ایرانیان جهان

آخرين مطالب

سرمقاله شرق/ اقدام شایسته دادستانی درباره خانم بیانی و چند نکته اخبار ایران

  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - سرمقاله شرق/ اقدام شایسته دادستانی درباره خانم بیانی و چند نکته
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6090857
٠
٠
شرق / « اقدام شایسته دادستانی درباره خانم بیانی و چند نکته » عنوان سرمقاله روزنامه شرق به قلم نعمت احمدی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
موضوع متهمان پرونده معروف به محیط‌زیستی‌ها، می‌رود تا ابعاد تازه‌ای به خود بگیرد. در پرونده محیط‌زیستی‌ها، با دو نگاه روبه‌رو هستیم که از سوی دو ضابط محترم بیان می‌شود. صاحب این قلم در مقالات متعدد و مصاحبه‌های مختلف از مسئولان قضائی درخواست کرده برای جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی مخالفان، در اقدامی قانونی مصادیق و عناوین جاسوسی و مرجع تشخیص آن را تعیین کنند تا دو نهاد قانونی از یک موضوع برداشت مختلف و گاه متضاد نداشته باشند، پرونده محیط‌زیستی‌ها از همان آغاز به پرونده‌ای مهم و با تأسف پرحاشیه تبدیل شد، مرگ دکتر سید امامی در زندان و جایگاه او در حوزه دانشگاه و محیط زیست، جامعه را به عملکرد زیرمجموعه او حساس کرد و جلوگیری از خروج همسرش از ایران از نکات بحث‌انگیز پرونده بود. رسیدگی به پرونده دیگر متهمان با تأسیس جدید تبصره ذیل ماده 48 قانون آیین دادرسی کیفری انجام شد که امید می‌رفت بعد از تغییر ریاست قوه قضائیه و تصدی ریاست از سوی آقای رئیسی که مشاوران ایشان به‌ویژه آقای دکتر محمد مصدق، معاون قضائی قوه قضائیه تبصره ذیل ماده 48 را وهن قانون دانست و به‌صراحت مخالفت آقای رئیسی با این تأسیس نه‌چندان درخور شأن دستگاه قضائی را بیان کرد، تغییر کند؛ اما مدت‌ها قبل از طرح حذف این تبصره که بهانه به دست مخالفان نظام در رسیدگی‌های قضائی داده است، سخن رفت که متأسفانه تا این زمان تبصره یادشده کماکان به قوت خود باقی است. اگر ریاست محترم قوه قضائیه با آن مخالف هستند، چرا درصدد اصلاح آن برنمی‌آیند. تبعات این تبصره و حضور وکلای مورد وثوق قوه قضائیه که متهمان ادعا می‌کنند مورد وثوق آنان نیست، علت‌العلل ادعای خانم نیلوفر بیانی است، ظاهرا این خانم در جلسه دادگاه هم مطالبی مشابه مطالب فعلی خود را بیان کرده است.‌متهم دیگر پرونده که وکالت او را سیدکاظم حسینی، از وکلای مورد تأیید تبصره ذیل ماده 48، بر عهده دارند نیز ادعاهایی مشابه ادعای خانم نیلوفر بیانی را مطرح کرد و به‌تازگی هم آقای سیدکاظم حسینی در تأیید ادعای خانم نیلوفر بیانی گفته‌های موکل خود را مستند قرار داده است. اگر تبصره ماده 48 در این پرونده حاکمیت نداشت و متهمان می‌توانستند از وکلای انتخابی استفاده کنند، ادعاهایی از این دست اگر در مرحله دادرسی صورت می‌گرفت با پیگیری آن در دادگاه به یقین به ابهام امروز تبدیل نمی‌شد. باید به اوراق پرونده رجوع کرد...
اگر معلوم شود که در طول دادرسی خانم نیلوفر بیانی و دیگر متهم این پرونده، چنین ادعاهایی را مطرح کرده‌اند، این پرسش مطرح می‌شود که نماینده مدعی‌العموم در طول دادرسی در دادگاه رسیدگی‌کننده به اتهام‌های متهمان محیط‌زیستی حضور نداشت و اعتراض و ایراد خانم بیانی و دیگر متهمان را اگر در جلسه دادگاه مطرح شده باشد، نشنید؟ نمی‌دانم هم‌اکنون خانم بیانی در کجا نگهداری می‌شوند، آیا در بند عمومی هستند یا خیر؟ طبیعی است اگر در بند عمومی نباشد و در اختیار ضابطان باشد، به هیئت اعزامی از ناحیه دادستانی روی خوش نشان نمی‌دهند. در موارد مشابه با چنین مواردی برخورد کرده‌ایم که متهمی در اختیار ضابط خاصی قرار دارد و از نحوه برخورد ضابط با خود شکایت دارد؛ اما حاضر به تعقیب شکایت تا‌ زمانی ‌که در اختیار همان ضابط است نیست و ادعا می‌کند وضع او بهتر نخواهد شد. باید از دادستانی تشکر کرد که به‌سرعت دراین‌باره واکنش نشان داد و به جای تکذیب صرف هیئتی را برای تحقیق از خانم بیانی به زندان اعزام کرد؛ اما باید از نماینده مدعی‌العموم گلایه کرد که همین متهمین در جلسه دادرسی بنا به نوشته و گفته آقای سیدکاظم حسینی، وکیل مورد تأیید تبصره ذیل ماده 48، از نحوه برخورد با خود گلایه و شکایت داشت؛ اما به این شکایت‌ها رسیدگی نشد و فضا برای طرح چنین ادعاهایی که با تأسف انعکاس بیرونی زیادی داشته و زحمت ضابطان پرونده را تحت‌الشعاع قرار داده، باز گذاشته است.
به نظر می‌رسد پرونده محیط‌زیستی‌ها مورد توجه رئیس محترم قوه قضائیه به‌عنوان پیشنهاد‌دهنده لوایح قضائی متناسب با قوه قضائیه قرار دارد که به این دوگانگی نگاه دو ضابط قانونی به‌عنوان مراجع تعیین مصادیق و عناوین مجرمانه پایان دهد، باید یکی از این دو مرجع ضابط نهایی و خاص باشد تا با دو نگاه از ناحیه دو مرجع قانونی نسبت به موضوع واحد و افراد دست‌اندرکار آن موضوع روبه‌رو نباشیم. دومین مسئله که کم‌کم عواقب سوء آن در پرونده‌های مهم روشن می‌شود، موضوع حضور وکلای مستقل و انتخابی در این دست پرونده‌هاست، اگر تبصره ذیل ماده 48 به گفته آقای دکتر محمد مصدق، معاون قضائی قوه قضائیه – وهن دستگاه قضائی – و مورد مخالفت رئیس این قوه آیت‌الله رئیسی است، چرا در اقدامی عاجل نسبت به حذف و تغییر آن اقدام نمی‌کنند تا بستر اما و اگرهایی از این دست که به حرمت دستگاه قضائی لطمه وارد می‌آورد و زحمت قضات رسیدگی‌کننده به این دست از پرونده‌ها و نیز کوشش ضابطان خاص رسیدگی‌کننده را تحت‌الشعاع مسائلی از این دست قرار می‌دهد، پایان بخشد. کاش زمان رسیدگی در دادگاه و طرح ایرادها و اعتراض‌هایی از این دست از طرف متهمان نماینده مدعی‌العموم دست به اقدامی مانند اعزام هیئت قضائی به زندان برای تحقیق درباره ادعای آنان می‌زد و فضا را برای طرح مسائلی از این دست که هست و نیست آن در هر حال به ضرر دستگاه قضائی تمام می‌شود، مهیا نمی‌کرد. ادعای خانم بیانی درباره نحوه تحقیق از او و بازجویی‌های طولانی‌مدت و ادعاهایی را که گاهی جای پرسش دارد، باید در قالب شکایت رسیدگی کرد، لابد به همین علت است خانم بیانی حاضر به صحبت با هیئت اعزامی نشده است. اگر به جای هیئت موضوع در قالب شکایت بررسی می‌شد، این خانم مکلف به پاسخ‌گویی بود. اگر ادعای او ثابت نمی‌شد، به‌عنوان مفتری و کسی که با نشر اکاذیب باعث تشویش اذهان و مهم‌تر از آن هتک حرمت نهادی قانونی شده است، مورد تعقیب کیفری واقع می‌شد. پاسخ‌ندادن به هیئت اعزامی از منظر حقوقی خانم بیانی را مواجه با تکلیف نمی‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/130363/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چگونگی تصمیم‌گیری مالی در سال‌های اول ازدواج

چالش‌های تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

‏مسئول مدرسه جهادی طالبان ترور شد

سقوط بمب‌افکن استراتژیک ارتش روسیه در استاوروپل

ترک جلسه شورای امنیت توسط هیات الجزایری هنگام شروع سخنرانی نماینده رژیم صهیونیستی

فراخوان حماس برای حضور گسترده فلسطینیان در مسجد الاقصی

حزب الله تجمع نظامیان صهیونیست را در مجاورت پایگاه راهب هدف قرار داد

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

همکاری اقتصادی و فرهنگی کره شمالی و بلاروس

امضای توافق‌نامه اقتصادی و فرهنگی میان کره شمالی و بلاروس

حمله حزب‌الله لبنان به چند پایگاه صهیونیستی

نتانیاهو از ترس بازداشت دست به دامن انگلیس و آلمان شد

تجاوز رژیم صهیونیستی به اهدافی در جنوب سوریه

حمله انتحاری نافرجام به خودروی اتباع خارجی در کراچی پاکستان

سقوط قیمت بیت کوین

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

پیش بینی چشم انداز منفی اقتصادی تل آویو بدلیل تنش با ایران

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت «پرویز داودی»

مجلس در تعطیلی پنج ‌شنبه‌ها توجهی به بخش خصوصی ندارد

چین: امیدواریم آمریکا خودبرتربینی را کنار بگذارد

باید از ظرفیت «بخش خصوصی» برای تحقق شعار سال بهره گرفت

راهکارهای توسعه کیفی بخش تعاون در اقتصاد ایران چیست؟

پایان یکه تازی اردوغان؟

شروع طولانی‌ترین انتخابات جهان در هند

نتانیاهو: اگر اختلافات را کنار نگذاریم از درون فرو می‌پاشیم

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟

صندوق‌های توسعه بخش کشاورزی در قزوین تقویت شوند

تسهیلات بانکی در اختیار تولیدکنندگان واقعی قرار گیرد

آمریکا قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

چاپ ایران چک 500 هزار تومانی تکذیب شد

رشد تولید باید به جهش تبدیل شود

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

کاخ سفید: آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

رشد قیمت مسکن در تهران ‌منفی شد؟

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

حماس: مواضع بایدن متناقض است

مرغ ارزان شد

دلیل توقف واحدهای تولیدی و نیمه‌تمام لرستان کمبود اعتبار است

حجم مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به یک میلیارد دلار می رسد

روابط اقتصادی و تجاری استان بوشهر با ازبکستان توسعه یابد

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم