ایرانیان جهان

آخرين مطالب

سرمقاله فرهیختگان/ رکوردشکنی در آمارها نتیجه مواجهه فانتزی با کرونا اخبار ایران

سرمقاله فرهیختگان/ رکوردشکنی در آمارها نتیجه مواجهه فانتزی با کرونا
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - سرمقاله فرهیختگان/ رکوردشکنی در آمارها نتیجه مواجهه فانتزی با کرونا
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6814345
٧
٠
فرهیختگان / « رکوردشکنی در آمارها نتیجه مواجهه فانتزی با کرونا » عنوان یادداشت روزنامه فرهیختگان به قلم ابوالقاسم رحمانی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
ایران و موج سوم کرونا، این پرتکرارترین تیتر خبری این روزها درکنار آمارهای وحشتناک مبتلایان و جانباختگان بر اثر کرونا در ایران است. وضعیتی که بعد از گذراندن موج دوم کرونا دوباره دامنگیر کشور شده و حالا با نزدیکی به روزهای سرد سال، نگرانی‌ها را خیلی بیشتر از گذشته کرده است. تلاقی زمانی شیوع کرونا با آنفلوآنزا و سایر بیماری‌های فصلی به‌علاوه محدودیت‌ها و مشکلات دیگر همه دست‌به‌دست هم داده‌اند تا چشم‌انتظار پاییز و زمستان متفاوت و البته وحشتناکی باشیم. پیرو همین اتفاقات خصوصا افزایش تعداد مبتلایان و جانباختگان کرونا، علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران روز گذشته طی اظهاراتی با بیان اینکه متاسفانه در 24 ساعت گذشته تعداد بیماران جدید بستری در بیمارستان‌های تهران به 800 نفر افزایش یافته است، گفت: «از این تعداد حدود 125 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند. درواقع شرایط جدید بیماری در تهران کماکان به‌گونه‌ای است که تهران را در وضعیت کاملا بحرانی و پرخطر قرار داده است. از نظر فوتی نیز در هفته گذشته نسبت به هفته‌های قبل افزایش آمار داشتیم، اولین تغییر آماری تهران درحدود دوهفته قبل در میزان بستری و سرپایی نشان داده شد و متاسفانه در انتهای هفته گذشته در زمینه میزان مبتلایان و بستری‌های نیازمند خدمات آی‌سی‌یو و میزان موارد منجر به مرگ با آماری بیشتر از هفته‌های قبل مواجه بودیم. در رابطه با دورکاری به‌نظر می‌رسد در تهران مجددا نیازمند اتخاذ این روش هستیم، به‌گونه‌ای که بتوان از ظرفیت دورکاری استفاده بهینه کرد؛ چراکه این روش باعث کاهش تولید سفر در کلانشهر تهران می‌شود. پیشنهاد مشخص ما به همه دستگاه‌های مستقر در تهران ازجمله دستگاه‌های خدماتی، اداری و انتظامی که طی ارسال نامه‌ای درخواست شده، این است که کلیه خدمات خود را تا جای ممکن به خدمات الکترونیک تبدیل کنند.» در ادامه اما روز گذشته رئیس‌جمهور نیز در جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا در رابطه با وضعیت شیوع این بیماری در کشور و راهکارهای مقابله‌ای برای کنترل آن خاطرنشان کرد: «فعلا از کسی که ماسک نمی‌زند به‌سادگی عبور نخواهیم کرد. افراد باید به کسی خدمات دهند که ماسک دارد، حالا راننده تاکسی، اتوبوس، مغازه و بانک باشد. بنابراین اگر خدمت‌دهنده مراعات نکند به‌نوعی با او برخورد خواهد شد که قرار شد چارچوب آن مشخص شود. به‌اندازه کافی ابزار داریم که تشخیص دهیم فرد در خیابان ماسک دارد یا ندارد و می‌توانیم تشخیص دهیم کسی که ماسک نمی‌زند چه کسی است. قرار شد برای افرادی که ماسک زدن را مراعات نمی‌کنند مجازات در نظر بگیریم. تا پایان هفته این موضوع بررسی و تکمیل و در جلسه کمیته‌های تخصصی در روز پنجشنبه مطرح شود و شنبه بعد در ستاد ملی مقابله با کرونا در این زمینه تصمیم‌گیری خواهیم کرد.»
حقیقتش را بخواهید خودم هم خجالت می‌کشم از اینکه برای چندمین‌بار یک مساله را می‌نویسم و یک ماجرا را بررسی می‌کنم و سرآخر هم سر خانه اول قرار می‌گیریم. این نوع نگاه فانتزی به جریان مقابله با کرونا ماه‌هاست که ایران را در جمع کشورهای دارای بیشترین میزان ابتلا و مرگ‌ومیر قرار داده است. همان روزهایی که رئیس‌جمهور گفت نه مدل شرقی و نه مدل غربی را برای مواجهه با کرونا درنظر می‌گیریم و سراغ فاصله‌گذاری هوشمند رفت و تمام کسب‌وکارها را بازگشایی کرد، گفتیم که این مدل مواجهه، مدل نویی است که معلوم نیست مزایای مدل‌های دیگر را داشته باشد و خودش معایبی را هم به آنها اضافه نکند. منتها کسی گوشش بدهکار نبود. حالا هم در وضعیتی که رئیس ستاد کرونای تهران و خیلی دیگر از متخصصان و صاحب‌نظران خبر از وخامت اوضاع می‌دهند، همان نگاه فانتزی ادامه پیدا کرده و حرف از مجازات کسانی که ماسک به‌صورت ندارند به میان آمده است. واقعا چطور امکان دارد دولتی که نتوانست جلوی مسافرت‌ها را بگیرد و با مدیریت او عزا و عروسی‌ها برگزار شد، مدارس بازگشایی شد، کنکور برگزار شد و... فردبه‌فرد به شناسایی افراد بپردازد و آنهایی را جریمه کند که ماسک به‌صورت ندارند؟ فکر کنید به صف نانوایی مراجعه کرده‌اید، یا سوار تاکسی شده‌اید، یا به فلان اداره و فلان مغازه رفته‌اید. فروشنده و متصدی به شما خدمات نمی‌دهد؟ مگر همه شرکت‌ها و کسب‌وکارها دولتی است؟ مگر افراد به تن و بدن‌شان پلاک آویزان است؟ این مدل مواجهه، تا به‌امروز و طی این چندماه امتحان خودش را پس داده است. تقریبا روز خوشی را ازسر نگذرانده‌ایم درحالی که شرقی‌ها و غربی‌ها به‌خوبی با موج‌های ابتدایی بیماری مقابله کردند و از چندهزار کشته در روز به تعداد کمتر از انگشتان یک دست رسیده‌اند و درمقابل ما روزبه‌روز رکوردشکنی می‌کنیم. خلاصه اینکه در شرایط بحرانی ادامه راهکارهای آزمایش‌شده با این نتایج غیرقابل قبول، اصلا پذیرفتنی نیست و وقت آن رسیده دولت کمی سفت‌وسخت‌تر به نظرات کارشناسان و صاحب‌نظران گوش کرده و محدودیت‌ها را جدی‌تر اعمال کند؛ چراکه سوای نقد این مدل مواجهه، اینکه توپ را هم برای همیشه در زمین مردم نگه داریم، خیلی عاقلانه و کارشناسی به‌نظر نمی‌رسد. به‌هرحال با ایجاد محدودیت‌های جدی مثلا در جریان مسافرت‌ها، کنکور، بازگشایی مدارس، دورکاری‌ها، طرح ترافیک و... می‌شد مردم را سرخط آورد و کنترل‌ها را پرثمرتر کرد، ولی با سهل‌انگاری و ساده‌انگاری ماجرا به وضعیتی رسیدیم که تقریبا تمام کشور وضعیت بحرانی را تجربه می‌کنند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/185080/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«هدفی» که ایران با حمله به اسرائیل زد!

هنیه برای دیدار با اردوغان وارد ترکیه شد

آمریکا اولین اورانیوم غنی شده 90 کیلویی را تولید کرد

اعتراض دانشجویان دانشگاه آمریکایی کلمبیا به اخراج حامیان فلسطین

دستگیری چند کارمند شرکت گوگل پس از اعتراض به همکاری این شرکت با اسرائیل

طلای جهانی از رکورد فاصله می‌گیرد؟

کارواش خانگی مدل Gunjet

چگونگی تحقق «جهش تولید با مشارکت مردم» در سال 1403

تعطیلی آخر هفته یا تیر خلاص به اقتصاد خصوصی؟ | چرا باید شنبه تعطیل شود و نه پنج‌شنبه؟

مسؤولان مانع اصلی رشد تولید / چوب لای چرخ کارآفرینان نگذاریم

جهش مازندران به سمت تولید/ جاده پرپیچ وخم توسعه همواره شد

گیشه روزنامه بازار پادکست |تیتر خوانی روزنامه‌های اقتصادی شنبه 1 اردیبهشت

«وعده صادق» اقدامی ضروری برای کشور بود

آرام شدن بازار ارز و طلا از امروز با فروکش تنش‌های سیاسی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

استایل بن سلمان در محل کار؛ رونمایی ولیعهد عربستان از دفتر کارش!

راه‌اندازی قطار سریع‌السیر در کره برای ترغیب جوانان به ازدواج

تصاویری از خودسوزی یک نفر مقابل دادگاه ترامپ

شولتس: جنگ اوکراین احتمالا چندین سال طول می‌کشد

روایت جالب یک اقتصاددان از دلیل افزایش عجیب قیمت طلا

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

برای روز سعدی؛ کرشمه کلمات

لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم، شعار سال را محقق می کند

سرمقاله ایران/ حفاظت از خاکریز حجاب بدون بازی در زمین دشمن

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نگاهی دیگر به وزارت امور اقتصادی و دارایی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ « » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

سرمقاله اطلاعات/ ایران اوج بازدارندگی و قدرت بلامنازع

سرمقاله جام جم/ آبروی از دست رفته

سرمقاله ابتکار/ راه قدس از اردن می‌گذرد؟

خانواده های اسرای صهیونیست بزرگراه اصلی تل آویو را بستند

تصاویر لحظات اولیه حمله هوایی به آشیانه زرهی پایگاه نیرو های مسلح عراق

سئول: وضعیت خاورمیانه را از نزدیک رصد می‌کنیم

انتقال مجروحین حمله هوایی پایگاه کالسو عراق به مراکز درمانی

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

در سیستم حاکمیتی کشور، وزیر اقتصاد ، هیچکاره است/ سیاست پولی و مالی دولت در جای دیگری تنظیم می‌شود!

امکان تحقق رشد اقتصادی مطلوب در 1403 با اصلاح سیاست‌ها

کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و تاجیکستان تشکیل می‌شود

سرمقاله وطن امروز/ معادله پیروزی

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

حمله به یک پایگاه نظامی عراق

آزمایش یک «کلاهک فوق‌العاده بزرگ» موشک از سوی کره شمالی

آمریکا 1000 نیرویش را از نیجر خارج می‌کند

بیانیه مقاومت اسلامی عراق درباره حمله به هدف حیاتی در ایلات و پایگاه هوایی اشغالگران

ادعای مخالفت بایدن با عملیات نظامی صهیونیست‌ها در رفح

شهادت 7 فلسطینی در بمباران یکی از خانه های رفح

حمله پهپادی اوکراین به مناطق مسکونی «بلگورود»

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد