ایرانیان جهان

آخرين مطالب

افول «امنا»، صعود «شانا»؟ خواندنی ها

افول «امنا»، صعود «شانا»؟
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - دنیای اقتصاد /متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
با نزدیک شدن به زمان برگزاری دومین مرحله از انتخابات مجلس دوازدهم به نظر می‌رسد کار برای «ائتلاف امنا»سخت‌تر از دور اول انتخابات شده است. دلیل آن عدم حمایت بخشی از اعضای حزب (رزما) از لیست انتخاباتی «امنا» است. بر این اساس، برخی از رزمایی‌ها به ارائه یک لیست انتخاباتی 16نفره روی آورده‌اند که البته مشترکاتی هم با لیست «امنا»دارد. در چنین فضایی به نظر می‌رسد اختلاف مذکور کار را برای امنایی‌ها سخت کرده است؛ موضوعی که می‌تواند منجر به برنده شدن شانایی‌ها در انتخابات پیش رو شود.

دومین مرحله انتخابات مجلس شورای اسلامی روز جمعه در 22 حوزه با رقابت برای 45 کرسی از 290 کرسی مجلس برگزار خواهد شد. دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی روز جمعه 11 اسفند 1402 برگزار شد و 245 نفر در مرحله نخست انتخابات، راهی مجلس دوازدهم شدند‌ و سرنوشت کاندیداهای دیگر برای ورود به مجلس دوازدهم به مرحله دوم انتخابات موکول شد‌.
مرحله اول انتخابات مجلس دوازدهم در شرایطی برگزار شد که رد صلاحیت‌ها از سوی هیات‌های اجرایی و نظارت، عملا امکان و فرصت کاندیداتوری را از سوی اصلاح‌طلبان و معتدلین گرفت و در نتیجه رقابت اصلی میان لیست‌های متعدد اصولگرایان با یکدیگر برای ورود به پارلمان شکل گرفت‌. رقابتی که به دلیل ظهور برخی احزاب و تشکل‌های وابسته به این جریان آن هم چند روز مانده به انتخابات خبرساز شد‌. در واقع در فضایی که اصلاح‌طلبان و اعتدالیون و مستقلین به دلیل کم بودن کاندیداهایشان به یک لیست تحت عنوان صدای ملت بسنده کردند، درعوض اصولگرایان تا توانستند لیست انتخاباتی با عناوین مختلف و جدید رو کردند‌. لیست‌هایی که حتی صدای اصولگرایان کهنه‌کار را هم درآورد. در چنین فضایی اصولگرایان فعالیت انتخاباتی خود را در قالب دو تشکل اصلی خود یعنی شورای ائتلاف و شورای وحدت دنبال کردند‌. در این میان ناگهان ائتلاف «امنا» به عنوان جریان سوم در تاریخ 19بهمن سال گذشته در فضای انتخاباتی کشور اعلام موجودیت کرد‌.
«دنیای اقتصاد» پیش از اعلام موجودیت رسمی این تشکل، در تاریخ 17بهمن ماه در گزارشی با عنوان «سرلیست‌های اصولگرایان» از ظهور «امنا» به عنوان یک جریان جدید در فضای سیاسی کشور پرده‌برداری کرده بود‌. جریانی تازه که متشکل از شریان، مصاف به رهبری رائفی‌پور‌ و تشکل‌های کوچک‌تر بود‌. این تشکل تازه سربرآورده درفضای سیاسی کشور به نوعی همه معادلات انتخاباتی اصولگرایان را به هم ریخت و توانست در حوزه انتخابیه تهران هم به صورت اختصاصی و هم لیست مشترک با صبح ایران، نمایندگان خود را راهی مجلس کند‌. با این حال به نظر می‌رسد این تشکل سیاسی نوظهور در مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم دستخوش تغییرات اساسی خواهد شد و شاید دیگر نتواند همچون مرحله اول انتخابات مجلس، بلند‌پروازانه برای کسب کرسی‌های سبز بهارستان قدم بردارد‌. دلیل این ادعا انتشار خبری از سوی خبرگزاری‌های، تسنیم و مشرق است که براساس آن «در پی انتشار لیست امنا برای دور دوم انتخابات، برخی از اعضای حزب رزمندگان مدافع انقلاب اسلامی (رزما) نسبت به حضور برخی از اعضای این حزب در لیست امنا اعتراض داشته و لیست 16 نفره‌ای مجزا از لیست ائتلافی رزما و امنا منتشر کردند».
آن‌طور که در اطلاعیه مذکور به نام حزب رزمندگان مدافع انقلاب اسلامی (رزما) منتشر شده آمده است: «با توجه به اینکه لیست امنا با همکاری برخی اعضای رزما اعلام شده و در لیست ارائه شده تعدادی افراد که در دوره نمایندگی در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی شائبه تخلفات مالی درباره آنان مطرح است و به همین دلیل غیر‌انقلابی و با هزینه‌های تبلیغاتی در انتخابات موجب خدشه در نام و پیشینه پیشکسوتان و رزمندگان دفاع مقدس شده‌اند، ما برخی از اعضای شورای مرکزی رزما نسبت به ائتلاف با امنا اعتراض خود را اعلام و لیست 16نفره خود را برای دور دوم انتخابات حوزه تهران، ری، اسلامشهر و پردیس منتشر و از مردم انقلابی خصوصا پیشکسوتان دفاع مقدس و جریانات حزب‌اللهی درخواست می‌کنیم به نمایندگان اصلح و انقلابی اعتماد و رای خود را جهت اعتلای اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی و امامین انقلاب به لیست پیوست بدهند.»اشاره برخی از اعضای رزما به ماجرای دریافت سکه از سوی برخی از نمایندگان و به‌طور اختصاصی دریافت 140سکه از سوی یکی از نمایندگان مجلس یازدهم است که بهمن ماه سال گذشته از سوی رائفی‌پور در برنامه زنده صداوسیما مطرح شد و پای نهادهای امنیتی و حتی شورای نگهبان را به این ماجرا باز کرد. ماجرایی که به نظر می‌رسد برای نمایندگان وابسته به ائتلاف امنا در مرحله دوم انتخابات مجلس گرفتاری بزرگی درست کرده است تا آنجا که برخی «رزمایی‌ها» ترجیح داده‌اند پای خود را از این مهلکه انتخاباتی بیرون بکشند و با حذف برخی اسامی موجود در لیست انتخاباتی امنا در مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم، لیست جدید 16نفره‌ای برای حضور در انتخابات مجلس دوازدهم ارائه کنند‌.
حذف‌شدگان رزما چه کسانی هستند‌؟
دراین لیست انتخاباتی جدید ارائه شده از سوی ‌برخی از اعضای رزما، اسامی ابراهیم عزیزی، ابوالقاسم جراره، احمد نادری، ریحانه قیصری، سمیه رفیعی، سید مرتضی محمودی، سید نظام‌الدین موسوی، صالح اسکندری و مهدی شریفیان حذف شده‌اند و به جای آنها حسن خجسته باقرزاده، حسین نجابت، زهره سادات لاجوردی، زهره طبیب‌زاده، علی‌اصغر پورمحمدی، علیرضا سلیمی، غلام‌حسین رضوانی، مجتبی زارعی، محمدحسین حسین‌زاده‌بحرینی و مهدی عسگری جایگزین شده‌اند. البته این لیست جدید انتخاباتی منتسب رزما چند نام مشترک هم دارد که عبارتند از ابوالفضل ظهره‌وند، بیژن نوباوه، پیمان فلسفی، حسین صمصامی، مجتبی رحماندوست و محمد سراج. براساس خبرهای رسیده به «دنیای اقتصاد» گویا پیش از ارائه این لیست انتخاباتی از سوی برخی اعضای این حزب و صدور اطلاعیه‌شان درخصوص دلایل جدایی از امنا، گفت‌وگوهایی میان بعضی از اعضای این تشکل‌ها صورت گرفته بود تا شاید بتوانند به یک نتیجه مشترک در اسامی که باید در لیست انتخاباتی‌شان باشند، برسند، اما درنهایت این گفت‌وگوها نتیجه‌بخش نبوده و راه برخی رزمایی‌ها را از امنا جدا کرده است. لیست انتخاباتی 16نفره «ائتلاف امنا» برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران روز 13اردیبهشت ماه منتشر شده است. به این ترتیب به نظر می‌رسد بخشی از رزمایی‌ها برای اینکه شریک احتمالی شائبه تخلفات مالی برخی از کاندیداهای مورد نظر امنا نباشند، راهشان را دو ماه پس از پیوندشان با امنا از آنها جدا کرده‌اند‌. حسین ‌الله‌کرم، دبیرکل جبهه رزمنده مدافع انقلاب اسلامی (رزما) روز 5اسفند ماه سال گذشته حمایت خود را از لیست امنا اعلام کرده بود‌.
در این بین عصر روز گذشته خبری در خبرگزاری‌ها از جمله تسنیم منتشر شد که از حمایت حاج منصور ارضی و حاج حسین ‌الله‌کرم از لیست امنا حکایت می‌کرد. در خبر مذکور آمده است: حسین‌ الله‌کرم، دبیرکل رزما ضمن حمایت مجدد و محکم از لیست 16 نفره امنا، گفت: هرگونه بیانیه، اعلام مواضع رسمی و اظهارنظر رزما فقط با سربرگ، مهر و امضای اینجانب به عنوان دبیرکل قابل قبول است. شایعات اخیر بداخلاقی و دور از تقوای بعضی از جریانات پدرخوانده شکست خورده است. خود و همگان را به رعایت تقوا در رقابت‌های سیاسی تذکر می‌دهم. خبری که نشان می‌دهد حتی در خود رزما هم اختلافاتی میان اعضای آن برسر لیست‌های انتخاباتی وجود دارد‌. همه اینها نشان می‌دهد کار برای «امنایی‌ها» حالا سخت‌تر از گذشته شده است‌. آنها بخشی از حامیان خود را ازدست‌داده‌اند و همین می‌تواند منجر به شکست آنها در دور دوم انتخابات شود. همزمان خبرهای رسیده نشان می‌دهد آن بخش از پایداری‌ها که در مرحله اول انتخابات از امنا حمایت کرده بودند نیز دیگر حاضر به حمایت از این تشکل نیستند‌. همه اینها نشان می‌دهد پایه‌های این تشکل سیاسی تازه از راه رسیده با عمری به کوتاهی سه ماه، در حال سست شدن است و افول آن نزدیک است. افولی که البته می‌تواند به صعود لیست انتخاباتی شورای ائتلاف در مرحله دوم انتخابات بینجامد و کار را برای این ائتلاف قدیمی اصولگرا راحت‌تر از مرحله اول انتخابات مجلس دوازدهم کند‌.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1130561/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قاچاقچیان گوشی‌های سرقتی به افغانستان دستگیر شدند

برقراری آرامش در مرز مشترک پاکستان و افغانستان

سازمان ملل باید کرسی افغانستان را به امارت اسلامی بسپارد

حکومت طالبان بار دیگر خواستار واگذاری کرسی سازمان ملل شد

مجموع قربانیان سیل در افغانستان به 400 نفر رسید

اذعان آمریکا به کمک 11 کشور به اسرائیل در حمله موشکی ایران

اسب تروای آمریکا در غزه

وعده ترامپ برای کنارگذاشتن قوانین کنترل سلاح

سیاست یک بام و دو هوای آمریکا در حمایت از اسرائیل

آغاز کنگره‌ بین المللی علوم تولید مثل و سلولهای بنیادی در ارومیه

(اینفوگرافیک) نگاهی به بزرگترین کشور‌های تولید کننده مس در سال 2023

شیخ ابراهیم زکزاکی در نجف: میلیون‌ها نفر در آفریقا شیعه شده‌اند

سفر رهبر شیعیان نیجریه به عراق

نگاهی به بزرگترین کشورهای تولید کننده مس در سال 2023 (+ اینفوگرافی)

آیت‌الله یعقوبی: در تبلیغ، از ابزار مؤثر و متناسب با نیازهای روز استفاده شود

شاخ آفریقا؛ نگاه قدرت‌های منطقه‌ای- بین‌المللی به غرب اقیانوس هند

شرکت شامپانزه‌ها در یک مراسم عجیب؛ آیا آنها یک مکان مقدس دارند؟

حمایت تماشاگران از مردم غزه در فینال لیگ قهرمانان آفریقا + فیلم

دولت عراق به دنبال ابطال گذرنامه‌های عناصر تجزیه طلب ضد ایرانی

گذرنامه تروریست‌های تجزیه‌طلب باطل شد

لزوم هماهنگی تمامی اقدامات در مرزهای هشتگانه و کشور عراق با کمیته خدمات شهری ستاد مرکزی اربعین

برنامه ریزی عراق برای جابه جایی 13 میلیون مسافر در «جاده توسعه»

جلسه پارلمان عراق برای انتخاب رئیس جدید

جلسه پارلمان عراق برای انتخاب رئیس جدید/ الزوبعی انصراف داد

انهدام مخفیگاه داعشی در شرق عراق به دست نیروهای حشد شعبی

شمارش آرا نمایندگان برای انتخاب رئیس جدید مجلس عراق

پایان رای گیری برای انتخاب رئیس جدید مجلس عراق و شروع شمارش آراء

خبر مهم حشد شعبی عراق/ مخفیگاه داعش منهدم شد

پیامدهای پروژه «راه توسعه« برای انرژی ایران/ چرا نقش چین مبهم است؟

ابطال گذرنامه تعداد دیگری از مخالفان کرد ایران در عراق

درگیری شدید فیزیکی نمایندگان عراقی در پارلمان + ویدئو

(ویدئو) درگیری در پارلمان عراق

حمله جدید مقاومت اسلامی عراق به ایلات اشغالی

حمله پهپادی مقاومت عراق به هدف مهم و حساس در بندر ایلات

بازیکن نام آشنای تیم ملی عراق در فهرست خرید پرسپولیس

تأکید بر لزوم هم‌افزایی و ارتقای فعالیت‌های دینی و قرآنی بین ایران و عراق

سایت عراقی مدعی شد؛ پیشنهاد پرسپولیس به بشار رسن

«سیر تاریخی بر فراز و نشیب‌های احداث راه‌آهن شلمچه - بصره»

فیلم/ حمله مقاومت عراق به ایلات اشغالی

قیمت دینار عراق امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 + جدول

حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به ایلات

ایلات اشغالی بار دیگر هدف مقاومت عراق قرار گرفت

دستگیری 1800 متهم به قاچاق انسان+ جزئیات | تفاوت قیمت فرزند پسر با دختر

پشت‌پرده دور زدن ایران توسط سوریه و عراق

حوزه علمیه خراسان، رسالت خود را بین‌المللی می‌داند

دومین محموله 23 تنی جگر مرغ از استان ایلام به عراق صادر شد

پرسپولیس درپی بازگرداندن ستاره بااخلاق عراقی

یوان به عراق می رود، نفت ارزان ایران به چین!

فیلم/ زد وخورد در داخل پارلمان عراق!

بازداشت 9 داعشی در صلاح‌الدین عراق