ایرانیان جهان

آخرين مطالب

400ميليارد ريال براي توسعه اهداي سلول هاي بنيادي خونساز اختصاص يافت اخبار ایران

  بزرگنمايي:

علي اکبر پور فتح الله روز شنبه در مراسم روز جهاني اهداي سلول هاي بنيادي خونساز در پايگاه وصال سازمان انتقال خون تهران افزود: اهداي سلول هاي بنيادي خونساز،اقدامي هزينه بر است و علت اينکه تاکنون اين خدمت در کشور توسعه نيافته است، نبود بودجه و اعتبار کافي بوده است.
وي گفت: براي هر مورد پذيره نويسي داوطلبان اهداي سلول هاي بنيادي خونساز بين 350 تا 400 هزار تومان اعتبار لازم است که در گذشته امکان تامين اين بودجه فراهم نبود.
رئيس سازمان انتقال خون افزود: در چند سال اخير و در دولت يازدهم تلاش زيادي شد تا با تمرکز در خريدهاي سازمان انتقال خون و حذف تشريفات و مناقصه ها منابع مالي صرفه جويي شود و اکنون مي توانيم 40 ميليارد تومان را براي توسعه خدمات پذيره نويسي و توسعه مراکز سپاس (ستاد هاي پذيره نويسي سلول هاي بنيادي خونساز) در کشور اختصاص دهيم.
وي گفت: تاکنون چهار مرکز پذيره نويسي سلول هاي بنيادي خونساز در تهران داير شده ست که در پايگاه وصال سازمان انتقال خون، بيمارستان شريعتي، مرکز طبي اطفال و بيمارستان طالقاني است و به زودي در شهرهاي ديگري مانند مشهد، شيراز،تبريز و شهرهاي ديگر نيز اين مراکز داير مي شود.
پورفتح الله افزود: برنامه سازمان انتقال خون اين است که با استفاده از اعتبار اختصاص يافته مراکز پذيره نوسي سلول هاي بنيادي خونساز در تمام مراکز جامع اهداي خون که در مراکز تمام استان هاي کشور است، در کنار مراکز اهداي پلاسما و پلاکت داير شود.
رئيس سازمان انتقال خون گفت: اين سازمان براي توسعه اين خدمات آماده خريد خدمت از بخش خصوصي است و هر آزمايشگاهي که براي انجام آزمايش نسجي در استان هاي کشور توانمندي داشته باشد، آماده خريد خدمات از آن هستيم، زيرا برنامه اي براي ايجاد و توسعه آزمايشگاه هاي تست نسجي نداريم.
وي افزود: خدمات مربوط به پذيره نويسي سلول هاي بنيادي خونساز در کشور تاکنون به علت محدوديت هاي مالي توسعه چنداني نيافته است اما در شش ماه گذشته توانسته ايم ميزان نمونه هاي اين سلول ها را در مراکز اهدا به هفت هزار مورد برسانيم.
پورفتح الله گفت: اميدواريم با توسعه مراکز پذيره نويسي سلول هاي بنيادي خونساز تا پايان امسال تعداد اين نمونه ها در مراکز سپاس به 20 هزار مورد برسد و تا پايان سال 96، بتوانيم يک شبکه بانکي اين سلولها را با 100 هزار نمونه HLA داشته باشيم و حداقل 50 درصد نياز بيماران را تامين کنيم.
وي افزود: هنوز شرايط مناسب براي تبادل نمونه ها با بانک هاي خارجي فراهم نشده است، براي اين کار بايد تاييديه هاي بين المللي را براي آزمايشگاه هاي نسجي کشور بگيريم و همزمان استاندارد ملي براي اهداي سلول هاي بنيادي خونساز داشته باشيم که اين موارد نيز در حال پيگيري است و کار تدوين اين استانداردها با دستور وزير بهداشت شروع شده است.
پورفتح گفت: سلول هاي بنيادي خونساز هم اکنون براي درمان برخي سرطان هاي خون، لنفوم و برخي بيماريهاي مادرزادي کاربرد دارد اما در مواردي که نمونه داخلي براي پيوند سلول بنيادي در کشور نباشد مجبوريم از بانکهاي خارجي به دنبال نمونه مورد نياز بيمار بگرديم که در صورت پيدا شدن نمونه، فرآيند خريد و انتقال نمونه به کشور حدود 27 هزار دلار هزينه دارد که در توان اکثر بيماران نيز و حتي اگر باشد آنها را به زير خط فقر مي برد.

**دو بسته مشارکتي خيرين رونمايي شد
رئيس سازمان انتقال خون ادامه داد: براي جبران اين مشکل امروز بسته مشارکت خيرين براي تامين نمونه سلول بنيادي خونساز از خارج را رونمايي مي کنيم و اميدواريم خيرين کشور در اين خداپسندانه مشارکت کنند.
وي گفت: همزمان بسته مشارکتي ديگري براي توسعه مراکز اهداي سلول هاي بنيادي خونساز در کشور نيز براي خيرين رونمايي مي شود.
پورفتح الله ادامه داد: اقدام ديگري که براي توسعه اين خدمت در کشور انجام مي شود، جست و جوي خانوادگي و نژادي براي پيدا کردن نمونه خون و HLA مناسب بيماران نيازمند پيوند سلول بنيادي خونساز است.
وي گفت: در اين طرح که با نام جست و جوي زندگي اجرا مي شود، مي توانيم به جست و جو و نمونه گيري از 30، 40 و در موادي تا 300 مورد خون از بين اقوام و نژاد يک بيمار، نمونه مورد نياز را پيدا کنيم.
وي افزود: اين کار نيز هزينه زيادي مي طلبد که مشارکت خيرين را نيز در اين زمينه خواهانيم و اميدواريم با اجراي اين برنامه ملي در آينده نزديک، با توجه به تنوع قومي و ن‍ژادي در کشور يک بانک ملي بزرگ از نمونه هاي HLA سلول هاي بنيادي خونساز در کشور ايجاد شود.
وي گفت: با اين کار در آينده، امکان پيدا کردن نمونه سلول بنيادي براي بيماران يک قوم مثلا قوم بلوچ، کرد، ترکمن و ... در کشور بيشتر مي شود و مي توانيم به ميزان بيشتري به نياز بيماران کشور پاسخ دهيم و پيشگامي و پيشرو بودن را در اين دانش نوين در منطقه حفظ کنيم.
امير علي حميديه، رئيس ستاد اهداي سلول هاي بنيادي خونساز نيز در ادامه اين مراسم گفت: در دنيا تاکنون يک ميليون و 200 هزار مورد پيوند سلول هاي بنيادي خونساز انجام شده است که سهم ايران فقط هشت هزار مورد است.
وي گفت: تا سال گذشته سالانه حدود 500 مورد پيوند سلول بنيادي خونساز در کشور انجام مي شد که امسال به حدود هزار مورد مي رسد اما بايد با توسعه مراکز پيوند اين سلولها به حداقل 1500 پيوند در سال برسيم.
حميديه افزود: وزارت بهداشت براي رسيدن به اين هدف دو سياست را به طور همزمان دنبال مي کند که شامل توسعه مراکز پذيره نويسي داوطلبان اهداي سلول بنيادي خونساز و توسعه مراکز پيوند سلول هاي بنيادي خونساز است.
وي گفت: نکته مهم در اين پيوندها اين است که تا جاي ممکن، اهداي سلولهاي بنيادي خونساز از افرادي غير از خانواده باشد، در دنيا حدود 60 درصد موارد پيوند غير خانوادگي است اما در کشور ما از هشت هزار موردي پيوندي که انجام شده است، حدود 100 مورد غير خانوادگي بوده که رقم ناچيزي است.
حميديه افزود: براي اهداي خون بند ناف نيز هم اکنون سه بانک خون بند ناف در تهران است که شامل بانک خون بند ناف سازمان انتقال خون، پژوهشگاه رويان و بيمارستان شريعتي است و تاکنون 3 هزار نمونه را پذيره نويسي کرده اند، در شيراز،کرمان، اصفهان و مازندران نيز بانک خون بند ناف در حال تاسيس است.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/2849/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وضع بهداشتی وخیم فلسطینی‌ها در اردوگاه جبالیا

سفر مقام‌های ارشد بلاروس به کره شمالی

گروه 7: با هرگونه عملیات نظامی اسرائیل در رفح مخالف هستیم

10 هزار بی خانمان در پی تخریب دو هزار خانه در مرکز غزه

فنلاند قواعد پناهندگی را تشدید می‌کند

دیدار محسن رضایی با اعضای شورای نگهبان

روایت جدید رییسی از رشد اقتصادی 4 درصدی در ایران! | فیلم

تورم های سهمگین در راه است؟

نوسانات ارز همه ابعاد اقتصادی زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد/ دولت جدی ورود کند

رشد اقتصادی در کشور محقق شد

برنامه ریزی برای سمنان نباید صرفا برای جمعیت ثابت این استان باشد

رویکرد ترکیبی دولت برای مقابله با چالش قیمت مسکن چیست؟

اهمیت عرضه زمین برای ورود مردم در حوزه ساخت مسکن چیست؟

دیدار دبیر شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا با اعضای شورای نگهبان

رئیسی: رشد اقتصادی کشور به 6 درصد رسیده است

ببینید | روایت جدید ابراهیم رییسی از رشد اقتصادی 4 درصدی!

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

آمریکا از پاسخ به استفاده از پایگاه نظامی پاکستان طفره رفت

حماس و فتح وتوی ضد فلسطینی آمریکا را محکوم کردند

تاکید بر انجام 53 طرح اقتصادی هدف در خراسان رضوی تا پایان دولت

پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی درگذشت پرویز داوودی

واکنش ها به درگذشت معاون دولت احمدی نژاد /قالیباف پیام داد

دو رویکرد برای مقابله با چالش قیمت و شکستن انحصار زمین چیست؟

اجتماع یمنی‌ها در محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه

الجزایر: پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

مسلمانان روهینگیایی در میانمار قربانی سربازگیری اجباری!

خشم مردم انگلیس از تداوم ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی

آمریکا برای کمک نظامی به آرژانتین بودجه اختصاص داد

پکن: با هر رفتاری که تنش را در خاورمیانه زیاد کند مخالفیم

حملات توپخانه‌ای ارتش رژیم صهیونیستی به رفح

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

وزارتخانه‌های اقتصادی جذب ایده فناورانه را در دستور کار قرار دهند

پیکر مرحوم پرویز داودی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد

دانش‌بنیان‌های نفتی نقش موثری در دستیابی به رشد اقتصادی 5.4 درصدی سال گذشته داشتند

چگونگی تصمیم‌گیری مالی در سال‌های اول ازدواج

چالش‌های تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

‏مسئول مدرسه جهادی طالبان ترور شد

سقوط بمب‌افکن استراتژیک ارتش روسیه در استاوروپل

ترک جلسه شورای امنیت توسط هیات الجزایری هنگام شروع سخنرانی نماینده رژیم صهیونیستی

فراخوان حماس برای حضور گسترده فلسطینیان در مسجد الاقصی

حزب الله تجمع نظامیان صهیونیست را در مجاورت پایگاه راهب هدف قرار داد

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

همکاری اقتصادی و فرهنگی کره شمالی و بلاروس

امضای توافق‌نامه اقتصادی و فرهنگی میان کره شمالی و بلاروس