ایرانیان جهان

آخرين مطالب

برخی آمار از انتخابات مجلس؛ 42 درصد اخبار ایران

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - برخی آمار از انتخابات مجلس؛ 42 درصد
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6094004
k ١.٧
٤
شرق / متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
کارنامه برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حالی روز گذشته بسته شد که وزیر کشور میزان مشارکت مردم در آن را 57/42 درصد اعلام کرد. در این دوره از انتخابات 57 میلیون و 918 هزار نفر واجد شرایط رأی‌دادن بودند که 24 میلیون و 512 هزار و 404 نفر در انتخابات شرکت کردند. عبدالرضا رحمانی‌فضلی گفت که 24 میلیون و 512 هزار و 404 نفر؛ یعنی 48 درصد شرکت‌کنندگان زن و 52 درصد آقایان بودند. او همچنین درباره حضور مردم تهران در انتخابات گفت: «درصد مشارکت مردم در استان تهران 2 میلیون و 539 هزار و 763 نفر بود که مساوی با 2/26 درصد است. در کل شهر تهران و شمیرانات نیز یک میلیون و 841 هزار و 891 نفر برابر با 4/25 درصد مشارکت کردند».
یکی از گله‌هایی که بعد از پایان زمان رأی‌گیری به وزارت کشور وارد می‌دانستند این بود که چرا میزان مشارکت را اعلام نمی‌کنند. رحمانی‌فضلی دراین‌باره گفت: «حتما باید کار قانونی پیش برود و با امضای صورت‌جلسه در هیئت نظارت و هیئت‌های اجرائی انجام شود و به تأیید شورای نگهبان برسد و سیستم ما هم بیش از 99 درصد فعال بود».
او با بیان اینکه 57/42 درصد از واجدان شرایط در انتخابات شرکت کردند، گفت: «این در حالی بود که ما، هم ورود بیماری کرونا و هم شرایط سیاسی و مسائلی مثل سقوط هواپیما، حوادث آبان و دی را داشتیم و در این شرایط این میزان حضور و مشارکت مردم کاملا قابل‌قبول است». وزیر کشور درباره تأمین امنیت در برگزاری انتخابات مجلس گفت: «ستاد کل نیروهای مسلح هم همراهی بسیار خوبی با ما داشت و وزارت راه هم همه راه‌های ارتباطی را برای انجام امر انتخابات تأمین کرد. با توجه به برنامه‌ریزی‌های بسیاری که توسط بیگانگان و رسانه‌هایشان انجام شده بود، نیروهای نظامی ما اعم از سپاه و بسیج و ناجا امنیت را به طور کامل فراهم کردند و با مواردی که بود برخورد کردند و اجازه برهم‌خوردن امنیت انتخابات را ندادند». بنا بر آمار وزیر کشور، بیشترین درصد مشارکت را استان کهگیلویه‌وبویراحمد داشت با 71 درصد و مردم تهران نیز با 26 درصد مشارکت، کمترین حضور را در پای صندوق‌های رأی داشتند.
کرونا و انتخابات
رحمانی‌فضلی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود ورود ویروس کرونا به داخل کشور انتخابات به تعویق نیفتاد، گفت: «از همان روزی که مشخص شد کرونا وارد کشور شده به مردم اعلام شد. برخی توصیه‌های شاید دلسوزانه از طرف برخی افراد غیررسمی حتی در این ایام به ما صورت گرفت که حتی بهتر بود ورود کرونا اعلام نمی‌شد و انتخابات برگزار می‌شد، اما آقای روحانی از ابتدا تأکید داشت که هر زمان که مشخص شد کرونا وارد شده به مردم اعلام کنید؛ چراکه به جان مردم مربوط است».
وزیر کشور افزود: «حتی در مورد شهر قم هم می‌گفتند که انتخابات را در آن شهر به تعویق بیندازیم، ولی من به‌عنوان مسئول انتخابات نپذیرفتم، چراکه تقویم انتخابات ما به‌گونه‌ای است که اگر انتخابات انجام نشود، تشکیل مجلس بعدی به تعویق می‌افتد که به‌هرحال برخلاف آنچه در مورد کرونا مطرح بود، مردم قم مشارکت 43 درصدی داشتند».
مقایسه انتخابات مجلس دهم و یازدهم
حضور 26 درصدی مردم تهران باعث شد تا محمدباقر قالیباف با یک میلیون و 265 هزار و 287 رأی به‌عنوان نفر اول تهران وارد مجلس شود. نفر سی‌ام تهران نیز عزت‌الله اکبری‌تالارپشتی است که با 642 هزار و 214 رأی به مجلس راه یافته است. تمام 30 نفر اول تهران از اصولگرایان هستند، درست برخلاف چهار سال پیش که اصلاح‌طلبان با لیست امید توانستند تمام صندلی‌های حوزه انتخابی تهران را در مجلس دهم از آن خود کنند.
بر اساس اعلام وزارت کشور، در سال 94 حدود 34 میلیون نفر چیزی در حدود 62 درصد از واجدان شرایط در کل کشور در انتخابات مجلس دهم شرکت کرده بودند و در تهران نیز 50 درصد مردم پای صندوق رفته بودند که امسال این رقم به نصف رسیده است. محمدرضا عارف، با یک میلیون و 608 هزار رأی در تهران اول شده بود و عبدالرضا هاشم‌زائی با یک میلیون و 78 و رأی نفر 30 تهران بود. همین نشان می‌دهد که قالیباف به‌عنوان نفر اول از نفر آخر منتخب تهران در مجلس گذشته تنها 200 هزار رأی بیشتر آورده است، تقریبا برابر با مصطفی کواکبیان که در انتخابات قبلی با یک میلیون و 200 هزار رأی نفر نهم شده بود. کواکبیان در انتخابات امسال با 61 هزار رأی سی‌وهشتم شده و مجید انصاری که سرلیست برخی ائتلاف‌های اصلاح‌طلبان بود، با 69 هزار رأی سی‌وششم شده است.
قالیباف بالاخره رأی آورد
محمدباقر قالیباف به‌عنوان شهردار اسبق تهران بالاخره با مشارکت 26 درصدی از مردم تهران رأی گرفت. او بیش از یک دهه است که در انتخابات شرکت می‌کند، اما اقبالی از سوی مردم نداشت. قالیباف اولین‌بار در سال 84 عزم خود را جزم کرد تا ردای ریاست‌جمهوری بر تن کند. پیش از آن انتخابات نظرسنجی ایرنا نشان می‌داد که او حدود 16 درصد رأی دارد. در نهایت اما او با چهار میلیون رأی از سراسر کشور، چهارم انتخابات شد و محمود احمدی‌نژاد و مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به دور دوم رفتند. شهردار آن زمان تهران برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 88 و مجلس نیز ثبت‌نام نکرد، اما در انتخابات سال 92 رقیب جدی حسن روحانی بود که در نهایت با حدود شش میلیون رأی، دوم شد. قالیباف که در سال 96 دیگر شهردار تهران نبود، برای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری وارد کارزار شد و دولت خود را «دولت مردم» نام نهاد، اما در نهایت به نفع ابراهیم رئیسی انصراف داد و روحانی رئیس‌جمهور ماند.
کمتر از یک ماه پیش، قالیباف در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین گفته بود که حرکت بر اساس قانون اساسی باید در مجلس شروع شود. او گفته بود: «ممکن است بگویند تو در مجلس نبودی و تجربه آن را نداری. من این را قبول دارم، اما وقتی تجربه کسانی را که در مجلس بودند نگاه می‌کنم و خودم هم دستی بر آتش مدیریت داشته‌ام، به همین دلیل می‌گویم کار باید از مجلس آغاز شود».
این فعال سیاسی اصولگرا گفته بود: «برای اینکه تحولی ایجاد کنیم که مردم حس کنند و امیدوار شوند که آینده خوبی در انتظارشان است و جبران مافات می‌شود، نیازمند یک برنامه پنج‌ساله‌ایم. البته این معنایش چنین نیست که در پایان آن پنج سال همه مشکلات حل شده باشد، بلکه منظور این است که در طول این پنج سال مردم تغییر را حس کنند وگرنه قرار نیست همه تغییرات در سال آخر رخ دهد. برای این کار باید تغییر در آن 290 نفر مجلس رخ دهد».

