ایرانیان جهان

آخرين مطالب

از اضطراب کرونا تا ترس از یک چالش اخبار ایران

از اضطراب کرونا تا ترس از یک چالش
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
زنی با چشم‌های درشت و مردمک‌های آبی، موهای سیاه بلند و صورتی رنگ‌پریده وقتی از قاموس یک مجسمه به زنی ترسناک بدل شد که دو کلمه کنار هم نشستند: خودکشی و کودکان. ارسال پیام‌های تهدیدآمیز از حساب کاربری با نام «مومو» در واتس‌آپ، تماس با نوجوانان و کودکان، آزار روانی و ترغیب آنها به انجام اعمال خشونت‌آمیز علیه خود و حتی خودکشی، مجموعه اقداماتی است که به این چالش نسبت داده می‌شود. این چالش با انتشار یک ویدیو در هفته گذشته، موسوم به یک دانش‌آموز 11 ساله هرمزگانی به سرخط خبر رسانه‌های فضای مجازی بدل شد. با وجود اینکه سرهنگ رامین پاشایی، معاون اجتماعی و ارتباطات پلیس فتا متعاقب این خبر اعلام کرد که فوت این دانش‌آموز به هیچ عنوان در ارتباط با چالش مومو تایید نشده است، اما مرموز بودن و جذابیت سیاه این چالش، همچنان دانش‌آموزان را به جست‌وجو و تایید وجود چنین چالشی ترغیب می‌کرد. اما چالش مومو، نه یک چالش جدید است و نه مرگ‌و‌میر ناشی از ورود به این چالش، اقلا در قیاس با «نهنگ آبی» مستندات قابل استنادی دارد. همان‌طور که سرهنگ رجبی، رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتای ناجا اشاره کرده است، از زمان اعلام رسمی پلیس و هشدار به والدین نسبت به چنین چالشی، بیش از سه هزار تماس درکمتر از یک هفته با پلیس برقرار شده است، اما عمده این تماس‌ها به پرونده قضایی بدل نشده‌اند. به گفته او آنچه از چالشی موسوم به چالش مومو در ایران رخ داده است، شکل‌گیری فضای آزار و اذیت توسط گروه‌های همسن و سال و عملا به فضایی برای شیطنت بدل شده است. علاوه بر او، سرهنگ کیومرث کشوری، جانشین فرمانده انتظامی اهواز روز شنبه خبر داده که هنوز موردی از مرگ یک دانش‌آموز در اهواز تحت تاثیر این چالش گزارش نشده است. در همین زمان، با کشف گروه هفت نفره در هرمزگان که عمده پیام‌های ارسالی موسوم به چالش مومو از سوی آنها صورت گرفته بود، مشخص شد که قصد این افراد صرفا «شوخی» بوده است و پشت پرده این چالش ترسناک، صرفا افرادی با در دست داشتن سیم‌کارت با شماره ناآشنا و استفاده از شماره‌های موقت خارجی، ترس و وحشت را در دل والدین و دانش‌آموزان به وجود آورده بودند.
چالش مومو که نخستین‌بار از زبان مدیر دادستان عمومی ایالت تاباسکو در مکزیک به رسانه‌های رسمی راه یافت، به سرعت به آرژانتین و هند رسید و گزارش‌های غیرمستندی از خودکشی کودکان و نوجوانان تحت ‌تاثیر این برنامه منتشر شد و خاطره بازی «نهنگ آبی» را زنده کرد. اوج انتشار اخبار مرتبط به این چالش در خارج از ایران، عملا به همان سال 2019 محدود می‌شود، اما حالا در یک هفته اخیر، انتشار برخی ویدیوها، اخبار و شایعات از قوت‌ گرفتن این چالش در ایران خبر می‌دهند. اما چرا حالا این چالش در ایران منجر به اخبار ضد و نقیض از خودکشی نوجوانان می‌شود؟ «فاطمه قاسم‌زاده»، روانشناس و فعال حوزه کودکان و نوجوانان در گفت‌وگو با «اعتماد» تقارن انتشار اخبار مرتبط با چالش مومو در ایران و شیوع کرونا را بررسی کرد. به گفته قاسم‌زاده، نمی‌توان از ارتباط میان شیوع و آمار بالای ابتلا و مرگ‌و‌میر روزانه کرونا از یک سو و ترس والدین از به ‌دام افتادن کودکان‌شان در این چالش چشم‌پوشی کرد.
قاسم‌زاده با اشاره به رابطه مستقیم ترس و اضطراب گفت: «ترس و اضطراب از یک منشا هستند. گاهی اضطراب از ترس شدید ناشی می‌شود و گاهی ترس از اضطراب شدید نشات می‌گیرد. ترس و اضطراب ارتباط متقابل با هم دارند و روی هم تاثیر می‌گذارند.» به‌زعم این روانشناس، با شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور، علاوه بر مشکلات روزمره خانواده‌ها، حالا اضطراب و ترس از بیماری و مرگ شدت بیشتر و همراه با مشکلات اقتصادی خانواده‌ها عوامل زمینه‌ای برای شدت‌ یافتن چنین شایعه‌ها و ترس والدین از درگیری کودکان‌شان نیز افزایش یافته است. قاسم‌زاده با اشاره به نقش موثر شیوع ویروس کرونا به عنوان یک عامل تهدیدکننده آرامش‌خاطر خانواده‌ها گفت:«اگر این ترس از بیماری و مرگ و مشکلات اقتصادی در جامعه ما وجود نداشت، بالطبع واکنش کودکان و والدین آنها به چنین چالشی نیز کمتر بود و به حد خودکشی نمی‌رسید. عوامل زمینه‌ای، شدت و ابعاد آنها در شدت واکنش‌ها و عکس‌العمل افراد موثر است و در شرایطی که ترس در وجود افراد فعال شده است، عموما هر عامل دیگری نیز می‌تواند بیش از شرایط معمول برای افراد ترسناک جلوه کند.» توصیه این روانشناس به والدین، مشاوره با متخصصان، گفت‌وگو با کودکان و نوجوانان و عدم تحمیل ترس و نگرانی خود به آنهاست. این روانشناس در مورد شیوه مواجهه والدین با نوجوانان خود افزود: «تلاش والدین برای نظارت بر چگونگی حضور نوجوانان در فضای مجازی عموما به ثمر نمی‌رسد، زیرا نوجوانان تمایلی به حرف‌شنوی از والدین خود ندارند و بیشتر تحت ‌تاثیر گروه‌های همسن و سال خود هستند تا والدین‌شان. در واقع نوجوانان بیش از آنکه تحت‌ تاثیر والدین خود باشند، تحت‌ تاثیر همسن و سال‌های خود و گروه‌های دوستی قرار دارند. همین مساله شیوه برخورد والدین با آنها را دشوار می‌کند، اما برقراری روابط صمیمانه می‌تواند موثرتر از نظارت سختگیرانه باشد.» به گفته قاسم‌زاده، شیوع کرونا و آموزش غیرحضوری، گرایش کودکان و نوجوانان را به حضور در شبکه‌های مجازی شدت داده است، این امر در کنار نبود برنامه‌های سرگرم‌کننده در تلویزیون، عدم وجود امکانات ورزشی، فرهنگی و سرگرمی برای آنها، شدت وابستگی و حضور آنها را در فضای اینترنت افزایش می‌دهد و برای حل این معضل، والدین می‌توانند فعالیت‌های جذاب دیگری را برای نوجوانان خود فراهم کنند، فعالیت‌هایی که بتواند با فضای جذاب اینترنت رقابت و برای نوجوانان کشش واقعی ایجاد کند.»
همان‌طور که این روانپزشک اشاره کرد، نیویورک‌تایمز در تاریخ 2 مارس سال گذشته میلادی، در گزارشی با عنوان «واقعیت مومو به اندازه باور ما به اوست» چالش مومو را یکی از معضلات والدین در عصر یوتیوب معرفی کرد. مومو، برای نسلی که با دیدن فیلم ترسناک حلقه بزرگ شده بوده‌اند، یادآور همان «سامارا» در فیلم حلقه بود، دختری با رنگ پریده، موهای سیاه و چشم‌هایی گشاد و از حدقه‌بیرون زده. به‌رغم اینکه سرخط رسانه‌های غربی در سال 2019 مملو از هشدار مقامات رسمی به والدین مبنی بر محافظت از کودکان و نوجوانان خود بود، نیویورک‌تایمز در این گزارش نشان داده بود که حجم پرداخت رسانه‌ها به این موضوع و هشدارهای مقامات در قیاس با گزارش‌های رسمی پلیس بسیار بیشتر است. این روزنامه چالش مومو را عملا بحرانی ساخته دست بزرگسالان برای کودکان و نوجوانان خوانده و تاکید کرده بود که «واقعی پنداشتن» وجود چنین عروسکی که می‌تواند ناگهان بر صفحه گوشی همراه یا تبلت ظاهر شود، عموما از سوی والدین تقویت می‌شود و کودکان با مشاهده ترس والدین خود و اخطارهای مکرر آنها، عملا نسبت به وجود چنین عروسک ترسناکی کنجکاو می‌شوند، علاوه بر آن، کودکان با مشاهده ترس و نگرانی والدین خود، در ناخودآگاه وجود چنین عروسک و چنین چالشی را یک امر واقعی می‌پندارند. گاردین نیز در همان سال، در گزارشی تحلیلی عملا نشان داد که چالش مومو، عمدتا به واسطه پرداخت «بیش ‌از اندازه رسانه‌ها» و «نگرانی بیش از اندازه والدین» تبدیل به بحران شد، بحرانی که در عمل فاصله بسیاری تا واقعیت داشت.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/194679/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

الگوی سنتی کسب و کار در دنیا منسوخ شده/ برای ایجاد جهش در تولید روشهای نوین استفاده شود

شناسایی بیش از 170 تبعه غیر مجاز در کرمانشاه

ضرب سکه‌های طلا خیانت به کشور است

راهکارهایی برای خرید و فروش انرژی توسط بخش خصوصی در مازندران

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

مزیت مهم سرمایه گذاری در گناباد، امنیت زیاد است

تاجران پول در نظام سرمایه داری همان بانک‌ها هستند

وضعیت بهتری در خصوص رشد اقتصادی و کاهش بیکاری نسبت به گذشته داریم

تعطیلی پنجشنبه به جای شنبه تقویت تحریم اقتصادی است

رصدخانه پروژه‌های عمرانی استان آذربایجان شرقی تشکیل می‌شود

پول‌ طلا و نقره مشکلات اقتصادی را حل می‌کند

دسترسی آسان سرمایه‌گذاران خارجی به خدمات فراجایی در قم

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

25 اردیبهشت آخرین فرصت دریافت شناسه یکتا

امسال رشد اقتصادی روسیه سریع‌تر از کشور‌های پیشرفته خواهد بود

سکه‌های طلا در خانه‌ها انبار شده و هیچ مشکلی از جامعه را رفع نمی‌کند

قیمت دلار با همان شدتی که رشد کرد، به‌زودی سقوط می‌کند

محسن اراکی: در نظام اقتصادی باید طلا و نقره واسطه معامله باشند/ خیانتی که به سرمایه‌های این مملکت می‌شود ضرب سکه‌های طلا است/ یک تکه کاغذ در هر کشور قدرت ارزش متفاوتی دارد؛ این بزرگ‌ترین دزدی است که در آمریکا رقم می‌خورد

کاهش قیمت گوشت مرغ در بازار یزد

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

نامه عشقی به پورابراهیمی؛ تبصره 6 بودجه 1403 به ضرر بورس است

منتخبان مجلس دوازدهم باید مکلف به پاسخگویی باشند

کدام استان ها کمترین سهم از تبدیل مجوزهای صنفی دارند؟

کشف بیش از 91 میلیارد ریال نوشیدنی قاچاق از انبار یک شرکت در رشت

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

آنچه در دور اول سفر رییس جمهور به سمنان گذشت

کشف 5 تن خشکبار قاچاق از انباری در جنوب تهران

برای تحقق شعار سال باید از انحصار و رانت‌های اقتصادی جلوگیری شود

72 درصد مصوبات سفر رئیس جمهوری به لرستان اجرا شده‌اند

رشد دیپلماسی منطقه‌ای سیاست دولت است

توسعه درآمدها و خنثی سازی تحریم های فروش نفت و گاز با پیگیری دیپلماسی فعال انرژی محقق شد

رضایی: نقش دولت باید از متصدی به سیاست‌گذار تغییر کند

کشف دو خودروی قاچاق به ارزش 150 میلیارد ریال در البرز

روابط دوستانه 2 کشور زمینه ساز تقویت مناسبات است

روابط دوستانه ایران و روسیه زمینه ساز تقویت مناسبات است

توقیف خودرو قاچاق 100 میلیاردی در مشهد

معاون وزیر اقتصاد: به دنبال آرامش در فضای اقتصادی هستیم

چک‌های 500 هزار تومانی در راه بازار / نقدینگی افزایش می‌یابد؟

روز شنبه به‌عنوان روز دوم تعطیلات رسمی انتخاب شود

پیش‌بینی یک فعال اقتصادی: دلار به زودی به این عدد می‌رسد

آیت‌الله اراکی: ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

درخواست آیت‌الله علم‌الهدی برای نظارت جدی بر وضعیت معادن

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

برخی از طرح‌ها نباید در سفر رئیس‌جمهور به لرستان مطرح می‌شد

سایه درگیری‌های جهانی بر سر نشست اقتصادی اروپا

کشف بیش از 54 هزار عدد نوشیدنی قاچاق در رشت