ایرانیان جهان

آخرين مطالب

سودای بازگشت؛ ترامپ از برنامه‌هایش پس از بازگشت به کاخ‌سفید گفت خواندنی ها

سودای بازگشت؛ ترامپ از برنامه‌هایش پس از بازگشت به کاخ‌سفید گفت
  بزرگنمايي:

ایرانیان جهان - هم میهن /متن پیش رو در هم میهن منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
دونالد ترامپ که بار دیگر از سوی جمهوری‌خواهان به رقابت با جو بایدن برخاسته در مصاحبه‌ای تفصیلی با مجله تایم از برنامه‌هایش پس از بازگشت به کاخ‌سفید می‌گوید
 در طول جلسات مصاحبه، ترامپ در مورد دستورکار خود برای دور دوم ریاست‏‌جمهوری‌‏اش که شامل اخراج میلیون‌‏ها نفر از کشور، قطع خدمات دولتی ایالات متحده و مداخله‌‏ی مستقیم‏‌تر وزارت دادگستری بود، صحبت کرد. او همچنین درباره مسائل دیگر از جمله سقط جنین، جنایت، تجارت، اوکراین، اسرائیل و چشم‌‏انداز خشونت سیاسی در این دوره از انتخابات بحث کرد.
*‌بیایید با روز اول ریاست‌جمهوری شروع کنیم. یعنی 20 ژانویه 2025. شما گفته‌اید که مجموعه‌ای از اقدامات تهاجمی را در مرز و در مورد مهاجرت انجام خواهید داد.
بله.
*‌شما متعهد شده‌اید...
در مورد انرژی هم برنامه دارم.
*‌بله، بله. به آن هم خواهیم رسید. شما قول داده‌اید که بزرگترین عملیات اخراج در تاریخ آمریکا را آغاز کنید. مشاوران شما می‌گویند که این برنامه شامل...
چون چاره‌ای نداریم. من فکر نمی‌کنم بتوان اینگونه کشور را اداره کرد که قابل دوام باشد. تا زمانی که بایدن قدرت را ترک کند احتمالاً 15 میلیون و شاید 20 میلیون مهاجر خواهیم داشت. بسیاری از آنها از زندان‌ها و بسیاری از آنها از تیمارستان‌ها به آمریکا آمده‌اند. می‌بینید که در ونزوئلا و کشورهای دیگر چه می‌گذرد.
*‌شما گفته‌اید که این عملیات گسترده اخراج را انجام خواهید داد. من می‌خواهم به‌طور خاص بدانم که چگونه قصد انجام این کار را دارید؟
اگر به دهه 1950 نگاه کنید دوایت آیزنهاور را می‌بینید. دولت او در مورد عدم ورود مهاجران غیرقانونی خیلی سخت‌گیر بود و اخراج گسترده را انجام داد. او مدت‌ها این کار را انجام می‌داد. خیلی هم خوب انجامش می‌داد. آنها را به آن طرف مرز برد و آنها ظرف چند روز به کشور برمی‌گشتند. این بار آنها را به فاصله 3000 مایلی برد.
*‌برنامه شما چیست؟
از مجریان محلی قانون استفاده خواهیم کرد. کار را با جنایتکارانی که وارد کشور می‌شوند شروع خواهیم کرد و ما دسته جدیدی از جرائم داریم. به این می‌گویند جنایت مربوط به مهاجران. شما این جرائم را در نیویورک می‌بینید. آنها با پلیس درگیر هستند و به مراتب بدتر از همیشه. شما این جرائم را در همه شهرها می‌بینید؛ به‌ویژه شهرهایی که توسط دموکرات‌ها اداره می‌شوند که شهرهای بزرگی هم هستند؛ در شیکاگو، در نیویورک و لس‌آنجلس اوضاع به‌مراتب از شهرهای دیگر بدتر است.
*‌آیا برای این کار از ارتش ایالات متحده استفاده می‌کنید؟
می‌شود این کار را کرد. وقتی صحبت از نیروی نظامی می‌کنیم، به‌طور کلی، من از گارد ملی صحبت می‌کنم. من از گارد ملی در مینیاپولیس استفاده کرده‌ام و اگر از آن استفاده نمی‌کردم، فکر نمی‌کنم مینیاپولیس در حال حاضر دوام می‌آورد. اما اگر فکر ‌کنم اوضاع از کنترل خارج می‌شود، فی‌نفسه با استفاده از ارتش مشکلی ندارم. ما باید در کشورمان امنیت داشته باشیم. ما باید در کشورمان نظم و قانون داشته باشیم و هر ابزاری که این هدف را محقق کند، خوب است. من فکر می‌کنم گارد ملی این کار را انجام خواهد داد.
*‌آیا از ارتش در داخل و همچنین در مرز استفاده می‌کنید؟
فکر نمی‌کنم مجبور باشم این کار را انجام دهم. فکر می‌کنم گارد ملی بتواند این کار را انجام دهد. اگر آنها نمی‌توانستند، از ارتش استفاده می‌کردم.
*‌اما طبق قانون شما نمی‌توانید از ارتش آمریکا علیه غیرنظامیان استفاده کنید. آیا این قانون را نادیده می‌گیرید؟
این مهاجران غیرنظامی نیستند. اینها افرادی هستند که به‌طور قانونی وارد کشور نشده‌اند. این تهاجم به کشور ماست؛ تهاجمی که احتمالاً هیچ کشوری تا به‌حال ندیده است. میلیون‌ها نفر وارد می‌شوند. فکر می‌کنم الان 15 میلیون نفر داریم و من فکر می‌کنم تا زمانی که این دولت به پایان برسد، 20 میلیون نفر خواهیم داشت.
*‌آیا کمپ‌های جدید برای بازداشت مهاجران می‌سازید؟
ما مجبور نیستیم خیلی از این کارها را انجام دهیم. چون ما آنها را از کشور بیرون خواهیم کرد. ما آنها را در کشور رها نمی‌کنیم. ما آنها را بیرون می‌کنیم.
*‌پس شما ساختن کمپ‌های جدید برای بازداشت مهاجران را رد می‌کنید؟
نه، من هیچ چیزی را رد نمی‌کنم. اما چون ما آنها را اخراج خواهیم کرد، نیاز چندانی به کمپ وجود نخواهد داشت. ما آنها را به همان جایی برمی‌گردانیم که از آن آمده‌اند.
*‌بیایید درباره اقتصاد صحبت کنیم. شما یک تعرفه 10 درصدی برای همه واردات و یک تعرفه بیش از 60 درصد برای واردات چینی در نظر گرفته‌اید. می‌توانم از شما بپرسم که این برنامه شماست؟
ممکن است بیشتر از این عدد باشد. ممکن است بخشی از این عدد باشد. وقتی این کالاها وارد می‌شوند و مشاغل ما را می‌دزدند در واقع ثروت ما را می‌دزدند. آنها کشور ما را می‌دزدند.
*‌با این حال، وقتی می‌گویند شاید بیشتر شود، منظورتان بیش از 10 درصد کل واردات است؟
بیش از 10 درصد، بله. من آن را حلقه محافظ در سراسر کشور می‌نامم. خیلی‌ها می‌گویند «اوه، این مالیات بر ما خواهد بود.» اینطور نیست. ببینید، من میلیاردها دلار پول از چین گرفتم. هیچ‌کس دیگری هرگز در مورد چین کاری انجام نداده است. من بودم که به مردم گفتم که تهدید چین چیست. چین به‌دنبال درآمد 500 تا 600 میلیارد دلاری در سال بود و تا زمانی که من آمدم هیچ کسی به آن اشاره نکرد.
*‌اکثر اقتصاددانان می‌گویند که افزایش تعرفه‌ها قیمت‌ها را افزایش می‌دهد. آیا با تورم زیاد مشکلی ندارید؟
من فکر نمی‌کنم تورمی در کار باشد. من فکر می‌کنم با این کار جلوی ضرر گرفته می‌شود. مقابله با هند بسیار دشوار است. من با مودی خیلی خوب کنار می‌آیم، اما کنار آمدن با آنها در تجارت بسیار دشوار است. کنار آمدن با فرانسه در تجارت بسیار دشوار است. با برزیل هم دشوار است. کاری که آنها انجام می‌دهند این است که برای اینکه بازارشان را به رویتان باز کنند، از شما کلی پول می‌گیرند. آنها می‌گویند، ما نمی‌خواهیم شما ماشین را به برزیل بفرستید یا نمی‌خواهیم ماشین را به چین یا هند بفرستید اما اگر می‌خواهید کارخانه‌ای در داخل کشور ما بسازید، اشکالی ندارد؛ بیائید و اتباع ما را استخدام کنید.
*‌مطمئناً اقتصاد در دوره اول ریاست‌جمهوری شما بسیار خوب بود. بحثی نیست اما، می‌دانید که شرکت داده‌پردازی مودیز گفته است جنگ تجاری شما با چین 316 میلیارد دلار و 300 هزار شغل برای اقتصاد ایالات متحده هزینه داشته است...
مودیز نمی‌داند چه می‌گوید. ما بزرگترین اقتصاد تاریخ را داشتیم و مودیز این را تایید می‌کند. پس اگر چنین اقتصاد خوبی داشتیم از چه هزینه‌ای حرف می‌زنید؟ اگر این کار را نمی‌کردیم، الان صنعت فولاد نداشتیم. در سراسر این کشور فولاد روی دست‌مان باد کرده بود. من برای واردات فولاد تعرفه 50 درصدی گذاشتم. قرار بود بالاتر برود. افرادی که من را بیشتر دوست دارند، صاحبان مشاغل هستند؛ به‌ویژه صنعت فولاد. آنها من را دوست دارند زیرا من کسب‌‌وکار آنها را نجات دادم. صاحبان شرکت‌های فولادی و مدیران شرکت‌ها با دیدن من گریه می‌کنند. می‌گویند هیچ کس به ما کمک نکرد تا اینکه شما آمدید. چین مقادیر زیادی فولاد به کشور ما صادر کرده بود. ما صنعت فولاد را نجات دادیم.
*‌شما انتقاد کرده‌اید که اسرائیل چگونه جنگش علیه حماس را تبدیل به پیگرد قانونی علیه خودش کرده است. در مصاحبه اخیر، شما گفتید که باید «این جنگ را تمام کرد» و «به حالت عادی بازگشت».
بله.
*‌بنابراین، به عنوان رئیس‌جمهور، آیا در نظر می‌گیرید که از کمک نظامی آمریکا به اسرائیل خودداری کنید تا جنگ پایان یابد؟
بسیار خُب. اجازه بدهید. من مجبور نیستم همه چیز را حالا بگویم. اما همانطور که می‌دانید ایران درب و داغان شده بود. ایران تامین‌کننده...
*‌من این را می‌دانم، اما آیا شما...
نه! اما به کار بزرگی که انجام دادم فکر کنید. سابقه نداشت. اصلاً سابقه نداشت. در زمان من حماس پول نداشت. می‌دانید که؟
*‌می‌فهمم قربان! من فقط می‌خواهم بدانم...
در دوره من، داستان‌هایی وجود داشت که ایران پولی برای دادن به هیچ‌کسی نداشت. تروریسم بسیار کم بود. هیچ نبود. ما هیچ تروریسمی نداشتیم. در دوره من مرکز تجارت جهانی خراب نشد. بوش می‌گفت ما کشور امنی بودیم. گفتم در اواسط دوره شما مرکز تجارت جهانی را خراب کردند. در دوره من، ما هیچ ترس و وحشتی نداشتیم و 100 درصد از شر داعش خلاص شدیم. اکنون آنها شروع به بازگشت کرده‌اند.
*‌شما گفتید که می‌خواهید اسرائیل را وادار کنید جنگ را خاتمه دهد. شما گفتید که باید «جنگ را به پایان برسانید.» چگونه می‌خواهید آن را انجام دهید؟ آیا در نظر می‌گیرید که کمک به اسرائیل را متوقف کنید؟
من فکر می‌کنم که اسرائیل یک کار را بسیار بد انجام داده و آن روابط عمومی است. من فکر نمی‌کنم که ایپک یا هر گروه دیگری باید هر شب تصاویری از ساختمان‌هایی که بمباران می‌شوند را منتشر کنند.
*‌بنابراین شما مشروط کردن کمک‌ها را رد نمی‌کنید؟
باید ببینیم چه می‌شود. هیچ رئیس‌جمهوری کاری را که من برای اسرائیل انجام داده‌ام، انجام نداده. وقتی به همه کارهایی که من انجام داده‌ام نگاه می‌کنید که البته با توافق هسته‌ای ایران شروع می‌شود... بی‌بی‌نتانیاهو از اوباما خواهش کرد که این معامله را انجام ندهد. من به این معامله پایان دادم. من بلندی‌های جولان را به اسرائیل بخشیدم.
*‌شما انجامش دادید.
هیچ‌کس حتی به بلندی‌های جولان فکر نمی‌کرد. بلندی‌های جولان را به آنها دادم. من سفارت آمریکا را به اورشلیم بردم. اورشلیم پایتخت شد. من سفارت را ساختم. هیچ رئیس‌جمهوری این کارها را برای اسرائیل انجام نداده است. جالب است. مردم اسرائیل قدردان من هستند. من تقریباً 98درصد از آنجا محبوبیت دارم.
‌*آیا می‌دانید چه کسی در حال حاضر در اسرائیل از محبوبیت بالایی برخوردار نیست؟
بی‌بی‌نتانیاهو.
*‌به نظر شما وقت رفتن او فرا رسیده است؟
من تجربه بدی با بی‌بی داشتم و این به قاسم سلیمانی مربوط می‌شد، زیرا همانطور که احتمالاً می‌دانید، او درست قبل از عملیات خودش را کنار کشید و من گفتم: چرا این کار را می‌کنی؟ قرار بود یک عملیات مشترک و ناگهانی باشد. اما به ما گفته شد که اسرائیل این کار را انجام نمی‌دهد و من از این بابت ناراحت شدم. هرگز فراموش نکردم. من می‌توانم بگویم آنچه در 7 اکتبر اتفاق افتاد، هرگز نباید رخ می‌داد.
*‌در زمان نتانیاهو این اتفاق افتاد.
من فکر می‌کنم که این حمله تأثیر عمیقی روی او گذاشته است. چون مردم گفتند که نباید این اتفاق می‌افتاد. آنها پیشرفته‌ترین تجهیزات را دارند. همه چیز را برای جلوگیری از وقوع این حمله داشتند. من فکر می‌کنم که او به‌شدت به خاطر این موضوع سرزنش شده است و اکنون شما وضعیت گروگان‌ها را دارید...
*‌آیا زمان نتانیاهو به سر آمده؟ فکر می‌کنید می‌توانید در دوره دوم با بنی‌گانتز بهتر از نتانیاهو کار کنید؟
فکر می‌کنم بنی‌گانتز خوب است. اما حاضر نیستم این را بگویم. من در این مورد با او صحبت نکرده‌‌ام. بی‌بی‌نتانیاهو بحق به‌خاطر آنچه در 7 اکتبر رخ داد، مورد انتقاد قرار گرفته است.
*‌آیا فکر می‌کنید که نتیجه جنگ بین اسرائیل و حماس باید راه‌حل دوکشوری بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها باشد؟
بیشتر مردم فکر می‌کردند که راه‌حل، دوکشوری خواهد بود. من مطمئن نیستم که راه‌حلِ دوکشوری دیگر جواب بدهد. همه در مورد دوکشوری صحبت می‌کردند. حتی زمانی که من آنجا بودم... الان هر روز اوضاع تغییر می‌کند. اگر اسرائیل در جنگ پیشرفت کند، دو کشور را نمی‌خواهد. آنها همه چیز را می‌خواهند و اگر اسرائیل پیشرفتی نداشته باشد، گاهی از راه‌حلِ دوکشوری صحبت می‌کنند.
*‌شما با این راه‌حل موافقید؟
بستگی به زمانش دارد. زمانی بود که فکر می‌کردم راه‌حلِ دوکشوری جواب می‌دهد. حالا فکر می‌کنم راه‌حل‌ دوکشوری بسیار بسیار سخت خواهد بود. من فکر می‌کنم ایجاد آن بسیار سخت‌تر است. همچنین فکر می‌کنم افراد معدودی در اسرائیل هستند که این ایده را دوست دارند. شما افراد زیادی داشتید که چهار سال پیش این ایده را دوست داشتند. امروزه، افراد بسیار کمتری دارید که این ایده را دوست دارند. شاید ایده دیگری وجود نداشته باشد. افرادی هستند که می‌گویند این وضعیت یکی از سخت‌ترین وضعیت‌ها است. چون بچه‌ها بزرگ می‌شوند و به آنها یاد داده می‌شود که از یهودیان متنفر باشند و من دوستی داشتم به نام شلدون ادلسون، که احساس می‌کرد امکان توافق وجود ندارد زیرا سطح نفرت بسیار زیاد است. او این احساس را داشت؛ و او مذاکره‌کننده بزرگی بود. بسیار هم ثروتمند بود. اسرائیل را بیش از هر چیز دیگری دوست داشت. می‌خواست از اسرائیل محافظت کند. اما احساس می‌کرد که به دلیل میزان نفرت امکان توافق وجود ندارد.
*‌شما هم چنین حسی دارید؟
من با او موافق نبودم. اما او تاکنون اشتباه نکرده است.
*‌شما گفتید که افتخار می‌کنید که یکی از اولین رؤسای‌جمهور در طول نسل‌ها هستید که ایالات متحده را وارد جنگ نکرده است. شما در کنفرانس مطبوعاتی کمی به این موضوع پرداختید. اما اگر ایران و اسرائیل وارد جنگ شوند، آیا شما به سمت اسرائیل می‌پیوندید؟
من به اسرائیل بسیار وفادار بوده‌ام، وفادارتر از هر رئیس‌جمهور دیگری. بله، من از اسرائیل محافظت خواهم کرد.
*‌‌‌آیا فکر می‌کنید می‌توانید این مصاحبه را با بایدن انجام دهید؟
‌می‌دانید، او موافقت نکرد. پس از اینکه این فرصت را به من دادید سپاسگزارم. او هرگز موافقت نمی‌کند. چون تعطیل است. او تعطیل و از مرحله پرت است.
*‌بیایید کمی در مورد 6 ژانویه صحبت کنیم. شما مردان و زنانی را که به دلیل اقدامات خود در 6 ژانویه تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند، «گروگان» و «زندانی سیاسی» نامیدید. بیش از 800 نفر از این افراد از طریق سیستم قضایی ما محکوم شده‌اند و اکثر آنها به جرم خود اعتراف کردند. برخی از آنها توسط هیئت منصفه محکوم شده‌اند. شما گفته‌اید آنها را عفو خواهید کرد. آیا در بیش از 800 پرونده، نتیجه‌گیری دستگاه قضایی را زیر سوال می‌برید؟
این یک سیستم تبعیض‌آمیز است. وقتی به پورتلند نگاه می‌کنم، وقتی به مینیاپولیس نگاه می‌کنم؛ یعنی جایی که آنها پلیس و هر چیز دیگری را در اختیار گرفتند و به‌دنبال ساختمان‌های فدرال رفتند، وقتی به موقعیت‌های خشونت‌آمیز دیگری نگاه می‌کنم؛ آن‌هم در جایی که مردم کشته شدند، می‌بینم که هیچ اتفاقی برای آنها نیفتاد و محاکمه نشدند. هیچ اتفاقی برای آنها نیفتاده است. من فکر می‌کنم این یک سیستم تبعیض‌آمیز است. بسیار غم‌انگیز است و خواه‌ناخواه جز اشلی کسی نمرده.
*‌آیا به عفو این افراد فکر می‌کنید؟
من این را در نظر خواهم گرفت؛ بله.
*‌یعنی آنها را عفو خواهید کرد؟
بله، قطعاً.
*‌بسیار خُب، پس...
اگر این افراد شرور و بد بودند موضوع فرق می‌کرد. اما بسیاری از آن افراد وارد کنگره شدند. شما فیلمش را می‌بینید. پلیس آنها را وارد می‌کند. آنها در کنار پلیس راه می‌روند.
*‌من می‌خواهم یک سوال دیگر در این مورد از شما بپرسم. برخی از متحدان و کارکنان سابق‌تان از شما در این انتخابات حمایت نمی‌کنند و به تلاش‌های شما برای ابطال انتخابات 2020 اشاره کرده‌اند. به رأی‌دهندگانی که سیاست‌های شما را می‌پسندند، اما معتقدند که نمی‌توان به کسی اعتماد کرد که به سنگ‌بنای دموکراسی حمله کرده، چه خواهید گفت؟
خب، در واقع، من دقیقاً عکسش را انجام دادم. من کسی بودم که سعی کردم جلوی حمله به بنیان دموکراسی آمریکا را بگیرم. من پیشنهاد استفاده از 10 هزار سرباز را دادم و نانسی‌پلوسی پیشنهاد مرا رد کرد. شهردار واشنگتن نیز چنین کرد. او کتباً پیشنهاد مرا رد کرد.
*‌با این حال به این رای‌دهندگان چه می‌گویید؟
من پیشنهاد دادم. من سخنرانی مسالمت‌آمیز و میهن‌پرستانه‌ای داشتم که هیچ‌کس از آن حرف نمی‌زند. واقعاً صلح‌آمیز و میهن‌پرستانه بود. من تقریباً پنج توئیت نوشتم که عبارت بودند «به خانه بروید! به خانه بروید!» به دلیل همین توئیت‌ها حساب توئیترم بسته شد.
*‌اینطور نیست...
چرا همینطور است. حساب توئیتر من به‌خاطر چیزهای بدی که گفتم بسته نشد. به‌خاطر چیزهای خوبی که گفتم بسته شد. زیرا وقتی توئیت‌های مرا می‌خوانید و وقتی سخنرانی مرا می‌بینید و وقتی بیانیه‌ای را که در دفتر رز گاردن خواندم را می‌بینید، متوجه می‌شوید که من بسیار بی‌گناه هستم. نانسی‌پلوسی مسئول همه این اتفاقات است. زیرا او از استفاده از هزار نیروی گارد ملی که من پیشنهاد دادم خودداری کرد. او از استفاده از آنها امتناع کرد. شهردار واشنگتن از استفاده از آنها خودداری کرد. آنها مسئول پایتخت هستند. یک کار دیگر که آنها انجام دادند که بسیار وحشتناک است و مطبوعات حاضر به صحبت در مورد آن نیستند؛ آنها تمام شواهد را از بین بردند.
*‌آیا نگران بروز خشونت سیاسی در انتخابات نوامبر امسال هستید؟
نه. فکر نمی‌کنم خشونت سیاسی داشته باشیم.
*‌چنین انتظاری ندارید؟
فکر می‌کنم ما یک پیروزی بزرگ خواهیم داشت. فکر نمی‌کنم هیچ خشونتی رخ بدهد.
*‌آقای رئیس‌جمهور! شما در مورد طرح خود برای از بین بردن دولت پنهان صحبت کرده‌اید. دقیقاً منظورتان چیست؟
یعنی ما می‌خواهیم از شر افراد بد خلاص شویم. افرادی که هیچ کار خوبی در دولت انجام نداده‌اند. ما به مردم همانطور نگاه می‌کنیم که یک کمپانی به مردم نگاه می‌کند. شرکت‌ها استانداردهای عملکرد شغلی دارند. ما دوست داریم از شر افرادی که کار خوب انجام نمی‌دهند خلاص شویم و تعداد زیادی از آنها آن بیرون هستند.
*‌چگونه قصد انجام این کار را دارید؟ تیم شما در حال آماده شدن است تا از طریق برنامه‌ای به شما قدرت بدهد که کارمندان دولتی را اخراج کنید.
ما به مسائل مختلفی نگاه می‌کنیم. خدمات کشوری هم خیلی خوب است و هم خیلی بد. شما افرادی دارید که حاشیه امن دارند. این نباید وجود داشته باشد و افرادی را دارید که تقریباً می‌خواهید حاشیه امن داشته باشند زیرا کارهای بسیار خوبی انجام می‌دهند. من افراد زیادی را می‌شناسم که در خدمات دولتی هستند و افراد برجسته‌ای هم هستند.
*‌آیا کسی را که معتقد باشد جو بایدن در انتخابات 2020 پیروز شده است استخدام می‌کنید؟
من شک ندارم آنچه که ما درباره انتخابات 2020 گفتیم، واقعیت بود. مطبوعات و رسانه‌های جعلی، نمی‌خواهند در موردش صحبت کنند. می‌دانید، من علیه بنیاد پولیتزر به‌خاطر مسئله دخالت روسیه در انتخابات شکایت کردم. زیرا آنها دوسال‌ونیم در موردش صحبت کردند و معلوم شد که کاملاً جعلی بوده است.
*‌کمیته حزب جمهوری‌خواه برای استخدام تستی برگزار می‌کند و از کارکنانش می‌پرسد که آیا آنها معتقدند که در انتخابات 2020 تقلب شده یا نه؟ آیا شما هم این کار را خواهید کرد؟
من در این مورد حس خوبی ندارم، زیرا فکر می‌کنم همه نمی‌دانند که آن انتخابات دزدیده شده است. به شواهد نگاه کنید. شواهد خیلی زیاد است. من می‌توانم گزارشی مفصل درباره هر ایالت و تمام تقلب‌هایی که در انتخابات انجام شده است، به شما ارائه دهم و اگر واقعاً ذهن باز داشته باشید، تائید خواهید کرد که من درست می‌گفتم.
*‌بیائید درباره سیاست‌های شما در مورد روسیه و اوکراین صحبت کنیم. ما به‌تازگی اولین سالگرد بازداشت ایوان گرسکوویچ در روسیه را پشت سر گذاشته‌ایم. چرا درخواست آزادی او را مطرح نکرده‌اید؟
فکر کنم چون خیلی سرم شلوغ است. من صدها مشغله دارم. احتمالاً چیزهای خیلی خوبی در مورد او گفته‌ام. شاید گزارش نشده اما من فکر می‌کنم او یک مرد جوان بسیار شجاع است.
*‌الان انجامش می‌دهید؟
شما در مورد خبرنگار وال استریت ژورنال صحبت می‌کنید؟
*‌بله.
مطمئناً درخواست خواهم کرد. اگر مایل باشید همین الان در این مصاحبه درخواست می‌کنم.
*‌عالی است.
اما من کارهای زیادی انجام می‌دهم و در اینجا یک تفاوت بین من و بایدن وجود دارد. من او را آزاد می‌کنم. او آزاد خواهد شد. پوتین او را آزاد می‌کند. فکر می‌کنم بایدن با پوتین از طرفِ ضعف برخورد کرده است. پوتین هرگز نباید به اوکراین می‌رفت و او در چهار سال ریاست‌جمهوری من چنین کاری نکرد. من با پوتین خیلی خوب کنار می‌آیم، اما این خبرنگار باید آزاد شود و او آزاد می‌شود. نمی‌دانم که آیا در زمان بایدن آزاد می‌شود یا خیر.
*‌اما شما سعی خواهید کرد او را به‌عنوان رئیس‌جمهور آزاد کنید؟
بله، من او را آزاد می‌کنم.
*‌شما گفته‌اید که مایلید به روسیه اجازه دهید هر کاری می‌خواهد با کشورهای ناتو که به اندازه کافی برای دفاع از ناتو هزینه نمی‌کنند، بکند. اگر پوتین به یک کشور عضو ناتو حمله کند که به نظر شما به اندازه کافی برای دفاع از ناتو هزینه نمی‌کند، آیا ایالات متحده تحت ریاست‌جمهوری شما به کمک آن کشور خواهد رفت؟
وقتی این حرف را زدم منظوری داشتم. چون می‌خواهم آن‌ها پول بدهند. من می‌خواهم آنها پول پرداخت کنند. این حرف به‌عنوان نقطه شروع مذاکره گفته شد. گفتم ببینید! اگر قرار نیست پول بدهید خودتان هستید و خودتان و جدی هم گفتم. آیا می‌دانید که بعد از اینکه من این را گفتم، میلیاردها دلار به ناتو سرازیر شده است؟
*‌من این را می‌دانم دبیرکل ناتو آقای استولتنبرگ به حرف شما اعتبار داد. او گفت که تهدید شما برای خروج از ناتو باعث شد تا کشورهای عضو ناتو، 100 میلیارد دلار بیشتر برای دفاع از خود هزینه کنند.
هم حالا و هم سه سال قبل. آیا می‌دانید که ناتو هیچ نداشت و آنها پول نقد نداشتند؛ داشتند می‌مردند. ما تقریباً 100 درصد پول ناتو را تامین می‌کردیم. ما از اروپا محافظت می‌کردیم و حتی پولش را هم نمی‌دادند.
*‌اما سوال این است که آیا...
فقط هشت کشور پرداخت می‌کردند. بقیه آنها هیچ پولی نمی‌دادند و من به آنها گفتم، اگر پول نمی‌دهید، خودتان می‌دانید اما ما از شما محافظت نمی‌کنیم. چند هفته پیش دوباره این حرف را زدم. دو ماه پیش هم دوباره گفتم. این روشی است که شما به‌عنوان یک مذاکره‌کننده از آن استفاده می‌کنید. من دارم مذاکره می‌کنم چون می‌خواهم پول بدهند. من می‌خواهم اروپا پول بدهد. من می‌خواهم هیچ اتفاق بدی برای اروپا رخ ندهد. من اروپا را دوست دارم. من مردم اروپا را دوست دارم. من رابطه خوبی با اروپا دارم. اما آنها هم در ناتو و هم در اوکراین از ما سوءاستفاده کرده‌اند. ما میلیاردها دلار بیشتر از آنها در اوکراین هزینه کردیم. نباید اینطور باشد. باید برعکس باشد زیرا آنها بسیار بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند. ما یک اقیانوس بین خودمان و اروپا داریم و وقتی چنین چیزهایی را می‌گویم، این به‌عنوان نقطه مذاکره گفته می‌شود. کار بسیار خوبی انجام دادم زیرا اخیراً میلیاردها دلار وارد شده است.
*‌شما در سال 2016 در مصاحبه‌ای گفتید که برای انجام اصلاحات، باید مایل باشید که کنار بروید.
این سوال زمانی مطرح شد که ما یک جلسه بسیار بزرگ داشتیم که محرمانه بود، اما مطبوعات از آن مطلع بودند. ما در آن زمان 28 کشور داشتیم و آقایی بلند شد حرف بزند که اتفاقاً رئیس‌جمهور یک کشور بسیار مهم بود. به او گفتم: «بچه‌ها شما قبض‌هایتان را نمی‌پردازید، ما قبض‌های شما را می‌پردازیم. این عادلانه نیست. شما در تجارت به ما صدمه می‌زنید و بعد از آن، ما از شما دفاع می‌کنیم. ما بیشتر پول ناتو را تامین می‌کنیم. گفتم عادلانه نیست و آن آقا برخاست و گفت: آیا می‌گویید اگر قبوض خود را نپردازیم، اگر صورت حساب‌مان را نپردازیم و روسیه به ما حمله کند، از ما محافظت نمی‌کنید؟ گفتم: «دقیقاً منظورم همین است.»
حالا بعد از اینکه گفتم میلیاردها دلار به ناتو سرازیر شد. انگار جادو کردم. اوباما هرگز چنین حرفی نزد. اوباما می‌رفت و فقط سخنرانی می‌کرد. بوش می‌رفت سخنرانی‌اش را انجام می‌داد و می‌رفت. اعداد را نگاه کردم. گفتم یک لحظه صبر کنید! آمریکا دارد پول ناتو را می‌دهد؟ ما حدود 100 درصد هزینه‌ها را تامین می‌کنیم و با ما درست رفتار نمی‌شود. زیرا اکثر کشورها در تجارت با ما بسیار بد رفتار می‌کنند.
*‌بنابراین به نظر می‌رسد که شما می‌خواهید در مورد مفاد منشور ناتو مذاکره مجدد کنید. آیا می‌خواهید...
نه! من فقط از آنها می‌خواهم که صورت‌حساب‌های خود را پرداخت کنند. من مجبور نیستم دوباره در مورد آن مذاکره کنم. بایدن باید این کار را بکند. بایدن هم‌اکنون حق دارد مرزها را ببندد. او به اجازه کنگره نیاز ندارد. ناتو هم همینطور. من نیازی به مذاکره مجدد در مورد شرایط معاهده ندارم. تنها کاری که باید انجام دهم این است که آنها را مجبور کنم قبض‌هایشان را پرداخت کنند. آنها قبض‌های خود را پرداخت نمی‌کنند.

*‌آیا می‌خواهید 80 سال رهبری آمریکا در دفاع از غرب، به‌ویژه اروپا را حفظ کنید، یا می‌خواهید معماری دنیای پس از جنگ را تغییر دهید که ما را در 80 سال گذشته از جنگ جهانی دور نگه داشته است؟
از آنها می‌خواهم صورت‌حساب‌هایشان را بپردازند. بسیار ساده است. با ناتو مشکلی ندارم. اما فکر نمی‌کنم که اگر ما به مشکلی بربخوریم ناتو به کمک ما بیاید.
*‌واقعاً اینطور فکر می‌کنید؟
بله. من همه آنها را می‌شناسم. همه چیز یک‌طرفه است. حتی اگر پول بدهند. من می‌خواهم آنها پرداخت کنند. اما من معتقدم اگر به ما حمله شود، ناتو دخالت نخواهد کرد. بسیاری از کشورهای عضو ناتو دخالت نخواهند کرد.
*‌آیا به ارائه کمک‌های نظامی و بشردوستانه به اوکراین ادامه می‌دهید؟
من سعی خواهم کرد به اوکراین کمک کنم، اما اروپا نیز باید کمک کند و کار خود را انجام دهد. آنها کار خود را انجام نمی‌دهند. اروپا سهم خود را پرداخت نمی‌کند.
*‌اوربان می‌گوید که به آمریکا آمد و با شما ملاقات کرد و از قول شما گفت که یک پنی هم به اوکراین نمی‌دهید. آیا او اشتباه گفته است؟
نه! من گفتم نمی‌دهم مگر اینکه اروپا هم سهم مساوی داشته باشد. اروپا باید بپردازد. ما خیلی بیشتر از کشورهای اروپایی پرداخت کرده‌ایم. نسبت به ما خیلی بی‌انصافی شده است و من گفتم اگر اروپا قرار نیست پول بدهد، چرا ما باید پرداخت کنیم؟
ببینید، ما در تجارت آسیب می‌بینیم. ما در تجارت صدمه می‌بینیم. اتحادیه اروپا در تجارت با ما بی‌رحمانه رفتار می‌کند. آنها محصولات کشاورزی ما را نمی‌خواهند. آنها ماشین‌های ما را نمی‌خواهند. آنها از ما چیزی نمی‌خرند. مثل یک خیابان یک‌طرفه است. در مورد ناتو هم همینطور است. آنها با ما بسیار بد رفتار می‌کنند. آنها صورت‌حساب خود را پرداخت نمی‌کنند. حالا من آمدم و چیزی گفتم و آنها شروع به پرداخت قبوض خود کردند. من یک کار بزرگ برای ناتو انجام دادم.
*‌آقای رئیس‌جمهور! گفتید فقط یک روز، می‌خواهید دیکتاتور باشید. منظورتان چه بود؟
این حرف به طعنه و به‌عنوان شوخی به شان هانیتی گفته شد. او گفت: «می‌خواهی دیکتاتور باشی؟» گفتم: «فقط برای یک روز. می‌خواهم مرز را ببندم. می‌خواهم حفاری کنم.» سپس گفتم: «بعد از آن، دیگر هرگز نمی‌خواهم دیکتاتور باشم.» این حرف به طعنه گفته شد. شوخی بود و همه این را می‌دانند.
*‌می‌دانید چرا این سوال را پرسیدم؛ شما می‌گوئید شوخی کردید اما...
نه! نه! صبر کن. می‌دانی چرا این حرف را زدم. زیرا ما یک احمق نالایق داریم که به همه اجازه می‌دهد وارد کشور ما شوند. ما یک احمق بی‌کفایت داریم که قیمت انرژی را در مدت‌زمان کوتاهی بالا برده است و او اکنون به سراغ بسیاری از سیاست‌های من رفته است. اما فردای انتخابات اگر پیروز شوند دیگر نفتی نخواهد بود.
*‌آیا می‌دانید چرا بسیاری از آمریکایی‌ها این ادبیات را اینطور تعبیر می‌کنند؟ چون در یک روز یک دیکتاتور می‌تواند قانون اساسی را تعلیق کند؟
فکر می‌کنم خیلی‌ها این را دوست دارند.
*‌مردم این مسئله را مغایر با مهمترین اصول دموکراتیک ما می‌دانند؟
نه. من فکر می‌کنم مطبوعات چنین تصوری را ایجاد می‌کنند. هرچند این حرف به شوخی گفته شد.
*‌تنها چهار نفر از 44 نفری که آخرین بار در کابینه شما خدمت کردند، در این انتخابات از شما حمایت می‌کنند. همانطور که می‌دانید برخی از آنها گفته‌اند که در این انتخابات از شما حمایت نخواهند کرد.
مثلاً چه کسی؟ خیلی‌ها از من حمایت کرده‌اند. منوچین از من حمایت کرده است!
‌*وزرای سابق شما. مثل وزیر دفاع سابق شما...
خب صبر کن. حتی این هفته منوچین از من حمایت کرد. پمپئو از من حمایت کرد. این افرادی که می‌گویی چه کسانی هستند؟ منظورم این است که برخی از من حمایت نکردند چون من فکر نمی‌کردم خیلی خوب باشند. ببینید، وقتی بعضی‌ها فکر می‌کنند که شما از آنها خوش‌تان نمی‌آید، مسلم است که نخواهند که شما به قدرت برگردید. من قصد ندارم بسیاری از آن افراد را سر کار برگردانم. من مدیران بزرگی داشتم. آدم‌های بدی هم در کابینه داشتم. وقتی آنها فکر می‌کنند که مورد توجه نیستند و قرار نیست برگردند، بنابراین تمایلی به حمایت کردن هم ندارند.
*‌باید از شما بپرسم که چرا رای‌دهندگان باید به شما اعتماد کنند وقتی که وزرای سابق شما از شما حمایت نمی‌کنند؟
افراد زیادی از من حمایت کردند.
*‌شما حمایت‌های زیادی دریافت کرده‌اید. من این را رد نمی‌کنم. اما سوالی که باید بپرسم...
افراد زیادی از کابینه‌ام از من حمایت کرده‌اند. باید این را به شما بگویم، من اصلاً حمایت زیادی درخواست نکرده‌ام. اگر با 95 درصد از کسانی که شما می‌گویید تماس بگیرم، اگر یک تماس تلفنی داشته باشم، در عرض دو دقیقه از من حمایت می‌کنند.
*‌سوالی که باید از شما بپرسم این است: چرا رای‌دهندگان باید به شما اعتماد کنند درحالی‌که بسیاری از افرادی که در دوره اول شما از نزدیک با شما کار کرده‌اند فکر نمی‌کنند که شما باید برای دومین بار به کاخ سفید بروید؟
آنها این کار را نمی‌کنند زیرا من آنها را دوست نداشتم. برخی هستند که من اخراج‌شان کردم. مثل بیل بار. من بیل بار را اخراج کردم. او را نمی‌خواستم. دیگران هم هستند. فکر می‌کردم او کار وحشتناکی انجام داده است. قرار بود او را استیضاح کنند. دموکرات‌ها او را استیضاح می‌کردند. بولتون هم که یک احمق بود. او یک احمق به تمام معنا بود. هر بار که او وارد اتاقی می‌شد، همه فکر می‌کردند که قرار است جنگی راه بیفتد. او یکی از افرادی است که بوش را متقاعد کرد که به خاورمیانه برود و آنجا را ویران کند و در نهایت یک دنیای ویران از خودش به جا گذاشت. چه نتیجه‌ای از این کار گرفت؟ ما خاورمیانه را منهدم کردیم و هیچ‌کس چیزی از آن به دست نیاورد. این آخرش نیست. شما می‌توانید نام تک‌تکِ افرادی را که در مورد آنها صحبت می‌کنید به من بدهید و برایتان دلیل می‌آورم که چرا به حمایت‌شان نیاز ندارم.
*‌بایدن هیچ عضوی از کابینه‌اش ندارد که علیه‌اش حرف زده باشند...
چون بایدن بسیار متفاوت از من است. او افراد بد را دور خودش جمع کرده است. به‌عنوان مثال، بعد از فاجعه افغانستان او میلی را بر سر کار نگه داشت. میلی باید فوراً اخراج می‌شد. میلی باید به‌خاطر اظهاراتش درباره چین اخراج می‌شد. اگر او واقعاً این اظهارات را بیان کرده باشد، باید گفت که حرف خیلی بدی زده است. می‌دانید، او باید به همین دلیل اخراج می‌شد. خیلی‌ها باید اخراج می‌شدند. من خیلی‌ها را اخراج کردم. تقریباً همه آن افراد توسط من اخراج شدند.
مثلاً به افراد نظامی نگاه کنید. یک جمله گفتم:«ژنرال نامه استعفایت را بده». آنها هم نامه را نوشتند. فکر نمی‌کنم دوباره این کار را انجام دهم. فکر کنم از این به بعد فقط اخراج کنم. میدانی چرا؟ چون وقتی استعفا می‌دهند می‌روند و می‌گویند من خودم کارم را ترک کردم. اما اینطور نبود. من اخراج‌شان کرد. من ترتیب داعش را دادم. افرادی داشتم که می‌گفتند این کار پنج سال طول می‌کشد. من این کار را در مدت‌زمان بسیار کوتاهی انجام دادم. ما ارتش بزرگی داریم، اگر به ارتش ما نگاه کنید، می‌بینید که من از طرف ارتش، از ژنرال‌های واقعی، نه ژنرال‌های تلویزیونی، حمایت زیادی دارم.
*‌پروژه 25 بنیاد هریتیج و هم مجله American Conservative، که از حامیان بزرگ شما هستند، آنها پیشنهاد لغو الحاقیه 22 را داده‌اند که رؤسای‌جمهور را به دو دوره محدود می‌کند. آنها می‌گویند که اگر دوباره به قدرت برگردید، دو دوره غیرمتوالی خدمت کرده‌اید و اگر اراده عمومی وجود داشته باشد، دلیلی ندارد که نتوانید دور سوم هم رئیس‌جمهور باشید.
نمی‌دانستم آنها این را نوشته‌اند.
*‌آیا قطعاً پس از دوره دوم بازنشسته می‌شوید یا الحاقیه 22 را به چالش می‌کشید؟
خُب، بازنشسته می‌شوم.
*‌انجام این کار را در نظر دارید؟
من در نقطه‌ای هستم که فکر می‌کنم این کار را انجام می‌دهم. ریاست‌جمهوری دودوره است. من در دو انتخابات شرکت کردم. در انتخابات دوم خیلی بهتر از اولی عمل کردم. من میلیون‌ها رای بیشتر گرفتم. با من خیلی ناعادلانه رفتار شد. آنها از کووید برای تقلب استفاده کردند. با من بسیار ناعادلانه رفتار شد. اما نه، من یک ترم خدمت می‌کنم، کار بزرگی انجام خواهم داد. ما دوباره یک کشور بسیار موفق خواهیم داشت.
*‌اما شما لغو الحاقیه را در نظر می‌گیرید؟
و بعد می‌روم.
*‌شما گفتید این کار را در نظر می‌گیرید.
چه چیزی را در نظر می‌گیرم؟
*‌به چالش کشیدن الحاقیه 22.
من چیزی در موردش نمی‌دانم. من طرفدار چالش نیستم. من اصلاً طرفدار چالش نیستم. من قصد دارم چهار سال خدمت کنم و کار بزرگی انجام دهم و می‌خواهم کشورم را به جایگاهش برگردانم. من می‌خواهم کشور را دوباره در مسیر درست قرار دهم. کشور ما در حال سقوط است. ما در حال حاضر یک ملتِ شکست‌خورده هستیم. ما ملتی در آشوب هستیم.
*‌آقای رئیس‌جمهور، ایران اخیراً برای اولین بار از خاک خود حمله گسترده‌ای را علیه اسرائیل انجام داد.
درست است.
*‌اگر اسرائیل و ایران وارد جنگ شوند، آیا آمریکا باید از اسرائیل در حمله نظامی به ایران حمایت کند؟
بله، اگر چنین اتفاقی رخ دهد. خیلی‌ها می‌گویند این یک حمله تشریفاتی بود. زیرا آنها به همه اجازه دادند که بدانند چه اتفاقی قرار است بیفتد. اگر اینطور باشد، چیز خوبی است. اما بسیاری می‌گویند که این کار یک حمله بود. منظورم این است که همه از آن خبر داشتند. من مدت‌ها قبل از حمله در مورد آن شنیده بودم و بسیاری دیگر نیز همینطور. بنابراین، بدیهی است که بستگی دارد. اما پاسخ سوال شما مثبت است. اگر آنها به اسرائیل حمله کنند، بله، ما آنجا خواهیم بود.
*‌متوجه شدم. در حال حاضر تظاهرات دانشگاهی در سراسر کشور وجود دارد، همانطور که می‌دانید این تظاهرات علیه اسرائیل و علیه جنگ در غزه و علیه موضع ایالات متحده در این خصوص است.
درست است.
*‌وزیر دفاع سابق شما می‌گوید که شما یک بار پیشنهاد دادید که در جریان جنبش «زندگی سیاه‌پوستان مهم است» به پای معترضان شلیک کنند.
کدام وزیر دفاع بود؟
*‌مارک اسپر.
خب، او بدترین وزیر دفاع من بود. او فردی ضعیف و ناکارآمد بود. او وزیر دفاع بسیار ناکارآمدی بود. شما در مورد دانشگاه‌ها صحبت می‌کنید؟ در مورد چه چیزی صحبت می‌کنید؟
*‌من فقط می‌خواستم بپرسم آیا شما به‌عنوان رئیس‌جمهور از ارتش آمریکا علیه معترضان استفاده می‌کنید؟
اگر پلیس قادر به توقف نبود، مطمئناً از گارد ملی استفاده خواهم کرد. من کاملاً از گارد ملی استفاده خواهم کرد. منظورم این است که اگر به آنچه در واشنگتن درباره بناهای تاریخی رخ داد نگاه کنید می‌بینید که من قانون تصویب کردم. من یک قانون قدیمی را اتخاذ کردم و آن را به اجرا درآوردم و اعلام کردم اگر مرتکب هتک حرمت یک بنای تاریخی شوید، حداقل 10 سال زندان بدون هیچ تعدیلی دریافت خواهید کرد و همه چیز بلافاصله تنظیم شد. آن دوره زمانی بود که معترضان دوست داشتند بناهای تاریخی را خراب کنند و من قانونی را امضا کردم که به شما 10 سال حبس می‌دهد. این قانون خیلی مؤثر بود. همه چیز بعد از امضای این قانون متوقف شد.
*‌پس استفاده از ارتش را در خصوص معترضان رد می‌کنید؟
خُب، من از گارد ملی استفاده خواهم کرد. من فکر نمی‌کنم شما هرگز مجبور به استفاده بیشتر از این نباشید.
*‌نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اکثریت حامیان شما ابراز عقیده کرده‌اند که نژادپرستی ضدسفیدپوستان اکنون معضلی بزرگتر از نژادپرستی ضدسیاه‌پوستان در کشور است. موافقید؟
من فکر می‌کنم در این مورد حرف‌های زیادی برای گفتن وجود دارد. اگر به دولت بایدن نگاه کنید، بسته به دیدگاه‌های خاص، آنها به‌نوعی با هر کسی مخالف هستند. آنها مخالف کاتولیک‌ها هستند. آنها در واقع حتی نمی‌دانند که با چه چیزی مخالف هستند. من فکر می‌کنم در این کشور یک احساس ضدسفید‌پوستان قطعی وجود دارد و این هم نمی‌تواند مجاز باشد.
*‌به‌عنوان رئیس‌جمهور چگونه به این مسئله رسیدگی می‌کنید؟
رک و پوست‌کنده بگویم، فکر نمی‌کنم رسیدگی به این موضوع خیلی سخت باشد. من فکر می‌کنم قوانین در حال حاضر بسیار ناعادلانه هستند. نظام آموزشی بسیار ناعادلانه است.
*‌من می‌خواهم به نظرات شما در مورد چین برسم. آیا فکر می‌کنید در صورت حمله چین، ایالات متحده باید از تایوان دفاع کند؟
بارها از من این سوال پرسیده شده و من همیشه از پاسخ دادن به آن امتناع می‌کنم، زیرا نمی‌خواهم کارت‌هایم را برای خبرنگار فوق‌العاده‌ای مثل شما فاش کنم. چین به‌خوبی پاسخ من را می‌داند. اما آنها باید درک کنند که انجام دادن این کارها چندان آسان نیست. اما من هرگز علناً اعلام نکرده‌ام زیرا نمی‌خواهم با دادن چنین اطلاعاتی به هیچ خبرنگاری، توانایی مذاکره را از دست بدهم.
*‌وزیر امور خارجه تایوان گفته که کمک ایالات متحده به اوکراین برای بازدارندگی چین از حمله به تایوان حیاتی است. آیا با این حرف موافق هستید؟
من فکر می‌کنم آنها به این مفهوم فکر می‌کنند، زیرا در شرایط مشابهی هستند. از خودشان می‌پرسند آیا همان‌طور که به اوکراین کمک کردیم به آنها هم کمک خواهیم کرد؟ بنابراین آنها می‌خواهند فکر کنند، اگر شما به اوکراین کمک نکنید، به احتمال زیاد به ما هم کمک نخواهید کرد. این سیاستِ ایالات متحده است. سیاست آمریکا کمک به کشورهای مختلفی است که مشکل دارند.
*‌شما گفتید اگر اسرائیل وارد جنگ با ایران شود از اسرائیل حمایت خواهید کرد. آیا فکر می‌کنید ایالات متحده می‌تواند نیروهای خود را در خاورمیانه نگه دارد و همزمان اهداف توسعه‌طلبانه روسیه و چین را مهار کند یا برای مدیریت واقع‌بینانه تعهدات خود در خارج از کشور نیاز به خروج نیروها داریم؟
فکر می‌کنم ما گزینه‌های زیادی داریم. من فکر می‌کنم ما در بسیاری از جاها هستیم که نباید باشیم و احتمالاً در جاهایی که باید باشیم، نیستیم. ما گزینه‌های زیادی در مورد استقرار نیروها داریم. یکی از گزینه‌هایی که ما داریم این است که می‌توانیم انتظارات خود را مدیریت کنیم؛ نیروها را می‌توان خیلی سریع در مکان‌های خاصی قرار داد.
*‌آیا شما نیروهای آمریکایی را از کره‌جنوبی خارج می‌کنید؟
من از کره‌جنوبی می‌خواهم که رفتار مناسبی با ما داشته باشد. همانطور که می‌دانید، من آنها را وادار کردم رفتارشان را عوض کنند. مذاکراتی با آنها داشتم. چون آنها تقریباً هیچ پولی برای 40 هزار سربازی که ما در آنجا داشتیم، پرداخت نمی‌کردند. ما 40 هزار سرباز داریم و در موقعیتی تا حدی متزلزل قرار دارند. چون در همسایگی مردی در قدرت است که اگرچه من با او خیلی خوب کنار آمدم، اما او هم برای خودش دیدگاه‌هایی دارد. من به مقامات کره جنوبی گفتم که وقت آن رسیده است که جلو بروید و هزینه کنید. آنها به کشوری بسیار ثروتمند تبدیل شده‌اند. موافقت کردند که میلیاردها دلار بپردازند و حالا که من در قدرت نیستم احتمالاً کمتر پرداخت می‌کنند. نمی‌دانم می‌دانید که آنها در مورد معامله‌ای که من انجام دادم دوباره مذاکره کرده‌اند؟ حالا آنها بسیار کمتر پرداخت می‌کنند. اصلاً منطقی نیست. چرا باید از کسی دفاع کنیم که پولش را نمی‌دهد؟ ما در مورد یک کشور بسیار ثروتمند صحبت می‌کنیم. آنها کشور بسیار ثروتمندی هستند. چرا نمی‌خواهند پول بدهند؟
*‌شما رهبر قدرتمندترین دموکراسی جهان بوده‌اید و با رهبران کشورهای خودکامه برخورد داشته‌اید. چرا دموکراسی بهتر از دیکتاتوری است؟
خُب، به این دلیل که آزادی دارد. تو آزادی داری و همه مزایا را بدون هیچ‌یک از معایب در اختیار داری. اگر دموکراسی واقعی داشته باشید، آزادی دارید. من فکر می‌کنم وقتی به وزارت دادگستری و اف‌بی‌آی نگاه می‌کنم به این نتیجه می‌رسم که ما هنوز دموکراسی نداریم. اگر و زمانی که من به قدرت برگردم، دموکراسی بسیار مناسبی خواهم ساخت، نه مانند آنچه در حال حاضر داریم. فکر نمی‌کنم آنچه در حال حاضر داریم و می‌بینیم که یک نامزد ریاست‌جمهوری باید هشت ساعت در روز را در دادگاه بگذراند به جای اینکه کارِ تبلیغاتی کند، شباهتی به دموکراسی داشته باشد. بیش از حد مزخرف است. این کارها واقعاً توسط دولت بایدن انجام شد و من فکر می‌کنم که این دیگر دموکراسی نیست. من فکر می‌کنم این وضعیت شبیه جهان سوم است.
*‌شما یک بار در شبکه Truth Social گفتید که ممکن است مجبور شوید بخش‌هایی از قانون اساسی را ملغی کنید. منظورتان چه بود؟
من اصلاً این را نگفتم. وقتی در مورد چیزهای خاصی صحبت می‌کنم، چیزی مهمتر از قانون اساسی ما نیست. اما دموکرات‌ها قانون اساسی را با انتخابات معوج و خیلی کارهای دیگر زیر پا گذاشته‌اند. آنها با استفاده از اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری برای تحت تعقیب قرار دادن افراد، قانون اساسی را نقض کردند. یک قاضی دارم به من حکم سکوت داد. آن هم زمانی که من نامزد پیشتاز هستم و از بایدن جلوتر هستم. من کاندیدای جمهوری‌خواهان هستم که اساساً از بایدن جلوتر است. نمی‌دانم نظرسنجی‌های اخیر را دیده‌ای، یا نه. ما به‌طور قابل توجهی در همه ایالت‌ها پیشرو هستیم؛ درحالی‌که من را به دادگاه می‌کشند.
یک پرونده دادگاه با الهام از بایدن برای من درست کرده‌اند که در آن قاضی حکمی برای من صادر کرده که من اجازه ندارم به بسیاری از سوالات بسیار مهم درباره دادگاه پاسخ دهم. این نقض قانون اساسی ما است و من به این نقض قانون اساسی پایان خواهم داد. منظورم همین بود. آنها قانون اساسی را زیر پا گذاشته‌اند. من فکر می‌کنم دشمن داخلی، در بسیاری از موارد، برای کشور ما بسیار خطرناک‌تر از دشمنان بیرونی نظیر چین، روسیه و سایرین است. اگر رئیس‌جمهور مناسبی داشته باشید، می‌توانید بسیار هوشمندانه با آنها رفتار کنید و همه بسیار راضی خواهند بود.
*‌آقای رئیس‌جمهور، گفتید که نگران خشونت سیاسی در ارتباط با انتخابات نوامبر نیستید. شما گفتید که فکر می‌کنید پیروز خواهید شد و خشونتی وجود نخواهد داشت. اما اگه برنده نشدید چه؟
من فکر می‌کنم ما برنده خواهیم شد. ما خیلی جلوتریم. فکر نمی‌کنم آنها بتوانند کارهایی را که دفعه قبل انجام دادند - که وحشتناک بود - انجام دهند و اگر ما برنده نشدیم، بستگی دارد. همیشه بستگی به عادلانه بودن انتخابات دارد. من باور ندارم که آنها بتوانند کارهایی را که دفعه قبل انجام داده‌اند را انجام دهند. من فکر نمی‌کنم آنها بتوانند از پس این کار برآیند و اگر اینطور باشد، ما به شکل بی‌سابقه‌ای برنده خواهیم شد.
*‌و سوال آخر، جناب رئیس‌جمهور! ما به‌تازگی به چهار سالگی همه‌گیری کووید رسیده‌ایم. قرار بود یک بیماری همه‌گیر دیگر داشته باشیم، آیا همان اقدامات را برای تولید و توزیع واکسن انجام می‌دهید؟
من کار خارق‌العاده‌ای انجام دادم. یکی از بزرگترین دستاوردها در تاریخ دولت بود. کاری که انجام دادیم باورنکردنی بود. قرار بود بین پنج تا 12 سال طول بکشد. دموکرات‌ها در مورد کاری که انجام دادند طوری صحبت می‌کنند که گویی بزرگترین دستاورد است. بنابراین من در مورد کار خودم صحبت نمی‌کنم. اجازه دادم دیگران در مورد آن صحبت کنند. ما لباس نداشتیم، ماسک نداشتیم. عینک نداشتیم، دارو هم نداشتیم. ما ونتیلاتور نداشتیم. هیچی نداشتیم. کمدها کاملاً خالی بودند. من به کشور انرژی دادم که هیچ‌کس تا به حال به کشور ما انرژی نداده بود.
*‌اگر در چهار سال آینده دوباره پاندمی تکرار شود، آیا برای دریافت واکسن آمریکایی‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن همین کار را انجام می‌دهید؟
وقتی اولین بار شیوع پیدا کرد ما هم یاد گرفتیم. هیچ‌کس نمی‌دانست این چیست. این چیزی بود که هیچ‌کس درباره‌اش نشنیده بود. آن را به نام‌های مختلف می‌گفتند. این ویروس چینی بود. اتفاقات بدی در چین در اطراف ووهان رخ داد. من خیلی قوی گفتم که این ویروس از ووهان آمده است و من از روز اول این را گفتم. من در این مورد حق داشتم.

لینک کوتاه:
https://www.iranianejahan.ir/Fa/News/1130186/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افشای نقش سرمایه‌داران آمریکایی در سرکوب تظاهرات دانشگاه کلمبیا

ژنرال بازنشسته اسرائیلی: امکان نابودی حماس وجود ندارد

کارگران بی‌شناسنامه؛ چرا سهم کارگران غیررسمی در اقتصاد ایران رو به افزایش است؟

نتیجه حمایت از وزیر

از معلم مشهدی تا معلم افعی تهران

30 سال زندان برای عامل حمله با چکش به همسر رییس سابق مجلس نمایندگان آمریکا

تظاهرات مقابل محل اقامت نتانیاهو

محاسبه قیمت مسکن هنوز با دلار 40 هزار تومانی

شرایط ثبت‌نام خودروهای برقی اعلام شد

شمار تلفات امروز ارتش اسرائیل در «رفح» به 20 کشته رسید

حمله اسرائیل به رفح چه تاثیری بر وخیم‌تر شدن اوضاع انسانی در غزه داشته است؟

تظاهرات شهرک‌نشینان برای برکناری «نتانیاهو»

تازه‌ترین خبرها از قیمت دلار، سکه و بازار سهام

چرا واردات خودرو همچنان با مشکل روبرو است؟

محسن زنگنه: دولت باید پای خود را از صنعت خودرو بیرون بکشد

تاثیر مدل اقتصادی ماهاتیر محمد بر برنامه هفتم توسعه کشور

معاون وزیر نفت: تعداد کالاهای ممنوعه برای واردات به 250 قلم رسید

چرا مردم بیش از بیکاری از تورم متنفر هستند؟

متهمان ردیف اول تراژدی مشهد

از «ژنرال فرانکو» تا «نتانیاهو» و «جنگ غزه»: شباهت تاریخ اسپانیا به اکنونِ فلسطین

ترس از بمب گذاری جشنواره کن را مختل کرد

روایت اسرای فلسطینی از شکنجه و شرایط غیرانسانی در زندان‌های رژیم صهیونیستی

وضعیت سخت بیماران فلسطینی در سایه حملات اسرائیل

رأی‌گیری برای انتخاب رئیس پارلمان عراق بی‌نتیجه ماند

افشاگری هیئت اعزامی آفریقای جنوبی علیه اسرائیل

رئیس پیشین موساد دست نتانیاهو را رو کرد

هلاکت 5 نظامی اسرائیلی در کمین رزمندگان قسام

شهرداری پول اضافه از مردم گرفته است؟

هزینه اخذ استاندارد جهانی در صادارت به ارواسیا حذف شد

مقایسه قیمت دلار، تورم و استقراض از بانک ها در دولت روحانی و رئیسی از زبان نوبخت /کاهش مشارکت در انتخابات، جمهوریت نظام را تضعیف کرده است

هر دم از این باغ بری می‌رسد

لزوم تصفیه کامل در فوتبال ایران

نماینده پارلمان رژیم صهیونیستی: ما آشکارا در حال شکست هستیم

ابوعبیده: نتانیاهو کشته‌شدن نظامیانش رابرمبادله اسرا ترجیح می‌دهد

لاپید: گانتز باید امشب خروج از ائتلاف دولتی را اعلام کند

کره شمالی خواستار مهار رژیم صهیونیستی توسط آمریکا شد

آخرین وضعیت مرز لبنان با سرزمین‌های اشغالی؛ آمار تلفات صهیونیست‌ها افزایش یافت

زنگ خطر فدرال رزرو برای روند صعودی طلای جهانی

دریافت نات‌کوین رایگان در آبان‌تتر (فرصت محدود)

توقف روند کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و سکه

عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر: صنف طلا دلال ندارد

مردمی‌سازی اقتصاد در مجموعه بنگاه‌های اقتصادی بوشهر انجام می‌شود

عملکرد موفق بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز

بازدید سرپرست بانک کشاورزی از بزرگترین کشتارگاه صنعتی طیور در خاورمیانه

پایان تیرماە 1٤03 آخرین زمان برای هزینە کرد اعتبارات عمرانی در کردستان

قربانیان خانه‌سازی در «مسیل»

اعتماد گزارش داد: حجاب سیاسی یا حجاب شرعی؟

حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به یک خانهٔ مسکونی در غزه

خسارت ماهانه 4 میلیارد دلاری تل‌آویو در نتیجه عملیات یمنی‌ها

هدف قرار گرفتن نیروهای مسلح اوکراین توسط ارتش روسیه