ایرانیان جهان

آخرين مطالب

خنجر نفتی ایران خواندنی ها

خنجر نفتی ایران
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - دنیای اقتصاد /متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
چرا تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران بی‌‌‌‌‌اثر شده‌است؟
پیمان قناعتی‌فرد| ایران از جمله کشورهایی است که بالاترین سطح و میزان از تحریم‌ها را تجربه می‌کند، اما محدودیت‌های اعمال‏‏‏‏‌شده توسط ایالات‏‏‏‏‌متحده نتوانسته است مانع از صادرات نفت ایران که در نوع خود ستون‌فقرات این کشور نفت‌خیز به‌حساب می‌آید، شود. به‌رغم این واقعیت که تحریم‌های یک‏‏‏‏‌جانبه ایالات‏‏‏‏‌متحده، دست ایران را از طیفی از مشتریان سنتی نفت خود کوتاه کرده‌است، در واکنش، تهران به‌صورت طبیعی، اقدام به یافتن بازارها و خریداران جدید کرده‌است. تحلیلگران حوزه انرژی باور دارند، تمایل چین برای خرید مقادیر بی‌سابقه نفت ایران، تسلط تهران بر تاکتیک‏‏‏‏‌های دورزدن تحریم‌ها و عدم‌توانایی واشنگتن در اجرای دقیق تحریم‌ها، اقدامات آمریکا علیه صادرات انرژی ایران را ناکارآمد کرده‌است.

خنجر نفتی ایران
به گزارش تارنمای اینفــورمــدکامـنت، لــغو تحــریم‌هــای ایالات‌‌‌‌‌متحده به‌عنوان بخشی از توافق هسته‌‌‌‌‌ای 2015 ایران با قدرت‌های جهانی، به تهران اجازه داد تا نفت خود را به مشتریان اروپایی و آسیای‌شرقی بفروشد. براساس آمار، صادرات نفت در سال‌2018 به اوج خود رسید. اما پس از آنکه دونالدترامپ رئیس‌‌‌‌‌جمهور وقت آمریکا، در اواخر همان سال ‌به‌صورت یک‌‌‌‌‌طرفه از توافق هسته‌‌‌‌‌ای خارج شد، صادرات نفت ایران به‌شدت کاهش‌یافت. ایران اما در سال‌های اخیر با درایت در ناکارآمد‌کردن تحریم‌های یک‌‌‌‌‌جانبه، از جمله استفاده از «ناوگان سایه نفتکش‌ها»، برای انتقال محموله‌‌‌‌‌های نفتی خود به کشورهایی نظیر چین، سطح فروش خود را افزایش داده‌است. نادرایاتیم، سردبیر نشریه خاورمیانه در این‌باره گفت: «ایران به‌‌‌‌‌طور مداوم درحال‌توسعه و گسترش نه‌‌‌‌‌تنها شبکه توزیع و شرکت‌های تجاری مرتبط با فروش نفت، بلکه ناوگان نفتکش‌های خود است و عمدتا برای انتقال نفت‌‌‌‌‌خام صادراتی خود از آن استفاده می‌کند.»
اشتهای نفت اژدهای ‌‌‌‌‌زرد
رشد تقاضا برای نفت ایران در چین، کلید افزایش فروش نفت ایران بوده‌است. داده‌های ردیابی کشتی‌‌‌‌‌ها، جمع‌‌‌‌‌آوری‌‌‌‌‌شده توسط آرگوس نشان می‌دهد که صادرات نفت ایران در حال‌حاضر 1.5میلیون بشکه در روز است که حدود 85 تا 90‌درصد آن به سمت چین می‌رود. در همین رابطه، استیو هانکه، استاد اقتصاد کاربردی در دانشگاه جانزهاپکینز، گفت: «حتی با تخفیف‌های بالا نیز فروش نفت ایران بسیار سودآور و پایدار است. دلیل اصلی این است که هزینه نهایی تولید در ایران تقریبا 15 دلار یا کمتر در هر بشکه است.» گرگوری برو، تحلیلگر انرژی در گروه اوراسیا، می‌گوید: تحریم‌های ایالات‌‌‌‌‌متحده زمانی در مسدود‌کردن صادرات نفت ایران به چین موثر بود، اما دیگر موضوع این‌‌‌‌‌طور نیست. وی گفت: «قدرت چین به‌عنوان یک قدرت جهانی نوظهور به این کشور آزادی بیشتری برای سرپیچی از تحریم‌های ایالات‌‌‌‌‌متحده می‌دهد.»
عدم‌تمایل به اجرای تحریم‌ها
برخی از تحلیلگران می‌گویند؛ واشنگتن در اجرای دقیق تحریم‌ها ناتوان است، درحالی‌که برخی دیگر معتقدند که تحریم‌ها به‌طور کلی شکست‌خورده‌‌‌‌‌اند. به گفته یکی از کارشناسان Argus Media، برای اعمال محدودیت‌ها، به منابع مالی نیاز است که کار را دشوارتر می‌کند. در غیر‌این‌صورت، هر کشوری سرانجام راه‌هایی برای دورزدن تحریم‌ها پیدا کرده، درحالی‌که در عین حال، خریدار را نیز از عملکرد خود راضی نگاه می‌‌‌‌‌دارد. تحلیلگران حوزه انرژی همچنین استدلال می‌کنند واشنگتن به دلیل مخاطرات مرتبط با خروج نفت ایران از بازار جهانی، از اجرای تحریم‌ها واهمه دارد.
چنین اقدامی تاثیری قابل‌‌‌‌‌توجه بر قیمت جهانی نفت می‌گذارد که در نوع خود برای ایالات‌‌‌‌‌متحده اهمیت سیاسی و اقتصادی قابل‌توجهی دارد. رئیس‌‌‌‌‌جمهور آمریکا جوبایدن، در سال‌انتخاباتی، بر لزوم سختگیری بیشتر بر ایران و چین تاکید دارد. در عین حال، ایالات‌‌‌‌‌متحده در تلاش است تا خطر تشدید منازعات را هم در خاورمیانه و هم در شرق آسیا مدیریت کند. این کارشناس نفتی اضافه ‌‌‌‌‌می‌کند؛ اجرای دست‌‌‌‌‌و‌‌‌‌‌پا‌‌‌‌‌شکسته تحریم‌های نفتی به ونزوئلا و روسیه نیز کشیده می‌شود و اشاره می‌کند که این تحریم‌ها «کلیدی برای حفظ قیمت نفت» بوده‌اند. کنگره آمریکا ماه گذشته یک بسته امنیتی را تصویب کرد که شامل قانون تحریم‌های انرژی ایران و چین بود و به دولت این کشور اختیار می‌داد که صادرات نفت ایران را بیشتر محدود کند، اما کارشناسان متقاعد نشده‌‌‌‌‌اند که تحریم‌های بیشتر بتواند تاثیر چندانی داشته‌باشد. استیو هانکه نیز گفت هرگونه اقدام جدید تنها «به فهرست طولانی تحریم‌های شکست‌‌‌‌‌خورده غرب» علیه جمهوری‌اسلامی ایران، خواهد پیوست. وی افزود: «تحریم‌ها همیشه شامل روش‌هایی است که اجرای تحریم‌ها را بی‌‌‌‌‌ثمر می‌‌‌‌‌سازد.»
اهداف سفر نلسون
دویچه‌‌‌‌‌وله در این ارتباط گزارش داد؛ برایان‌‌‌‌‌نلسون معاون وزیر خزانه‌‌‌‌‌داری آمریکا در اطلاعات مالی، اعلام کرد ایران از طریق فروش نفت صادراتی خود به کشورهای واقع در آسیای جنوب شرقی و با استفاده از راه‌های جدید فروش نفت، بخشی مهم از نیازهای مالی خود را تامین می‌کند. بر اساس این گزارش، معاون وزیر خزانه‌‌‌‌‌داری ایالات‌متحده در اطلاعات مالی که در جریان یک سفر چهار‌روزه به سنگاپور و مالزی با خبرنگاران صحبت می‌کرد، تصریح کرد؛ هدف از سفر او «پیشبرد امور علاوه‌بر نظارت بر تحریم‌ها علیه جمهوری‌اسلامی ایران، گفته می‌شود که برایان نلسون در سنگاپور همچنین درخصوص اعمال محدودیت کشورهای عضو گروه هفت بر قیمت نفت صادراتی روسیه و نیز توقف صادرات کالاهای دو‌‌‌‌‌منظوره و مبهم به روسیه که ممکن است مصارف نظامی نیز داشته‌باشند، مذاکره خواهد کرد.»

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1131773/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ژاپن از شهاب زاهدی حرف می‌زند: برود یا بماند!‏

وینچنزو ایتالیانو گزینه اصلی بولونیا برای جانشینی تیاگو موتا

استقبال باشکوه از آتالانتا: برگامو خواب ندارد! (عکس)‏

رهبر انصارالله یمن: شهید رئیسی از دیگر رهبران جهان متمایز بود

درد شدید مسی؛ آیا لئو در 37سالگی رو به پایان است؟

رهبر جنبش انصارالله یمن: در غم شهادت رئیس‌جمهور رئیسی و همراهان شریک هستیم

قیمت دلار و یورو در مرکز مبادله ایران؛ پنجشنبه 3 خرداد

فریاد «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسراییل» در صحن حرم رضوی

هشدار؛ این تشدید خطرناک تنش است | رئیسی با سایر رهبران سیاسی تفاوت داشت | آمریکا استاد جنایت است

یک دقیقه سکوت مجمع عمومی سازمان ملل به احترام رئیس جمهور شهید ایران

پیام جدید القسام در مورد اسارت فرمانده منطقه جنوبی لشکر غزه

کارت‌های بانکی حذف می‌شوند؟

وضعیت تامین کالا‌های اساسی در کشور چگونه است؟

حمله مقاومت عراق به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی

توماس توخل جدی‌ترین گزینه برای هدایت منچستریونایتد

اروپا و شناسایی دولت فلسطین ؛ فشار برای پایان اشغال

پیام تسلیت رییس فدراسیون فوتبال افغانستان

رهبر انصارالله: آمریکا در پی تبدیل غزه به زندانی است که نظامیانش نگهبان آن باشند

فرمان مهم و تلافی جویانه پوتین علیه آمریکا + جزئیات

بروجردی: امیرعبداللهیان نمادی از اصول سیاست خارجی ایران بود

میراث دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم

برگزاری مراسم ترحیم شهدای خدمت در انجمن اسلامی چین

بازدهی بازارها از 27 اردیبهشت تا 3 خرداد 1403

همدردی نمایندگان کشور‌های اسلامی در حج با ایران

عملیات پهپادی مقاومت عراق بعد از شلیک موشک‌های کروز

ارسال محموله کمک‌های بشردوستانه ایران برای مردم سیل‌زده افغانستان

ارسال محموله کمک‌های بشردوستانه ایران برای مردم سیل زده افغانستان

ارسال محموله کمک‌ های بشر دوستانه ایران برای مردم سیل‌ زده افغانستان

20 فیلم جذاب درباره روسای‌ جمهور آمریکا که باید ببینید (+عکس)

آمریکا: المپیک 2024 پاریس با وجود فینال آشفته چمپیونزلیگ امن خواهد بود

20 فیلم جذاب درباره روسای‌ جمهور آمریکا (+عکس)

الحوثی: آمریکا استاد جنایت است

صعود تورم روسیه

پارلمان عراق نوروز را تعطیل رسمی اعلام کرد

عکس/ حضور سید عمار حکیم در حرم رضوی

همدردی نمایندگان کشورهای اسلامی در حج با ایران

حیفای اشغالی زیر آتش نیروهای مقاومت اسلامی عراق رفت

حضور نمایندگان کشورهای اسلامی در مدینه منوره برای گرامیداشت یاد «شهدای خدمت»

غیررسمی؛ تیاگو موتا هدایت یوونتوس را برعهده گرفت

هشداری که فینال لیگ اروپا به رئال داد

محدودیت‌های جدید برای چین در حوزه هوش مصنوعی

فرمان پوتین برای مصادره اموال آمریکا در روسیه

فرمان تلافی‌جویانه پوتین برای مصادره اموال آمریکا در روسیه

پادشاه بحرین: دلیلی برای به تعویق افتادن احیای روابط با ایران وجود ندارد

مقاومت لبنان 4 پایگاه‌ دیگر اسرائیل را هدف قرار داد

سقوط بیت‌کوین

حضور دیپلمات‌ها در مراسم تشییع شهید جمهور در مشهد

پادشاه بحرین: خواهان عادی‌سازی روابط با ایران هستیم/ هیچ مشکلی با تهران نداریم

بحرین عادی سازی روابط با ایران را تأیید می‌کند

چین می خواهد تایوان را تنبیه کند