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/130625/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تمام ایده‌های دانش‌بنیانی قدرت تولید انبوه را دارند؟

روزنامه‌های اقتصادی شنبه 1 اردیبهشت

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

دارندگان کارت سوخت بخوانند

توقیف محموله سوخت قاچاق در سمنان

طالبان خواستار تکمیل پروژه‌های نیمه تمام سازمان ملل شد

روزیِ نو؛ مجله‌ای رادیویی با رویکرد امیدبخشی

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

پایان اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

پافشاری بانک مرکزی بر اجرای سیاست‌های غلط/ صندوق تثبیت ارزی با دلار 3 نرخی کارایی ندارد

تنها تا 26 اردیبهشت برای تبدیل مجوز‌های کاغذی کسب و کار به الکترونیکی فرصت وجود دارد

چهارمحال و بختیاری در جایگاه ششم صدور پروانه کسب الکترونیکی کشور

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

وحدت نظر در تدوین سازوکارهای مشارکت مردم در عرصه اقتصاد ضروری است

آمادگی ایران برای ارتقای روابط با الجزایر

«موزه دین و زندگی» در بلوار پیامبر اعظم (ص) ایجاد می‌شود

هشدار وزیر فرهنگ لبنان نسبت به تجاوز رژیم صهیونیستی به کشورش

آمریکا به کمک آرژانتین می‌رود

«محسن رضایی» با اعضای شورای نگهبان دیدار و گفتگو کرد

بایدن در آستانه شکست؟

ارمنستان 4 روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

اذعان صهیونیست ها به تداوم قدرت مقاومت فلسطین در غزه

لاوروف: برای مذاکره در مورد اوکراین آماده‌ایم

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

توقیف خودروی قاچاق در ساری

لغو پروازهای شرکت‌های اروپایی به اراضی اشغالی

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

جنگ غزه و حملات ایران جایگاه اقتصادی اسرائیل را کاهش داده است

همکاری اسلامی: حق وتو آمریکا، ناقض مفاد سازمان ملل متحد است

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری