ایرانیان جهان

آخرين مطالب

25 سال با سیستم ESC مرسدس بنز ایالات متحده آمریکا

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - امسال بیست و پنج سال از اولین استفاده‌ی مرسدس بنز اس کلاس از سیستم کنترل پایداری ESC ساخت شرکت بوش آلمان می‌گذرد. این سیستم پس از آن تبدیل به بخشی جدایی‌ناپذیر از خودروهای مدرن شد.

یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین فناوری‌هایی که در خودروهای امروزی می‌بینیم، امسال یعنی در سال 2020 وارد بیست و پنجمین سال تولید خود می‌شود. 25 سال پیش یعنی در سال 1995 شرکت بوش آلمان برای اولین‌بار، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) را به بازار خودرو معرفی کرد. بوش برای توسعه‌ی این سیستم بیش از یک دهه وقت گذاشته بود. در سال 1983 بود که مهندسان بوش شروع به آزمایش کردن راه‌هایی کردند که از سر خوردن خودرو و از دست خارج شدن کنترل آن جلوگیری کنند. آن‌ها به خوبی و با دقت سیستم‌های ABS ابتدایی را بررسی کردند و متوجه شدند که چنین ایده‌ای می‌تواند در مورد چسبندگی خودرو با مسیر نیز کارآمد باشد. سیستم ترمز ضد قفل ABS خود در سال 1978 و با همکاری گسترده بوش به مرحله عمل درآمده بود. فرایند توسعه و طراحی سیستم کنترل پایداری از اول ژوئیه سال 1984 در بوش کلید خورد. در آن زمان شرکت مادر مرسدس بنز یعنی دایملر نیز به‌دنبال توسعه چنین سیستمی بود. دایملر کار خود برای ساخت سیستم کنترل پایداری را از نیمه دوم دهه 1980 شروع کرده بود. در سال 1992 دایملر تصمیم گرفت تا برای تکمیل کردن پروژه به بوش ملحق شود و به این ترتیب اتحاد تاریخی این دو شرکت بزرگ آلمانی با هم شکل گرفت. در این قرارداد، دو شرکت متعهد شدند تا ظرف 36 ماه سیستم کنترل پایداری را بسازند و هر دو نیز روی قول خود باقی ماندند. مقاله‌های مرتبط:
چرا نباید سیستم کنترل کشش را غیرفعال کنیم؟ 11 فناوری ایمنی در خودرو
سه سال بعد بود که مرسدس بنز اس کلاس کوپه از نسل C140 به سیستم ESC مجهز شد. این خودرو که بعدها تبدیل به مرسدس بنز کلاس CL شد از موتور بزرگ و پر مصرف V12 استفاده می‌کرد و قیمت بالایی داشت. مرسدس بنز اس کلاس اتاق W140 نیز از سال 1005 به سیستم ESC مجهز شد. در آن سال‌ها سیستم کنترل پایداری ساخت بوش کارآمد ولی گران بود و به همین دلیل فقط افرادی که توانایی خرید مرسدس بنز اس کلاس را داشتند می‌توانستند به آن دسترسی داشته باشند. با گذشت زمان قیمت این سیستم نیز کاهش یافت و در خودروهای کوچک‌تر مرسدس بنز نیز به کار رفت تا اینکه در A کلاس نسل W168 به‌طور انبوه دردسترس خریداران قرار گرفت. این نسل از A کلاس در هنگام تست توسط مجله سوئدی Teknikens Varld واژگون شد و توجه زیادی را به خود جلب کرد. البته دلیل اصلی این واژگونی انجام مانور سنگین با خودروی دیفرانسیل جلو در سرعت بالا بود. در آن زمان تصویر A کلاس روی دو چرخ و لحظاتی قبل از واژگونی روی جلد این مجله سوئدی قرار گرفت و سروصدای زیادی در جهان به پا کرد. مرسدس بنز برای جبران این رسوایی، سیستم کنترل پایداری را به‌صورت استاندارد روی تمامی تیپ‌های A کلاس نصب کرد. به مرور شرکت‌های خودروسازی دیگر در سراسر جهان شروع به استفاده از سیستم کنترل پایداری روی محصولاتشان کردند. البته در ابتدا این سیستم بیشتر به‌صورت آپشن عرضه می‌شد و برای دریافت آن، خریدار باید مبلغی اضافی را پرداخت می‌کرد. بوش در ادامه توانست سایز و قیمت سنسورها را کاهش و کارایی آن‌ها را افزایش دهد تا اطمینان بالاتری داشته باشند. تا سال 2003 این شرکت نزدیک به 10 میلیون سیستم ESC را برای خودروسازان مختلف تولید کرده بود. با این وجود تا همان زمان همچنان خودروهای اقتصادی و ارزان‌قیمت فاقد سیستم کنترل پایداری بودند تا اینکه در اوایل دهه 2010 بسیاری از دولت‌ها این سیستم را اجباری کردند.

ایرانیان جهان

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/155569/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«امنیت» و «تجارت» محور رایزنی ایران و پاکستان

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

روزنامه‌های اقتصادی چهارشنبه 5 اردیبهشت

خیز ایران و پاکستان برای رشد 5 برابری تبادلات تجاری

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

جت شخصی چند؟

کودک فلسطینی: خواب دیدم توسط ارتش رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدم!

همبستگی با غزه مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در امان

سانسور گسترده رسانه‌های جهان بخاطر حفظ منافع رژیم صهیونیستی

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

پیشگامی آذربایجان شرقی برای تحقق شعار سال

ضرورت اجرایی شدن سریع‌تر توافقات ایران و پاکستان

تنبیه رژیم صهیونیستی از سوی ایران برعظمت جهان اسلام افزود

جدال ادامه دار بر سر تعطیل روز شنبه یا پنج شنبه

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

برای از ما بهتران؟

موضع جدید عربستان در رابطه با توقف تجاوز اسرائیل

هشدار قاهره درباره یورش زمینی رژیم صهیونیستی به رفح

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

سوق دادن سرمایه‌ها به بخش تولید با اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم/ فشار را از دوش تولید کنندگان بر داریم

تحریف بازدارندگی، سناریوی جدید علیه عملیات وعده صادق/ عبدالحمید می‌خواهد در چارچوب نظام فعالیت کند!

توسعه همکاری با پاکستان از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است

گل محمدی به عنوان گیاهی اقتصادی برای کشاورزان یزدی

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

پیدایش ابرقدرت اسلامی

نانسی پلوسی: نتانیاهو مانع صلح است و باید استعفا کند

فرمانده 26 ساله فلسطینی که عملیات‌های بسیاری در کرانه باختری علیه ارتش اسرائیل انجام داده، کیست؟

رزمایش دریایی مشترک سوریه و روسیه آغاز شد

فروش 2.7 تن طلا در 20 حراج؛ 80 کیلو طلا امروز فروخته شد

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

بورس صعودی می‌ماند؟

مقامات ایالت سند در دیدار آیت الله رئیسی: تنبیه رژیم صهیونیستی از سوی ایران بر عزت و عظمت جهان اسلام افزود

اولویت‌های پیشنهادی مجلس برای شکوفایی اقتصادی کشور منتشر شد

با تعطیل شدن پنجشنبه 25 درصد ظرفیت کار با دنیا را از دست می‌دهیم

رئیسی: توسعه همکاری با کشورهای همسایه و مسلمان بویژه پاکستان از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است

توسعه همکاری با همسایگان جزو اولویت‌های سیاست خارجی ایران است

قطع عضو؛ سرنوشت تلخ کودکان فلسطینی

عمار حکیم: جامعه جهانی رژیم صهیونیستی را وادار به اجرای آتش‌بس کند