعیت زندگی‌اش را بهتر خواهد کرد. الیزابت با ایده‌های مهاجرستیزانه لوپن نیز موافق است و با اشاره به دو بار قربانی سرقت شدن خود می‌گوید این سیاست جلوی جرم و جنایت بیشتر را خواهد گرفت.»
جدیدترین نظرسنجی معتبر درباره انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه که از سوی Ifop-Fiducial برگزار شده نیز رشد قابل‌توجه آرای لوپن را تایید می‌کند. بر اساس این نظرسنجی، در مرحله اول انتخابات ریاست‌جمهوری 21.5 درصد از فرانسوی‌ها از لوپن حمایت خواهند کرد (نزدیک به دو برابر تعداد حامیان اریک زومور دیگر کاندیدای راست افراطی) و این یعنی یک خطر جدی امانوئل مکرون که نظرسنجی‌ها رای 28 درصدی را برای او در دور اول نشان می‌دهند، تهدید می‌کند. نظرسنجی 
 Ifop-Fiducial نشان می‌دهد اگر مکرون و لوپن در دور دوم رقابت‌ها که 24 آوریل برگزار خواهد شد رو‌به‌روی هم قرار گیرند، رییس‌جمهور کنونی فرانسه 53.5 درصد و رهبر جبهه ملی این کشور 46.5 درصد آرا را از آن خود خواهد کرد. این در حالی است که در سال 2017 میلادی، امانوئل مکرون با کسب 66درصد آرا در دور دوم قاطعانه مارین لوپن را شکست داده بود.
براساس این نظرسنجی در میان دیگر کاندیداها، «ژان لوک ملانشون» از حزب «فرانسه تسخیرناپذیر» جایگاه سومی خود را در فهرست نامزدها تثبیت کرده است. ملانشون با جذب آرای هواداران محیط‌زیست، سوسیالیست‌ها و دیگر هواداران چپ 15درصد شانس پیروزی در انتخابات دارد. «والری پکرس» و «اریک زمور» دو نامزد راستگرای دیگر انتخابات برای جایگاه چهارم و پنجم با یکدیگر مبارزه می‌کنند؛ تا این لحظه زمور از حزب «تسخیر مجدد» با 10،5درصد از پکرس جمهوری‌خواه با 9 درصد، پیشی گرفته است. «یانیک ژادو» از حزب «اروپ اکولوژی سبزها» با 5درصد، «فابین روسل» 3،5 درصد، «ژان لاسال» 2،5درصد، «نیکلا دوژن انیان»، «آن ایدالگو» و «فیلیپ پوتو» هر کدام با 2 درصد و «ناتالی ارتو» 0،5درصد در جایگاه‌های بعدی فهرست نامزدهای انتخابات فرانسه قرار دارند.
این نظرسنجی نشان می‌دهد در صورتی که رویارویی نهایی سال 2017 میان مکرون و لوپن تکرار شود، 79درصد از هواداران زمور به لوپن رای خواهند داد. این رقم درمیان هواداران ملانشون 20درصد است. این نظرسنجی همچنین نرخ غایبان انتخابات را مهم ارزیابی کرده و نشان می‌دهد که 31 درصد واجدان شرایط در انتخابات شرکت نخواهند کرد. این در حالی است که نرخ عدم مشارکت در سال 2017 میلادی در دور اول و دوم به ترتیب 22،23 و 25،44درصد بوده است.
نیکلاس تنزر، استاد علوم سیاسی در دانشگاه ساینس‌پو می‌گوید: «خیلی متوهمانه است که از هم‌اکنون آقای مکرون را پیروز نهایی انتخابات بدانیم. با توجه به حجم بسیار بالای آرای ممتنع و آرای منفی رییس‌جمهور نزد بخشی از گروه‌ها در جامعه این احتمال واقعا وجود دارد که یک شگفتی رقم بخورد و خانم لوپن در انتخابات پیروز شود.»
ادوارد فیلیپ، سیاستمداری که در سال‌های آغازین دولت مکرون نخست‌وزیر بود نیز هفته گذشته هشدار داد که در صورت تداوم این روند «لوپن می‌تواند پیروز نهایی انتخابات باشد.»
چند ماه قبل، با نگاهی به کاندیداهای انتخاباتی و درنظر گرفتن شکست‌های مارین لوپن در سال‌های 2012 و 2017 او بیشتر یک سیاستمدار مرده به نظر می‌رسید و شرایط به گونه‌ای بود که از اریک زمور، سیاستمدار ضد مهاجر و اسلام هراس به عنوان اصلی‌ترین گزینه جریان راست افراطی نام برده می‌شد. اما اکنون تمام نظرسنجی‌ها ثابت می‌کند که مارین لوپن با انتخاب درست موضوعات محوری کارزار خود اصلی‌ترین بازیگر جریان راست افراطی است.
راجر کوهن، تحلیلگر امریکایی بدترین سناریو برای امانوئل مکرون را این‌گونه توصیف می‌کند: «اگر آرای حامیان اریک زمور در دور دوم به حساب مارین لوپن واریز شود و در مقابل چپ‌گرایانی که معتقدند مکرون در دور اول ریاست‌جمهوری به آنها خیانت کرده و راستگرایانی که موضوع جلوگیری از ورود مهاجران برای آنها یک موضوع حیاتی است، با عدم حمایت از مکرون کارزار رقیب را تقویت کنند، آنگاه بدترین سناریو رقم می‌خورد.»
نگرانی از تحقق همین سناریو است که مکرون و حامیان سیاسی او را به تکاپو انداخته و آنها را به هشدار دادن به مردم فرانسه وا داشته است. هفته گذشته جرالد دارمانین، وزیر کشور دولت مکرون هشدار داد که مارین لوپن یک خطر بالقوه برای آینده فرانسه و غرب اروپاست و تاکید کرد غفلت مردم فرانسه در این مورد می‌تواند به پیروزی این فرد «خطرناک» منجر شود. امانوئل مکرون نیز روز یکشنبه تصریح کرد که اگر مردم به برنامه رادیکالی که در دستور کار لوپن قرار دارد، نگاه نکنند و آن را در نظر نگیرند ممکن است لوپن را «فردی خوب بیابند» و هشدار داد که این یک خطر بزرگ برای آینده است.
آنچه باعث شده کارزار لوپن به تهدیدی جدی برای مکرون تبدیل شود تمرکز او روی مسائل اقتصادی است. لوپن وعده داده قیمت گاز و برق را کاهش می‌دهد، تاکید کرده از اتباع خارجی مالیات خواهد گرفت و آن را به نفع فرانسوی‌ها هزینه خواهد کرد، وعده داده 35 ساعت کار در هفته را حفظ خواهد کرد و سن بازنشستگی را به 62 سال خواهد رساند.
نقطه ضعف بزرگ مارین لوپن رابطه خوب او با ولادیمیر پوتین است که لوپن سعی دارد آن را با توجیهاتی نظیر «نگاه واقع‌بینانه» یا «در اولویت بودن منافع فرانسه نسبت به منافع اروپا» بپوشاند. لوپن پیش‌تر گفته بود اوکراین باید بخشی از «حوزه نفوذ روسیه» باشد و اخیرا هم به ‌شدت با تحریم گاز روسیه مخالفت کرده است. لوپن در کارزار انتخاباتی خود تحریم انرژی روسیه را خودکشی معرفی کرده: «آیا ما می‌خواهیم بمیریم؟ اگر ما واردات گاز را از روسیه قطع کنیم از نظر اقتصادی خواهیم مرد.» از طرفی، پیروزی او اتحاد اروپا را تهدید، متحدان فرانسه از واشنگتن تا ورشو را نگران و اتحادیه اروپا را با بزرگ‌ترین بحران خود از زمان برگزیت مواجه می‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/308515/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کاخ سفید: بایدن از ابتدای سال 2024 تاکنون 148 اشتباه لفظی مرتکب شده است

سنتکام به کشتن کشاورز سوری به جای سرکرده القاعده اعتراف کرد

بمباران چادرها در منطقه رفح توسط رژیم‌ صهیونیستی

واکنش همتی به اعلام نرخ تورم نقطه به نقطه فروردین از سوی بانک مرکزی

قیمت جهانی موادغذایی بالا رفت

برگزاری مراسم عزای صادق آل محمد در کیش

بهداشت جهانی نسبت به حمام خون در رفح هشدار داد

سازمان همکاری‌ اسلامی به رسمیت شناختن کشور فلسطین را خواستار شد

4 کشته و زخمی طی تیراندازی در شمال شرق پاریس

ترکیه برای بازگشت به برنامه مونتاژ F-35 شرط گذاشت

رسانه عبری: ریاض اسرائیل را درباره هر حمله به رفح تهدید کرد

مصرف کولرها در ایران معادل مصرف برق یک کشور 120 میلیون نفری است!

عضو هیات رئیسه اتحادیه املاک مدعی شد: معاملات مسکن در تهران از طریق بیت‌کوین!

شنود اقتصادی

آفتاب داغ غزه و چادرهای سوزان

تحصن دانشجویان کانادایی برای آزادی فلسطین

معاملات مسکن در تهران از طریق بیت‌کوین!

برگزاری رویداد بین المللی ارائه فرصت های سرمایه گزاری و جلب مشارکت های عمومی در فرودگاه های ایران

ضرورت همکاری دستگاه‌ها در اجرای پروژه استراتژیک جاده جلفا-کلاله

اعلام آمار جدید قربانیان جنگ غزه

مقام روسی: بایدن عقب‌مانده ذهنی است

نظر ملکه اردن درباره جنگ غزه

بلینکن: منتظر موافقت حماس با آتش‌بس هستیم

تخصیص ارز تاکسی‌های برقی تهران توسط بانک مرکزی

بازار نابسامان اجاره مسکن در شهرهای جدید

ادای احترام جمعی از مسئولان البرزی به مقام شهدای فرهنگی

واشنگتن پیشنهاد اخراج دفتر حماس از قطر را مطرح کرد

مسکو: ناتو برای درگیری احتمالی با روسیه آماده می‌شود

اردوغان: هدفمان مجبور کردن نتانیاهو به آتش بس است

میوه‌های نوبرانه ارزان می‌شود

فرآیند تخلیه و بارگیری بنادر هرمزگان با الگوگیری از بندرشانگهای چین اصلاح خواهد شد

اثرات تورم بر زندگی مردم با اختصاص سهمیه بنزین به نفر خنثی می شود

وزارت رفاه: تا هفته آینده، برنامه دولت برای نحوه تداوم طرح کالابرگ اعلام می‌شود

دستاوردهای هیات اقتصادی هرمزگان به کشور چین

اهمیت توسعه میادین مشترک کشور با سرمایه مردمی و توان بخش خصوصی

بازی هم‌زمان قدرت هسته‌ای منطقه با تهران و ریاض

تحلیلگر صهیونیست: محمود عباس 2 بار دیدار با بلینکن را رد کرد

نظامیان اسرائیل تیم رسانه‌ای شبکه العربی را هدف قرار دادند

مسیر تحقق واقعی مشارکت مهم ترین بخش مردمی اقتصاد در جهش تولید و صادرات کشور

ادامه اعتراضات در تفلیس و هشدار اتحادیه اروپا

الکترونیک محور شدن مجوزها به معنی افزایش شفافیت و پیش‌بینی‌پذیری اقتصادی کشور است

قاچاقچی سیگار در اردبیل جریمه شد

رکوردشکنی در فروش نفت و رشد اقتصادی بالا با تکیه بر بازطراحی تجارت انرژی در دولت سیزدهم

سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است

موساد دستگاه‌های تشخیص چهره را در نوار غزه نصب کرد

واکنش مسکو به اظهارات بورل درباره پایان جنگ اوکراین

چراغ سبز انگلیس به اوکراین برای حمله به خاک روسیه

طلای جهانی پس رفت

جزئیات و نحوه دریافت ارز دانشجویی

تثبیت جایگاه ایران در منطقه پس از «وعده صادق»